Men kreeg in Gaza ongeveer tussen 5 en 9 uur elektriciteit per dag. Wel was dit nogal wisselvallig, en was men afhankelijk van het humeur vanuit Israel. Ik ontken dat niet.appelfflap schreef: ↑21 feb 2025 18:38probeer eens 1 week te leven met 11 uur elektriciteit per dag, de situatie in gaza voor 7 oktoberPeter_1 schreef: ↑21 feb 2025 14:39 Feit is: voor 7 oktober 2023, was het in Gaza best goed te doen. Ja, de economische ontwikkelingen werden tegengehouden door Hamas (die van mening was dat ondergrondse tunnels bouwen zo groot als New York belangrijker was) en de semi-blokkade van Israel. Maar men kon toch met lokaal ondernemerschap best goed vertoeven daar.
zeg nog eens "best goed te doen".
Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
1: Je hoeft niet direct lid van een bondgenootschap te zijn, om toch die rol te vervullen. Israel is voor 'het westen' de ogen en oren in het Midden-Oosten. Voor het ene westerse land, nog belangrijker dan het ander. Zo heeft Israel nagenoeg perfecte relaties met Amerika, uitstekende met Duitsland, Nederland, goede met Frankrijk, Engeland en voldoende met bijvoorbeeld Spanje.Peter van Velzen schreef: ↑22 feb 2025 02:42Appelfflap schreef "naast" niet "naar". Oekraine mag dan wel beschouwd worden als een deel van Europa. het is geen lid van EG. Verder is het me volstrekt onduidelijk van welke bondgenootschap Israël een medelid is.Peter_1 schreef: ↑21 feb 2025 12:43Ik kan er prima naar kijken. Er is immers niets hypocriet aan. Rusland is een Europees land binnen gevallen, terwijl Israel in oorlog is met Gaza. Een volstrekt irrelevant stuk land voor ons (Europa) terwijl Israel een bondgenoot is.appelfflap schreef: ↑20 feb 2025 15:37
Het is geen hogere wiskunde qua bevooroordeeldheid
Kijk hoe men in europa praat over gebombardeerde oekraiense en palestijnse ziekenhuizen. De hypocrisie druipt vh scherm
Je kunt er niet naast kijken
Maar ook als Israël daadwerkelijk een bondgenoot zou zijn. Is het niet hypocriet om dezelde daden van een "bondgenoot" anders te beoordelen dan die van een niet-bondgenoot? Waarom niet? Het lijkt mij juist precies wat ik hypocriet zou noemen.
2: Ja. Zo kan je het ook zien. Het is wel hypocriet. Maar geopolitiek is dat evident. Je gaat niet een bondgenoot aan dezelfde eisen laten voldoen als een land dat vijandig is. Zeker niet als je ziet hoe de poppetjes staan momenteel. Alsof we bij macht zijn om consequent politie-agent te spelen.
Laat mij dan zeggen wat ik zie. Ik zie vooral boze en gefrustreerde kleine blagen met dodelijke wapens waarmee ze elkaar over en weer de kop inslaan waarbij ze in verblinding een hele bende onschuldige mensen meenemen. Omdat het in mijn ogen kleine blagen zijn zie ik ze niet echt verantwoordelijk zijn voor hun gedrag. Echter is het van belang dat ze leren dat hun gedrag in principe onbehoorlijk is? Natuurlijk is dat van belang. Helaas, zoals gezegd, hebben we te maken met kleine blagen die ook nog eens menen volwassen zijn dus hoeven zij zich niks aan te trekken van wat papa en mama - zij die een stukje wijzer zijn - hoeven te luisteren met alle gevolgen van dien. Dus niks dehumaniseren, ze alleen die plek geven die ze in mijn ogen verdienen, kleine blagen dus met dodelijke wapens, vooralsnog niet verantwoordelijk voor hun gedrag, hoe kwalijk dat gedrag ook is. En omdat ze denken volwassen te zijn en daarom niet hoeven te luisteren naar hen die een stukje wijzer zijn kunnen zij die wijzer zijn niks anders doen dan wachten tot deze blagen wakker worden uit hun verdwazing en gaan zien wat zij in hun verdwazing allemaal kapot gemaakt hebben, waarna we ze met een klein beetje goede wil eindelijk de achtergelaten zooi kunnen laten opruimen. In mijn ogen is het wachten op een ‘ window of oppertunity’ tot die tijd…..
