Fransen mogen niet meer op straat bidden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

elle
Ervaren pen

Re: Fransen mogen niet meer op straat bidden

Bericht door elle »

Waarom op straat bidden? Als een moskee of een kerk zo vol zit dat er niemand meer bij kan :shock: ga dan gewoon naar huis en ga daar verder met je gebed. Dan ben je niemand tot last en ben je ook geen voorwerp van spot! Naar mijn idee een heel simpele oplossing.
Non sum qualis eram
siger

Bericht door siger »

elle schreef:Waarom op straat bidden? Als een moskee of een kerk zo vol zit dat er niemand meer bij kan :shock: ga dan gewoon naar huis en ga daar verder met je gebed. Dan ben je niemand tot last en ben je ook geen voorwerp van spot! Naar mijn idee een heel simpele oplossing.
Zo is het. Dit s niets anders dan protest tegen (sabotage van) de seculiere samenleving, die blijkbaar nog steeds massaal wordt afgewezen door gelovigen.

Wat erg verrassend is voor wie het Parijse autoverkeer kent, is dat dit "gebed" niet verstoord wordt door een oorverdovend claxonconcert van oververhitte chauffeurs. De schrik voor de islam moet er diep inzitten - ook op dat punt is het een machtsvertoon. Het "gebed" wordt verhoord?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

elle schreef:Waarom op straat bidden? Als een moskee of een kerk zo vol zit dat er niemand meer bij kan :shock: ga dan gewoon naar huis en ga daar verder met je gebed. Dan ben je niemand tot last en ben je ook geen voorwerp van spot! Naar mijn idee een heel simpele oplossing.
Als je op straat bid, ben je per definitie tot last? Als je op straat bid en echt tot last bent, zijn er in Nederland in ieder geval juridische termen als "verstoren van de openbare orde" e.d. van toepassing, waardoor men verplicht kan worden het gebed elders te gaan doen. Als de situatie in Frankrijk ongeveer hetzelfde is als in Nederland, dan vind ik het eerlijk gezegd vind ik dit een voorbeeld van geldverslindende symboolpolitiek. Er zouden voor Nederland belangrijkere onderwerpen zijn om je als politicus mee bezig te houden.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jagang schreef:
Demiurg schreef:Eigenlijk geeft deze maatregel wel aan dat in Frankrijk na het boerkaverbod de godsdienstvrijheid nu werkelijk op de helling staat.
Het gaat wel vér met jou, hé?

Valt het (Is)lamleggen van het verkeer nu ook al onder godsdienstvijheid?
Ik heb niet gecontroleerd of dit bericht een correcte weergave is, maar als dat zo is: Er staat dat de minister 'bidden op straat' onacceptabel vindt. En koppelt daaraan een verbod tot bidden op straat. Nogmaals of dat echt een correcte weergave is weet ik niet, want het klinkt tamelijk absurd. Maar als dat zo is dan is duidelijk dat niet het op straat zitten, maar het bidden in het openbaar hem in de weg zit, zeker als diezelfde minister er aan toevoegt dat het 'een aanval op het secularisme' is. Als hij een probleem had gehad met het op straat zitten, dan had hij wel een verbod voor uitgevaardigt tegen 'en groupe op de straat zitten', in plaats van 'bidden op straat'.
Maar ja, het bericht zal wel komen van een fantasierijke journalist die de zaak uit zijn context heeft gerukt, of een gewone hoax. Een verbod op 'bidden op straat', hoe verzinnen ze het. Volgens mij zijn ze zelfs in Frankrijk niet zo gek.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Demiurg schreef:maar dat godsdiensten, en dan met name de islam, onder toenemende repressie staan wordt wel duidelijk
Ja en ik vind het ge-wel-dig! =D> Geen "geloof" op straat! Dat doen ze maar in een Islamitische theocratie. Naar mijn weten is Frankrijk dat niet.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Destinesia schreef:
Demiurg schreef:maar dat godsdiensten, en dan met name de islam, onder toenemende repressie staan wordt wel duidelijk
Ja en ik vind het ge-wel-dig! =D> Geen "geloof" op straat!
Leve de gedachtenpolitie.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Destinesia

Demiurg schreef:Leve de gedachtenpolitie.
Precies! Van de straat af.

Ik dacht behalve een verbod om op straat het verkeer te blokkeren vanwege een ingebeelde waan en de behoefte met ingebeelde geesten en spoken op je schouders te praten, eigenlijk meer aan een goed gesprek met deze mensen over het feit dat er helemaal geen goden bestaan waarvoor men op de knieën moet. Het is niet nodig dat er voor goden die niet bestaan op je knieën te gaan liggen, en al helemaal niet om daarmee aan te geven dat Allah terrein verovert in Europa want dát is de ware reden van deze provocatie. Over gedachtenpolitie gesproken.
Destinesia

