Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Destinesia

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door Destinesia »

PietV. schreef:Heeft hij indertijd ook op een forum van Bart Bouwman gezeten (kritische kwesties)?
Ik heb geen flauw idee. Ik weet niet wie Bart Bouwman is.

Een stukje van mijn eigen oude logica

Ik ben niet te beroerd om wat zelfspot en wat zaken uit de doeken te doen vanuit mijn oude verwarrende christelijke manier van denken.

De Halfgelovige

Je vermoed met ernstige terughoudendheid dat ergens dwars door de bijbel heen als jouw persoonlijk "geloofsobject" een andere waarheid te vinden is. Een puur "aardse en menselijke waarheid". Een waarheid die verborgen maar vooral verboden gebied is voor een gelovige. Een waarheid die niet geloofd mág worden door een wederom geboren christen. Niet kán worden bedacht. Zoiets is een kwade gedachte. Het is een ander, naar jou grijnzend "geloof" dat mogelijk wél naar een zeker weten leidt maar haast wel een kwade leugen móet zijn. Want dat is wat de bijbel jou zegt. Het is iets waar een gelovige het liefst van weg wil vluchten. Omdat het uitgestrekte niemandsland wat er tussen ligt om er te komen zo eng en leeg is. Omdat daar in het door God verboden niemandsland nog steeds het boze oog van deze God de gelovige bespied en hem ernstig en vertoornd terugroept onderstreept door dreigende bijbelteksten. Je durft als gelovige die mogelijke waarheid niet aan omdat je dwars door je ernstige twijfels heen nog steeds geloofd. De meeste twijfelende gelovigen houden die droogte en de angst voor hel en verdoemenis in dat enorme lege koude stuk niemandsland simpelweg niet vol. Er gebeurd iets vreemds en je hersenen doen een bizar truukje: Je wilt al schuifelende in dat niemandsland hopeloos voor God verbergen dat je eigenlijk al niet meer in Hem gelooft. Maar je bent bang dat je het mis hebt. Stel dat je ergens iets hebt gemist. Hij bestaat wél. Een magnetisch veld. De angstige spagaat van de twijfelende half-gelovige. Je durft je eigen geloof niet ter discussie te stellen want een gelovige kiest ervoor om "hoe dan ook" te geloven en wordt door een onbestemde zeurende schaamte voor God angstig weer teruggedreven naar zijn 'vertrouwde' geloofszekerheid omdat hij bang is een geweldige vergissing te begaan en om daar in dat kille uitgestrekte niemandsland voldoende kennis op te doen om daarna voor de rest van zijn verdere leven keer op keer weer opnieuw lastig te worden gevallen door deze angstige ervaringen in zijn denken om vervolgens voor altijd door deze machtige twijfels te worden verscheurd. En je mocht je eens vergissen. Was dat immers niet de hoofdzonde waar alles mee begonnen was? Het eten van de boom der kennis van goed en kwaad? Is het de moeite waard? Wat is het alternatief? Een "eindig leven"? Waarom zou ik dat niemandsland in willen trekken? Wat vind God daarvan? Als Hij bestaat. Neeee wat denk ik nu? En daar gaat de gelovige weer op zijn knieën en vraagt vergiffenis voor deze vreselijke gedachte. Terwijl hij stiekum twijfelt of God - in twee gevallen - wel hoort. Enerzijds niet horende vanwege zijn zonde, of anderzijds vanwege Zijn - niet bestaan -.

