Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Labyrint
Bevlogen

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door Labyrint »

En Willempie. No offence maar jij bent ook geen slimme. Nogmaals No offence. Echt en waarachtig niet. Maar ik hoop echt dat je wat meer uit je verstand weet te putten. Het bestaat echt. Het is mogelijk. Slimmer worden en iets willen leren of begrijpen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

De reden dat ik liever niet meer publiek reageer op dit forum is dat elke reactie die ik geef aan iemand onmiddellijk wordt becommentarieerd door anderen, vaak op cynische en/of melige manier. Er is weinig (zelf)discipline hier en discipline is ook misschien wel een begrip dat niet gauw door een Freethinker zal worden gebezigd. Hoewel de moderatoren wel eens ingrijpen, maar voor mij op grillige momenten, die niet altijd van onpartijdigheid getuigen.
Zelf vind ik het ook soms lastig om dan niet weer op mijn beurt op een ironische manier te reageren. Al met al leveren dit soort gesprekken weinig op voor beide partijen, want 'jullie' worden er niet gelovig van en ik word er niet ongelovig van. Misschien wel het omgekeerde. Soms lijkt het wel of het laatste restje geloof dat nog aanwezig is door mijn geschrijf wordt weggenomen en dat wil ik natuurlijk niet. Omgekeerd wordt mijn geloof er sterker van, want als ook ik al eens even denk, dat het geloof misschien wel gebakken lucht is (ook een gelovige twijfelt wel eens) dan wordt ook die gedachte weggenomen als ik merk hoe fel het christelijk geloof besteden wordt. Iets wat zozeer wordt tegengesproken kan toch niet waardeloos zijn. Maar per saldo worden we dus van beide kanten gesterkt in onze standpunten en dat kan de bedoeling niet zijn.

Ik blijf per PB bereikbaar voor iedereen. Van een vraag die per PB wordt gesteld weet ik in ieder geval zeker dat die niet wordt gesteld om gelovigen tot andere gedachten te brengen, al mag de vraag best kritisch zijn in opbouwende zin. Dan zal ik zo'n vraag ook naar eer en geweten beantwoorden, als ik dat kan.

Verder zal ik misschien best eens blijven meedoen aan (voor mij) minder gevoelige onderwerpen.

Ik eindig nu met de welgemeende groet van de enige andere deelnemer (voorzover ik weet) die ook met zijn eigen foto op dit forum prijkt: ik wens u (allen) alle goeds.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Karssenberg schreef:dan wordt ook die gedachte weggenomen als ik merk hoe fel het christelijk geloof besteden wordt. Iets wat zozeer wordt tegengesproken kan toch niet waardeloos zijn.
Inderdaad. Religie vergiftigd alles zei Christopher Hitchens. Het is inderdaad de moeite waard het fel te bestrijden.
Jij ziet daarin een bovennatuurlijke werking van satan in. En dat vormt voor jou een ingebeeld bewijs. Het felle bestrijden is voor jou de gedachte aan een kwade macht die achter de schermen werkt door mensen en ongelovigen. Maar ik zie het felle bestrijden alleen maar als iets positiefs zodat we in de toekomst een juist idee krijgen als mensheid hoe de realiteit werkelijk in elkaar steekt zonder de dreiging van een ingebeelde plaats van eeuwige foltering aan een nieuwe generatie over te dragen. En dat we een juist beeld krijgen als mensheid over hoe de realiteit in elkaar steekt middels de wetenschappelijke ontdekkingen.

Karssenberg schreef:Ik eindig nu met de welgemeende groet van de enige andere deelnemer (voorzover ik weet) die ook met zijn eigen foto op dit forum prijkt: ik wens u (allen) alle goeds.
Dat is ook zoiets wat je steeds herhaalt. Zit het je dwars dat mensen hier anoniem willen blijven? Misschien is dat wel omdat men dan eens écht van zich af kan schrijven en zijn of haar hart volkomen kan uitstorten zonder dat deze door heel Nederland of familie herkent wordt? Ik begrijp echter wel wat je bedoeld. Mensen kunnen dit ook misbruiken en zich verschuilen achter een masker. Maar ook dat kan soms 'begrepen worden'. Het is 'maar' internet moet je soms maar denken. Ga je nu weg of blijf je af en toe terwijl je bezig bent om misschien weg te gaan?
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef:De reden dat ik liever niet meer publiek reageer op dit forum is dat elke reactie die ik geef aan iemand onmiddellijk wordt becommentarieerd door anderen, vaak op cynische en/of melige manier. Er is weinig (zelf)discipline hier en discipline is ook misschien wel een begrip dat niet gauw door een Freethinker zal worden gebezigd. Hoewel de moderatoren wel eens ingrijpen, maar voor mij op grillige momenten, die niet altijd van onpartijdigheid getuigen.
Zelf vind ik het ook soms lastig om dan niet weer op mijn beurt op een ironische manier te reageren. Al met al leveren dit soort gesprekken weinig op voor beide partijen, want 'jullie' worden er niet gelovig van en ik word er niet ongelovig van. Misschien wel het omgekeerde. Soms lijkt het wel of het laatste restje geloof dat nog aanwezig is door mijn geschrijf wordt weggenomen en dat wil ik natuurlijk niet. Omgekeerd wordt mijn geloof er sterker van, want als ook ik al eens even denk, dat het geloof misschien wel gebakken lucht is (ook een gelovige twijfelt wel eens) dan wordt ook die gedachte weggenomen als ik merk hoe fel het christelijk geloof besteden wordt. Iets wat zozeer wordt tegengesproken kan toch niet waardeloos zijn. Maar per saldo worden we dus van beide kanten gesterkt in onze standpunten en dat kan de bedoeling niet zijn.