Jij heb gemakkelijk praten vanuit een luie stoel. In dit gebied is al bijna 80 jaar een oorlog aan de gang en voor jou gemoed: oorlog is niet iets dat prachtig, fraai en schoon is, er worden altijd heel wat handen behoorlijk vuil gemaakt. Met andere woorden, dit soort van zaken gebeurd dus in tijden van oorlog het enige verschil is dat we tegenwoordig alles wat we zien kunnen filmen en op internet zetten en er schande van spreken alsof wij dat nooit zouden doen. Weet jij zeker dat je nooit zoiets zou doen in een dergelijke situatie?1 B: : Je hebt het waarschijnlijk zelf niet door, maar je doet aan discriminatie van de lage verwachtingen. Verzet is logisch, en in bepaalde gevallen zelfs noodzaak. Maar er is geen reden om te gaan slaan op het lijk van een jonge dame. Dat is pervers, in welke situatie de daders dan ook zitten.
Ik hoef niet persee in de Gazastrook te wonen om te kunnen zeggen dat het minder meevalt dan jij wilt doen geloven. Dat is nog afgezien van de contacten die ik daar heb.2: Dat gaat op voor ons allen. Of type jij dit vanuit Gaza?
Dat is een volgende stap. De eerste stap was dat een partij als Hamas de kans heeft gekregen vanwege de al onhoudbare situatie van de Palestijnen in de Gazastrook. Wat je dan vervolgens vindt van wat Hamas heeft gedaan en doet met de aan hen toevertrouwde macht is een ietwat ander verhaal. Voor vele Palestijnen in de Gazastrook is Hamas een zeer slechte toevoeging aan een toch al uitermate slecht verhaal sinds de staat Israël werd uitgeroepen. What’s new?3: Zeker. Ten dele ook dat Hamas tunnels van groter belang heeft gevonden.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
-
appelfflap
- Banned
en er valt u niets op aan dat lijstje?
wat israel betreft moet je gewoon kijken
een autoritaire leider, enorm populistisch
een staat die zijn scheiding der machten wil opheffen
een staat die de vrije pers censureert, bv al jazeera verbiedt
een volledig gemilitariseerde staat
een enorme geweldsverheerlijking
50%vd mensen in het door het door Israel gecontroleerde gebied wordt verschrikkelijk onderdrukt
een enorme propagandamachine, 17 000 vermoorde kinderen is blijkbaar zelfverdediging en 7 oktober rechtvaardigt alles
een totale ontmenselijking en complete ontwaarding van palestijns leven
verwerping van internationaal recht
een enorme territoriale expansiedrift
de verheerlijking vd eigen slachtofferrol, kritiek is direct antisemitisme
sommige ministers die burgers bewapenen wat neigt naar paramilitaire organisaties ( gvir in de westbank)
...
De rest van je post komt ook zo ongeveer hier op neer. Helemaal prima. Maar dan kan je toch stoppen met uberhaupt het hebben van een opinie omtrent conflicten? de grootste verschikkingen 'gebeuren nu eenmaal in tijden van oorlog'. Wat Israel aanricht is nu ook eenmaal het gevolg van 7 oktober.Mus schreef: ↑27 feb 2025 13:46Laat mij dan zeggen wat ik zie. Ik zie vooral boze en gefrustreerde kleine blagen met dodelijke wapens waarmee ze elkaar over en weer de kop inslaan waarbij ze in verblinding een hele bende onschuldige mensen meenemen. Omdat het in mijn ogen kleine blagen zijn zie ik ze niet echt verantwoordelijk zijn voor hun gedrag. Echter is het van belang dat ze leren dat hun gedrag in principe onbehoorlijk is? Natuurlijk is dat van belang. Helaas, zoals gezegd, hebben we te maken met kleine blagen die ook nog eens menen volwassen zijn dus hoeven zij zich niks aan te trekken van wat papa en mama - zij die een stukje wijzer zijn - hoeven te luisteren met alle gevolgen van dien. Dus niks dehumaniseren, ze alleen die plek geven die ze in mijn ogen verdienen, kleine blagen dus met dodelijke wapens, vooralsnog niet verantwoordelijk voor hun gedrag, hoe kwalijk dat gedrag ook is. En omdat ze denken volwassen te zijn en daarom niet hoeven te luisteren naar hen die een stukje wijzer zijn kunnen zij die wijzer zijn niks anders doen dan wachten tot deze blagen wakker worden uit hun verdwazing en gaan zien wat zij in hun verdwazing allemaal kapot gemaakt hebben, waarna we ze met een klein beetje goede wil eindelijk de achtergelaten zooi kunnen laten opruimen. In mijn ogen is het wachten op een ‘ window of oppertunity’ tot die tijd…..