Wat een vreselijke toestand.
kyra

Bericht door kyra »

De talloze teksten over dwaalleraren, valse profeten, schijnapostelen, de antichrist (die zich voordoet als een engel van het licht!) die je proberen te misleiden hielden mij al die jaren keurig achter het hek.
Het zorgt ervoor dat een christen bij de minste godsdienstkritiek zijn oren sluit en niet bereid is te luisteren naar anderen. Ik heb om die reden dus nooit de andere kant van het verhaal gehoord, me altijd afgeschermd voor ‘dwaalleraren’, maar wat vond ik het moeilijk om te geloven, het was een groot innerlijk gevecht, een enorme worsteling en op een gegeven moment kon ik het niet meer opbrengen. Als ik tegen christenen uit wil leggen waarom ik niet meer geloof, zie ik dat ze het liever niet horen en er onrustig van worden. Ik ben het bewijs dat die teksten kloppen.
Iemand zei tegen me: ‘Ze hebben je te pakken, je bent in de val gelopen.’
Satan heeft me dus te pakken, het is hem gelukt om me te misleiden en me bij God weg te halen. Alles wordt gezien in het licht van de geestelijke strijd.
De indringende oproepen: ‘Houd vol, houd moed, houd stand’, geven je het idee dat als het lukt je een sterk persoon bent die de overwinning behaalt en een prachtige beloning krijgt. En als je niet volhoud ben je een loser, een slappeling en wacht je een vreselijk lot.
Volgens mij lukt het alleen om dit soort dingen te geloven als het er van kinds af aan ingeprent is. Ik ben nog steeds bezig om mezelf te herprogrammeren en dat is echt een enorme klus!

Hier zijn een aantal van die teksten (en dit is nog maar een kleine greep):

Galaten 1:6-9
6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Efeze 6:10-18
10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen.

2kor 11:13-15
13 Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. 14 Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. 15 Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen.

2joh1:7-11
7 Er zijn veel dwaalleraren in de wereld verschenen die de komst van Jezus Christus als mens niet belijden. Dat nu is de verleider, de antichrist! 8 Wees op uw hoede en verspeel niet wat we bereikt hebben, maar zorg dat u het volle loon ontvangt. 9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.

1joh4:1-6
1 Geliefde broeders en zusters, vertrouw niet elke geest. Onderzoek altijd of een geest van God komt, want er zijn veel valse profeten in de wereld verschenen. 2 De Geest van God herkent u hieraan: iedere geest die belijdt dat Jezus Christus als mens gekomen is, komt van God. 3 Iedere geest die dit niet belijdt, komt niet van God; dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld. 4 U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. 5 Die valse profeten komen uit de wereld voort. Daarom spreken zij de taal van de wereld en luistert de wereld naar hen. 6 Wij komen uit God voort. Wie God kent luistert naar ons. Wie niet uit God voortkomt luistert niet naar ons. Hieraan kunnen we de geest van de waarheid en de geest van de dwaling herkennen.

1joh2:18-23
18 Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is. 19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde. 20 U echter bent gezalfd door de heilige, u allen weet dat.
21 Ik schrijf u niet omdat u de waarheid niet zou kennen, maar juist omdat u die kent en omdat uit de waarheid nooit een leugen voortkomt. 22 Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. 23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

2petrus2:1
Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang.

1petrus4:17-18
17 Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te aanvaarden? 18 Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen?
[/i]
Destinesia

kyra schreef:Volgens mij lukt het alleen om dit soort dingen te geloven als het er van kinds af aan ingeprent is. Ik ben nog steeds bezig om mezelf te herprogrammeren en dat is echt een enorme klus!
Nee hoor kyra. Ik werd pas gelovig op mijn 26e en liet me dopen. Tot ik 40 was. Toen nam ik stilletjes aan een beslissing. Iets wat al een geruime tijd (een jaar of vijf niemandsland) sluimerde kwam toen tot een uitbarsting. Toen vlak daarna zag ik de documentaire "ZeitGeist" en hoewel verre van accuraat en nogal slecht onderbouwd was het een echte "genadeklap" en toen was het klaar. Toen meldde ik mij hier aan op FT voor de laatste stukjes wortelkanaal behandeling. Waar ik al een paar jaar tussen mijn vingers meelas. Bedankt voor je bijdrage. Een mooie aanvulling.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

kyra schreef:Volgens mij lukt het alleen om dit soort dingen te geloven als het er van kinds af aan ingeprent is. Ik ben nog steeds bezig om mezelf te herprogrammeren en dat is echt een enorme klus!

