In mijn eerste post schreef ik reeds dat de situatie mij niet geheel bekend is in Frankrijk, maar dat als de Nederlandse situatie van toepassing zou zijn, dat dan reeds bestaande wetgeving voldoende is om dergelijke acties(die zonder de formele procedures tot stand zijn gekomen) op te breken. Een verbod op bidden op straat is dan overbodig, en geldverslindende symbool politiek. Het verstoren van de openbare orde is reeds een overtreding in de Nederlandse wetgeving. En ja, ik heb mij laten leiden door de krantentitels. Immers dat is de beschikbare bron in deze, als de politieke situatie anders is dan beschreven in de krant, dan wil ik de krant sensatiedrift verwijten. Daarnaast is het zo dat het niet enkel de titel is van het krantenartikel, maar tevens van dit topic. En laten we elkaar geen mietje noemen, de krantenkop getuigt toch wel van de sfeer omtrent moslimacties. Het is eerder gezegd dat de politie ook moeite heeft sportwedstrijden te reguleren, en dat grote groepen mensen (zelfs als men er op voor bereid is) ondanks de intentie in te grijpen met grote regelmaat de openbare orde verstoren. Deze overtreding van de Nederlandse wetgeving wordt met grote regelmaat niet betraft.siger schreef: En nu wil de minister oude wetten toepassen die zeggen dat de openbare weg normaliter voor het verkeer bestemd is, zoals alle wetten toegepast zouden moeten worden, zeker degene die dienen te verhinderen dat mensen elkaar tot last zijn, en jij laat je leiden door krantentitels om dit te veroordelen? Heb je je onlangs misschien bekeerd?
Overigens is het bouwen van de moskee en de verdeling van belastingcenten, noch de tevredenheid van Moslims over een moskee relevant om te beoordelen of iets symboolpolitiek is. Men kan prima geld uitgeven aan een groep mensen als politiek, om vervolgens een politicus te kennen die symboolpolitiek bedrijft. Bovendien geeft in jouw voorbeeld de stad Parijs die belastingcenten uit en niet de landelijke politiek, als ik je goed begrijp.
Hebben we het volgens jou trouwens over oude wetten die hij wil gebruiken, of bestaande wetten? Dat is nog wel een belangrijk verschil wat ik niet uit je betoog kon opmaken. (oude wetten kunnen natuurlijk nog altijd bestaan)
Ik zou niet zo zeker zijn van de daadkracht van de politie in deze, en dat niemand durft op te treden is natuurlijk wat overdreven. Zelfs de landelijke politiek bemoeit zich in deze met verstoring van de lokale openbare orde, zo vermeld deze bron.Ik zie hier inderdaad geen verschil tussen een kroeg en een moskee. Als dat bij kroegen tot overlast leidt belt men de politie en die treedt op. Omdat het moslims zijn durft er niemand op te treden. Beangstigend.
Groet,
Bob