Jij heb gemakkelijk praten vanuit een luie stoel. In dit gebied is al bijna 80 jaar een oorlog aan de gang en voor jou gemoed: oorlog is niet iets dat prachtig, fraai en schoon is, er worden altijd heel wat handen behoorlijk vuil gemaakt. Met andere woorden, dit soort van zaken gebeurd dus in tijden van oorlog het enige verschil is dat we tegenwoordig alles wat we zien kunnen filmen en op internet zetten en er schande van spreken alsof wij dat nooit zouden doen. Weet jij zeker dat je nooit zoiets zou doen in een dergelijke situatie?1 B: : Je hebt het waarschijnlijk zelf niet door, maar je doet aan discriminatie van de lage verwachtingen. Verzet is logisch, en in bepaalde gevallen zelfs noodzaak. Maar er is geen reden om te gaan slaan op het lijk van een jonge dame. Dat is pervers, in welke situatie de daders dan ook zitten.
Ik hoef niet persee in de Gazastrook te wonen om te kunnen zeggen dat het minder meevalt dan jij wilt doen geloven. Dat is nog afgezien van de contacten die ik daar heb.2: Dat gaat op voor ons allen. Of type jij dit vanuit Gaza?
Dat is een volgende stap. De eerste stap was dat een partij als Hamas de kans heeft gekregen vanwege de al onhoudbare situatie van de Palestijnen in de Gazastrook. Wat je dan vervolgens vindt van wat Hamas heeft gedaan en doet met de aan hen toevertrouwde macht is een ietwat ander verhaal. Voor vele Palestijnen in de Gazastrook is Hamas een zeer slechte toevoeging aan een toch al uitermate slecht verhaal sinds de staat Israël werd uitgeroepen. What’s new?3: Zeker. Ten dele ook dat Hamas tunnels van groter belang heeft gevonden.
Tja...
Ik ontken dit allemaal niet. Het ging erom dat je in geopolitieke context altijd minder streng bent voor je bondgenoten.appelfflap schreef: ↑27 feb 2025 13:50en er valt u niets op aan dat lijstje?
wat israel betreft moet je gewoon kijken
een autoritaire leider, enorm populistisch
een staat die zijn scheiding der machten wil opheffen
een staat die de vrije pers censureert, bv al jazeera verbiedt
een volledig gemilitariseerde staat
een enorme geweldsverheerlijking
50%vd mensen in het door het door Israel gecontroleerde gebied wordt verschrikkelijk onderdrukt
een enorme propagandamachine, 17 000 vermoorde kinderen is blijkbaar zelfverdediging en 7 oktober rechtvaardigt alles
een totale ontmenselijking en complete ontwaarding van palestijns leven
verwerping van internationaal recht
een enorme territoriale expansiedrift
de verheerlijking vd eigen slachtofferrol, kritiek is direct antisemitisme
sommige ministers die burgers bewapenen wat neigt naar paramilitaire organisaties ( gvir in de westbank)
...
Dat is wel een gemakkelijke conclusie nadat jij beweerd hebt dat er geen enkele reden is om tot verschrikkelijke daden te komen, oorlog is kennelijk een reden. Om deze verschrikkingen uiteindelijkte laten verdwijnen zullen we eerst de oorzaak moeten erkennen en onder ogen komen, dat is de enige manier. Vooralsnog is het ‘oog om oog, tand om tand’ principe het aller, aller, belangrijkste voor de strijdende partijen en inzicht in de oorzaak dus nog heel, heel, ver weg in de tijd. Tja…Peter_1 schreef: ↑27 feb 2025 13:53
De rest van je post komt ook zo ongeveer hier op neer. Helemaal prima. Maar dan kan je toch stoppen met uberhaupt het hebben van een opinie omtrent conflicten? de grootste verschikkingen 'gebeuren nu eenmaal in tijden van oorlog'. Wat Israel aanricht is nu ook eenmaal het gevolg van 7 oktober.