Hier zijn een aantal van die teksten (en dit is nog maar een kleine greep):
Volgens mij hoef je - alle teksten ten spijt - voor jezelf alleen maar de vraag te stellen:

Is het bestaanbaar dat er een almachtige en tevens goede Schepper is?

Voor het antwoord op die vraag hoef je alleen maar na te gaan wat er zoal op de wereld gaande is en gaande is geweest en daar vervolgens wat logisch redeneerwerk op los te laten. Daarmee kun je dan ineens alle bestaande (en mogelijk in de toekomst door bepaalde charlatans nog uit vinden) teksten op dit gebied meteen overboord kieperen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Destinesia

Ja theoretisch klinkt het zo simpel. En je hebt ook nog gelijk ook. Maar op de één of andere manier is "geloof" echt iets héél engs. Het is (en dat klinkt aanmatigend voor gelovigen) een toestand van een soort "psychose" die gedoogd én geaccepteerd wordt door de maatschappij. Daarom kom je er ook zo moeilijk van af.Het loopt geheel niet via de kanalen van de normale logica. Het zit in je lymbisch systeem verankerd wanneer je het eenmaal geabsorbeerd hebt. Er ís logica, dat wel. Maar dan alléén om het geloof in stand te houden.
kyra

Bericht door kyra »

Destinesia schreef:
Nee hoor kyra. Ik werd pas gelovig op mijn 26e en liet me dopen. Tot ik 40 was. Toen nam ik stilletjes aan een beslissing. Iets wat al een geruime tijd (een jaar of vijf niemandsland) sluimerde kwam toen tot een uitbarsting. Toen vlak daarna zag ik de documentaire "ZeitGeist" en hoewel verre van accuraat en nogal slecht onderbouwd was het een echte "genadeklap" en toen was het klaar. Toen meldde ik mij hier aan op FT voor de laatste stukjes wortelkanaal behandeling. Waar ik al een paar jaar tussen mijn vingers meelas. Bedankt voor je bijdrage. Een mooie aanvulling.
Voor mij is dat dus echt onbegrijpelijk. Geloofde je dit soort dingen meteen bij je bekering tot het christendom en had je er geen moeite mee om dit voor waar aan te nemen?
Waarom mensen zich tot het christendom bekeren is voor mij een groot vraagteken. Ik kan me wel iets voorstellen bij de behoefte om je ergens bij aan te sluiten waar je te horen krijgt dat je geliefd en waardevol bent. Of dat je eerst de mooie kant te horen krijgt en niet op de hoogte bent van de vreselijke keerzijde en er zo in verstrikt raakt.
Misschien moet er een waarschuwing komen voor alle niet gelovigen in dezelfde trant als de bovenstaande bijbelteksten:
Pas op voor christenen die je proberen te misleiden met mooie woorden, ze doen zich voor als dragers van liefde en waarheid en laten hun ware aard pas zien als je in hun valstrik bent gelopen. Houd moed, laat je niet door hun praatjes misleiden, luister alleen naar je gezonde verstand. Houd vol, vertrouw op jezelf anders zal het slecht met je aflopen!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Wat het verraderlijke is met het christendom is dat men vaak met mooie praatjes wordt binnengehaald. De nadruk ligt bij evangelisatie op liefde, vergeving, beloning met het eeuwige leven, je hebt een machtige Vriend erbij in de Persoon van Jezus, je wordt vervuld met de heilige Geest, etc. etc. Het enige wat je hoeft te doen is je "hart open stellen" en het zondaarsgebed en voila je bent een kind van God geworden. Hallelujah! Je bent een nieuwe schepping geworden en er wacht een nieuwe verbeterde levenswandel op je.

