Georgie schreef: ↑22 mar 2025 01:18
gerard_m schreef: ↑20 mar 2025 22:05
Hier zit een probleem: er is helemaal geen sprake van onderling begrip kweken.
Er is eenzijdig sprake van begrip kweken voor een islamitische traditie (die, anders dan sommige mensen hier beweren, nooit bedoeld is geweest voor saamhorigheid maar voor da;wa: mensen verleiden tot de islam. Maar dat terzijde).
Wel degelijk!l
Alle werknemers met alle verschillende etnische en culturele achtergrond worden in de gelegenheid gesteld elkaar hier ontmoeten, nader kennis met elkaar te maken en standpunten uitwisseln.
Maar dan eenzijdig richting de islam. Er worden geen events georganiseerd voor moslims om kennis te maken met vrijdenken.
Wat betreft die da;wa van jou: Laat je niets wijsmaken joh. Dit is een van de bangmakertjes van die islamofobe populisten. Je bent een vrijdenker. Wees kritisch. Geloof niet alles blindelings.
Ik vroeg je al eerder te stoppen met deze framing.
Ik baseer me niet op " islamofobe populisten " maar o.a. op vele jaren van gesprekken met moslims, reizen door islamitische landen en het bestuderen van islamitische bronnen.
Het wordt een te lange omweg om dat uit te leggen.
Ik zeg het anders: De macht van het christendom werd in eerste instantie verzwakt door kritiek van binnenuit: de reformatie, Luther, Huss, Calvijn e.a. Inplaats van één “moederkerk” waren er opeens meerdere stromingen die elkaar te vuur en te zwaard bestreden. Er werden hele godsdienstoorlogen, o.a. onze eigen 80-jarige, gevoerd. Daarna was er de Verlichting die de macht van “de kerk” verder uitholde, waarna voortschrijdend inzicht op politiek en maatschappelijk gebied leidde tot de situatie van nu.
Soortgelijke scheuringen zijn er ook al lang binnen de islam. Ze verzwakken de eenheid, maar niet het religieuze denken. Calvijn introduceerde een fundamentalistische stroming die bepaald niet tolerant was. Geen stap naar verwatering, in tegendeel.
Alleen de Verlichting is hier relevant. Kern daarvan is dat we ons niet beroepen op een goddelijke autoriteit maar zelf iets mogen vinden, en dus ook kritiek mogen hebben op (religiueze) denkbeelden.
Nu maak je een merkwaardige draai:
Ze bevinden zich in dezelfde ontwikkelde samenleving. Dat klopt. Maar het denken van veel moslims loopt nog een paar eeuwen achter. Ze moeten al onze verworvenheden (die we niet dankzij het christelijke geloof, maar ondanks dat geloof verworven hebben) nog leren aanvaarden. Ook daarom is kritik op de islam contraproductief. Ooldaarom is dat initiatief van het CAK een goede eerste stap.
Denk je dat de christenen destijds goed tegen de eerste kritieken konden en de verlichting met open armen werd ontvangen?
Wat als destijds men net als jij had gedacht dat we die kritiek maar voor ons moesten houden want ze kunnen er niet tegen dus is het contraproductief? Zie je niet in dat dit patroon doorbroken moet worden, zoals dat ooit is gebeurd toen de kerk nog niet bekritiseerd mocht worden?
We hebben in 2025 het voordeel dat in het westen de vrije samenleving al bestaat, dat mensen kunnen lezen en schrijven en dat er meerdere levensovertuigingen zijn. Het is veel makkelijker om met kritisch denken om te gaan dan toen de verlichting begon. Het is een raar argument dat " de meeste moslims" daar niet tegen kunnen - dus dat we ze maar met fluwelen handschoenen moeten behandelen.
En helemaal een vreemde uitspraak voor iemand die bang is dat we groepen wegzetten.
Waarom zouden we moslims niet gewoon even volwassen behandelen als anderen, en ervan uitgaan dat ook zij op een gezonde manier kritiek kunnen ontvangen?
gerard_m schreef: ↑20 mar 2025 22:05
Hoe kom je daar nu bij? Er is volop kritiek op andere religies.
Ja?
Leg eens uit?
Kritiek op:
Arbortusstandpunten, principieel niet vaccineren, homo's niet accepteren op religieuze scholen, standpunt van de kerk over condoomgebruik, vrouwen niet volwaardig laten meedoen in de SGP, misbruik in de katholieke kerk.... moet ik verder gaan ?
Wat hier gebeurt is iets anders. Hier wordt één van drie in de kern gelijke geloofsstromingen van de andere geïsoleerd en aangevallen.Dat kan niet. Zo wordt een hele bevolkingsgroep (5% van onze samenleving) als ongewenst weggezet.
Wat is hier precies anders aan? Je gaat er kennelijk vanuit dat er geen kritiek zou zijn als werknemers uitgenodigd zouden worden voor een hindoeritueel of als er een gebedsruimte zou worden gebouwd speciaal voor Sikhs. Dat is een aanname gebaseerd op niets.
En waarom zou dit neerkomen op " het wegzetten van een hele bevolkingsgroep als ongewenst" ?
Niemand beweert dat moslims niet zouden mogen vasten of andere rituelen niet zouden mogen uitvoeren.
Alle auto’s zijn op duizend manieren verschillend, maar toch in de kern gelijk. In meer of mindere mate even nuttig, even gemakkelijk, en even schadelijk.
Religies hebben (net als auto's) gemeenschappelijke kenmerken. Maar ik een raceauto niet willen vergelijken met een ambulance, ook al kunnen ze beiden hard rijden. Voor bijna alle vormen van kritiek is het volkomen irrelevant dat het allebei auto's zijn.
Dat geschetter over “islamisering” is meer dan kritiek op een religie. Het is een regelrechte aanval op de levensovertuiging van een hele bevolkingsgroep, waarvan veruit de meeste leden alleen maar gewoon in vrede in onze samenleving willen leven en hun geloof belijden.
Als christelijke leefregels of het Hindoeistische kastestelsel onder het mom van " saamhorigheid" zouden worden uitgedragen zou daar minstens zo kritisch op gereageerd worden.
Een standpunt over Itfar maaltijden op het werk, is geen " regelrechte aanval op een levensovertuiging". Niemand hier beweert dat moslims geen moslims mogen zijn.