De profetie van Daniël

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Ik ben bekend met de profetie

Geheel
9
38%
Gedeeltelijk
8
33%
Vaag van gehoord
7
29%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef:
antoon schreef:als jullie het zo goed weten maak dan een woord voor woord beschouwing op de 2 koningen die ik volgens jullie oversla , liefst vanuit mijn vertaling, mag ook een andere zijn
Deze uitleg heb ik overigens al gegeven in dit topic. Lees je de bijdragen niet goed, of heb je moeite met engels?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 750#158750
Ik zal proberen jouw huiswerk te doen en het laatste gedeelte van Daniël 11 uitleggen.

21 En in zijn plaats zal een veracht man opstaan, wie men de koninklijke waardigheid niet had toegedacht; onverhoeds echter zal hij komen en zich meester maken van het koningschap door slinkse streken;
Hier wordt geduid op de opvolger van Seleucus IV, Antiochus IV, die regeerde van 175 tot 164.
Op Wikipedia kun je lezen waarom hij de koninklijke waardigheid niet had en hoe hij onverhoeds en door slinkse streken koning werd:

"After King Seleucus was assasinated by Heliodorus, a usurper, Antiochus in turn ousted him and seized the throne from the true heir, Demetrius I Soter and proclaimed himself co-regent for another son of Seleucus, an infant named Antiochus (whom he then murdered a few years later)."

22 Alles overstromende strijdkrachten zullen voor zijn aangezicht weggespoeld en vernietigd worden, ja, ook een vorst van het verbond.

Over de eerste frase: zie hierboven.
De vorst van het verbond zou kunnen slaan op de hogepriester in Jeruzalem, Onias III, die door Antiochus werd afgezet, of op de koning van het zuiden, Ptolemeüs:

Wikipedia: When the guardians of King Ptolemy VI of Egypt demanded the return of Coele-Syria in 170 BC, Antiochus launched a preemptive strike against Egypt, conquering all but Alexandria and capturing King Ptolemy. To avoid alarming Rome, Antiochus allowed Ptolemy VI to continue ruling as a Puppet-king. Upon Antiochus' withdrawal, the city of Alexandria chose a new King, one of Ptolemy's brothers, also named Ptolemy (VIII Euergetes). Instead of fighting a civil war, the Ptolemy brothers agreed to rule Egypt jointly.


23 En wanneer men met hem een verbond heeft aangegaan, zal hij bedrog plegen; zo zal hij omhoog komen en sterk worden, met weinig volk.

Antiochus overwon Egypte dus niet via het vermoorden van hun koning, maar door hem tot een vazal te maken.
Maar dat zijn vriendschappelijkheid bedrog was bleek een paar jaar later, toen hij voor de tweede maal een aanval op Egypte maakte.

24 Onverhoeds zal hij in de vruchtbaarste streken van het landschap komen, en doen wat zijn vaderen noch zijn voorvaderen gedaan hebben: roof en buit en have zal hij voor zijn mannen uitstrooien; ook tegen de versterkte plaatsen zal hij plannen beramen – maar slechts voor een tijd.

Historische bronnen vertellen over Antiochus IV dat hij vol list was, een meester was in vleierij. Hij was verkwistend, zonder geweten, werd gekenmerkt door oplaaiende passies, en af en toe perioden van enorme listigheid. (Livius 41:20, 1 Macc. 3:30. De versterkte plaatsen waar sprake van is zijn bepaalde plaatsen in Egypte waartegen hij ten strijde trok.

25 Ook zal hij zijn kracht en zijn moed richten tegen de koning van het Zuiden met een groot leger, en de koning van het Zuiden zal zich ten strijde rusten met een uitermate groot en sterk leger, maar hij zal geen stand kunnen houden, want men zal plannen tegen hem beramen;
26 zijn eigen tafelgenoten zullen hem afbreuk doen en zijn leger zal wegspoelen, en er zullen vele verslagenen vallen. 27 En die beide koningen zullen kwaad in de zin hebben, en aan één tafel gezeten, zullen zij leugens spreken, maar het zal niet gelukken, want nog toeft het einde tot de vastgestelde tijd. 28 Dan zal hij naar zijn land terugkeren met rijke have, en zijn hart zal zijn tegen het heilig verbond; zo zal hij doen en naar zijn land terugkeren.



Dit is het verslag van de eerste aanval op de koning van het zuiden, Egypte, in het jaar 170, en de situatie daarna. Wat betreft de buit: 1 Macc. 1:19, 20 .


29 Ter bestemder tijd zal hij opnieuw in het Zuiden binnenvallen, maar de laatste keer zal het niet zijn zoals de eerste: 30 er zullen schepen der Kittiërs tegen hem komen, zodat hij afgeschrikt wordt;

Dit is het verslag van de tweede aanval op Egypte, in 168. 'Kittiërs' staat voor romeinen. Deze aanval was niet succesvol, vanwege interventie van de romeinen.

Wikipedia: In 168 BC Antiochus led a second attack on Egypt and also sent a fleet to capture Cyprus. Before reaching Alexandria, his path was blocked by a single, old Roman ambassador named Gaius Popillius Laenas, who delivered a message from the Roman Senate directing Antiochus to withdraw his armies from Egypt and Cyprus, or consider themselves in a state of war with the Roman Republic. Antiochus said he would discuss it with his council, whereupon the Roman envoy drew a line in the sand around him and said, "Before you cross this circle I want you to give me a reply for the Roman Senate" - implying that Rome would declare war if the King stepped out of the circle without committing to leave Egypt immediately. Weighing his options, Antiochus wisely decided to withdraw. Only then did Popillius agree to shake hands with him.


maar op de terugweg zal hij vergramd worden tegen het heilig verbond en tot daden overgaan; en, teruggekeerd, zal hij zijn belangstelling wijden aan hen die het heilig verbond verzaken. 31 Dan zullen strijdmachten door hem op de been gebracht worden; zij zullen het heiligdom, de vesting, ontheiligen, het dagelijks offer doen ophouden en een gruwel oprichten, die verwoesting brengt.

Antiochus gaat terug viert zijn woede bot op het joodse volk. Deze gebeurtenissen zijn zeer bekend in de geschiedenis. Vanwege deze daden werd Antiochus IV berucht en symbool voor de grote tegenstander van God. Jeruzalem werd op de sabbat aangevallen en een poging werd gedaan om een eind te maken aan het joodse geloof en hellenistische godsdienst ervoor in de plaats te zetten. De 'gruwel der verwoesting' was het heidense altaar dat in de tempel werd gezet.

32 En degenen die zich misgaan tegen het verbond, zal hij door vleierijen tot afval bewegen, maar het volk dat zijn God kent, zal sterk zijn en daden doen.

Er waren veel joden die hun joodse geloof opgaven en maar met Antiochus meeliepen. Antiochus probeerde dit zoveel mogelijk met vleierij en omkopen te doen.

33 En de verstandigen onder het volk zullen velen tot inzicht brengen, maar zij zullen een tijdlang struikelen door zwaard en vuur, door gevangenschap en beroving.

Hierover kan men lezen in 1 Maccabeeën (1:62)


34 Doch, terwijl zij struikelen, zullen zij een kleine hulp vinden; dan zullen velen zich in huichelachtigheid bij hen aansluiten.

Dit vers verwijst naar de verschijning van Judas Maccabeüs, die echter niet in staat was te overwinnen en een eind te maken aan de vervolging.