Naarmate je langer in de kerk komt blijken er echter steeds meer addertjes onder het gras te zitten. In de preken wordt je ineens geconfronteerd met het "schrikdraad" zoals Destinesia ze zo mooi omschrijft. De vermanende bijbelteksten om je binnen het christendom te houden vliegen je om de oren. Er worden -althans in de pinksterkerk waar ik lid van was- aan het einde van de dienst oproepen gedaan om je zonden te belijden. Naar voren komen getuigt van berouw en liefde voor God dat je er voor uit durft te komen dat je eigenlijk weer strafwaardig bent geworden. Braaf gaat men -ik ook ooit!- naar voren en neem ment zich heilig voor weer in het christelijke gareel te lopen.

Plotsklaps blijkt dat je in Christus helemaal niet zo vrij bent! Er zijn talloze restricties en als de euforie van de bekering is gezakt en je eens goed om je heen kijkt blijk je met open ogen in een gevangenis te zijn gelopen. De voorganger, oudsten, diakenen en nazorgwerkers zijn de gevangenisbewaarders en om te ontsnappen moet je het lef hebben het "schrikdraad" te trotseren. En de angst zit er bij menig gelovige die weg wilt goed in. Ik weet waar ik over praat, want ik had een diepe angst voor Gods toorn en de hel ontwikkeld.

Ik sluit me geheel aan bij deze waarschuwing aan ongelovigen die overwegen christen te worden: "Pas op voor christenen die je proberen te misleiden met mooie woorden, ze doen zich voor als dragers van liefde en waarheid en laten hun ware aard pas zien als je in hun valstrik bent gelopen. Houd moed, laat je niet door hun praatjes misleiden, luister alleen naar je gezonde verstand. Houd vol, vertrouw op jezelf anders zal het slecht met je aflopen!"
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
kyra

Bericht door kyra »

kyra schreef:[Pas op voor christenen die je proberen te misleiden met mooie woorden, ze doen zich voor als dragers van liefde en waarheid en laten hun ware aard pas zien als je in hun valstrik bent gelopen. Houd moed, laat je niet door hun praatjes misleiden, luister alleen naar je gezonde verstand. Houd vol, vertrouw op jezelf anders zal het slecht met je aflopen!
Ik moet mezelf even nuanceren, ik had moeten schrijven: en laten de ware aard van hun leer pas zien....
Ik had het niet over de ware aard van de christenen zelf, de christenen die ik ken zijn gewoon oprecht en vriendelijk.
MNb
Diehard

Re:

Bericht door MNb »

Think schreef:Zulke teksten helpen mij om ongelovig te blijven. Wat een hoop archaÏsch overal kriebelende wol-lig taalgebruik. Op gelovige fora wordt je er ook mee doodgegooid. De Koran is zelfs nog erger, dat mensen dat kunnen lezen! Ik haak met zulke teksten na een paar zinnen al af, omdat ik het onleesbaar vindt. Sorry, daardoor kan mijn bijdrage nu even niet veel inhoudelijker zijn, geloof ik.
Mijn ervaring is soortgelijk. De remedie is tamelijk eenvoudig en merkwaardig genoeg niet atheïstisch.
1) Veel van dergelijke propagandateksten hanteren impliciet een cirkelredenering: God bestaat, hij heeft ons de bijbel gegeven en daaruit kunnen we leren dat God bestaat. Verwerp één van de twee beweringen.
2) Vrijwel alle rationele godsbewijzen zijn ondeugdelijk. Zoek ze op (te beginnen met Wikipedia) en zoek ook hun weerleggingen op. Let op: deze weerleggingen dienen niet om te bewijzen dat god niet bestaat, maar om aan te tonen dat het betreffende bewijs niet deugt.
3) Besef dat geloof een existentiële keuze is en houd daarbij Kierkegaard dus in het achterhoofd. Probeer een gelovige dus niet te overtuigen dat zijn geloof incorrect is. Dat lukt toch niet. Draai de rollen om. Laat de gelovige maar proberen jou te overtuigen. Tien tegen één dat hij/zij met de grootst mogelijke onzin komt aanzetten. Zo niet, dan is het einde discussie en kun je gezellig samen iets anders doen.