Tja...
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Quote mij even alsjeblieft?Mus schreef: ↑27 feb 2025 14:30Dat is wel een gemakkelijke conclusie nadat jij beweerd hebt dat er geen enkele reden is om tot verschrikkelijke daden te komen, oorlog is kennelijk een reden. Om deze verschrikkingen uiteindelijkte laten verdwijnen zullen we eerst de oorzaak moeten erkennen en onder ogen komen, dat is de enige manier. Vooralsnog is het ‘oog om oog, tand om tand’ principe het aller, aller, belangrijkste voor de strijdende partijen en inzicht dus nog heel, heel, ver weg. Tja…Peter_1 schreef: ↑27 feb 2025 13:53
De rest van je post komt ook zo ongeveer hier op neer. Helemaal prima. Maar dan kan je toch stoppen met uberhaupt het hebben van een opinie omtrent conflicten? de grootste verschikkingen 'gebeuren nu eenmaal in tijden van oorlog'. Wat Israel aanricht is nu ook eenmaal het gevolg van 7 oktober.
Tja...
-
appelfflap
- Banned
Als onze regering zo om zou gaan met de Belgen emigreer ik.
Dan schaam ik me dat ik Nederlander ben!
Dan schaam ik me dat ik Nederlander ben!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
We deden zoiets met Indië, Indonesië... VOC-mentaliteit volgens Balkenende van een poosje terug.
¥¥
Maar die tijd ligt in ieder geval gelukkig ver achter ons en we hebben er (behalve Balkenende met zijn uitspraak) iets van geleerd.
Ik zou me als Israëliër kapot schamen voor mijn regering en flyerende leger.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik schaam me nóg steeds bv. voor wat wij in Indonesië hebben gedaan. Dus kan je nagaan wat ik voel bij 'vergelding/verdediging van Israël', die wat mij betreft veel te ver is gegaan. En wellicht heel bewust, heel met moedwil.
Nog iets akeligs is dan, dat dat wordt verkocht als dat dit allemaal echt nodig is en dat de terrorist zó overal zit, dat
zelfs de burgers 'nou eenmaal' worden platgemaakt. Alles wordt dan met machines vernield in Gaza en in de Westbank. Enz.
¥¥
-
appelfflap
- Banned
als je vanaf de pampers geherspoeld wordt ben je verheugd dat antwerpen met de grond gelijk gemaakt wordt
of eindig je als rereformed en vind je het heel slim om alle vlamingen op te sluiten en uit te hongeren, het slimste dat Nederland kan doen
of vraag je je, zoals nimsky, af of Belgen wel mensen zijn
of het discours van gerard_m die naar 100j geleden kijken om massamoord goed te praten.
Of misschien zoals hierennu die dan stelt dat belgische moeders enkel kinderen baren om hen in de dood te jagen.
(en al die andere fascistische onzin vd afgelopen 650 pagina's die men op dit forum meningsvrijheid noemt)
Jij bent zelf niet meer op de hoogte van wat je eerder schreef?Peter_1 schreef: ↑27 feb 2025 14:34Quote mij even alsjeblieft?Mus schreef: ↑27 feb 2025 14:30Dat is wel een gemakkelijke conclusie nadat jij beweerd hebt dat er geen enkele reden is om tot verschrikkelijke daden te komen, oorlog is kennelijk een reden. Om deze verschrikkingen uiteindelijkte laten verdwijnen zullen we eerst de oorzaak moeten erkennen en onder ogen komen, dat is de enige manier. Vooralsnog is het ‘oog om oog, tand om tand’ principe het aller, aller, belangrijkste voor de strijdende partijen en inzicht dus nog heel, heel, ver weg. Tja…Peter_1 schreef: ↑27 feb 2025 13:53
Tja...
Ik verwijs je terug naar de post van:
Peter_1>> 27 feb. 2025 14:53u, zie de quote van jou bij 1 B. om op die manier de chronologie in overeind te houden.