gerard_m schreef: ↑01 apr 2025 21:08
Je noemt overduidelijke rituelen gewoon geen rituelen, terwijl ze -zeker in de islam- aan zeer strikte regels gebonden zijn, uitgevaardigd door Mohammed in opdracht van Allah. Tot op de minuut ligt vast hoe laat Itfar is toegestaan en wat tijdens de maaltijd wel en niet mag worden gegeten en gedronken. Wie om 5 uur start met een glaasje wijn, overtreedt meerdere regels. Jij wil dit niet zien als ritueel maar als een soort verbroederingsfeest, maar dat is het gewoon niet.
Je moet onderscheid maken tussen "goddelijke" wetten, verplichtingen, ge- en verboden enerzijds en rituelen en cultuurgebonden gewoonten -tradities– anderzijds. Soms zijn die rituelen verplicht, soms zelfopgelegd.
De "5 zuilen van de islam", waaronder het vasten gedurende de ramadan, zijn verplichtingen. Twee ervan, de belijdenis en de rituele gebeden zijn een vorm van communicatie met hun "god" en dus rituelen. De andere drie zijn gewoon verplichtingen. Geen rituelen
Wat betreft de iftar: Hier geldt één regel. Er mag pas gegeten en gedronken worden als de zonneschijf geheel onder de horizon verdwenen is.
Ook weer een verbod. Hoe de maaltijd er verder uitziet is niet aan gaddelijke regels gebonden. Daarin zijn alleen cultuurgebonden verschi;llen.
Geen communicatie met hun "god".Geen ritueel. Alleen de gebeden er omheen zijn rituelen, maar daar hoeven de gasten niet aan mee te doen.
gerard_m schreef: ↑01 apr 2025 21:08
Okay, Itfar is een gezelliger ritueel dan bijv. verplichte gebeden op vaste tijden. Maar evengoed aan religieuze regels gebonden.
Natuurlijk, wie er geen moeite mee heeft zich te schikken in deze religieuze regels is van harte welkom om mee te doen.
En moslims zullen dit waarderen. .
Iftar is geen ritueel, zoals ik al vaker duidelijk gemaakt heb.
Het is niet meer dan een binnen de verschillende islamitische culturen op verschillende manieren traditie geworden feestelijk etentje.
Respect voor de gewoonten van hun islamitische gastheren/-vrouwen, dat is niet meer dan normale beleefdheid, zoals gasten die ook voor hun christelijke gastheren/-vrouwen betonen, zoals gasten ook vegetarisch eten als hun vegetarische gastheren/–vrouwen geen vlees serveren.
gerard_m schreef: ↑01 apr 2025 21:08
Maar er is helemaal niets wederzijds aan. Geen enkele moslim gaat omgekeerd meedoen aan een traditie van een andere geloof waarin hij/zij enige afstand van zijn regels religieuze moet nemen. Per definitie praat je over eenzijdige toenadering naar degene die de regels bepaalt..
Om te beginnen is de kennismaking tijdens de iftar wederzijds. De mensen praten met elkaar. Leren elkaar beter kennen. Dat is wederzijds.
En weet je zeker dat die moslims niet mee zullen doen aan de kerstlunch/paasbrunch? En waarom dan niet?
Goed, ze zullen een haram schotel weigeren, maar een vegetariër, al dan niet christelijk, zal een broodje ham weigeren. En een veganist het broodje kaas ook. Daar kan rekening mee gehouden worden, zoals moslims rekening zullen moeten houden met vegetariërs en met mensen die principieel weigeren vlees van ritueel geslachte dieren te eten.
Hoort allemaal bij het wederzijds leren kennen > begrip krijgen > normaliseren > seculariseren.
gerard_m schreef: ↑01 apr 2025 21:08
Eigenlijk vatte je het heel mooi samen met deze zin:
Georgie schreef: Als die pastafarians ook halal pastaschotels serveren en de gasten niet verplichten een vergiet op het hoofd te dragen tijdens de maaltijd kunnen die moslims best weleens van de uitnodiging gebruik maken. Waarom niet?
Anders gezegd: ook voor een ritueel bedacht door de vertegenwoordiger van het Vliegend Spaghetti monster kan best ruimte zijn, mits men zich houdt aan de islamitische regels. Zo niet, dan is van verbroedering geen sprake, immers: moslims doen niet mee..
Ze doen wel mee, alleen laten ze de haram schotels staan, zoals de vegetariërs de vleesschotels laten staan.
Het is niet meer dan normaal dan een gastheer/–vrouw rekening houdt met specifieke eetbeperkingen/diëten van zijn/haar gasten.
gerard_m schreef: ↑01 apr 2025 21:08
Zelfs als je gelooft dat bevorderen van religie op de werkvloer leidt tot verwatering van religie, dan nog lijkt me het minste om te erkennen dat dit absoluut niet wederzijds is..
Wel dus.