Ik blijf per PB bereikbaar voor iedereen. Van een vraag die per PB wordt gesteld weet ik in ieder geval zeker dat die niet wordt gesteld om gelovigen tot andere gedachten te brengen, al mag de vraag best kritisch zijn in opbouwende zin. Dan zal ik zo'n vraag ook naar eer en geweten beantwoorden, als ik dat kan.

Verder zal ik misschien best eens blijven meedoen aan (voor mij) minder gevoelige onderwerpen.

Ik eindig nu met de welgemeende groet van de enige andere deelnemer (voorzover ik weet) die ook met zijn eigen foto op dit forum prijkt: ik wens u (allen) alle goeds.
Vertaling:
In het dagelijks leven ben ik gewend dat mensen mijn woorden voor zoete koek slikken.
Hier krijg ik echter op weerwoord op elke stelling en dat ben ik niet gewend.
Telkens krijg ik een antwoord op alles wat ik zeg.
Omdat ik in de meeste gevallen niet uit de voeten blijk te kunnen met de standaard antwoorden die ik heb geleerd, heb ik besloten om maar te stoppen met antwoorden.
Ik sta elke keer voor paal en dat ben ik beu.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Dat beloof ik schreef:Vertaling:
In het dagelijks leven ben ik gewend dat mensen mijn woorden voor zoete koek slikken.
Hier krijg ik echter op weerwoord op elke stelling en dat ben ik niet gewend.
Telkens krijg ik een antwoord op alles wat ik zeg.
Omdat ik in de meeste gevallen niet uit de voeten blijk te kunnen met de standaard antwoorden die ik heb geleerd, heb ik besloten om maar te stoppen met antwoorden.
Ik sta elke keer voor paal en dat ben ik beu.
Verberg je nu niet achter een masker. In het dagelijkse leven zonder dat masker zou je dat nooit zeggen. Wees een vent. Plaats een pasfoto en geef je adres en pincode. :wink:
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Karssenberg schreef:De reden dat ik liever niet meer publiek reageer op dit forum is dat elke reactie die ik geef aan iemand onmiddellijk wordt becommentarieerd door anderen, vaak op cynische en/of melige manier. Er is weinig (zelf)discipline hier en discipline is ook misschien wel een begrip dat niet gauw door een Freethinker zal worden gebezigd. Hoewel de moderatoren wel eens ingrijpen, maar voor mij op grillige momenten, die niet altijd van onpartijdigheid getuigen.

Ik ben geen fel bestrijder. Ik zie het nut van christendom in voor veel mensen. Mijn probleem zit hem in de exclusiviteitsclaim. Dat is mijn echte probleem met het Christendom. Ik zal een christen niet vertellen dat hij/zij in onzin gelooft. Maar ik neem mij wel recht voor om aan te geven waar volgens mij de christelijke leer zwaktes vertoont.
Zelf ben ik een ex-christen omdat voor mij het christelijke verhaal aan teveel kanten rammelt en inconsistent is. Daarbij gelijk aangevend dat ik nog geen ander iets heb ontdekt wat wel consistent en volledig is.

Christendom is voor velen een weg naar het goddelijke. Daar heb ik geen probleem mee. Maar er zijn meer wegen en dat laatste wordt door het christendom dan weer fel bestreden. Dat zou namelijk allemaal het werk van de duivel zijn.
De oprechtheid waarmee veel christenen geloven is mooi. Maar dezelfde oprechtheid is te vinden bij boedddhisten, hindoes, moslims en atheïsten.
Het is niet aan de één om de ander af te maken (figuurlijk en helaas soms ook letterlijk).
Het christendom heeft daarin helaas een zeer slechte naam opgebouwd en bevestigt die nog steeds.
Dat is een zwakte die voortkomt uit de basis van het christendom: de exclusiviteitsclaim.

