CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:39 Dit is een oneerlijke voorstelling van zaken. Het is niet het simpel aanbieden van een maaltijd. Het is een uitnodiging tot een islamietische rite. En dat een simpele maaltijd een rol speelt in deze rite maakt het niet minder een rite.
geen dwang, geen verplichting, geen indoctrinatie
een simpele uitnodiging zodat werknemers vh cak mekaar kunnen leren kennen en een kleine geste richting islamitische werknemers die hier kunnen op ingaan.
kunnen, niet moeten.
wat is er mis om rites uit te leggen?
in Antwerpen stond er ooit een iftartafel van 'een kilometer. pure gezelligheid en verdraagzaamheid, iets dat hier wordt uitgelegd als vorm van angst an afwijzing en een schrikbarend toekomstbeeld
waar zijn de europese waarden van openheid, tolerantie, verdraagzaamheid bij de vrijdenkers hier? zo vergiftigd door afkeer vd islam?
willen we de Europese waarden verdedigen door ze te vernietigen?

btw
ik deel je mening dat een agent in functie best geen gebed houdt, een evidentie mi
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ach, en carnaval is zijn katholieke roots onderhand ook wel kwijt. Het kan ok een methode zijn om te seculariseren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 19 mar 2025 10:41
Het is een uitnodiging om een islamietische rite mee te maken. Je maakt er niet echt deel van uit.
Het wordt dan wel niet verplicht als formele deelname men moet het wel ondergaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 19 mar 2025 11:20 Ach, en carnaval is zijn katholieke roots onderhand ook wel kwijt. Het kan ok een methode zijn om te seculariseren.
Het omgekeerde is waarschijnlijker.

Overal in de Arabische landen wordt de islam dominanter.
Waardoor zou dat hier anders gaan?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 19 mar 2025 11:08
axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:39 Dit is een oneerlijke voorstelling van zaken. Het is niet het simpel aanbieden van een maaltijd. Het is een uitnodiging tot een islamietische rite. En dat een simpele maaltijd een rol speelt in deze rite maakt het niet minder een rite.
geen dwang, geen verplichting, geen indoctrinatie
een simpele uitnodiging zodat werknemers vh cak mekaar kunnen leren kennen en een kleine geste richting islamitische werknemers die hier kunnen op ingaan.
kunnen, niet moeten.
wat is er mis om rites uit te leggen?
Zolang de overheid het maar niet doet. De overheid moet geen geste doen richting specifieke religieuze werknemers. Niet naar christenen, niet naar joden, niet naar jehova's, niet naar moslims.
appelfflap schreef: 19 mar 2025 11:08in Antwerpen stond er ooit een iftartafel van 'een kilometer. pure gezelligheid en verdraagzaamheid, iets dat hier wordt uitgelegd als vorm van angst an afwijzing en een schrikbarend toekomstbeeld
waar zijn de europese waarden van openheid, tolerantie, verdraagzaamheid bij de vrijdenkers hier? zo vergiftigd door afkeer vd islam?
willen we de Europese waarden verdedigen door ze te vernietigen?
Moslims kunnen wat mij betreft zoveel van deze evenementen organiseren als ze willen, zolang ze de overheid er maar buiten houden.
appelfflap schreef: 19 mar 2025 11:08 ik deel je mening dat een agent in functie best geen gebed houdt, een evidentie mi
Dan zijn we het toch over iets eens.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:43 Ja en, hier in België althans, hebben we met veel moeite die religie uit de overheid geband. Geen kruistekens meer in rechtzalen, agenten en overheidsambtenaren die geen aanhang mogen tonen enz. En dat wil jij op de helling zetten, want je wil dat we dat aan moslims wel toelaten o.a. door toe te laten dat een agent in uniform als voorganger functioneert, terwijl we dat van andere religies niet aanvaarden, ook niet van de eigen religie.
In België zijn kerk en staat net zo min gescheiden als in Nederland.
Ook bij jullie heeft “de kerk” via de confessionele partijen een flinke vinger in de politieke pap. En ook in België heeft de “de kerk” (“moskee”. “sjoel”, “tempel”) veel te veel invloed op de opvoeding van de volgende generaties. Maar daar hoor je niemand over, net zo min als in Nederland.

Ik dacht overigens dat dit topic over het CAK en hun iftar (zonder gescheiden gebedsruimten voor mannen en vrouwen) ging. Waar komt dan die politieagent in uniform opeens vandaan?
Ik wil overigens niets op de helling zetten. En al helemaal niet de kleine stapjes naar de seculiere samenleving die jij noemt. Die moeten gekoesterd worden en waar mogelijk verder ontwikkeld.
Maar waarom zou een man, politieagent of kantoorbediende, notaris of productiemedewerker…, niet in zijn werkkleding mogen bidden? De kantine van een politiebureau is toch geen openbare ruimte?
Wat mij betreft mogen christenen hetzelfde doen. Ze mogen voor mij zelfs een prof (dominee of pastoor of hoe zich ook noemen, in vol ceremonieel ornaat inhuren om in hun kantine een dienst/mis te houden. Zolang ze dat maar privé houden.