35 Sommige van de verstandigen zullen struikelen, opdat er onder hen loutering, schifting en zuivering teweeggebracht worde,

Weer een verwijzing naar het deel van het volk dat niet standvastig was.

tot aan de eindtijd; want deze toeft nog tot de vastgestelde tijd.

Dit vers laat zien dat de schrijver van het verhaal dacht dat het einde nabij was.

36 En de koning zal doen wat hem goeddunkt; hij zal zich verhovaardigen en zich verheffen tegen elke god, zelfs tegen de God der goden zal hij ongehoorde woorden spreken, en hij zal voorspoedig zijn, totdat de maat van de gramschap vol is; want wat vastbesloten is, geschiedt. 37 Ook op de goden zijner vaderen zal hij geen acht slaan; op de lieveling der vrouwen noch op enige andere god zal hij acht slaan, want tegen alle zal hij zich verheffen. 38 Maar in hun plaats zal hij de god der vestingen vereren: de god die zijn vaderen niet gekend hebben, zal hij vereren met goud en zilver en edelgesteenten en kostbaarheden. 39 En hij zal optreden tegen de versterkte vestingen met de hulp van de vreemde god; ieder die deze erkent, zal tot grote eer komen; hij zal hen tot heersers maken over velen en grond aan hen toedelen als beloning.

Verdere uitweiding over de slechtheid van Antiochus IV.

Wikipedia:While Antiochus was busy in Egypt, a false rumor spread that he had been killed. The deposed High Priest Jason gathered a force of 1,000 soldiers and made a surprise attack on the city of Jerusalem. An official Antiochus appointed as High Priest, Menelaus, was forced to flee Jerusalem during a riot. On the King's return from Egypt in 167 BC enraged by his defeat, he attacked Jerusalem and restored Menelaus, then executed many Jews.

“ When these happenings were reported to the king, he thought that Judea was in revolt. Raging like a wild animal, he set out from Egypt and took Jerusalem by storm. He ordered his soldiers to cut down without mercy those whom they met and to slay those who took refuge in their houses. There was a massacre of young and old, a killing of women and children, a slaughter of virgins and infants. In the space of three days, eighty thousand were lost, forty thousand meeting a violent death, and the same number being sold into slavery. ”
— 2 Maccabees 5:11-14

To consolidate his empire and strengthen his hold over the region, Antiochus decided to Hellenize the Jews by outlawing Judaism and by ordering the worship of Zeus as the supreme god. This was anathema to the Jews and when they refused, Antiochus sent an army to enforce his decree. Because of the resistance, the city was destroyed, many were slaughtered, and a military Greek citadel called the Acra was established.[6]

“ Not long after this the king sent an Athenian senator to force the Jews to abandon the customs of their ancestors and live no longer by the laws of God; also to profane the temple in Jerusalem and dedicate it to Olympian Zeus, and that on Mount Gerizim to Zeus the Hospitable, as the inhabitants of the place requested...They also brought into the temple things that were forbidden, so that the altar was covered with abominable offerings prohibited by the laws. A man could not keep the sabbath or celebrate the traditional feasts, nor even admit that he was a Jew. At the suggestion of the citizens of Ptolemais, a decree was issued ordering the neighboring Greek cities to act in the same way against the Jews: oblige them to partake of the sacrifices, and put to death those who would not consent to adopt the customs of the Greeks. It was obvious, therefore, that disaster impended. Thus, two women who were arrested for having circumcised their children were publicly paraded about the city with their babies hanging at their breasts and then thrown down from the top of the city wall. Others, who had assembled in nearby caves to observe the sabbath in secret, were betrayed to Philip and all burned to death.


40 Maar in de eindtijd zal met hem de koning van het Zuiden in botsing komen, en de koning van het Noorden zal op deze aanstormen met wagens en ruiters en vele schepen; en hij zal de landen binnenvallen, en als een overstroming steeds verder om zich heen grijpen. 41 Ook het Sieraadland zal hij binnenvallen, en velen zullen struikelen; maar aan zijn macht zullen ontkomen: Edom, Moab en de keur der Ammonieten. 42 En hij zal zijn hand uitstrekken tegen de landen, en het land Egypte zal niet ontkomen, 43 maar hij zal de schatten bemachtigen van goud en zilver en alle kostbaarheden van Egypte; en Libiërs en Ethiopiërs zullen in zijn gevolg zijn. 44 Doch geruchten uit het oosten en uit het noorden zullen hem ontstellen, zodat hij in grote grimmigheid zal uittrekken om velen te verdelgen en te vernietigen. 45 Hij zal zijn staatsietenten opslaan tussen de zee en de berg van het heilig Sieraad – maar dan komt hij aan zijn einde, zonder dat iemand hem helpt.

De verzen vanaf 40 zijn problematisch. Porphyry, een filosoof die voor een tijd christen werd, maar het daarna afzwoer en vijftien boeken tegen de christenen schreef, die later allemaal verbrand werden door de kerk, maakt melding van deze gebeurtenissen (nog bewaard gebleven in een commentaar van Hieronymus). Maar elders zijn ze niet vermeld.
Anderen stellen daarom dat de schrijver van Daniël op dit punt de ommezwaai maakt van geschiedschrijving (dat waar hij al van op de hoogte is omdat het geschiedenis is) naar toekomstvoorspelling (zijn verwachtingen van hoe het verder zal gaan), en hierbij achteraf bezien geheel de mist in gaat.
Hoe dan ook, het was de eindtijd niet en het boek Daniël geeft dus foutieve informatie.

Aangezien de gelovigen zoiets natuurlijk niet kunnen geloven over hun bijbel moeten ze altijd met de meest vergezochte interpretaties aankomen om maar uit te komen op de eindtijd die nog steeds in de toekomst is, en waarover Daniël duidelijk spreekt.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 01 mar 2009 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
antoon
Banned
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 apr 2006 11:16
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het is intepretatie tegen intepretatie Rereformed in ieder geval geef je nu meer duidelijkheid , ook jouw/jullie theologische geschiedkundige uitleg waarbij je terugvalt- lijkt het tenminste -op boeken die niet in de canon zijn opgenomen.
Je noemt Kittim (boeiend) Kittim met een grote theologische impact zoals je weet ,maar laat ik het eerst bij de letterlijke betekenis houden.
Jij zegt Rome
Wikipedia zegt echter Cyprus. Het eiland Cyprus. Dat in profetien terugkomt,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kition

Natuurlijk gaat ook hier weer op welke betekenis je eraan hecht.....
In het Fenicisch noemde de stad kt/kty, in het Hebreeuws Kittim en in het Grieks Kition. Later in het Latijns Citium genaamd. Volgens Flavius Josephus beheerste Cethimus, een zoon van Gomer het eiland Cethima, dat nu Cyprus wordt



EERST EVEN TERUGVALLEN OP
Antiochus IV
Afbeelding
De laatste koning van het noorden had opvolgers (NIET IN DE POSITIE VANN KONING VAN HET NOORDEN) tot en met 64 voor GT toen veldheer Pompeus een definitief einde maakte aan de Seleuciden dynastie in Syrië, mettertijd werd ook het Sieraadland Juda een Romeinse provincie Juda weer omgevormd tot Judea
einde verhaal DE ROMEINSE WERELDMACHT consolideerde en verstevigde zijn positie als koning van het noorden
Ongeveer 30 jaar later viel het laatste stukje machts evenwicht met de zelfmoord van Cleopatra en Markus Antonius
Einde verhaal voor de Ptolemaische droom van een hernieuwd farao rijk die de grondlegger Ptolemaeus I zo mooi in gedachten had.
Rome maakte een draai in de geschiedenis die zijn weerga niet heeft en waarvan we vandaag de dag nog de nawee ondervinden

Daarna worden een aantal keizers overgeslagen als positie bekledend van koning van het noorden, terloops zij opgemerkt dat in een andere profetie Rome met een ongewoon wild vertrappend beest wordt vergeleken.