Ik zal een christen niet proberen van zijn geloof af te brengen. Als hij/zij er gelukkig mee is, moet ie dat vooral blijven.
Ik zal wel de exclusiviteitsclaim "aanpakken". Omdat het respectloos is naar anderen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Karssenberg schreef: Iets wat zozeer wordt tegengesproken kan toch niet waardeloos zijn.
Wat een verschrikkelijke uitspraak weer. Volgens mij heeft hij het nu alleen tegen zichzelf.
In zijn positie moet je natuurlijk ook hele grote hoeveelheden selfpeptalk consumeren om zich mentaal staande te kunnen houden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Cluny schreef:
Karssenberg schreef: Iets wat zozeer wordt tegengesproken kan toch niet waardeloos zijn.
Wat een verschrikkelijke uitspraak weer. Volgens mij heeft hij het nu alleen tegen zichzelf.
In zijn positie moet je natuurlijk ook hele grote hoeveelheden selfpeptalk consumeren om zich mentaal staande te kunnen houden.
Ik vind het geen verschrikkelijke uitspraak.
Je kunt het alleen ook andersom dan lezen:
alles wat door het christendom fel is bestreden, kan toch niet waardeloos zijn.
Dus alle ketterse leren komen met deze uitspraak in een ander daglicht te staan.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Jullie missen beiden het punt. Anders mag Karssenberg het komen zeggen.

Karssenberg gelooft dat het felle bestrijden en de drijfveer van het bestrijden van het geloof vooral het werk is van satan die achter de schermen werkt. Dus de - felle tegenstand - waar Karssenberg van spreekt is achter de schermen dé Tegenstander-de satan. Daarin ziet Karssenberg een sterk bewijs van de Waarheid. Met andere woorden: De 'realiteit' van het bestaan van satan is voor Karssenberg zichtbaar in de reacties van - goddelozen -. Dus als de strijd die satan voert zo bijzonder fel is dan MOET het christendom dus wel waar zijn.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik denk dat ik maar eens een keer vreemd moet gaan, iets wat tegen gesproken wordt kan toch niet waardeloos zijn?
NB: Doe wel en zie niet om.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik zie Karssenberg als levendig schoolvoorbeeld van één van mijn onderschriften.
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

writer schreef:
Ik denk dat ik maar eens een keer vreemd moet gaan, iets wat tegen gesproken wordt kan toch niet waardeloos zijn?
:lol:
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Labyrint schreef:Jullie missen beiden het punt. Anders mag Karssenberg het komen zeggen.

Karssenberg gelooft dat het felle bestrijden en de drijfveer van het bestrijden van het geloof vooral het werk is van satan die achter de schermen werkt. Dus de - felle tegenstand - waar Karssenberg van spreekt is achter de schermen dé Tegenstander-de satan. Daarin ziet Karssenberg een sterk bewijs van de Waarheid. Met andere woorden: De 'realiteit' van het bestaan van satan is voor Karssenberg zichtbaar in de reacties van - goddelozen -. Dus als de strijd die satan voert zo bijzonder fel is dan MOET het christendom dus wel waar zijn.
Eeuwenlang heeft het christelijke geloof een streep voor gehad in ons land. Nu verdwijnt dat streepje voor en krijgt het gewoon dezelfde rechten als alle andere beschouwingen. Tja, dat zal zeker als een aanval voelen. Hoewel het gewoon een gelijkschakeling is.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Karssenberg schreef:Ik blijf per PB bereikbaar voor iedereen
Hier wil ik toch tegen protesteren!
Dit is een discussieforum waar je geacht wordt als lid deel te nemen aan discussies, niet om je PB als inbox voor mensen met religieuze vragen te gebruiken.
Geef dan lekker je privé mailadres af en maak dat je wegkomt hier.
Waarom hier blijven rondspoken als je met de meesten hier niet door 1 deur kan?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Labyrint schreef:En Willempie. No offence maar jij bent ook geen slimme. Nogmaals No offence. Echt en waarachtig niet. Maar ik hoop echt dat je wat meer uit je verstand weet te putten. Het bestaat echt. Het is mogelijk. Slimmer worden en iets willen leren of begrijpen.
Gelukkig weet ik dat ik geen slimme ben. Je beledigt mij hiermee dus niet. :) Ik vind het fijn dat er anderen zijn die slimmer zijn dan ik want daar kan ik veel van leren.
Hallo meneer God, met Anna.
Plaats reactie