CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

heeck schreef: 26 mar 2025 16:00 Hoofddoeken-infiltratie,
kwam die al langs?

Zo'n beetje in 2017 in de sport gestart en nu zolangzamerhand heel duidelijk bevorderend voor islamitisch meedoen.
https://nos.nl/artikel/2161869-nike-kom ... imsporters
Nike komt volgend jaar met een hoofddoek voor vrouwelijke moslimsporters. Het bedrijf zegt een jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van de hijab, een traditionele hoofddoek die haar, hals en schouders van moslima's bedekt als zij zich buitenshuis begeven. De sport-hijab is gemaakt van een speciale, lichte stof met een verlengde achterkant zodat hij op zijn plek blijft.

Niet alle sportbonden staan te trappelen bij het idee dat sporters hem gaan dragen. De wereldbasketbalbond FIBA ligt onder vuur omdat basketbalsters geen hoofddoek mogen dragen bij internationale wedstrijden.
Eergisteren NRC:
Wat hebben schermer Ibtihaj Muhammad, kunstschaatser Zahra Lari en boksers Zeina Nassar en Tina Rahimi gemeen? Ze bedrijven – met succes – topsport met een hoofddoek.

De Duits-Libanese Nassar was in 2018 de eerste moslima die een groot Duits bokskampioenschap op haar naam schreef.

Roeland
De volgende stap kan zijn dat om de zaak gelijk te trekken een ieder een hoofddoek moet dragen.

Nu klinkt dat nog absurd, maar over 10 a 15 jaar waarschijnlijk niet meer.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 26 mar 2025 16:41:scissors:
blijkbaar blijven sommige hier volhouden dat elke maaltijd die moslims
na de zonsondergang tijdens de ramadan nuttigen een iftar is.
gewoon snel snel alleen iets eten? uiteraard een iftar volgens de kenners
Ik heb dat nergens gelezen, volgens mij ben je aan het jokken: foei!
Of vergis ik me? Kom op appelfflap, kennelijk heb jij zulks wel gelezen hier?
Dan is een quote met verwijzing naar de context geen probleem voor je, laat zien!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 26 mar 2025 16:00 Hoofddoeken-infiltratie,
kwam die al langs?
Toen Wilders destijds voor het eerst, ik meen in 2006 tijdens een debat in de Tweede Kamer,
de term 'hoofdvodden' de politieke arena in smeet, ook dat was een debat over de identiteit
van Nederland en de toenemende islamisering, toen piste ik bijna in mijn broek van het lachen!

Stemmen tegen Wilders met hoofddoek

VIDEO duurt 1,5 minuut:

Zulk soort geniaal populisme heeft Wilders bepaald geen windeieren gelegd. Enerzijds werd
hij daardoor meer en meer de gevierde man, de 'held van het vrije woord', en anderzijds
reageerde de politieke partijen met een grote Islamitische achterban als gebeten en ook
internationaal kwam Nederland daar mee op de kaart als voorstander van dëÏslamisering.

De nationale en internationale dreiging met geweld zorgde er mede voor dat steeds
meer mensen inzagen dat Islamisering toch echt wel een serieus item is, ook al loopt
het vooralsnog niet zo een vaart in Nederland. Wat betekent tenslotte 5% procent?
Maar ja, 5% in de EU, dan hebben we het toch over meer dan 20 miljoen!

Ik maak me daar verder geen zorgen over, maar ja,
ik maak me dan ook helemaal nergens zorgen over,
  • want zorgen moet je niet maken, want er zijn
    al genoeg problemen, zorgen moet je doen,
maar los daarvan, ik ben er zelfs op tegen om in Nederland de Islam te
bestrijden, al ben ik er wel voorstander van mensen te bevrijden die in de
Islam, of enig andere ideologie, letterlijk en/of figuurlijk 'gevangen'
zitten. Tevens ben ik voorstander van verdergaande sucularisering en
dat botst met zulk soort Islamisering als de CAK voornemens was.

Hoofddoeken zijn overigens van alle tijden en alle culturen.
Populisme welk ontaart in gewelddadig extreem rechts fascisme
lijkt mij dan ook gevaarlijker dan de huidige Islamisering in Nederland.

Ik strijd niet tegen de Islam, maar wel tegen Islamisering en nog harder
tegen populisme welk ontaart in gewelddadig extreem rechts fascisme.

