kiks schreef:Zodra je als gelovige gedwongen wordt feiten niet te kunnen accepteren aangezien ze wel eens dat geloof onderuit zouden kunnen halen en dat "vrijheid" willen blijven noemen, weet je niet wat vrijheid inhoudt. Maar goed, je had al elders aangegeven dat je niet in staat was je geloof los te kunnen laten. Dat onderscheidt jou dan waarschijnlijk van vrijdenkers, die zaken wel kunnen loslaten zodra rede en/of waarneming daartoe aanleiding geven.Karssenberg schreef:wat voor een ongelovige als een gevangenis aanvoelt, voelt voor een gelovige juist als vrijheid aan.
Groet
kiks
Welke feiten kunnen gelovigen niet accepteren, denk je?
Vrijheid staat niet op gespannen voet met het stellen van regels. Integendeel, waar geen regels en wetten zijn is een mens uiteindelijk overgeleverd aan dictatuur en willekeur.
Vrijdenkers kunnen dingen wel loslaten? Dit topic is er een voorbeeld van dat in ieder geval niet elke vrijdenker dat kan. Er zijn blijkbaar heel wat ex-gelovigen, die nog steeds bezig zijn de trauma's van hun gelovige jeugd te verwerken.
Ik besef best, dat velen zijn opgegroeid met de idee dat kerk en geloof samenhangen met regels en het wijzen met het vingertje. Dit moet en dat mag niet. Toch meen ik in alle eerlijkheid, dat deze neiging tot oordelen en wetticisme niet inherent is aan de bijbelse boodschap, maar samenhangt met de hardnekkigheid van de gelovigen. De bijbel corrigeert deze denk- en handelwijze dan ook:
Niet hard oordelen over anderen.
Wie meent sterk te zijn moet uitkijken, dat hij zelf niet valt.
Als je iemand op een fout betrapt moet je het niet aan de grote klok hangen, maar zo iemand onder vier ogen terechtwijzen in het besef dat je zelf ook niet foutloos bent.
Degenen, die jou iets misdaan hebben moet je 7 keer 70 keer (dus zonder de tel bij te houden) vergeven.
Ik blijf dus volhouden, dat het christelijk geloof bevrijdend werkt. Al maken kerkelijke leiders er soms een caricatuur van. Dat was ook al zo in de dagen van Jezus.
Als iemand echter wil blijven volhouden dat christelijk geloof een mentale gevangenschap is dan mag hij dat vinden natuurlijk. En als iemand denkt dat christenen gevangen zijn zonder dat ze het zelf in de gaten hebben dan is dat moeilijk te weerleggen, want dat weerleggen wordt misschien weer uitgelegd als een bewijs hoe ver zo'n gelovige al heen is.