Ik heb niks tegen mensen die hun privé-leven naar de ge- en verboden van de een of andere “alziende, alwetende, almachtige” externe autoriteit willen inrichten.
Als een gelovige van welke stroming dan ook, vindt dat lhbti+ niet kan moet hij dat weten. Als hij maar van de rechten van zijn lhbti+ medemensen afblijft. :
Als een man vanuit zijn christelijke overtuiging vindt dat de veouw er is om het huishouden te doen en kinderen te baren (Jan Wolkers: “We waren thuis orthodox, ik mijn moeder dus nooit anders gekend dan zwanger en zogende”. ‘Het tillenbeest’ pag 73.)) moet hij dat weten. Of zijn vrouw dat wel of niet pikt is haar zaak.
Als een moslim vindt dat hij er drie of meer vrouwen op na mag houden moet hij dat weten. Als hij zich maar aan de Nederlandse wet houdt die polygamie verbiedt. In onze christelijke wereld is buitenechtelijk geslachtsverkeer, vaak eufemistisch “een slippertje” genoemd, niet strafbaar. Of de echtgenote dat wel of niet pikt is haar zaak.

Ik heb de pest in de georganiseerde religie in al zijn vormen en uitingen als die haar wil aan de samenleving opdringt. (georganiseerde) religie is het ergste wat de mensheid zichzelf heeft aangedaan. De menselijke geschiedenis druipt van het bloed dat uit naam van het geloof is vergoten
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 19 mar 2025 11:53
Maar waarom zou een man, politieagent of kantoorbediende, notaris of productiemedewerker…, niet in zijn werkkleding mogen bidden? De kantine van een politiebureau is toch geen openbare ruimte?
Ze is wel openbaar voor alle werknemers zo staat het in de CAO.
Daar passen geen rituelen van welke groep dan ook in.

De werkgever is volgens de CAO verplicht zo'n ruimte te hebben,
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 11:27
Bonjour schreef: 19 mar 2025 11:20 Ach, en carnaval is zijn katholieke roots onderhand ook wel kwijt. Het kan ok een methode zijn om te seculariseren.

Omdat wij met onze nog altijd christelijke achtergrond en seculiere denkbeelden een meerderheid van 95% tegen 5% procent vormen en de islam onder invloed van onze dominante cultuur zich anders ontwikkelt dan in de Arabische wereld.
Daarom is het belangrijk dat we de islam als religie eerst normaliseren, dan inkapselen en zo seculariseren.
Die iftar (zonder gescheiden gebesdruimten) was een goede eerste stap. Moet eigenlijk overal even gewoon worden als de kerstborrel. Of het "vreet'n. zoep'n en op de proeme kroep'n" van carnaval of het lopen met de versierde 'palmpaasstok' de week voor pasen of het eieren zoeken met pasen of dauwtrappen op hemelvaarsdag (wat is er eigenlijk van het pinksterfeest overgebleven?)
Je kunt eraan meedoen, maar het hoeft niet.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 19 mar 2025 12:12
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 11:27

Omdat wij met onze nog altijd christelijke achtergrond en seculiere denkbeelden een meerderheid van 95% tegen 5% procent vormen en de islam onder invloed van onze dominante cultuur zich anders ontwikkelt dan in de Arabische wereld.
Daarom is het belangrijk dat we de islam als religie eerst normaliseren, dan inkapselen en zo seculariseren.
Die iftar (zonder gescheiden gebesdruimten) was een goede eerste stap. Moet eigenlijk overal even gewoon worden als de kerstborrel. Of het "vreet'n. zoep'n en op de proeme kroep'n" van carnaval of het lopen met de versierde 'palmpaasstok' de week voor pasen of het eieren zoeken met pasen of dauwtrappen op hemelvaarsdag (wat is er eigenlijk van het pinksterfeest overgebleven?)
Je kunt eraan meedoen, maar het hoeft niet.
Het enige wat je doet is roepen dat jij het een goede zaak vindt.

Voor mij is het de klok een eeuw terugzetten een argument wat je telkens negeert.

Wij hadden geen kerstborrel maar een nieuwsjaarsborel die andere feestjes kan ik me ook niet heugen..
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 11:59

Ze moeten een kantine hebben, maar een kantine hoeft niet altijd open te zijn. Hij kan dus ook gesloten zijn voor een speciale bijeenkomst.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 19 mar 2025 12:35
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 11:59

Ze moeten een kantine hebben, maar een kantine hoeft niet altijd open te zijn. Hij kan dus ook gesloten zijn voor een speciale bijeenkomst.
Hij moet open zijn tijdens de werkpauzes.

Doet men dat daarbuiten dan krijgen de moslims in de praktijk een eigen extra pauze.