Wat ik beslist niet begrijp - maar het is ook niet mijn probleem - is waar gelovigen nou eigenlijk zo bang voor zijn dat ze zich zo vastklampen aan hun openbaring. Dat schrikdraad is ook maar denkbeeldig. Paulus was ook maar een mens; zelfs Jezus de Nazarener was dat.

Dus dat is mijn vraag aan alle afvalligen hier: waar waren jullie nou eigenlijk zo bang voor?
fbs33 schreef:Men is bang voor de confrontatie met zichzelf!
Is dit het antwoord? Anders geformuleerd, een kwestie van te weinig zelfvertrouwen?
Destinesia schreef:.....
Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods (1Kor. 1:21-24).
Nou heb ik dit drie keer gelezen. Maar hier staat toch eigenlijk alleen maar het Christelijk geloof een keuze is? Je kunt volgens Paulus Jood, Griek of Christen worden. Uiteraard is in de betekenis hier iedere Moslim ook een Jood. Mijn keuze is Griek te zijn. "Grieken zoeken wijsheid." Mooier kan het niet! Zelfs Paulus beseft dat de Griek zijn doel nooit zal bereiken. Maar het ging toch om de zoektocht! Als Paulus zo graag een dwaas wil zijn moet hij dat weten. Ik houd hem niet tegen.
Ik ontmoette een welbespraakte man op leeftijd die zó zeker overkwam en zoveel "normale algemene kennis" van de wereld had dat ik niet kon begrijpen dat zó iemand de bijbel daadwerkelijk kon geloven. Feitelijk was deze man gewoon intelligent, en dáárom geloofwaardig.
Ja, nou ja, veel intelligentere mensen dan ik hebben denkfouten gemaakt. Superieure intelligentie is geen reden om alles maar voor zoete koek te slikken.
Blijf voor jezelf denken. Misschien blijf je wel gelovig.
Destinesia schreef:.........
Geloof is vertrouwen, terwijl twijfel een vorm van wantrouwen is. Twijfel zet je in je wandel met God ten alle tijde stil, het sticht niet, breekt enkel af en wordt door de duivel misbruikt om je af te leiden van dat waar het werkelijk om draait.

De repliek is zo eenvoudig. Geloof is inderdaad vertrouwen. Twijfel is inderdaad een vorm van wantrouwen. Dat wantrouwen geldt vooral ook de christelijke duivel. God ontkennen is de duivel ontkennen.

kyra schreef: Galaten 1:6-9
6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Valt de tegenstrijdigheid nou niet op? Ik word ervan beschuldigd me tot een ander evangelie te hebben bekeerd. Laten we het begrip evangelie even ruim opvatten. Vervolgens beweert Paulus dat er geen ander evangelie is. Hoe kan ik me er dan tot bekeerd hebben?

kyra schreef: 2kor 11:13-15
13 Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus. 14 Dat is ook geen wonder, want niemand minder dan Satan vermomt zich als een engel van het licht. 15 Het ligt dus voor de hand dat ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid. Maar ze zullen krijgen wat ze verdienen.

Wat krijg ik dan? Ik heb me nog nooit voorgedaan als apostel van welke Christus dan ook.

kyra schreef: 2joh1:7-11
9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon.

Alweer een kwestie van keus dus. Ik hoef de vader en de zoon niet te hebben.

kyra schreef: dat is de geest van de antichrist, waarvan u hebt gehoord dat hij zal komen – nu al is hij in de wereld.

Alweer, zonder christ geen antichrist.

kyra schreef: 1joh2:18-23
De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent.

Nogmaals: wie de vader en de zoon niet heeft, heeft ook de antichrist niet.
Is het zo moeilijk om hier doorheen te prikken?

Destinesia schreef:Het loopt geheel niet via de kanalen van de normale logica.

Blijkbaar is het wel moeilijk om er doorheen te prikken.