Dat Zenobia als vrouw de positie van koning van het zuiden bekleedt is niet arbitrair vind ik " koning van het noorden of zuiden" is in dit verband een afzijdig geslachtloos woord
Hiebij opgemerkt dat we ons niet moeten vergissen van de impakt betreffende haar indeling in de profetie, zij bezette grote delen van klein Azië Palestina en als klap op de vuurpijl Egypte, de graanschuur van de toenmalige wereld, deze klap kon Rome niet verdragen haar invloed overtrof rome al was het niet zo lang ,dat de legers in verhouding tot die tijd niet zo groot waren OK, ik denk er ook veel over na,
ALLEMAAL ZOUDEN WE WILLEN DAT HET NOG BETER IN ELKAAR PAST

In dit verband ben ik ook content met de uitleg van Rereformed .
Hier zitten dus ook wel haken en ogen aan is ook arbitrair, maar ik kom er op terug alleen ben ik geen a4 gewend maar gebruik liever compacte gedeelten.
21 En in zijn plaats zal een veracht man opstaan, wie men de koninklijke waardigheid niet had toegedacht; onverhoeds echter zal hij komen en zich meester maken van het koningschap door slinkse streken;
Hier wordt geduid op de opvolger van Seleucus III, Antiochus IV, die regeerde van 175 tot 164.
Op Wikipedia kun je lezen waarom hij de koninklijke waardigheid niet had en hoe hij onverhoeds en door slinkse streken koning werd:
Kan zijn maar hoe breng je dat in beeld en in verhouding tot elkaar

Keizer Augustus en Tiberius staan bij ons heel aardig in verhouding tot elkaar.
de een vereerd de ander veracht
HET is duidelijk dat er gewoon geen compact antwoord kan komen , de goed in elkaar gezette intepretatie van jullie loopt ook dood volgens je zeggen,

leider van het verbond?
De Nieuwe Bijbelvertaling
22 Binnenvallende strijdkrachten worden door hem overrompeld en gebroken, zo ook een leider van het verbond.

Statenvertaling
22 En de armen der overstroming zullen overstroomd worden van voor zijn aangezicht, en zij zullen gebroken worden, en ook de vorst des verbonds.

NBG-vertaling 1951
22 alles overstromende strijdkrachten zullen voor zijn aangezicht weggespoeld en vernietigd worden, ja, ook een vorst van het verbond.

Willibrordvertaling 1995
22 Hele legers zullen door hem worden weggevaagd en gebroken, ook een vorst van het verbond laat hij verdwijnen.

Groot Nieuws Bijbel 1996
22 Ook brengt hij een vooraanstaand priester van de tempel om. 23 Zodra mensen zich bij hem aansluiten, pleegt hij bedrog.


22 Ende de armen der overstroominge sullen over-stroomt worden van voor sijn aengesichte, ende sy sullen gebroken worden, ende oock de Vorst des verbonts.

KJV22 And with the arms of a flood shall they be overflown from before him, and shall be broken; yea, also the prince of the covenant.

vorst van het verbond jezus of de hogepriester dat is de kwestie
ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat tenminste een vertaling ,maar al te graag wil dat het een hogepriester is
vorst vind ik iets meer op Jezus slaan en zeker de vorst, ik ben verder niet te trots om te erkennen dat het punt arbitrair is zeker in jullie ogen ,mijn mening is verder dat ik geloof dat wij ondersteunend materiaal uit de bijbel kunnen halen om de uitleg van het WTG (de grote lijnen) niet af te doen

dan dit
De vorst van het verbond zou kunnen slaan op de hogepriester in Jeruzalem, Onias III, die door Antiochus werd afgezet, of op de koning van het zuiden, Ptolemeüs:
Afzetten van een hogepriester vind ik in de contect te weinig gewicht hebben, het lijkt op zoeken, sorry
Antiochus overwon Egypte dus niet via het vermoorden van hun koning, maar door hem tot een vazal te maken.
Maar dat zijn vriendschappelijkheid bedrog was bleek een paar jaar later, toen hij voor de tweede maal een aanval op Egypte maakte.
Je maakt ons uit voor scharrelaars ,wederom vind ik dit ook zoeken naar een uitweg voor een geschiedenis/theologie lijn.
de grondtaal zou meer uitsluitsel kunnen geven, en dan noch?
Antiochus gaat terug viert zijn woede bot op het joodse volk. Deze gebeurtenissen zijn zeer bekend in de geschiedenis. Vanwege deze daden werd Antiochus IV berucht en symbool voor de grote tegenstander van God. Jeruzalem werd op de sabbat aangevallen en een poging werd gedaan om een eind te maken aan het joodse geloof en hellenistische godsdienst ervoor in de plaats te zetten. De 'gruwel der verwoesting' was het heidense altaar dat in de tempel werd gezet.
Dit klinkt aardig geloofwaardig , maar nogmaals als dat uitspruit uit hypotheses betreffende de voorgaande versen (die zoeken naar oplossingen), vind ik het arbitrair
Aangezien de gelovigen zoiets natuurlijk niet kunnen geloven over hun bijbel moeten ze altijd met de meest vergezochte interpretaties aankomen om maar uit te komen op de eindtijd die nog steeds in de toekomst is, en waarover Daniël duidelijk spreekt.

Wij denken dat de frontale botsing tussen de koning van het noorden en het zuiden nog moet komen , we zijn aan het begin van de eindtijd, ook weten we even niet wie de positie van de koning van het noorden inneemt of gaat innemen, China ,wederom Rusland met gronfstoffen monopolie die weer opnieuw de wereldmacht wil grijpen?



SALVE
moge de Romeinse vrede met u zijn
PAX VOBISCUM
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:Het is intepretatie tegen intepretatie Rereformed
Inderdaad Antoon, maar niemand die dit topic doorleest zal aan de gedachte kunnen ontkomen dat het meer om interpretatie versus komisch dilettantisme gaat. :wink:
in ieder geval geef je nu meer duidelijkheid , ook jouw/jullie theologische geschiedkundige uitleg waarbij je terugvalt- lijkt het tenminste -op boeken die niet in de canon zijn opgenomen.
Dat is geen 'terugvallen', maar zaken die naar voren gebracht worden bevestigen/staven via wat we weten uit de beschikbare geschiedkundige bronnen.
Je noemt Kittim (boeiend), ...maar laat ik het eerst bij de letterlijke betekenis houden.
Jij zegt Rome
Wikipedia zegt echter Cyprus. Het eiland Cyprus. Dat in profetien terugkomt,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kition
Antiochus viel Cyprus aan, maar de Romeinen sloegen terug:

Wikipedia: In 168 BC Antiochus led a second attack on Egypt and also sent a fleet to capture Cyprus. Before reaching Alexandria, his path was blocked by a single, old Roman ambassador named Gaius Popillius Laenas, who delivered a message from the Roman Senate directing Antiochus to withdraw his armies from Egypt and Cyprus, or consider themselves in a state of war with the Roman Republic.

In dit scenario mag je gerust 'schepen van Kittim' voor schepen van Cyprioten nemen. Het maakt voor de interpretatie weinig uit. In dat geval waren het schepen van de zuidelijke koning tegen wie Antiochus ten aanval ging. Cyprus behoorde toen tot het Egyptische rijk.