Wat dat met hoofddoeken te maken heeft?
Nooit zal ik passief toezien of wegkijken als in Nederland
ooit weer 'hoofddoekjes' worden gedeporteerd ...
... nie wieder!

Het meisje met de hoofddoek vindt haar naam ...
... Settela heette ze ... Settela Steinbach ... uit Limburg!
:cry:

VIDEO duurt 5 minuten:

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Georgie schreef: 25 mar 2025 23:48:scissors:

Nog één poging:
Vertel me eens, H&N, Gerard_m, Axxianus, CT, Lanfy e.a.a.:
Wat is islamisering?
Hoe vindt islamisering plaats?
Hoe herken je islamisering?
Waarom zou het CAk vatbaar zijn voor islamisering?
Hoe gevaarlijk is islamisering?
Waarom zouden onze islamitische medelanders onze samenleving willen islamiseren?
Met argumenten onderbouwd graag.
Overtuig mij ervan dat een iftar organiseren en een op dat moment niet in gebruik zijnd vergaderzaaltje als gebedsruimte beschikbaar stellen een vorm van islamisering zijn.
Ik beloof jullei dat ik, als dat lukt mijn ongelijk ruiterlijk en onvoorwaardelijk zal toegeven.
Wat sportief! Leuk van je Georgie, en uitnodigend ook ...
... wel jammer dat mijn naam er niet bij staat :wink: ,
maar ja, je was natuurlijk bang dat het mij zou lukken! :lol:

Aangezien H&N niet bestaat en dus geen antwoord zal geven,
neem ik die 'honneurs' ff waar voor H&N.

Islamisering is mijns inziens het proces waarbij Islamitische normen, waarden en praktijken
steeds meer invloed krijgen in een samenleving, organisatie of publieke ruimte. Zulks kan
zowel actief [door beleid] als passief [door gewenning en normalisatie] plaatsvinden.

Een Iftar is een religieus geïnspireerde maaltijd die de Islamitische vastenperiode, de Ramadan, onderbreekt. Het organiseren van een Iftar door een neutrale instantie, [zoals een bedrijf, school of overheidsinstelling], zie ik als een stap richting het institutionaliseren van Islamitische gebruiken in een niet-religieuze context. Een bedrijf welk bijvoorbeeld geen Kerstmaaltijd organiseert maar wel een Iftar, wijst op een verschuiving in prioriteiten richting Islamitische tradities.

Zodra Iftars gemeengoed worden binnen seculiere instellingen,
draagt dit bij aan de normalisatie van Islamitische praktijken.

Een vergaderzaal als gebedsruimte beschikbaar stellen, impliceert dat religieuze
gebruiken, in dit geval het Islamitische gebed, faciliteiten krijgen binnen een
neutrale, niet-religieuze ruimte. Het onderscheid tussen werk/onderwijs en religie
vervaagt als gebouwen bedoeld voor seculiere doeleinden [zoals kantoren of
universiteiten]
permanent of tijdelijk worden aangepast aan religieuze behoeften.

Deze praktijk zal leiden tot precedenten:
  • als één religie faciliteiten krijgt, wordt het moeilijker om dat anderen te
    ontzeggen, en als dat niet gebeurt, ontstaat ongelijkheid tussen religies.
Uiteindelijk draagt zulks bij aan een normalisatie van religieuze aanwezigheid
in publieke of neutrale ruimten, hetgeen ik beschouw als een vorm van Islamisering.

Door Islamisering te definiëren als een dwingend proces, waarin
de Islam de dominante norm is, dan gaan mijn argumenten niet op.
Maar zoals ik al schreef, ik zie Islamisering als een proces van
groeiende Islamitische invloed en zichtbaarheid binnen
een seculiere omgeving, en van daaruit stel ik:
  • 'CAK lijkt vatbaar voor islamisering'
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Wat is islamisering?
Hoe vindt islamisering plaats?
Hoe herken je islamisering?
Waarom zou het CAk vatbaar zijn voor islamisering?
Hoe gevaarlijk is islamisering?
Waarom zouden onze islamitische medelanders onze samenleving willen islamiseren?
Hierboven hebben mede morummers al een aantal goede antwoorden gegeven.

" Hoe gevaarlijk is het?"

Ik denk dat er gevaar in zit, als je tenminste waarde hecht aan bevochten waarden zoals vrijheid en gelijkwaardigheid. Ook als je niets bijzonders ziet aan de islam (wat ik anders zie), dan nog staat meer religieuze invloed hier haaks op. Simpele voorbeeld is een sociale druk op vrijzinnige moslims om zich aan religieuze tradities of kledingsvoorschriften te houden.

