Mus schreef: ↑23 feb 2025 13:48
gerard_m schreef: ↑23 feb 2025 12:46
De meeste landen zijn op onrechtvaardige manier tot stand gekomen. Na de 2e wereldoorlog zijn miljoenen onschuldige burgers verdreven in Europa (Duitsers, Polen, Litouwers,...) en buiten Europa, waaronder
Palestijnen. De oplossing voor geen van deze drama's is om terug te gaan naar de oorzaak: dan zouden alle grenzen verlegd moeten worden en ook dan kun je altijd weer terug naar een punt daarvoor waarin een ander volk werd verdreven.
Met excuses maar dit is naar mijn idee echt een volstrekt kul argument. In het verleden was het zo dus hoeven we daar niks van te leren. Top, bye,bye voor iets wat we voortschrijdend inzicht zouden noemen.
Leren van het verleden: ja.
Erin blijven hangen: nee.
Er zit een groot verschil tussen die twee.
Wat stel je voor als alternatief?
Moeten we al die landen dan maar opheffen, of beter het verleden een keer los gaan laten en vooruit gaan kijken?
Vanaf 2006 had Gaza 17 jaar de kans om met Westerse steun te laten zien dat de Palestijnen ervoor willen gaan: geen raketten en tunnels maar scholen en bedrijven bouwen, geen Islamitische theocratie inrichten maar een plek waar ook ruimte is voor andersdenkenden. Geen haat kweken maar een poging tot verzoening doen. De wereld zou anders gereageerd hebben.
Jij wenst het verleden niet te beschouwen dus ja ik snap dat jij tot die conclusie komt. Vooral niet kijken naar hoe een club als Hamas de kans heeft gekregen, het is idd volkomen krankzinnig daar eens naar te kijken.
Huh? Vreemde zwart wit conclusie. Het kunnen verklaren van Hamas, is iets heel anders dan enige reflectie op wat in Gaza is gebeurd.
Ja, Israel heeft bijgedragen aan een voedingsbodem voor terrorisme, en dat dat nog steeds.
Maar is hamas een onvermijdelijk gevolg van de situatie? Ik geloof er geen moer van.
Waarom regeert dan geen Hamas in Zuid Afrika, Tibet, Zuid Soedan?
Als Palestijnse ben je (neem ik aan) ook niet voor een Islamitische theocratie als oplossing, mar gun je je volk iets beters?
Wat een stomme vraag, met uw welnemen. Wat denk je zelf? Waar denk je dat ik hier op het forum mee bezig ben? Het promoten van welke religie dan ook? Er is maar één ding wat mij op dit forum, als een druppel op een gloeiende plaat, drijft en dat is de vrijheid en de bevrijding van mijn volk van oude en nieuwe onderdrukkers.
[/quote]
Ik stel de vraag omdat je Hamas als onvermijdelijke en logische uitkomst lijkt te zien van wat Israel doet en alle alternatieven lijkt af te wijzen.
Dan vraag ik me af wat je wilt.
Een oplossing wordt nooit bereikt door alleen de andere partij de schuld van alles te geven en iedere reflectie op de eigen partij af te wijzen.
Jammer van je vijandige toon overigens, maar no hard feelings. Ik begrijp de emotiues die het onderwerp bij je oproept.