Georgie schreef: ↑12 mar 2025 17:21
De islam loopt 700 jaar achter.
Allereerst klopt dit niet. De geschiedenis van de islam is totaal anders dan die van het christendom.
Deze stelling is even onzinnig als suggereren dat het christendom zich over een paar eeuwen net zo gaat ontwikkelen als het oudere Jodendom ooit heeft gedaan.
Daarnaast is de stelling irrelevant, want geen argument om de islam uit te sluiten van kritiek die andere religies ook krijgen.
Wat het CAK doet lijkt mij de eerste stap in de richting van de ontwikkeling van religieus feest naar ordinair volksfeest. Dus inderdaad in de richting van diversiteit en inclusie.
Ook dit klopt niet. Het uitnodigen van niet-moslims is een vorm van da' wa die al eeuwenoud is, bedoeld om hen tot de islam te verleiden.
Dus helemaal geen stap richting verwatering tot een volksfeest.
Voor dit nu weer verkeerd wordt gelezen: ik zeg niet dat elke moslim die niet-moslims uitnodigt voor de itfar die intentie heeft.
We moeten eens ophouden de islam van de andere abrahamitische stomingen te isoleren en in het verdomhoekje van het religieus/cultureel/maatschappelijk denken te proppen.
Zoals gezegd: dat gebeurt ook niet. Andersom hebben mensen ook kritiek op bijvoorbeeld het christendom en dat moet ook gewoon kunnen, zonder dan automatisch ook iets over islam en jodendom te moeten zeggen.
En los daarvan: je vindt zelf dat de islam 700 jaar achterloopt.
Hoewel dit i.m.o. onzin is, ondermijnt het jouw eigen argument dat de religies gelijk zijn.
Want in jouw ogen zitten ze in een andere fase.
Dan is er dus toch een vrij essentieel verschil.
Ik zou in elk geval het christendom van 700 jaar geleden onmiddelijk willen uitroeien als we dat nu in Nederland zouden hebben.