Je hamert steeds op het relatief kleine percentage moslims. Maar in buurten of stadsdelen is dit een heel ander verhaal. Kun je je als niet moslim nog thuis voelen in zo'n wijk? Voelen meisjes zonder hoofddoek zich veilig? Kunnen homo's nog hand in hand over straat lopen? Op dat laatste zeg je waarschijnlijk dat ze dat in Staphorst ook niet kunnen. Misschien is dat zo, maar meer Staphorst invloeden lijkt me eveneens geen goed idee voor de samenleving.

Je laatste vraag verrast me daarbij, want jij beweert (a) dat conservatieve christenen de seculiere maatschappij zouden willen terugdraaien en (b) moslims en christenen in wezen gelijk zijn. Dan ligt het voor de hand dat conservatieve moslims datzelfde zouden willen.

Een eenvoudig voorbeeld hiervan zijn protesten (of erger) tegen cartoonisten. Die gaan niet perse over de cartoons zelf, maar over het afbeelden van de islamitische profeet: het gaat in tegen islamitische regels. Vanuit het ziekenhuis ken ik gedoe met kledingvoorschriften, pauze tijden (vanwege het bidden), uitval tijdens ramadan (vasten is ongezond) en vrouwen die geen mannen willen verplegen.

Natuurlijk geldt dit lang niet voor alle moslims. Maar meer religieuze invloed kan niet zonder dit soort incidenten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Georgie
Ervaren pen

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering - Georgie definitie

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 mar 2025 08:50
Georgie schreef: 25 mar 2025 23:15
En wat de Telegraaf schrijft neem je wel zomaar voor zoete koek aan?
Nee.
Maar dat is geen rede om de NPO wel zonder meer te vertrouwen.
"Een steekproef van 44 personen???
Dat moeten mensen zijn geweest met weinig kennis van dit soort onderzoeken."

Jouw eigen woorden. Precies de reactie waar de Telegraaf op uit was.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 26 mar 2025 16:41
heeck schreef: 26 mar 2025 16:00 Zo'n beetje in 2017 in de sport gestart en nu zolangzamerhand heel duidelijk bevorderend voor islamitisch meedoen.
tof hé
Dat hangt er maar van af.

Voor zover ik op de hoogte ben komt dat in de praktijk er namelijk op neer dat er twee kledijvoorschriften zijn. Die voor de moslimvrouwen die een redelijk zedig tenue met hoofddoek mogen dragen en een voor andere vrouwen die er zo sexy mogelijk moeten uitzien.

Nog niet zolang heeft ergens een vrouwenploeg een boete gekregen omdat ze wat meer losse sportbroekjes droegen --- zoals mannen dragen --- i.p.v. het soort bikini broekjes dat voorgeschreven was.

Als men op vraag van de moslims die kledijvoorschriften eens deftig onderhanden had genomen en het uiteindelijk resultaat zou geweest zijn dat vrouwen niet langer verplicht waren op zich te kleden om het mannelijk oog aan te trekken en als neveneffect konden vrouwen dan ook een hoofddoek dragen. Dan zou ik de toename van sportende moslimvrouwen ontegensprekelijk als positief gezien hebben.

En dat illustreert mijn probleem met hoe onze maatschappij met de islam omgaat. Als er ergens een conflict is met hoe zaken in onze samenleving werken en wat de islam voorschrijft, komt er bijna nooit een grondige analyse van wat wij als samenleving willen. En het is best mogelijk dat we na zo'n analyse tot het besluit komen dat sommige beperkingen te streng zijn. Maar dan moeten wel de algemene beperkingen losser worden. Ook kan het zijn dat we na zo'n analyse tot het besluit komen dat in zijn algemeenheid die beperkingen zin hebben. En als moslims het dan extra moeilijk hebben wegens hun religie, dan kan je dat spijtig vinden maar zij moeten dan maar voor zich uitmaken wat voor hen het belangrijkste is. Dat moeten we uiteindelijk allemaal.

Maar wat we maar al te vaak zien is dat er geen analyse komt, dat we steun voor de huidige principes uitspreken maar ondertussen wel een opening vinden om moslims enigzins aan die beperkingen te onttrekken.

