Georgie schreef: ↑20 mar 2025 01:14
Mooi betoog. Goed opgebouwd en mooi beargumenteerd.
Alleen jammer dat er geen draad van klopt.
Dat valt nogal mee, want uit je reactie blijkt dat we het op redelijk wat onderdelen toch wel eens blijken te zijn.
Goed om dat te constateren.
Ik zal op de andere punten ingaan.
gerard_m schreef: ↑19 mar 2025 21:02
Terug naar jouw stelling:
Op geen enkele manier maak je duidelijk waarom meer ruimte maken voor de islam zou leiden tot secularisering.
Dat beweer ik ook niet.
Er moet niet meer ruimte gemaakt worden voor de islam.
Gebruik maken van een traditie uit de aan de islam gelieerde cultuur (de na-zonsondergang-maaltijd die de remadan besluit, zoals carnaval het katholieke vasten aankondigt) om meer begrip tussen de verschillende culturen in onze samenleving te kweken (los van het geloof!!) lijkt me een goede eerste stap in de richting van normalisering en acceptatie. Pas daarna kan er gewerkt worden aan secularisering (Dat is een actief proces waar zowel de burgers als de politiek aan moeten bijdragen.
Hier zit een probleem: er is helemaal geen sprake van onderling begrip kweken.
Er is eenzijdig sprake van begrip kweken voor een islamitische traditie (die, anders dan sommige mensen hier beweren, nooit bedoeld is geweest voor saamhorigheid maar voor da;wa: mensen verleiden tot de islam. Maar dat terzijde).
Ik vraag me omgekeerd af hoe acceptabel het zou zijn als atheisten op het werk gaan folderen om mensen uit het geloof te krijgen.
De macht van het christendom is niet verdwenen door kritiek te smoren en christelijke tradities te stimuleren.
In tegendeel: de kritiek heeft een uitstekende en waardevolle bijdrage geleverd en bovendien heeft het christenen geleerd om daar op een volwassen manier mee om te gaan. Een god of een profeet is niet verheven boven kritiek of gezond verstand.
Klopt,
Maar je vergeet een paar dingen: Het christendom was al meer dan 15 eeuwen inherent aan de Europese cultuur. Meer dan inherent. Het was de basis Het was tot ver in de 20e eeuw not done om te zeggen dat je ongelovig was En nu nog is het in vele landen in Europa en vooral in Amerika zelfs riskant om te zeggen dat je ongelovig bent en al helemaal als je jezelf atheïst noemt.
Pas toen het percentage ongelovigen toenam kon secularisatie heel langzaam op gang komen
En ook: Al die eeuwen lang hebben de verschillende christelijke stromingen elkaar letterlijk te vuur en te zwaard bestreden. Het is nooit gelukt ook maar één ervan uit te roeien.
Ik begrijp niet wat jouw reactie te maken heeft met " kritiek hebben op een religie". Overigens zijn er wel degelijk christelijke stromingen uitgeroeid (zoals de Katharen), maar ook dit doet niet terzake.
- De Abrahamitische religies zijn gelijk, maar alleen op de islam mogen we geen kritiek hebben..
Je zegt het verkeerd. Het is niet “alleen op de islam”, maar “op de islam alleen” En dat is wat hier gebeurt.
Hoe kom je daar nu bij? Er is volop kritiek op andere religies. Verschil is hooguit dat de islam toeneemt- en daarmee steeds meer ruimte vraagt- en christendom afneemt. Als christenen eisen dat de supermarkt dicht moet op zondag, zal daar ongetwijfeld ook kritiek op komen.
Het kan sowieso niet anders dan dat je kritiek levert op slechts een religie wanneer die iets unieks heeft. Je kunt moeilijk de wensen van christenen voor gescheiden gebedsruimtes bekritiseren aangezien christenen die niet hebben. Ik wil me met liefde uitspreken tegen christelijke vrouwen die boerka's dragen, alleen zijn die er niet.
Fout!
Precies het tegenovergestelde: Gelijke monniken, gelijke kappen.
Alle kritiek die je op de ene stroming hebt geldt ook voor alle andere. Als je de één een ge- of verbod wilt opleggen, dan alle andere ook. Wil je het hoofddoekje verbieden? Dan ben je ook verplicht keppeltje, tulband, crucifix en ichtusteken te verbieden.
Wil je de bouw van moskeeën verbieden? Olé. maar sloop dan ook alle kerken, synagogen, hindoetempels en andere gebedshuizen.Of geef ze een andere, seculiere, bestemming.
Wil je islamitische politieke partijen verbieden? (graag, wat mij betreft), verbied dan ook alle andere vormen van confessionele politieke partijen (nog veel liever wat mij betreft)
Wil je islamitisch onderwijs verbieden? (graag, wat mij betreft) dan ook alle andere vormen van confessioneel onderwijs (heel graag zelfs, wat mij betreft)
Dus ik kan wel degelijk tegen georganiseerde ramadan events zijn of tegen gescheiden gebedsruimtes. Ik ben hier in het algemeen namelijk op tegen. Echter: alleen de islam heeft ze.
- De Abrahamitische religies zijn gelijk, maar de islam loopt 6 eeuwen achter. Dan zijn ze dus niet gelijk.
Toch wel.
Een auto van vijftig jaar geleden is een een andere auto dan een van vandaag. Maar het blijft een auto. Een electrische auto is anders dan een hybride, een benzine- of een dieselauto, maar het zijn allemaal auto’s Een Mercedes is een andere auto dan een Skoda of een Fiat. Maar het blijven auto’s. Anders, meer geavanceerd of juist niet, milieuvriendelijker of juist niet
Zo is het met religie ook. Anders, maar in de kern gelijk.
Je voorbeeld toont je ongelijk overduidelijk.
Als ik kritiek heb op luchtvervuiling door uitlaatgassen, heb ik het niet over electrische auto's en is het volkomen onzinnig te gaan stellen dat alle auto's gelijk zijn.
Natuurlijk, sommige uitwassen van autoverkeer gelden voor alle auto's, zoals ruimtegebruik of ongelukken. Maar daarmee zijn niet alle problemen rondom autoverkeer gelijk.
Niet het geloof is veranderd, de samenleving, de beschaving is verder ontwikkeld. Daardoor konden de Europese samenlevingen de invloed van “de kerk” terugdringen.
Wat doet het er dan nog toe dat de islam "eeuwen achterloopt"? Waarom benadruk je dat dan steeds? Zowel christendom als islam bevinden zich in het westen in dezelfde ontwikkelde samenleving.
Misschien zit het in jouw uitgangspunt dat er geen verschillen zijn tussen de religies. Die zijn er overduidelijk wel, met aanzienlijke gevolgen.
Als moslims hun verplichte gebeden op de juiste tijdstippen moeten uitvoeren, moeten pauzetijden worden aangepast aan religieuze wetten. Voor andere gelovigen geldt dat niet omdat ze geen verplichte gebedstijden hebben. Zo zijn er tal van andere voorbeelden.
Concluderend: er is geen sprake van selectieve kritiek op een religie. Er is sprake van kritiek op kenmerken ervan en soms zijn die uniek.