Maar doe je huiswerk, Antoon: in elk commentaar op de bijbel zul je kunnen lezen dat met de schepen van Kittim de romeinen bedoeld worden.
The Zondervan Pictorial Encyclopedia of the Bible: the name Kittim "is extended to include the West in general, but especially the seafaring West."

The 'New International Version' Bible renders the expression "ships of Kittim" (appearing in the Book of Daniel 11) as "ships of the western coastlands."

In het apocryfe boek van Jason (Jasher) kun je in hoofdstuk 17 lezen:
"when the Lord had scattered the sons of men upon the face of the earth, the children of Chittim went and embodied themselves in the plain of Canopia, and they built themselves cities there and dwelt by the river Tibreu. And the children of Tubal dwelt in Tuscanah, and their boundaries reached the river Tibreu (=Tiber)". Dit laat goed zien dat Kittim in latere tijden symbool stond voor de romeinen.

The mediaeval rabbinic compilation Yosippon contains a detailed account of the Kittim. As the peoples spread out, it says, the Kittim camped in Campania and built a city called "Posomanga", while descendants of Tubal camped in neighboring Tuscany and built "Sabino", with the Tiber river as their frontier.

Zie hier voor meer informatie:
http://orion.huji.ac.il/orion/archives/" onclick="window.open(this.href);return false; ... 00881.html
In iets latere tijd gebruikten de Essenen het woord Kittim als een codewoord dat synoniem stond voor de romeinen. Men kon in romeinse tijden niet openlijk over de romeinen schrijven.
http://www.kellnet.com/aschafer/nts/01inths.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (sla zoekterm Kittim in)

EERST EVEN TERUGVALLEN OP
Antiochus IV

De laatste koning van het noorden had opvolgers (NIET IN DE POSITIE VAN KONING VAN HET NOORDEN) tot en met 64 voor GT toen veldheer Pompeus een definitief einde maakte aan de Seleuciden dynastie in Syrië, mettertijd werd ook het Sieraadland Juda een Romeinse provincie Juda weer omgevormd tot Judea
einde verhaal DE ROMEINSE WERELDMACHT consolideerde en verstevigde zijn positie als koning van het noorden
Ongeveer 30 jaar later viel het laatste stukje machts evenwicht met de zelfmoord van Cleopatra en Markus Antonius
Einde verhaal voor de Ptolemaische droom van een hernieuwd farao rijk die de grondlegger Ptolemaeus I zo mooi in gedachten had.
Rome maakte een draai in de geschiedenis die zijn weerga niet heeft en waarvan we vandaag de dag nog de nawee ondervinden.
Maar wat doet dit verhaal van je ertoe? Er wordt over al deze zaken niet gesproken in Daniël. Daniël eindigt eenvoudig bij Antiochus IV (in de veronderstelling dat het einde zeer nabij is).
Daarna worden een aantal keizers overgeslagen als positie bekledend van koning van het noorden, terloops zij opgemerkt dat in een andere profetie Rome met een ongewoon wild vertrappend beest wordt vergeleken.
In latere tijden hebben zogenaamde profeten zich uiteraard veel meer met Rome beziggehouden. Zo krijgen we in Openbaring weer de volgende dolleman die wat te vertellen heeft over 'het einde is nabij'. Het is een ziekte waar nooit een eind aan komt.

Maar waar het hier om gaat is dat het buitengewoon naief en onverantwoord is om aan het Romeinse Rijk de naam 'koning van het noorden' te geven. Niets is zotter dan deze benaming. De Romeinen waren de baas van oost, west, zuid en noord. De interpretatie van de Watchtower is daarom sowieso onmogelijk.
Dat Zenobia als vrouw de positie van koning van het zuiden bekleedt is niet arbitrair vind ik " koning van het noorden of zuiden" is in dit verband een afzijdig geslachtloos woord.
Een opmerking zonder enig gewicht. Voor mij en ieder gezond denker is een koning heel wat anders dan een koningin.
Maar bovendien, en voor de zoveelste maal, je negeert een ander argument dat ik gegeven heb: het koninkrijk van Zenobia wás helemaal geen koninkrijk, maar slechts drie jaar lang een opstandige provincie van Rome. En het was geen koninkrijk van het zuiden, het was een gebied in het oosten.
Je verdediging van de Watchtower beweringen klinkt enkel wanhopig en warhoofdig.
Hierbij opgemerkt dat we ons niet moeten vergissen van de impakt betreffende haar indeling in de profetie, zij bezette grote delen van klein Azië Palestina en als klap op de vuurpijl Egypte, de graanschuur van de toenmalige wereld, deze klap kon Rome niet verdragen haar invloed overtrof rome al was het niet zo lang ,dat de legers in verhouding tot die tijd niet zo groot waren OK, ik denk er ook veel over na,
Jij denkt er helemaal niet over na, jij herhaalt als een papagaai exact wat je al eerder geschreven hebt vóórdat ik erop reageerde en tegenargumenten gaf. Jij bent eenvoudig blind voor argumenten die worden gegeven, al worden er honderd argumenten voor je voeten gelegd.
ALLEMAAL ZOUDEN WE WILLEN DAT HET NOG BETER IN ELKAAR PAST
Nee, jij zou dat willen, omdat je de Watchtower interpretatie op honderd manieren in diggelen ziet vallen; voor mij passen alle stukjes. Ik zie nergens een groot onoplosbaar probleem.
In dit verband ben ik ook content met de uitleg van Rereformed .
Hier zitten dus ook wel haken en ogen aan is ook arbitrair,
Er is potverdorie niets arbitrair. Als er iemand met argumenten komt voor iedere bewering dan ben ik het.

Antoon schreef:
21 En in zijn plaats zal een veracht man opstaan, wie men de koninklijke waardigheid niet had toegedacht; onverhoeds echter zal hij komen en zich meester maken van het koningschap door slinkse streken;
Hier wordt geduid op de opvolger van Seleucus IV, Antiochus IV, die regeerde van 175 tot 164.
Op Wikipedia kun je lezen waarom hij de koninklijke waardigheid niet had en hoe hij onverhoeds en door slinkse streken koning werd:
Kan zijn maar hoe breng je dat in beeld en in verhouding tot elkaar.
Voor het antwoord moet je dan maar eens engels gaan studeren. Ik heb je de tekst notabene gegeven, daarom eindigt mijn quote hierboven met een dubbele punt.
Keizer Augustus en Tiberius staan bij ons heel aardig in verhouding tot elkaar.
de een vereerd de ander veracht
Dat komt omdat jullie van Tiberius uiterst geforceerd een veracht man hebben gemaakt. De Watchtoweruitleggers schrikken er niet voor terug om alles te vervalsen. Ik heb je vele redenen gegeven die je lieten zien dat Tiberius in geen geval in de verzen van Daniël gepast kan worden. Je blijkt ze weer niet gelezen te hebben.

