Eh nee Henk, ik hoef geen god te zien. Elke andere vorm van herhaalbare waarneming is ook in theorie in staat om mij er toe te brengen mijn oordeel te wijzigen. Maar zolang er geen enkele waarneming is die in strijd is met mijn huidige theorie (dwz: mijn veronderstelling dat er geen god(en) is(/zijn)), zal ik deze handhaven.Karssenberg schreef: gelukkig nieuwjaar, Peter ( want dat is het al bij jullie)
Nee, ik zie geen mogelijkheid om mijn geloof vaarwel te zeggen. Ik heb er ook geen enkele reden toe. Het lijkt erop alsof je zegt, dat dat bewijst dat ik bang en/of niet vrij ben. Als ik mijn geloof zou prijsgeven zou ik net zo vrij zijn als een vis, die zich afvraagt of hij ook buiten het water kan leven en de proef op de som neemt.
Jij ziet wel een mogelijkheid om je ongeloof vaarwel te zeggen, zeg je. Maar je stelt onvervulbare voorwaarden. Je wilt God zien. Maar dan kan nu niet. God heeft zijn zoon in deze wereld gestuurd, die is gestorven en opgestaan. Dat wordt nu al zo'n 2000 jaar verkondigd. Je kunt het geloven of niet. Maar jij hebt daar geen Boodschap aan. Jij wilt bijzondere dingen zien en dan wil je wel geloven, zeg je.
Nou is niet-geloven één ding. Maar je bewust tegen het geloof verzetten is iets anders. Ik denk, dat het mogelijk zou moeten zijn om daar mee op te houden, als je zou willen. Veel mensen hier gaan verder dan simpelweg niet-geloven. Ze menen, dat het geloof op alle fronten bestreden moet worden en/of belachelijk gemaakt. Het geloof moet verdwijnen, omdat ....... ja, zeg het maar. Omdat het schadelijk is. Allerlei vage argumenten. Omdat de samenleving er last van heeft.
Ik weet, dat jij niet de felste bent op dit punt. Maar je kiest er niet voor om afstand te nemen van het anti-theïsme, dat verder gaat dan atheïsme.
'Tot er wat anders gebeurt.....'. Ja, wij gelovigen weten dat er wat anders gaat gebeuren. Wanneer? Ik weet het niet, waarschijnlijk niet meer in 2014 ( en in Thailand zeker niet). Wij geloven de wederkomst van Christus. Is dat schadelijk om dat te verwachten? Ik zou zeggen: eén van tweeën. Of onze verwachting komt niet uit, het was loos alarm. Nou, dan kun je rustig gaan slapen. Of onze verwachting komt wel uit. Dan is het misschien zaak om op tijd wakker te worden.
Als je iets aankondigt waarvan “deze generatie” het begin zal meemaken, en na 2000 jaar is het nóg niet gebeurd, is er alle reden om de aankondiging met een korreltje zout te nemen. En inderdaad buitengewone claim vereisen buitengewoon bewijs. Dat ligt niet aan mij, dat ligt aan de onwaarschijnlijkheid van de claims.
Of jouw geloof in de wederkomst van de gezalfde schadelijk is, hangt er van af of je aan dat geloof consequenties verbindt, welke schadelijk zijn. Dat kan daadwerkelijke schade zijn, zoals wanneer mensen hun hele bestaan opgeven, om ergens in de wildernis het einde der tijden af te wachten, of – zoals in het geval van het drama van Jonestown. Of het kan schade zijn aan ons vermogen om een moreel oordeel te vellen. Dat laatste zie ik bij jou regelmatig gebeuren als je handelingen verdedigt die de bijbel (ongetwijfeld ten onrechte) aan de wil van god toeschrijft.
Maar, zolang dat niet gebeurt, mag jij wat mij betreft geloven wat je wilt , en ik zal jou vrijheid om dat te doet altijd verdedigen. Ik verdedig zelfs jouw recht om immorele standpunten te verkondigen. Ik zou alleen nooit tolereren dat je ze ook in de praktijk zou brengen.
Als iets belachelijk gemaakt wordt, is het blijkbaar in zekere zin belachelijk. Van mij mag dat ook. Ik zie niet in hoe je daarmee daadwerkelijk kwaad doet. Ik neem slechts afstand van wat in mijn ogen echt kwaad doet. Zoals hierboven uitgelegd.