Kochimodo schreef:Ik weet waar ik over praat, want ik had een diepe angst voor Gods toorn en de hel ontwikkeld.

Zijn er afvalligen die dit kunnen bevestigen?
Mijn excuses als ik hierboven aanmatigend klink, maar ik kan me er werkelijk geen enkele voorstelling van maken.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
kyra

Bericht door kyra »

MNb schreef: Wat ik beslist niet begrijp - maar het is ook niet mijn probleem - is waar gelovigen nou eigenlijk zo bang voor zijn dat ze zich zo vastklampen aan hun openbaring. Dat schrikdraad is ook maar denkbeeldig. Paulus was ook maar een mens; zelfs Jezus de Nazarener was dat.

Dus dat is mijn vraag aan alle afvalligen hier: waar waren jullie nou eigenlijk zo bang voor?
Onderschat de impact van indoctrinatie niet!
Ik heb mijn hele leven te horen gekregen dat je geloof in Jezus verliezen het allerergste is wat er kan gebeuren. Erger dan kanker krijgen, doodgaan of noem het maar op. Ik hoorde eens iemand de vraag stellen: ‘Wie is gevaarlijker een moordenaar of een vrijzinnig theoloog?’ Het antwoord was: de vrijzinnig theoloog, want die brengt je op de gedachte dat Jezus maar een mens was en haalt de verzoening door het kruis onderuit, waardoor je eeuwige verdoemenis riskeert, een moordenaar kan alleen maar je lichaam doden, maar niet je ziel.
En dit soort dingen hoor je constant, niet alleen van je ouders, maar ook op school, in de kerk, op cathechasatie, tot in de liedjes van Elly en Rikkert die je op de kleuterschool zingt. Je wordt hier week in week uit voor gewaarschuwd: als je het geloof in Jezus loslaat loopt het erg slecht met je af. Het heeft eeuwige consequenties wat je in dit leven geloofd. Eeuwige beloning, of eeuwige straf.
Ik was omringd door mensen die allemaal dezelfde geloofsovertuiging deelden, aardige mensen en ook veel intelligente mensen, als kind kwam het niet in me op dat die het allemaal mis zouden kunnen hebben.
Het gebeurde wel eens dat iemand wegging bij de kerk, of dat iemand een kind of ander familielid had die niet meer geloofde. Wat ik als kind daar, toen waarschijnlijk onbewust, van meekreeg is de reactie van de gelovigen daarop, het verdriet, de pijn, de smeekbedes tot God, de oproep om voor die persoon te bidden. Al die dingen worden ergens diep in je hersenen opgeslagen en tegen de tijd dat je volwassen bent geworden en in staat bent om zelf kritisch na te gaan denken, zit die overtuiging er zo diep ingeramd dat het bijna onmogelijk is om daar nog van los te komen.

Wat bij mij heel zwaar woog is: ‘hoe kan ik mijn familie dit aandoen?’
Het is niet alleen een interne worsteling met je eigen twijfels en vragen, maar ook een externe strijd die je moet leveren met je dierbaren. Je komt in een onmogelijke spagaat: de twijfels die je de ene kant optrekken en de loyaliteit naar familie toe, die je geen pijn en verdriet wilt doen, die je de andere kant optrekt. Ik had het gevoel dat ik uiteengescheurd werd.
Mijn ratio heeft uiteindelijk gewonnen, maar dat had wel een hoge prijs. Je kunt er dus niet zomaar van los komen, het kost je altijd iets. En ik denk dat veel twijfelende christenen niet bereid zijn om die prijs te betalen en daarom besluiten om er maar niet teveel over na te denken en de boel maar te laten zoals die is.