Vaak hebben verschillende afdelingen een iets andere pauze tijd, dit om overbelasting van de kantine te voorkomen.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 09:49
Georgie schreef: 19 mar 2025 00:38
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 mar 2025 08:42
Dat hebben ze nog nooit gedaan.

Wel ging het te vuur en ter zwaard, tot dat ze een halt werd toegeroepen.

Het zou kunnen dat ze de tactiek van Khadaffi volgen.
Ook hier: Niets nieuws onder de zon.
In de vroege middeleeuwen werd de Germaanse wereld op nogal gewlddadige manier "gekerstend". In de eeuwen daarna de rest van de wereld: Noord en Zuid Amerika. Afrika, Azië. Denk ook aan de kruistochten,, de ketterverbrandingen, heksenvervolgingen, genocides en het vernietigen van hele culturen.
Nog tot 1998: de katholieken tegen de protestanten in Noord Ierland. Wordt eufemistisch een "etnisch-nationalistisch conflict" genoemd, maar is natuurlijk gewoon een godsdienstoorlog.
Ook hier: de islam is in de kern niet anders dan de andere abrahamitische geloofsstromingen.
De islam van nu is wel degelijk anders, als de waarden en normen die wij hebben bevochten.
Ik laat me echt geen knollen voor citroenen verkopen.
Natuurlijk is de islam van nu anders dan de normen en waarden die wij hebben bevochten. Ze lopen een paar eeuwen achter.
En als we maar blijven katten en uitsluiten en beledigen kunnen ze zich ook niet tot ons niveau opwerken en blijft het gedonder.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

axxyanus schreef: 19 mar 2025 10:43 Ja en, hier in België althans, hebben we met veel moeite die religie uit de overheid geband. Geen kruistekens meer in rechtzalen, agenten en overheidsambtenaren die geen aanhang mogen tonen enz. En dat wil jij op de helling zetten, want je wil dat we dat aan moslims wel toelaten o.a. door toe te laten dat een agent in uniform als voorganger functioneert, terwijl we dat van andere religies niet aanvaarden, ook niet van de eigen religie.
In België zijn kerk en staat net zo min gescheiden als in Nederland.
Dat is geen reden om de scheiding die we al wel hebben, ongedaan te maken.
Georgie schreef: 19 mar 2025 11:53Ook bij jullie heeft “de kerk” via de confessionele partijen een flinke vinger in de politieke pap. En ook in België heeft de “de kerk” (“moskee”. “sjoel”, “tempel”) veel te veel invloed op de opvoeding van de volgende generaties. Maar daar hoor je niemand over, net zo min als in Nederland.
Een reden te meer om niet toe te laten, dat de overheid toelaat dat ambtenaren in functie aanhang tonen aan een religie. Als ambtebaren in functie geen aanhang mogen tonen aan een politieke partij, wil je niet dat ze een dergelijke aanhang indirect kunnen sugereren door hun aanhang aan een religie te tonen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 12:18 Het enige wat je doet is roepen dat jij het een goede zaak vindt.
Ik schrijf ook waarom ik het een goede zaak vind. Dat is een argument.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 12:18 Voor mij is het de klok een eeuw terugzetten een argument wat je telkens negeert.
Je noemt het een argument, maar dat is het niet. Het is een mening.
Het bijbehorende argumentt waarom jij vindt dat het de klok een eeuw terugzetten is ontbreekt
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 12:18 Wij hadden geen kerstborrel maar een nieuwsjaarsborel die andere feestjes kan ik me ook niet heugen..
O?
En nou wat?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 19 mar 2025 15:53
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 mar 2025 09:49
Georgie schreef: 19 mar 2025 00:38

Ook hier: Niets nieuws onder de zon.
In de vroege middeleeuwen werd de Germaanse wereld op nogal gewlddadige manier "gekerstend". In de eeuwen daarna de rest van de wereld: Noord en Zuid Amerika. Afrika, Azië. Denk ook aan de kruistochten,, de ketterverbrandingen, heksenvervolgingen, genocides en het vernietigen van hele culturen.
Nog tot 1998: de katholieken tegen de protestanten in Noord Ierland. Wordt eufemistisch een "etnisch-nationalistisch conflict" genoemd, maar is natuurlijk gewoon een godsdienstoorlog.
Ook hier: de islam is in de kern niet anders dan de andere abrahamitische geloofsstromingen.
De islam van nu is wel degelijk anders, als de waarden en normen die wij hebben bevochten.
Ik laat me echt geen knollen voor citroenen verkopen.
Natuurlijk is de islam van nu anders dan de normen en waarden die wij hebben bevochten. Ze lopen een paar eeuwen achter.
En als we maar blijven katten en uitsluiten en beledigen kunnen ze zich ook niet tot ons niveau opwerken en blijft het gedonder.
De islam is in de wortel gewoon anders,
Was dat niet zo dan was Mohammed wel een christen gebleven.

Heb je ook maar één verhaal waarin Jezus met zijn volgelingen ten strijde trekt.
Plaats reactie