Zoals het nu is kan ik dus de bevordering van islamitisch sport dus niet tof vinden. Er zit een wrang nasmaakje aan.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering - Georgie definitie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 26 mar 2025 23:41
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 mar 2025 08:50
Georgie schreef: 25 mar 2025 23:15
En wat de Telegraaf schrijft neem je wel zomaar voor zoete koek aan?
Nee.
Maar dat is geen rede om de NPO wel zonder meer te vertrouwen.
"Een steekproef van 44 personen???
Dat moeten mensen zijn geweest met weinig kennis van dit soort onderzoeken."

Jouw eigen woorden. Precies de reactie waar de Telegraaf op uit was.
Steekproeven van 44 stuks met uit een vrij onbekende grote populatie is gewoon te weinig.
Ga er maar eens aan rekenen dan hebben we het er verder over.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 27 mar 2025 08:55 Voor zover ik op de hoogte ben komt dat in de praktijk er namelijk op neer dat er twee kledijvoorschriften zijn. Die voor de moslimvrouwen die een redelijk zedig tenue met hoofddoek mogen dragen en een voor andere vrouwen die er zo sexy mogelijk moeten uitzien.
het gaat om sport, iet om sex
Nog niet zolang heeft ergens een vrouwenploeg een boete gekregen omdat ze wat meer losse sportbroekjes droegen --- zoals mannen dragen --- i.p.v. het soort bikini broekjes dat voorgeschreven was.
zou kunnen en da's jammer maar wat heeft dat met islamisering te maken of het feit dat wel ervoor zorgen dat iedereen, dus ook moslima's, kunnen sporten
Als men op vraag van de moslims
en waarom moet dit op vraag vd moslims gebeuren?
een extreem heterogene groep mensen ... van ISIS aanhangers tot heel tolerante en open mensen.
toch opletten met generaliseren
En dat illustreert mijn probleem met hoe onze maatschappij met de islam omgaat. Als er ergens een conflict is met hoe zaken in onze samenleving werken en wat de islam voorschrijft, komt er bijna nooit een grondige analyse van wat wij als samenleving willen.
ik denk niet dat dit klopt, eigenlijk doen we niets anders maar het loop vast als je altijd generaliseert of enkel naar extremen kijkt.
Zoals het nu is kan ik dus de bevordering van islamitisch sport dus niet tof vinden.
hoe zie jij het dan? gaat het om islamitische sport of moslims die ook gewoon willen sporten?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 27 mar 2025 10:22
axxyanus schreef: 27 mar 2025 08:55 Voor zover ik op de hoogte ben komt dat in de praktijk er namelijk op neer dat er twee kledijvoorschriften zijn. Die voor de moslimvrouwen die een redelijk zedig tenue met hoofddoek mogen dragen en een voor andere vrouwen die er zo sexy mogelijk moeten uitzien.
het gaat om sport, iet om sex.
Zeg dat aan de sportbonden.
axxyanus schreef: 27 mar 2025 08:55Nog niet zolang heeft ergens een vrouwenploeg een boete gekregen omdat ze wat meer losse sportbroekjes droegen --- zoals mannen dragen --- i.p.v. het soort bikini broekjes dat voorgeschreven was.
zou kunnen en da's jammer maar wat heeft dat met islamisering te maken of het feit dat wel ervoor zorgen dat iedereen, dus ook moslima's, kunnen sporten.
Wat dat met islamisering te maken heeft? Dat men voor de islam een opening gemaakt heeft die voor de andere vrouwen gesloten bleef. Dat blijkbaar de islam als hefboom gebruikt kan worden.
axxyanus schreef: 27 mar 2025 08:55Als men op vraag van de moslims
en waarom moet dit op vraag vd moslims gebeuren? een extreem heterogene groep mensen ... van ISIS aanhangers tot heel tolerante en open mensen.
toch opletten met generaliseren.
Wie heeft er van moet gesproken. Dat is gewoon wat er gebeurt is. Voor zover ik op mijn geheugen kan betrouwen was dit oorspronkelijk een initiatief van de Iraanse overheid om hun volleybal ploeg te kunnen laten deelnemen.
axxyanus schreef: 27 mar 2025 08:55En dat illustreert mijn probleem met hoe onze maatschappij met de islam omgaat. Als er ergens een conflict is met hoe zaken in onze samenleving werken en wat de islam voorschrijft, komt er bijna nooit een grondige analyse van wat wij als samenleving willen.
ik denk niet dat dit klopt, eigenlijk doen we niets anders maar het loop vast als je altijd generaliseert of enkel naar extremen kijkt.
Ik zie daar weinig voorbeelden van. Toch van mensen die de hoofddoek willen toelaten waar levensbeschouwelijke tekens verboden zijn. Nog vandaag een opiniestuk in De Standaard.
Victor Schollaert schreef: ... en de neutraliteit van de overheidsdienstverlening is daarbij van van onschatbaar belang. Maar kunnen mensen met een hoofddoek geen neutrale dienstverlening verlenen? Waarom zouden we er zomaar van uitgaan dat een ambtenaar die een religieus teken draagt per definitie niet neutraal kan zijn.
En daar blijft het dan bij. Maar we kunnen die vraag natuurlijk evengoed stellen als het om een ambtenaar gaat die een politiek logo draagt. En als een van de politieke partijen een christelijke partij is, is er dan zoveel verschil tussen een politiek logo dragen en een kruisje? Wat als er een moslim gerichte partij opgericht wordt?