Wat ik nu van veel christenen hoor is dat ze me rationeel helemaal kunnen volgen en zelf ook met veel vragen en tijfels zitten, maar dat ze toch niet bereid zijn om hun geloof los te laten, omdat dat zo diep in ze verankerd zit. Dat begrijp ik wel.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Onderschat de impact van indoctrinatie niet!
Ik wil me hier bij aansluiten. Kan me niet eens voorstellen hoe het moet zijn om hiermee op te groeien, hoe erg het effect dan moet zijn. Zelfs na 4 jaar zat het er bij mij al aardig ingehamerd, dat je geloof opgeven of enigszins buiten de geijkte paden ervan treden, gelijk staat aan een lot van eeuwig vuur. Het is zoals destinesia briljant aangeeft, en de teksten van Kyra weer bevestigen de reinste psychologische oorlogvoering. De islam zit er ook tjokvol mee. Ze komen altijd wel weer met een argument dat je weer aan het twijfelen maakt of zo doodsbang dat je toch - na een dapper stapje buiten het geloof - weer 2 stapjes achteruit doet zetten.

De confrontatie met jezelf, daar was ik nog niet eens zo bang voor. Het is denk ik tweeledig. Je neemt een stap in het onbekende, en laten we eerlijk zijn als dat gepaard gaat met het verliezen van ALLES waar jouw leven tot dan toe voor staat (familie, overtuiging, dierbaren) is dat op zich al heftig. Maar het voornaamste is denk ik toch de angst voor de hel! Dat moet je niet onderschatten, als het er ingeramd wordt. De beelden waarmee het lot van de ongelovige wordt beschreven, zijn afschuwelijk. Ik herinner me nog dat ik heb gejankt, gejankt en het uitgeschreeuwd om het lot van mijn ouders en mijn zusje die naar de hel zouden gaan. En ook voor mezelf, af en toe heb ik er nog steeds last van. Kun je nagaan, als je vanaf je jonge jaren niks anders te horen hebt gekregen. Het kan never nooit psychisch gezond voor een kind zijn.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Dank jullie wel. Ik zal niet beweren dat ik het nu wel begrijp, maar de beschrijving is beeldend genoeg.
kyra schreef:Je kunt er dus niet zomaar van los komen, het kost je altijd iets.
Nogmaals, gewoon voor de duidelijkheid, dit wilde ik niet impliceren. Jullie hebben van mij wel een nog fellere tegenstander van artikel 23 gemaakt.
petals schreef:En ook voor mezelf, af en toe heb ik er nog steeds last van.
Dat vind ik in de letterlijke betekenis niet te geloven. Ik bedoel, ik geloof je wel, maar hoe is het toch mogelijk Ik zal niet aan komen zetten met het standaardverhaal god verwerpen = duivel verwerpen = hel verwerpen, want dat had je zelf ook al bedacht.
Ik moet denken aan de scene uit A Clockwork Orange, waarin Alex wordt geconditioneerd om een afkeer van geweld en sex te hebben.

Niettemin, houd jullie nijptangen bij de hand. Schrikdraad kan doorgeknipt worden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
kyra

Bericht door kyra »

MNb schreef: Niettemin, houd jullie nijptangen bij de hand. Schrikdraad kan doorgeknipt worden.
Die heb ik al doorgeknipt hoor! Ik ben alleen nog bezig om de schok die dat gaf te boven te komen.

Wat bedoel je trouwens met artikel 23?
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Gelijkstelling (eigenlijk bevoordeling) van Bijzonder en Openbaar Onderwijs. In Frankrijk zijn alle scholen neutraal qua godsdienst. Nou kun je me pakken omdat ik mijn eigen zoon op een islamitische school heb gedaan, maar de omstandigheden waren een tikje uitzonderlijk.

Johan Cruijff
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Vergeet ook niet dat veel (vrijzinnige) christenen een opstelling hebben van : Baadt het ( 'geloof') niet, dan schaadt het ook niet.

Wie weet , wacht er misschien toch wel een hoofdprijs aan het eind van mijn leven !

Ik bedoel juist vrijzinnige christenen en (sorry) vele Rooms-Katholieken omdat die juist niet onder de knoet en juk van hun religie lijden
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Plaats reactie