HET is duidelijk dat er gewoon geen compact antwoord kan komen , de goed in elkaar gezette intepretatie van jullie loopt ook dood volgens je zeggen,
Haha, wat je al niet kan bedenken. Eerst vraag je om zin voor zin uitleg, en wanneer ik het geef is het weer niet compact genoeg.
En wat er dood loopt is het toekomstvisioen van Daniël, niet de interpretatie. Ik kan er echt niets aan doen dat toekomstvoorspellen niet bestaat en dat goddelijke boeken niet bestaan. Het blijkt allemaal mensenwerk te zijn. Da's jouw probleem, niet de mijne.

leider van het verbond
vorst van het verbond jezus of de hogepriester dat is de kwestie
Helemaal niet. De kwestie is de hogepriester of een wereldlijke bondgenoot.
Jezus komt helemaal nergens in aanmerking als alternatief. Dit is zoals ik al tweemaal heb opgemerkt, en jij alweer volkomen negeert, vanwege het aan de leiband lopen van de JehovaGetuige misleiders, volkomen onmogelijk.
Antoon schreef:22ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat tenminste een vertaling ,maar alte graag wil dat het een hogepriester is
Dat klopt uiteraard. Maar het is wel de meest voor de hand liggende interpretatie. Maar iedere andere uitleg voor een persoon tijdens Antiochus IV kan net zo goed gegeven worden.
Antoon schreef:vorst vind ik iets meer op Jezus slaan en zeker de vorst,
Tsja, 't duurt eindeloos lang voordat jij boven hersenspoeling uit kan stijgen. Het kan eenvoudig niet slaan op Jezus aangezien het om iemand moet gaan die leefde in de tijd van Antiochus IV.
ik ben verder niet te trots om te erkennen dat het punt arbitrair is
Maar je hebt niet de moed om de Watchtower tegen te spreken.
Antoon schreef:mijn mening is verder dat ik geloof dat wij ondersteunend materiaal . uit de bijbel kunnen halen om de uitleg van het WTG (de grote lijnen) niet af te doen
Haha, je hebt het hele debat op alle fronten, tot op elk detail, verloren, en nu vlucht je naar de rest van de bijbel om je aan vast te klemmen. Je bent zo voorspelbaar in je redeneringen.
Begrijp je dan niet dat welk hoofdstuk van de bijbel je ook beetpakt, het je op dezelfde manier als in dit topic zal vergaan?

Afbeelding


Antoon schreef:Dan dit
De vorst van het verbond zou kunnen slaan op de hogepriester in Jeruzalem, Onias III, die door Antiochus werd afgezet, of op de koning van het zuiden, Ptolemeüs:
Afzetten van een hogepriester vind ik in de contect te weinig gewicht hebben, het lijkt op zoeken, sorry
Helemaal niet. Het is juist omgekeerd. De tekst spreekt juist over het verbreken van macht, niet op het vermoorden.
Met Jezus is het (volgens de gelovigen) juist andersom: hij werd vermoord, maar zijn macht werd niet gebroken.

Hoe kun je nog duidelijker de mist in gaan?
Antoon schreef:
Antiochus overwon Egypte dus niet via het vermoorden van hun koning, maar door hem tot een vazal te maken.
Maar dat zijn vriendschappelijkheid bedrog was bleek een paar jaar later, toen hij voor de tweede maal een aanval op Egypte maakte.
Je maakt ons uit voor scharrelaars ,wederom vind ik dit ook zoeken naar een uitweg voor een geschiedenis/theologie lijnf
Hoezo uitweg? Er hoeft nergens naar gezocht te worden. Men hoeft alleen de geschiedenis van Antiochus IV er maar voor op te slaan om alles te kunnen begrijpen. Sinds Porphyry (derde eeuw) is deze uitleg al glashelder geweest.
Alweer is dit een flauwe opmerking van je, een argument van wanhoop nadat al je wapens uit je handen zijn geslagen.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 01 mar 2009 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
antoon
Banned
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 apr 2006 11:16
Contacteer:

Bericht door antoon »

ALS WE ONS NAAM EENS OM ZOUDEN DRAAIEN
Rereformed en dan lezen , komen we tot een beter begrip van de situatie
jij bent niet vatbaar Rereformed opgesloten in een theologisch netwerk waarvan je ziet of moet zien, dat die ook op niets uitdraait

Daarna opgesloten in haat tegen alles wat bijbels is, ik geef genoeg argumenten en jij valt weer terug door op de man te spelen,inplaats rustig terug te redeneren , nogmaals daar sta ik boven, ook al zou je nog zoveel meegemaakt hebben, dat is geen excuus

ITE MISSA EST
het debat is gesloten wegens ad hom...amen, GA MAAR NAAR DE ARENA ALS JE JE DAAR THUISVOELT

en toch
SALVE
EN IK SLA OP MIJN SCHOUDER MET EEN WARM HART NAAR U TOE
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

On topic blijven, Antoon, on topic. Geen geleuter, niet in herhaling vallen, niet weer zielig doen, geen geschreeuw met hoofdletters, maar enkel aankomen met argumenten die hout snijden, of anders wegblijven.
Ik heb niet in het minst behoefte aan je warme hart, enkel behoefte aan hersenwerk van jouw kant.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Antoon je bent echt niet serieus meer te nemen. Al zou álles weerlegt worden wat het WTG beweert, nog zou je het niet wíllen zien en ik zeg expres wíllen, want intellectuele eerlijkheid is hier heel erg ver te zoeken. Je zit zo vastgeklonken aan de JG dat je eenvoudig niet zonder hen meer kan, en daarom móeten ze gelijk hebben zélfs als overduidelijk is, ook voor jou, dat ze geen gelijk hebben.
Hoe geketend kan iemand zijn. :roll: Eigenlijk is het schandalig als het niet zo zielig was.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kitty schreef: Eigenlijk is het schandalig als het niet zo zielig was.
Dit is inderdaad het dilemma waar een gezond denkend mens voor staat wanneer hij geconfronteerd wordt met dit soort misselijk makend geklier en dom geklets van een doorgedraaide religieuze fanaat.
Het is voor mij moeilijk om definitief op te maken of Antoon te goeder trouw is, naief en gehersenspoeld, dus een slachtoffer, of dat hier sprake is van intellectuele oneerlijkheid die men iemand kan aanrekenen, sprake van een spel dat iemand bewust opvoert, terwijl hij weet dat het tegen beter weten in is.

Schandalig of zielig, ik zou het uiteindelijk niet weten. Het is echter wel iets wat mijn geduld tot het uiterste op de proef stelt. We weten allemaal natuurlijk wat het betekent met een JehovaGetuige in gesprek te zijn, maar wanneer je het daadwerkelijk bent kom je altijd weer tot de conclusie dat de helft je nog niet was aangezegd. Het altoos maar opnieuw te moeten beginnen, en weer opnieuw te worden geconfronteerd met precies dezelfde zaken die al grondig afgehandeld/weerlegd waren is zeer irritant. Ook het voortdurend opmerken dat de JehovaGetuige niet luistert en nooit ingaat op wat je naar voren brengt is irritant. Het geeft het gevoel dat je tegen een betonnen muur praat. Om door die muur heen te komen gaat een mens de taal dan op zeer scherp stellen. Het is een poging om de oren van een ander te bereiken. Maar blijkbaar hebben betonnen muren helemaal geen oren. Welke taal je ook tegen deze robots spreekt, het heeft geen zin, ze hebben geen oren om mee te horen.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Kitty
Ontoombaar
Berichten: 11282
Lid geworden op: 23 aug 2006 17:31

Bericht door Kitty »