Van een voetbalscheidsrechter verwachten wij dat hij geen ploegkleuren draagt terwijl hij een wedstrijd leidt, we willen niet dat hij enige aanhang of voorkeur tentoonstelt. Maar van een ambtenaar mogen we zoiets niet verwachten?

Als jij een voorbeeld hebt van iemand die voor het opheffen is van een verbod op levensbeschouwelijk tekens en die antwoorden verschaft op dit soort vragen, dan zou ik het zeer waarderen als je die zou doorgeven. Misschien dat ik mijn mening dan bijstel.

axxyanus schreef: 27 mar 2025 08:55Zoals het nu is kan ik dus de bevordering van islamitisch sport dus niet tof vinden.
hoe zie jij het dan? gaat het om islamitische sport of moslims die ook gewoon willen sporten?
Ja ze doen maar. Voor de individuele vrouwen is het positief. Hoe het maatschappelijk tot stand gekomen is, is dat minder.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus schreef:En daar blijft het dan bij. Maar we kunnen die vraag natuurlijk evengoed stellen als het om een ambtenaar gaat die een politiek logo draagt. En als een van de politieke partijen een christelijke partij is, is er dan zoveel verschil tussen een politiek logo dragen en een kruisje? Wat als er een moslim gerichte partij opgericht wordt?
Er is democratisch noch wettelijk iets in te brengen tegen zo een partij; hoeveel er ook van te vinden valt.
Hier in Nederland hebben we de SGP met zeker een aantal belangrijke leden die overlopen van verlangen naar het instellen van een andere wetgeving dan nu bestaat:

Even naslaan https://sgp.nl/grondslagdoelstelling
Grondslag en doelstelling

De grondslag van de SGP is de Bijbel, het Woord van God, en de drie Formulieren van Enigheid: de Heidelbergse Catechismus, De Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels.
En niet vergeten waar dit topic mee startte:
https://tweedekamer.sgp.nl/actueel/nieu ... die-iftars
knip
knip
. . .
De SGP, als politieke partij, is bewust niet neutraal. Daar zijn we eerlijk over. Wij baseren ons op de Bijbel en we waarderen onze Nederlandse door het christendom gestempelde traditie. Zelfs de recent overleden VVD-leider Frits Bolkestein benadrukte geregeld hoezeer onze democratische rechtsstaat schatplichtig is aan het christendom.
knip
knip
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 27 mar 2025 13:14
Axxyanus schreef:En daar blijft het dan bij. Maar we kunnen die vraag natuurlijk evengoed stellen als het om een ambtenaar gaat die een politiek logo draagt. En als een van de politieke partijen een christelijke partij is, is er dan zoveel verschil tussen een politiek logo dragen en een kruisje? Wat als er een moslim gerichte partij opgericht wordt?
Er is democratisch noch wettelijk iets in te brengen tegen zo een partij; hoeveel er ook van te vinden valt.
Ja en? Ik had het helemaal niet over het tegenhouden van een dergelijke partij.