Demiurg schreef: En koppelt daaraan een verbod tot bidden op straat. Nogmaals of dat echt een correcte weergave is weet ik niet, want het klinkt tamelijk absurd.
Het klinkt juist heel verfrissend en helder. Dat er een God bestaat die je in de hel smijt als je geen moslim bent, dát klinkt pas absurd!
Demiurg schreef: Als hij een probleem had gehad met het op straat zitten, dan had hij wel een verbod voor uitgevaardigt tegen 'en groupe op de straat zitten', in plaats van 'bidden op straat'.
Het tweede is veel ernstiger voor de mentale gezondheid he? Er bestaan helemaal geen goden namelijk.
Demiurg schreef:Een verbod op 'bidden op straat', hoe verzinnen ze het. Volgens mij zijn ze zelfs in Frankrijk niet zo gek.
Wie is er hier gekker? Degene die voor een ingebeelde geest op z'n knieën gaat liggen dweilen of degene die hem weer op z'n beide benen helpt?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Destinesia schreef:Wie is er hier gekker? Degene die voor een ingebeelde geest op z'n knieën gaat liggen dweilen of degene die hem weer op z'n beide benen helpt?
Het doet er niet toe wie gekker is, lijkt me. In een vrij land mag je er -binnen de grenzen van de wet- gekke meningen op na houden en jezelf op gekke manieren uiten. Daar valt bidden op straat m.i. ook onder. de Fransen hadden er beter aan gedaan om overlast veroorzakend gebid aan te pakken met bestaande wetten.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

In Frankrijk is dacht ik ook sprake van godsdienstvrijheid.
Bidden op straat is natuurlijk een forse inbreuk op de godsdienstvrijheid. Dus ik kan me voorstellen, dat bidden in het openbaar helemaal verboden wordt.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Vilaine schreef:In Frankrijk is dacht ik ook sprake van godsdienstvrijheid.
Bidden op straat is natuurlijk een forse inbreuk op de godsdienstvrijheid. Dus ik kan me voorstellen, dat bidden in het openbaar helemaal verboden wordt.
Hoezo is het een inbreuk op godsdienstvrijheid? Zolang je er anderen niet mee lastig valt (wat de op straat biddende moslims dus wel doen) lijkt het me een privézaak.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Destinesia

Marinus schreef:In een vrij land mag je er -binnen de grenzen van de wet- gekke meningen op na houden en jezelf op gekke manieren uiten. Daar valt bidden op straat m.i. ook onder.
Het gaat me niet om het uiten en gek doen. Het gaat mij om wat er feitelijk aan de hand is. Ik zie het als het provocerend neerplanten van een vlag! Noem mij maar een islamofoob. Ja ach, we moeten ons er ooit óók maar eens aan onderwerpen in het decadente Westen.

http://weblogs.hollanddoc.nl/import/201 ... holy-wars/" onclick="window.open(this.href);return false;
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Destinesia schreef:Het gaat me niet om het uiten en gek doen. Het gaat mij om wat er feitelijk aan de hand is. Ik zie het als het provocerend neerplanten van een vlag! Noem mij maar een islamofoob. Ja ach, we moeten ons er ooit óók maar eens aan onderwerpen in het decadente Westen.
Oh, er zit ongetwijfeld een element van het territorium afbakenen bij, al betwijfel ik dat iedere op straat biddende moslim zich daar schuldig aan maakt(e). Velen hebben gebruik gemaakt van het geboden alternatief De mensen die op straat blijven bidden moet je gewoon aanpakken voor wetsovertredingen waar ze zich schuldig aan maken. Als de vlag planten iedere week 100 Euro boete oplevert tenzij die vlag wordt geplant op een plek die is voorgeschreven door Franse kafirhonden, dan is de lol er gauw af lijkt me.

Over die link. Dat zegt me verder niet zoveel. Ik heb het niet helemaal gekeken, maar volgens mij is het vrij anekdotisch.
Laatst gewijzigd door Marinus op 17 sep 2011 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Als het om afzetten tegen het westen het doel is van bidden, dan zie ik dat liever dan oorlogen en aanslagen. Hoe mooi was het geweest, als de Taliban afghanistan had geprobeerd het leger van het westen af te schrikken door en masse te gaan bidden, of de kapers van de vliegtuigen op 9-11 in het gangpad waren gaan bidden... Neen, ik zou bidden niet direct een verwerpelijke strategie vinden die bij wet verboden moet worden, wel moeten bij grote bidacties gewoon de stappen ondernomen worden die iedere protesterende groep mensen moet nemen bij een grote protestmars oid. MAW ik kan die gesuggereerde onderliggende boodschap van het bidden op straat van moslims wel waarderen, of tolereren is wellicht een betere bewoording.

Wat zou jij als minister met zo'n verbod doen met Tai-chiënde bejaarden in het park en mediterende studenten?

Neen, symboolpolitiek is het volgens mij gewoon, om al die biddende moslims die hun terrotorium willen laten blijken duidelijk te maken dat het ons territorium is. En dat vind ik in dit stadium van competitie geen constructieve verstandige taktiek. Zeker niet als we die biddende moslims verwijten weinig meegaand, flexibel en tollerant te zijn.*

Groet,

Bob

*Een volstrekt overbodige en niet hard te maken statement, maar ik vond hem wel grappig. Niet serieus op ingaan dus
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

gerard_m schreef: Het gaat bij deze straatgebeden duidelijk om een manifestatie en niet om een religieuze verplichting. Ieder ander die zo'n manifestatie organiseert en daarmee wegen of pleinen bezet, moet hier ook toestemming voor vragen. Het is niet meer dan logisch dat dit ook voor moslims gaat gelden.
Ik had over de post van gerard_m heen gelezen, dus ik heb die stellingname per abuis een tweede maal neergeplant.

Excuses, als het stoort, mag het bericht hierboven verwijderd worden door de moderatie!

Bob
Plaats reactie