Ik ben het hierin volledig met je eens Rereformed, geen oren om mee te horen en geen ogen om mee te zien.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:ALS WE ONS NAAM EENS OM ZOUDEN DRAAIEN
Rereformed en dan lezen , komen we tot een beter begrip van de situatie
Zo je wilt, beste Antoon. En je kan er op rekenen dat iedere post die je neerzet door mij ontleed wordt en op waarde geschat.
jij bent niet vatbaar, Rereformed, opgesloten in een theologisch netwerk
Ik ben inderdaad niet vatbaar voor de verkoop van zotteklap. Ik heb genoeg hersens om het te zien waar ik het tegenkom in de theologie.
En te stellen dat ik opgesloten ben in een theologisch netwerk is nogal dom en dwaas om te zeggen tegen een atheïst. Wat is mij nou gelegen aan theologische systemen? Wat zou een atheïst daar om geven?
...waarvan je ziet of moet zien, dat die ook op niets uitdraait
1) Indien je bedoelt dat ik gewoon de reguliere christelijke uitleg volg, die op niets uitdraait, inderdaad, die loopt ook uit op zotteklap, maar slechts een aantal verzen verder. In de regel leggen de christelijke uitleggers het zó uit dat vanaf vers 36 nog in de toekomst uit moet komen! Even dol en dwaas als jouw Watchtower onzin, natuurlijk, maar ja, ze móeten wel, want de profetie van Daniël spreekt over het einde, en het einde is nog steeds niet gekomen.
2) Indien je doelt op mijn conclusie dat het boek Daniël niet Gods woord is, dan moet ik je erop wijzen dat dat juist het belangrijkste inzicht is dat je maar kunt krijgen, één waar je je voordeel mee kan doen. Bevrijd je van slavernij aan je afgoden bijbel en Watchtower. :lol:
Daarna opgesloten in haat tegen alles wat bijbels is,
Indien je iemands argumenten niet om kan kegelen, dan maar proberen zijn karakter zwart te maken. Een gemene opmerking van je.

De bijbel ontmaskeren voor wat het is, een verzameling teksten van voor het merendeel lage kwaliteit, is enkel het resultaat van veel bijbelstudie in mijn leven. Ik heb niet om het resultaat gevraagd, ik heb het tegendeel juist gewild in mijn leven. Je denkt toch niet dat ik in mijn jonge jaren theologie ging studeren om na vele jaren tot de conclusie te komen dat het verspilde tijd en moeite was? Ik begon eraan als diepgelovige.
Helaas, eerlijkheid dwong me om tot de omgekeerde conclusie te komen dan ik gewenst had. Het woord van God deugt niet, het is B-kwaliteit. Ik heb ooit gehoopt iets van God te kunnen proeven in heilige teksten. In plaats daarvan werd ik geconfronteerd met eindtijdhysterie, geesteszieke mensen, en zou de goddelijke openbaring niet dwazer kunnen zijn dan Daniël voor alle eeuwen aan gelovigen te voeren.
Ik geef genoeg argumenten en jij valt weer terug door op de man te spelen,inplaats rustig terug te redeneren,
Tel jouw argumenten in dit topic maar eens op, tel die van mij bij elkaar op.
Tel vervolgens mijn argumenten voor de alternatieve interpretatie bij elkaar op, en tel de tegenwerpingen die jij op mijn uitleg hebt gegeven bij elkaar op.
Vertel me maar wat de uitkomst is.
Ik zal het jou verklappen: ik heb jou overspoeld met argumenten die alles wat je naar voren bracht volkomen in de vuilnisbak deed belanden. Ik heb daar een week lang urenlang m'n best voor gedaan.
Dat ik jouw manier van schrijven en redenaties aan de kaak stel is niet op de man spelen, maar eenvoudig jou ontleden als een bijzonder amateuristisch persoon, die het stiekem behoorlijk hoog in zijn bol heeft, als iemand met bijzonder weinig zeggingskracht, zonder enige gedachten die je zelf ontwikkeld hebt, zonder enige kennis van of interesse in wat er buiten jouw straatje verteld wordt, beschikkend over een spreekwoordelijke doofheid, met een gave om volkomen te negeren wat een ander tegen je zegt, met een gave om zich ooit nog tot een ufogelover te ontwikkelen, en een gave om je met de regelmaat van de klok nederig te verexcuseren voor fouten en gebreken, maar zonder de gave om je fouten ooit te verbeteren.
nogmaals daar sta ik boven,
Ga jij maar lekker boven me staan. Met de talenten waarmee jij bent uitgerust zal het je gemakkelijk lukken.
ook al zou je nog zoveel meegemaakt hebben, dat is geen excuus
Het is de zoveelste maal dat je ook dit weer aanvoert.
1) Jouw geleuter over wat ik heb meegemaakt heeft totaal niets met dit topic te maken
2) Wat ik meemaak gebruik ik niet als excuus voor mijn denkbeelden over de bijbel.

ITE MISSA EST
Geweldig zeg, katholiek latijn! Poe, poe.
Hierop antwoorden ze in Finland dit:
YKSINKERTAISET PERIVÄT MAAN!
het debat is gesloten wegens ad hom...amen, GA MAAR NAAR DE ARENA ALS JE JE DAAR THUISVOELT
Het debat heb je in dit topic ook al eerder besloten, vanwege dezelfde reden. Je valt altijd in de herhaling en jammergenoeg doe je bovendien nooit wat je zegt, maar ben je ook in dit opzicht maar een flierefluiter. Ik twijfel er niet aan of er staat morgen weer een volgend 'ja maar'... hetgeen weer een Fins oftewel ijzig onthaal zal krijgen, 't is maar dat je het weet...
Born OK the first time
Gebruikersavatar
antoon
Banned
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 apr 2006 11:16
Contacteer:

Bericht door antoon »

Ik had inderdaad al een post klaar , maar ik kom tot de conclusie dat de storm nog woedt, :roll: het heeft geen zin om door te gaan , alhoewel niet bij de topic vind ik het even noodzakelijk om indien mogelijk dingen recht te zetten.
Geloof jij nu werlelijk Rereformed dat ik jou niet begrijp , geloof jij nu werkelijk dat ik ook geen theologie studenten de mist in heb zien gaan, ook hoef je niet te geloven dat ik niet alles onverbiddelijk van het WTG aanneem, wel studeer ik door, ik geloof niet in een puur naturalistische , materialistisch leven waarbij de bijbel bij voorbaat in de prullenbak kan.
Dat ik grapjes maak met Latijn, en Rome,daarmee probeer ik het hier een beetje te relativeren, het is al moeilijk genoeg in het leven
Beste Rereformed en Beste Kitty we zullen inderdaad maar stoppen,met dit topic
tenzij ik tegengeluiden zou horen, ik heb jullie best leren kennen en waarderen in dit forum ,op gedeelten van je betogen
Dus
DEO GRATIAS
Gebruikersavatar
arthas
Forum fan
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 aug 2008 20:51

Bericht door arthas »

Hoi Antoon,

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik niet zo onder de indruk ben van je Romeinse interpretatie. Persoonlijk voel ik me ook niet zo geroepen om hier uitgebreid over Daniel te gaan discussieren, daar heb ik de tijd ook niet voor, maar en passant vroeg ik me wel af of het niet de moeite waard is voor je om je eigen interpretaties eens naast een gedegen historisch-kritisch commentaar (bijvoorbeeld International Critical Commentary) te leggen, gewoon als uitdaging. In het Nederlands is de serie Tekst & Toelichting ook wel aardig (beetje afhankelijk van de auteur wel zoals bij elk commentaar) , en in ieder geval veel toegankelijker. Ik weet niet of je dicht bij een universiteitsbibliotheek woont, T & T hebben ze nog wel eens in een lokale bibliotheek.

