gerard_m schreef: ↑24 mar 2025 21:36
Het bestrijden van discrriminatie is een mooi doel, maar daarvoor is het helemaal niet nodig om kennis te maken met religieuze voorschriften.
Het gaat erom elkaar als gelijkwaardige mensen te beschouwen, ondanks een andere levensbeschouwing.
Discriminatie is altijd het gevolg van onbekendheid en vooroordelen. De "Anders (onbekend) = Eng/raar/potentieel gevaarlijk" reflex. Het fight-flight-freeze-instinct.
De ontmoeting/kennismaking– en de ontdekking dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen helpt die vooroordelen weg te nemen en opent zo de weg naar acceptatie. Hardnekkig vasthouden aan je vooroordelen (zoals hier dus ook gebeurt) werkt contraproductief.
Net zo min hoeft iemand kennis te maken met Afrikaanse tradities om rassendiscriminatie tegen te gaan of te begrijpen wat een homoseksueel ervaart om LHQTB te accepteren.
Afrikanen worden niet gediscrimineerd om hun tradities, maar om hun huidskleur.
Bij de LHBTI+ gemeenschap gaat het wel degelijk om begrijpen en accepteren.
Beter kan men zich gaan richten op de wortels van discriminatie van welke groep dan ook. Dat heeft echt niet te maken met gebrek aan kennis over islamitische tradities.
Natuurlijk moeten de oorzaken van discriminerend gedrag aangepakt worden.
Maar daarvoor moeten we wél eerst de mechanismen die die discriminatie veroorzaken begrijpen. En om te begrijpen moet men kennen. En om te leren kennen moet men ontmoeten.
Als iedereen maar onder zijn eigen steen blijft zitten, zich in zijn eigen bubbel blijft opsluiten en hardnekkig zijn vooroordelen blijft koesteren komen we nergens.
Misschien goed om nog even terug te gaan naar het artikel over wat het CAK doet:
Overheidsorganisatie CAK organiseert op 6 maart een bijeenkomst in het kader van de islamitische vastenmaand ramadan. Daarbij zijn in het kantoor van het bestuursorgaan aparte gebedsruimtes ingericht voor vrouwen en mannen. Ook is het personeel ‘geïnstrueerd’ de keuken ‘goed te reinigen’. Daarnaast roept men niet-moslim-medewerkers op om ‘een dagje mee te vasten’. De kwestie valt niet bij iedereen in goede aarde nu hetzelfde CAK eerder de traditionele kerstborrel afschafte en omdoopte tot ‘Winterglow’..
In één vergaderzaaltje één gebedsruimte Het CAK was al heel snel (mogelijk door de ophef over die gescheiden gebedsruimten) van het idee van twee ruimten teruggekomen.
En wat is er mis met de instructie om de keuken goed te reinigen of een dagje mee te vasten? Als wij vegetarische gasten krijgen eten wij ook een dagje vegetarisch. En toen wij nog gelovige vrienden hadden gaven we hen ook gel;egenheid om te bidden voor het eten (zij hebben ons later in de steek gelaten omdat we te kennen gavenn iet van hun bekeringsdrang gediend te zijn, maar dit terzijde.)
Je mag geloven dat hiermee discriminatie wordt bestreden, maar minimaal zou je kunnen erkennen dat het een eenzijdige stap is naar moslims toe en wel degelijk te maken heeft met islamitische regelgeving.
Ik geloof niet dat discriminatie hiermee wordt bestreden.
Ik geloof dat hiermee een eerste stap gezet wordt in de richting van meer begrip voor elkaar en zo de weg tot acceptatie en dus minder discriminatie geopend wordt.
Ik geef toe dat het een stap is naar moslims toe (heb ik steeds gedaan: "een goede eerste stap" in bijna elk van mijn reacties) en natuurlijk is dat in de richting van islamitische regelgeving. Dat is namelijk het knelpunt.
Maar integratie moet van twee kanten komen. Je kunt niet van moslims verwachten dat ze eenzijdig hun cultuur en hun tradities aanpassen zonder zelf ook een stap in hun richting te doen.
En om op de centrale vraag van dit topic terug te komen zoals door BS op 27 - 02 geformuleerd:
"CAK lijkt vatbaar voor islamisering."
Mijn antwoord daarop is Nee dat denk ik niet. Het is een goede eerste stap in de richting van diversiteit op de werkvloer en in de samenleving.
"Islamisering" is een vooroordeel, opgeroepen soor islamofobe populisten. Een "fight"-ophitsertje, een "flight"-bangmakertje een "freeze" blijf-in-je-bubbel-oproep.
Je bent vrijdenker trap er niet in!