axxyanus schreef: ↑19 mar 2025 10:43
Ja en, hier in België althans, hebben we met veel moeite die religie uit de overheid geband. Geen kruistekens meer in rechtzalen, agenten en overheidsambtenaren die geen aanhang mogen tonen enz. En dat wil jij op de helling zetten, want je wil dat we dat aan moslims wel toelaten o.a. door toe te laten dat een agent in uniform als voorganger functioneert, terwijl we dat van andere religies niet aanvaarden, ook niet van de eigen religie.
In België zijn kerk en staat net zo min gescheiden als in Nederland.
Ook bij jullie heeft “de kerk” via de confessionele partijen een flinke vinger in de politieke pap. En ook in België heeft de “de kerk” (“moskee”. “sjoel”, “tempel”) veel te veel invloed op de opvoeding van de volgende generaties. Maar daar hoor je niemand over, net zo min als in Nederland.
Ik dacht overigens dat dit topic over het CAK en hun iftar (zonder gescheiden gebedsruimten voor mannen en vrouwen) ging. Waar komt dan die politieagent in uniform opeens vandaan?
Ik wil overigens niets op de helling zetten. En al helemaal niet de kleine stapjes naar de seculiere samenleving die jij noemt. Die moeten gekoesterd worden en waar mogelijk verder ontwikkeld.
Maar waarom zou een man, politieagent of kantoorbediende, notaris of productiemedewerker…, niet in zijn werkkleding mogen bidden? De kantine van een politiebureau is toch geen openbare ruimte?
Wat mij betreft mogen christenen hetzelfde doen. Ze mogen voor mij zelfs een prof (dominee of pastoor of hoe zich ook noemen, in vol ceremonieel ornaat inhuren om in hun kantine een dienst/mis te houden. Zolang ze dat maar privé houden.
Ik heb niks tegen mensen die hun privé-leven naar de ge- en verboden van de een of andere “alziende, alwetende, almachtige” externe autoriteit willen inrichten.
Als een gelovige van welke stroming dan ook, vindt dat lhbti+ niet kan moet hij dat weten. Als hij maar van de rechten van zijn lhbti+ medemensen afblijft. :
Als een man vanuit zijn christelijke overtuiging vindt dat de veouw er is om het huishouden te doen en kinderen te baren (Jan Wolkers:
“We waren thuis orthodox, ik mijn moeder dus nooit anders gekend dan zwanger en zogende”. ‘Het tillenbeest’ pag 73.)) moet hij dat weten. Of zijn vrouw dat wel of niet pikt is haar zaak.
Als een moslim vindt dat hij er drie of meer vrouwen op na mag houden moet hij dat weten. Als hij zich maar aan de Nederlandse wet houdt die polygamie verbiedt. In onze christelijke wereld is buitenechtelijk geslachtsverkeer, vaak eufemistisch “een slippertje” genoemd, niet strafbaar. Of de echtgenote dat wel of niet pikt is haar zaak.
Ik heb de pest in de georganiseerde religie in al zijn vormen en uitingen als die haar wil aan de samenleving opdringt. (georganiseerde) religie is het ergste wat de mensheid zichzelf heeft aangedaan. De menselijke geschiedenis druipt van het bloed dat uit naam van het geloof is vergoten