Tot nu toe zie ik bij apocalyptische literatuur dat het de beste methode is om het geschrift proberen te duiden in de tijd van het ontstaan in het geval van Daniel is dat bij de koning van het Noorden en het Zuiden dan meteen vrij helder. Helaas (of gelukkig) gaat daarmee wel vaak de zeggingskracht voor vandaag de dag verloren, maar eerlijk is eerlijk ,van de meeste rapportage-eschatologie zijn weinig mensen echt beter geworden (behalve de auteurs die zich daarmee bezig houden.)
Gebruikersavatar
antoon
Banned
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 apr 2006 11:16
Contacteer:

Bericht door antoon »

Natuurlijk zit de uitlegging die Rereformed gaf goed in elkaar, en is er op gestudeerd door een keur van geleerden, dat wil ik best aannemen
Maar zoals jullie niet of wel met zoveel woorden ook te kennen geven loopt het vast wat betreft de eindtijd/verwachting de ingeankerde profetische wederkomst eind tijd openbaring of hoe je het noemen wilt komt niet uit zoals Sararje ook met zoveel woorden placht duidelijk te maken

Ok

Als het boek Daniel nep is alleen maar een beetje opgetekende geschiedenis door een glad gebekte schrijver onder het pseudoniem Daniel.
Ja, dan hebben we een probleem.Onze halve theologie stoelt op de profetie van hem in feite kan de Bijbel naar het oude papier, behalve voor curiositeit verzamelaars en verstokte geen communisten maar christenen
De seculier aangepaste kerken kunnen het nog een tijdje volhouden, naar dan valt ook het doek, einde verhaal
Vanmorgen las ik in het boek oude geschiedenis van Flavius Josephus in de omgangstaal ISBN NO. 978 90 263 2100 9
Bladzijde 786 Waar hij een gedetaieerd verslag doet van de binnenkomst van ALEXANDER DE GROTE ,Zij (hogepriesters) lieten hem het boek Daniel zien dat was zo ongeveer 330 voor GT, aanvechtbaar ,ja ,omdat Flavius ook weer een ander werk moest raadplegen.
IK WEET HET het is ook, waar leg je de meetlat, en die meetlat hoef je ook niet zondermeer in het eerste jaar van Darius de meder te leggen, Dat kan volgens mij pas na intensieve studie waarbij je je openmaakt voor HG en dan noch….

Dat de geleerden die uitgaan van een naturalistisch model bovennatuurlijk ingrijpen proberen uit te leggen met aardse gebeurtenissen, dat begrijp ik, op Discovery zie je niet anders, wat ik mij wel afvraag waarom zij geen debat aangaan met die laatste vervelende arrogante jehovahs getuigen..Want... als je het boek Daniel ontkracht ontkracht je ook de theologie en kan iedereen met een nieuw paradigma naar huis, naar vrouw en kinderen, einde verhaal
Er zijn miljoenen uitnodigingen verstuurd de afgelopen 100 jaar naar geestelijken, theologen enz. Door het WTG, om een besloten of openbaar debat
Vreemd genoeg is er weinig of geen respons, daarom Ahrtras studeer ik door, en ja ik lees die boeken die je noemde,Ik heb er een maand voor uitgetrokken hier in de bibliotheek vlakbij in een speciaal hoekje met boeken voor hoger opgeleide mensen
1a4 vol waar vaak een boerenkinkel maar een volzin voor nodig heeft om hetzelfde te zeggen, goed ik ben door gegaan, ,en je kunt je niet meer aan de indruk onttrekken dat het ook is, het zou kunnen , als en indien , woorden die vaak terugkomen.
Ik heb de indruk dat er grote onzekerheid bestaat ,soms zijn sites en boeken met absolute zekerheid betreffende dat, maar nogmaals als Daniel werkelijk in de tijd van Darius de Meder geleefd heeft ,staan deze geleerden ook voor een probleem. Ook gaan mijn tenen krommen bij een uitlegging van het WTG zoals over Koningin Zenobia, het eerste dat ik dacht, een monarch in een uithoek gezocht om het verhaal compleet te maken.
Toch zoek ik het uit en in gesprekken met oa. Mijn pedicure, masseuse, bij de afhaalchinees, bij intellectuelen die ik ken weten ze weinig of niets van Zenobia
Die dus bij nader onderzoek van mijn kant niet een van de minste was, en dan noch..
inderdaad , dingen kunnen herzien worden.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

antoon schreef:Natuurlijk zit de uitlegging die Rereformed gaf goed in elkaar, en is er op gestudeerd door een keur van geleerden, dat wil ik best aannemen.
Maar zoals jullie niet of wel met zoveel woorden ook te kennen geven loopt het vast wat betreft de eindtijd/verwachting de ingeankerde profetische wederkomst eind tijd openbaring of hoe je het noemen wilt komt niet uit zoals Sararje ook met zoveel woorden placht duidelijk te maken

Ok

Als het boek Daniel nep is alleen maar een beetje opgetekende geschiedenis door een glad gebekte schrijver onder het pseudoniem Daniel.
Ja, dan hebben we een probleem.Onze halve theologie stoelt op de profetie van hem in feite kan de Bijbel naar het oude papier, behalve voor curiositeit verzamelaars en verstokte geen communisten maar christenen.

Het lijkt wel alsof er toch een bepaald kwartje bij je gevallen is via al die weerleggingen die je in dit topic hebt gekregen van het Watchtowerscenario.

Ik begrijp je dilemma. Je ziet in dat de redenaties die ik je gegeven heb het hele bijbelboek Daniël van tafel vegen, en aangezien het boek een soort scharnier is in het hele JehovaGetuigedenksysteem, valt jouw hele JehovaGetuigegeloof daarmee in diggelen, indien je gehoor geeft aan deze uitleg.

Het is nu de vraag in hoeverre jij de gezonde rede in je eigen leven kan negeren. Rede, argumenten dwingen. Het is nooit een kwestie van daar heb ik geen zin in, of dat geloof ik liever niet. Geloof schenkt men aan dat wat het redelijkst toeschijnt. Indien je interpretatie van Daniël iets zeer onwaarschijnlijks is geworden, voor jezelf nu als minder redelijk begint toe te schijnen dan alternatieve uitleggingen die je gegeven zijn, dan doe je er niet goed aan dat redeloze geloof maar tegen wil en dank verder te slepen.

En de argumenten worden enkel maar sterker, zoals ik je spoedig zal laten zien:

Vanmorgen las ik in het boek oude geschiedenis van Flavius Josephus in de omgangstaal ISBN NO. 978 90 263 2100 9
Bladzijde 786 Waar hij een gedetaieerd verslag doet van de binnenkomst van ALEXANDER DE GROTE ,Zij (hogepriesters) lieten hem het boek Daniel zien dat was zo ongeveer 330 voor GT, aanvechtbaar ,ja ,omdat Flavius ook weer een ander werk moest raadplegen.
IK WEET HET het is ook, waar leg je de meetlat, en die meetlat hoef je ook niet zondermeer in het eerste jaar van Darius de meder te leggen, Dat kan volgens mij pas na intensieve studie waarbij je je openmaakt voor HG en dan noch….

Interessant dat je nu Flavius Josephus erbij haalt. Ik weet dat je een grote fan van Josephus bent. Maar ook Josephus staat achter de uitleg die ik je gegeven heb (op de laatste conclusie na natuurlijk; hij leefde in de veronderstelling dat Daniël een echte profeet was zoals het boek zelf vertelt).

Wanneer je op deze link klikt krijg je de Verzamelde Geschriften van Josephus voor ogen.

