@Blues-Bob,
Bedankt voor de beredeneerde en beargumenteerde post.
Blues-Bob schreef:Waarom wordt er anders gekozen, en niet door een redactie gecorrigeerd voor een kop die foutief de situatie weergeeft.
De kop van deze draad is inderdaad misleidend. Hij is wel overgenomen van nu.nl, een Nederlandse site. In Frankrijk zijn uiteenlopende titels gegeven naargelang de kwaliteit van de media in kwestie.
Blues-Bob schreef:Zelfs de minister geeft aan dat er handhaving van regelgeving omtrent de openbare orde noodzakelijk is toch? Hij doet er echter nog een schepje bovenop. Hij geeft aan dat het een DIRECTE aanval is op de seculiere samenleving, terwijl de moslims slechts ondanks de formele aanmoedigen wel brandweerkazernes ed te gaan bidden toch op straat gaan liggen.
Ik heb nergens een Franse bron gezien waarin de minister van een "aanval", laat staan een "DIRECTE aanval" spreekt. In mei sprak de minister van
"een duidelijke inbreuk op het principe van de lekenstaat. Een cultus dient niet in de publieke ruimte plaats te vinden. De gebeden in de straat waren een eredienst onwaardig".
http://www.lexpress.fr/actualite/societ ... 83098.html" onclick="window.open(this.href);return false; (15 mei 2011)
Claude Guéant, ministre de l'Intérieur recevra les différents représentants des cultes ce vendredi, Place Beauvau. Objectif: mettre fin aux prières de rue.
Le ministre explique sur RTL qu'il voit dans ces pratiques une "entorse claire au principe de laïcité. Le culte n'a pas à se pratiquer dans l'espace public. Les prières de rue étaient indignes de la pratique d'un culte", a-t-il poursuivi. Il compte sur une "concertation" avec les représentants du culte musulman pour qu'il n'y ait "bientôt plus de prières dans la rue".
Ces derniers souhaitent trouver des salles pour pallier le manque de mosquées en France.
En in Figaro, 15 septembre, M. Guéant assure
: « nous pourrions aller jusqu’à l’emploi de la force si nécessaire mais c’est une hypothèse que j’écarte car le dialogue qui a été conduit porte ses fruits ».
De analyse in Trouw klopt niet, aangezien de Parijse moslims tevreden zijn met de nieuwe oplossing (zie Franse pers, links hieronder.)
Blues-Bob schreef:De Franse minister herinnerde eraan dat hij sinds zijn benoeming, altijd heeft gezegd dat bidden op straat moet stoppen omdat het de gevoeligheid van de Fransen raakt, die geschokt zijn door de bezetting van de openbare ruimte door een religieuze praktijk.
Wat is hier mis mee? Ik vermoed trouwens dat dit een foute vertaling is, want ik vind niet hetzelfde terug in de Franse pers. Daar zegt de minister dat het tegen het principe van de lekenstaat is. Dit principe is vastgelegd in een wet op de Lekenstaat (laïcité) van 1905.
Blues-Bob schreef:Neen, jij schijnt beter voorgelicht te zijn dan de minister, belast met dit probleem. Daarbij geven toch echt de meeste bronnen aan dat het wel degelijk een nieuw verbod is, dus een nieuwe wet, in tegenstelling tot wat je beweert. Ik vraag mij dus ten zeerste af waar jij vandaan haalt dat het om bestaande wetgeving gaat. Heb je een bron?
Je bedoelt de meeste Nederlandse bronnen? Er is geen enkele wet hierover gestemd tussen het ogenblik waarop de minister aantrad en het einde van het vrijdaggebed op straat in
Parijs, vorige vrijdag. Bijgevolg is het onmogelijk dat dit de uitvoering is van een nieuwe wet. Je redenering "een nieuw verbod, dus een nieuwe wet" gaat niet op.
Blues-Bob schreef:Tot nu toe spreken de bronnen over acties tegen deze groep moslims.
Nee, de bronnen die ik lees gaan over acties tegen het vrijdaggebed in de straat, niet tegen moslims.
Blues-Bob schreef:2. Deze wetgeving is gunstig voor de politici die in een concurentiestrijd zijn met le Pen.
Het is niet omdat een maatregel gunstig is voor politici (al dan niet in concurrentie met Le Pen) maakt nog niet dat zo'n maatregel fout is. Een maatregel tegen criminaliteit zou eveneens gunstig kunnen zijn voor een politicus en Le Pen de wind uit de zeilen kunnen halen. Ik geef dit enkel als voorbeeld om aan te duiden dat niet elke maatregel die stemmen oplevert fout is.
Blues-Bob schreef:3. Frankrijk kent naar alle waarschijnlijkheid bestaande wetgeving waarmee dit probleem aangepakt kan worden.
Zeker. En die wetgeving wordt nu eindelijk toegepast. Dus wat is het probleem?
Blues-Bob schreef:Overigens geeft dezelfde minister aan dat er helemaal geen overheidsgelden besteed zijn aan de bouw van alle bestaande gebedshuizen. Hoe kom je aan de wetenschap dat er belastingcenten in zitten? Daarbij worden de ter beschikking gestelde panden gewoon verhuurd aan de moslims.[...]
4. Er zit GEEN overheidsgeld in de bestaande moskeeen, noch krijgen ze de kazerne gratis.
Toen ik over overheidsgeld sprak had ik het hierover:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 08#p295008" onclick="window.open(this.href);return false;
siger schreef:De stad
Parijs besteedt 23 miljoen Euro aan een moskee van de architect Yves Lion die in 2013 voltooid zal zijn. Moslims protesteren oa. omdat er geen afgesloten ruimte voor vrouwen voorzien is.
bron: http://www.lepoint.fr/societe/claude-gu ... 423_23.php" onclick="window.open(this.href);return false;. Behalve vóór het toepassen van wetten die op gezond verstand gebaseerd zijn, ben ik ook tegen het weggeven van belastingsgeld van ongelovigen aan privéreligies.
Maar dat terzijde, de voorlopige gebedsruimte die sinds vrijdag laatstleden in gebruik is genomen wordt gedeeltelijk door de Franse staat en door de moslimgemeenschap betaald:
http://religion.blog.lemonde.fr/2011/09 ... -parisien/" onclick="window.open(this.href);return false;
Le loyer s’élèvera à 30 000 euros par an. Pris en charge par une nouvelle structure associative, composée pour l’occasion des deux associations concernées, ces loyers sont censés rembourser une partie du montant des travaux de mise aux normes, financés par l’Etat. Les travaux d’aménagement cultuel seront à la charge des musulmans ; ils les évaluent à quelque 50 000 euros.
Blues-Bob schreef:5. De kop dekt of de realiteit niet, of dit verbod is zeer waarschijnlijk NIET de goedkoopste oplossing, maar politiek bezien wel de gunstigste voor zittende politici.
Kan zijn, weet ik niet, deze discussie gaat toch niet over een kop van nu.nl? Voor mij alleszins niet. Wat is de goedkoopste oplossing volgens jou?