Mijn punt is dat levensbeschouwingen vaak een inspiratie zijn om een politieke partij op te richten. Toelaten dat een ambtenaar in functie zijn aanhangt toont met een levensbeschouwelijk symbool, betekent dus dat je riskeert dat op een bepaald moment die ambtenaar daar zit met een symbool dat een politieke connotatie heeft.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

axxyanus schreef: 27 mar 2025 13:57 Mijn punt is dat levensbeschouwingen vaak een inspiratie zijn om een politieke partij op te richten. Toelaten dat een ambtenaar in functie zijn aanhangt toont met een levensbeschouwelijk symbool, betekent dus dat je riskeert dat op een bepaald moment die ambtenaar daar zit met een symbool dat een politieke connotatie heeft.
Zichtbare symbolen van religieuze, levensbeschouwelijke, politieke of "lifestyle" voorkeuren, zoals keppeltje, hoofddoekje, tatoeage, hanekam, in felle kleuren geverfd haar, 'gothic' make-up, kruisje/crucifix, ichtus e.d. op het uniform van ambtenaren in publieke dienst zijn in Nederland bij wet verboden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 27 mar 2025 16:57
axxyanus schreef: 27 mar 2025 13:57 Mijn punt is dat levensbeschouwingen vaak een inspiratie zijn om een politieke partij op te richten. Toelaten dat een ambtenaar in functie zijn aanhangt toont met een levensbeschouwelijk symbool, betekent dus dat je riskeert dat op een bepaald moment die ambtenaar daar zit met een symbool dat een politieke connotatie heeft.
Zichtbare symbolen van religieuze, levensbeschouwelijke, politieke of "lifestyle" voorkeuren, zoals keppeltje, hoofddoekje, tatoeage, hanekam, in felle kleuren geverfd haar, 'gothic' make-up, kruisje/crucifix, ichtus e.d. op het uniform van ambtenaren in publieke dienst zijn in Nederland bij wet verboden.
In België was dat in de praktijk ook zo, voor de moslims hun stem gingen verheffen. Ondertussen is er al tientallen jaren een debat over het "hoofddoekenverbod", zoals de tegenstanders van een dergelijk verbod het steeds opnieuw noemen. Voor de gemeentelijke ambtenaren mogen de gemeentes daarover beslissen met als gevolg dat je in sommige gemeentes dus vrouwen met een hoofddoek aan het gemeenteloket kan aantreffen.

En de tegenstand van een dergelijk verbod komt in hoofdzaak vanwege bekommernissen met moslimvrouwen. Bekommernissen vanwege gelovigen in andere religies zijn er zowat nooit. Ze worden in ieder geval zo goed als nooit uitgesproken.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Het is weliswaar off topic, maar ik kan het niet laten:
heeck schreef: 27 mar 2025 13:14 Er is democratisch noch wettelijk iets in te brengen tegen zo een partij; hoeveel er ook van te vinden valt.
Hier in Nederland hebben we de SGP met zeker een aantal belangrijke leden die overlopen van verlangen naar het instellen van een andere wetgeving dan nu bestaat:
Roeland
Ik ben het hier niet mee eens.
Confessionele partijen zijn inherent antidemocratisch.
*1 zij zijn opgericht op basis van een gehoorzaamheidscultus met een "alziende, alwetende, almachtige" bovenmenselijke externe autoriteit, die ook nog eens "eeuwig" is en wiens wegen "ondoorgrondelijk" zijn, die onvoorwaardelijke gehoorzaamheid eist en beloont en straft naar eigen goeddunken. Dit is een persoonlijk levensovertuiging en hoort thuis in het private domein ('achter de voordeur').
Politiek is een mening/overtuiging over inrichting en onderhoud van de samenleving. Die maakt deel uit van het publieke domein.
Het in ons land fundamentele beginsel van scheiding van kerk en staat behoort hierin leidend te zijn, maar wordt in dezen niet toegepast. "de kerk" heeft via haar confessionele partijen een (veel te grote) vinger in de politieke pap.

*2 Een beroep op de vrijheid van godsdienst is een foute claim. Een volgens mij opzettelijke misinterpretatie van dat recht
In onze seculiere democratie is iedereen vrij te geloven wat hij wil en op de manier die hem het beste bevalt. Zijn leven ernaar in te richten. Zich in allerlei organisaties te verenigen, bijeenkomsten te houden –zolang het privé blijft.
Zodra zij deze privé levenshouding aan anderen proberen op te leggen –politiek gaan bedrijven– betreden zij het publieke domein en tasten zo het beginsel van scheiding van kerk en staat aan.
In mijn opinie kunnen en moeten confessionele politieke partijen dus verboden worden.

Misschien iets voor een nieuw topic?
Plaats reactie