Op bladzijde 285 kun je het verhaal lezen over hoe Alexander de Grote in Jeruzalem ontvangen werd. Bij het verhaal hoort ook dat God in een droom aan de hogepriester had laten weten dat Alexander verwelkomd moest worden, en dat Alexander zelf al eerder ook in een droom de figuur van de hogepriester in Jeruzalem gezien had. Alexander werd in de droom gezegd zonder te talmen via Jeruzalem naar het oosten te trekken om onder leiding van de hogepriester of zijn God (dat wordt niet duidelijk) de Perzen te verslaan.
Je mag natuurlijk waarde hechten aan dit verslag, maar voor mij verraden die mooie verhalen over door God gezonden dromen al dat het verslag druipt van fantasie en later verzonnen legende; Josephus –die 400 jaar later leefde!- vermeldt geen schriftelijke bron, hij heeft het dus van mondelinge overleveringen, en daar is in de loop van 400 jaar uiteraard wel een smeuiïg verhaal van gemaakt.



Maar nu wat belangrijker is:
Vanaf bladzijde 298 kun je daar de geschiedenis van Antiochus IV lezen (hoofdstuk 5). In dit verhaal kun je lezen hoe letterlijk de zaken in Daniël 11: 31 (en ook andere details die de tekst geeft aangaande zijn karakter) via het optreden van Antiochus IV vervuld werd:
-hij verkreeg Jeruzalem zonder vechten, maar toen de stad eenmaal in handen was liet hij velen van de oppositie doden en plunderde hij de stad.
-Even later: De koning kwam naar Jeruzalem, en, zich voordoende als brengende vrede, kreeg de stad in handen via bedrog. ..En vanwege de schatten in de tempel verbrak hij het verbond dat hij gemaakt had. Hij roofde de tempel....liet niets van waarde achter, verbood de priesters nog aan hun God te offeren, plunderde de hele stad, nam sommigen met hele familie gevangen, stak sommige van de mooiste gebouwen in brand, en liet een fort bouwen waar hij een legereenheid achterliet.
-Vervolgens liet hij een heidens altaar bouwen boven op wat Gods altaar was (in de tempel) en liet er varkens op slachten, en riep de bevolking op om hun oude godsdienst af te zweren en verbood besnijdenis. Vele joden gaven hier gevolg aan. Anderen werden vervolgd.
-op bladzijde 301 kun je lezen dat Antiochus boos was op de opstandelingen die verschenen (Maccabeeën) en daarom weer een leger bijeenverzamelt. Maar hij komt in moeilijkheden omdat hij zijn huurlingen niet kan betalen: hij had teveel met verkwistende hand weggegeven en verspild.

Op bladzijde 302 kun je vervolgens lezen dat ook Josephus van mening was dat Daniël 11: 31 door Antiochus IV vervuld werd.

(Dan 11: 31: Hij brengt strijdkrachten op de been; die zullen het heiligdom, de vesting, ontwijden, het dagelijks offer afschaffen en een verwoesting brengend afgodsbeeld oprichten.)

Hij schrijft letterlijk:
Flavius Josephus schreef:For so it was that the temple was made desolate by Antiochus, and so continued for three years. ..And this declaration came to pass according to the prophecy of Daniel, which was given 408 years before, for he declared that the Macedonians would dissolve that worship for some time.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Sararje
Superposter
Berichten: 5994
Lid geworden op: 11 jul 2005 15:35

Bericht door Sararje »

Maar zoals jullie niet of wel met zoveel woorden ook te kennen geven loopt het vast wat betreft de eindtijd/verwachting de ingeankerde profetische wederkomst eind tijd openbaring of hoe je het noemen wilt komt niet uit zoals Sararje ook met zoveel woorden placht duidelijk te maken
Ik denk dat je op Rerefomed doelt maar zo niet, dan snap ik niet wat je bedoelt.
Als het boek Daniel nep is alleen maar een beetje opgetekende geschiedenis door een glad gebekte schrijver onder het pseudoniem Daniel.
Ja, dan hebben we een probleem.Onze halve theologie stoelt op de profetie van hem in feite kan de Bijbel naar het oude papier, behalve voor curiositeit verzamelaars en verstokte geen communisten maar christenen
Antoon: ik heb een ongeveer 130 jaar oude Hebreeuwse bijbel op mijn kamer liggen. Dat is een van mijn meest dierbare bezittingen, Wordt niet uitgeleend, wordt nog regelmatig bekeken en heeft binnen aardig grote boekenverzameling een zeer belangrijke emotionele waarde die ver boven die van de meeste van mijn boeken uitgaat (het is een van de twee dierbaarste boeken van mijn boekenkast). Kortom, al ben je niet gelovig, je kan nog steeds de waarrde van zo'n boek inzien.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Gebruikersavatar
antoon
Banned
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 apr 2006 11:16
Contacteer:

Bericht door antoon »

Septuagint of Septuaginta (Latijn: septuaginta interpretum versio, Grieks: η μετάφραση των εβδομήκοντα, "vertaling van de zeventig tolken"), vaak afgekort tot LXX (= 70 in Romeinse cijfers), is volgens het Christendom de naam voor de Griekse vertaling van de Tenach (onder christenen beter bekend als "Oude Testament" of OT) die tussen circa 250 v.Chr. en 100 v.Chr. werd gemaakt.Verrassende
bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint


De septuagint wooronder het boek Daniel ,tussen 250 en 100 voor GT, als we dus een gemiddelde nemen wordt het 225 voor GT.
Daar bij opgeteld dat het een andere wereld was als nu er was geen CNN noch drukpers noch TNT, het kan zomaar 25 jaar bedragen voor inlijving van een boek en goegemeente gemaakt is voor iedereen
Dus komen/kunnen we komen op 250 voor GT
Hierbij steeds opgemerkt dat het boek profetieën bevat die door critici beschouwd zijn als geschiedenis die later opgetekend is ,ergo als hard is dat Daniel wel in Babylon leefde wordt het weer profetie, (een verschrikking voor hedendaagse mensen die alles volgens de ratio willen oplossen)

Wat betreft verder met Daniel begrijp ik Rereformed heel goed, er zit verschil tussen mondelinge overlevering of opgetekende geschiedenis die voor iedereen te refereren is, ID.
Ik vind hebt zeer onwaarschijnlijk dat Flavuis zomaar 1500 bladzijden in zijn geheugen kon opslaan, het is ook redelijk om aan te nemen dat er toen ook boeken met opgetekende geschiedenis bestonden die door de tand des tijd vergaan zijn, Flavius was toch geen Idiot savant , daar ziet hij tenminste niet naar uit ,, hij moest raadplegen, zoals wij ook doen, binnen dit perspectief kan het zijn dat de intocht van Alexander de grote, waarbij priesters hem het boek Daniel lieten zien , ergens beschreven stond

Zucht we schuiven (misschien) weer een paar jaartjes op om Daniel tijdens de regering van Darius in het rechtsgebied Babylon aan het werk te zien

Wat ik persoonlijk ook doe is om uitspraken van machthebbers uit die tijd te beschouwen, ik probeer de tijdsgeest te ontdekken, waar hield men van, waar dacht men aan, wat zijn dagelijkse gewoonten, daarna probeer ik de uitspraken en gewoonten van Daniel te doorgronden en te kijken of dat in die tijd past.
Dat is arbeid intensief waarbij het ook niet zeker is of er een antwoord komt ,maar zodoende leer ik in ieder geval meer van die tijd ,dat is ookal een pre

BV de koningen van babylon verzamelden hun gasten gezellig om de stamtafel waarbij er merendeel wijn gedronken werd, de Daniel/Bijbelschrijver/vervalser had het in ieder geval over een gezellige meute rond de koning met veel wijn.

PS
Afbeelding
Nog een ruggesteuntje voor Koningin Zenobia , bereffende indeling in de profetie
auteurs rechten bij Wikipedia , de image wordt later misschien verwijdert of aangepast
Plaats reactie