gerard_m schreef: ↑22 feb 2025 14:56
Ik weet niet wat ik zou doen, en jij ook niet, maar wat doet dat ertoe? Is dat een reden om terrorisme tegen mensen te vergoeilijken?
Wat het er toe doet? Het doet er in zoverre toe dat het gemakkelijk oordelen is wanneer je niet in die situatie zit. Er is al bijna 80 jaar oorlog in dat gebied
Palestijnen worden elke dag geconfronteerd met het geweld van de Israëlische staat dat doet wat met mensen, dus voor je over gaat tot veroordelen zou je je eerst eens kunnen verdiepen in hoe het komt dat een mensen over gaan op wat in de ogen van de buitenstaanders ontoelaatbaar gedrag is. Dat heeft niks met vergoelijken te maken maar wel met proberen iets van begrip te hebben. Met andere woorden wanneer je 7 okt wilt veroordelen moet je ook het gedrag van de Israëlische staat in de lange periode daarvoor in de zelfde adem veroordelen, en niet net gaan doen alsof zij zo zielig zijn want de klootzakken van Hamas dit en Hamas dat. Waarom zit Hamas daar überhaupt? wat is daar überhaupt de oorzaak van? Het enige wat die witteboordenterroisten hoeven te doen is de hand in eigen boezem steken, maar dat doen ze niet want, want, want……blablabla…
Hoeveel meer mensen moeten het slachtoffer worden van dit soort geweld met als argument dat de ander het ook doet?
En wat heeft het Palestijnse volk hier precies aan?
Voor nu heeft e.e.a. het Palestijnse volk zoveel gebracht dat ze op de agenda staan bij het gewone volk waar ze dat eerder niet stonden en dat levert protest op voor een volk dat tot nu toe min of meer een soort van onder het kleed geschoven leefde bij het grote publiek. Het heeft idd wat gekost want wij kennen de tijd nog dat het ophangen van een Palestijnse vlag een grote schande was en het e.e.a. aan bedreiging opleverde.
Klopt, ook Nelson Mandela gebruikte geweld.
Maar had hij lukraak zoveel mogelijk mensen vermoord, dan had hij vast niet de sympathie van de wereld gehad die hem hielp om een gruwelijk regime te beeindigen.
Wat ik wilde zeggen is dat de situatie in zuid-Afrika ten tijde van de tijd dat Nelson Mandela vrij kwam al heel anders was dan nu in Palestina, of zijn we vergeten hoe de blanke overheerser met de tot slaafgemaakten om gingen. Denk je nu echt dat de inheemse bevolking van zuid-Afrika geen geweld hebben gebruikt tegen de blanke overheerser? De situatie in zuid-Afrika kwam ook tot mede tot een einde vanwege druk van de internationale gemeenschap en een president die begreep dat de apartheid in zuid-Afrika niet langer houdbaar was, dus men kan wel alle eer aan Nelson toebedelen we moeten ook niet de verlichte president toentertijd vergeten.
Dus met betrekking tot de situatie Palestina/israel kunnen we ook alleen maar wachten tot de Israëli en de internationale gemeenschap gaat wakker worden, en dat beste gerard_m zie ik voorlopig nog niet gebeuren, jij wel?
Natuurlijk! Zoals ik dat diverse keren in de afgelopen 600 bladzijden heb gedaan. Het geweld tegen burgers van Israel is volkomen fout.
En het bijna 80 jaar doorgaande geweld tegen
Palestijnen vind jij helemaal oké, zo begrijp ik?
Maar ik ga niet mee in redeneringen dat het ene geweld het andere vergoeilijkt. Hoe begrijpelijk ik de emoties ook vind.
Nee, jij vergoeilijkt hier niet het decennia lange geweld tegen de
Palestijnen zoals je hierboven min of meer impliciet laat blijken? Ik zie dat als vergoeilijking met uw welnemen.
De Palestijnen zijn echt niet de enige die hebben geleden. De zwarte Zuid Afrikanen, de Armeniers, de Koerden, etc etc. Er zijn helaas genoeg andere voorbeelden. Terrorisme is gewoon niet het antwoord.
Mijn God, wat is dat voor’n slap argument. Anderen hebben het zelfde leed ondergaan dus stoppen met klagen en het witteboordenterroisme gewoon vreten want dat is wel oké. Dat soort argumenten gaan mijn pet behoorlijk te boven, wanneer jij het maar begrijpt dan is het mij verder goed.
Ondertussen vraag ik me af hoe het komt dat alle media aandacht uitgaat naar de bevrijde Israëli’s en we steeds maar niks horen over de Palestijnse mensen die vrijgelaten zouden worden door de Israëli. Je zou toch verwachten dat daar de vrije pers daar ook wel bovenop zou zitten maar het blijft angstvallig stil, hoe kan dat.
‘Hoe kan dat’ toegevoegd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.