Bron? Wat wordt er geknoeid?Als je de verhalen die over (vooral binnen) steinerscholen de ronde doen hoort, lijkt het wel alsof de hemel op aarde is gerealiseerd. Integendeel, er wordt heel wat geknoeid in steinerscholen.
Is het niet eerder zo dat men in het algemeen pas de problemen ziet als men ermee geconfronteerd wordt? Blijkt niet juist uit dit onderzoek dat men er alles aan heeft gedaan om de kwaliteit te verhogen van het onderwijs?Hoe reageren de steinerscholen daarop? De verantwoordelijken van steinerscholen erkennen het probleem. Nu, ze kunnen niet anders meer, want 4 jaar onderzoek kan je niet onder de mat vegen.
Is een onderzoek altijd goed uitgevoerd? Bekend is het scholenonderzoek van Trouw, maar er is ook kritiek op:
Hoe kunnen we scholen eerlijk met elkaar vergelijken? Stel bijvoorbeeld dat je twee mavo-scholen met elkaar wilt vergelijken. De ene mavo staat op het platteland en is met een school voor beroepsonderwijs de enige school in de wijde omtrek. Deze school blijkt niet alleen te worden bevolkt door leerlingen die een mavo-advies hebben, maar ook door potentiële havo- en vwo-leerlingen. De andere mavo staat in een stad en blijkt veel leerlingen te herbergen die eigenlijk een vbo-advies hebben, maar waarvan de ouders zoiets hebben van laten we het maar proberen, wie weet lukt het. Wanneer deze twee scholen met elkaar worden vergeleken dan wordt er vast en zeker een verschil gevonden in resultaten. Maar dit verschil komt niet doordat de ene school beter is dan de andere, maar doordat de ene school betere leerlingen heeft dan de andere. Om scholen eerlijk met elkaar te vergelijken, moet er dus rekening worden gehouden met de instroomverschillen tussen scholen. In het Trouw-onderzoek bleek deze controle te beperkt.
Zie: http://ics.uda.ub.rug.nl/root/Dissertat ... VeenstraR/
Of iets over de openbare scholen:
Scholen en schoolbesturen weten niet genoeg van de resultaten die de leerlingen halen. Tweederde van de scholen in basis- en voortgezet onderwijs doet nauwelijks iets aan evaluatie van de eigen prestaties. Dat schrijft de Inspectie van het Onderwijs in zijn jaarlijkse overzicht De Staat van het Onderwijs.
Zie: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... aties_niet
En zo kun je over openbare scholen ook wel even doorgaan...