Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Peter van Velzen »

Peter_1 schreef: 21 feb 2025 12:43
appelfflap schreef: 20 feb 2025 15:37
Mus schreef: 20 feb 2025 11:11
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo op de hoogte ben van wat de pers precies doet, kijk op tv wel actualiteiten e.d. omdat ik verder geen kranten lees kan ik daar dus ook niks over zeggen. Ik neem het dus van je aan.
Het is geen hogere wiskunde qua bevooroordeeldheid
Kijk hoe men in europa praat over gebombardeerde oekraiense en palestijnse ziekenhuizen. De hypocrisie druipt vh scherm

Je kunt er niet naast kijken
Ik kan er prima naar kijken. Er is immers niets hypocriet aan. Rusland is een Europees land binnen gevallen, terwijl Israel in oorlog is met Gaza. Een volstrekt irrelevant stuk land voor ons (Europa) terwijl Israel een bondgenoot is.
Appelfflap schreef "naast" niet "naar". Oekraine mag dan wel beschouwd worden als een deel van Europa. het is geen lid van EG. Verder is het me volstrekt onduidelijk van welke bondgenootschap Israël een medelid is.

Maar ook als Israël daadwerkelijk een bondgenoot zou zijn. Is het niet hypocriet om dezelde daden van een "bondgenoot" anders te beoordelen dan die van een niet-bondgenoot? Waarom niet? Het lijkt mij juist precies wat ik hypocriet zou noemen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Peter_1 schreef: 21 feb 2025 16:55
1: Ja, op die manier kan je alles in een psychologisch jasje stoppen. Dan is de Israelische reactie ook wraak. Want het misschien ook wel was/is, maar mij lijkt het eerder zaak om zulk buitenproportioneel geweld te veroordelen.
Waarschijnlijk heb jij gelijk en was zowel de aanval op 7 oktober 2023 een (lang uitgestelde) wraak voor de slachtingen die Israël in 2008/2009 (Operatie cast lead: 1400 Palestijnse slachtoffers) en 2014 (Operatie protective Edge: 2200 Palestijnse slachtoffers) in Gaza aanrichtte, en was wat Israël de afgelopen 16 maanden geeft gedaan een buitenproportionele wraak voor wat Hamas op 7 oktober deed. Beide wraaknemingen veroordeel ik dan ook, ook al was die van 7 oktober - vergeleken met beide Israelische operaties niet buitenproportioneel. Behalve omdat geweld (met name uit wraak) bijna altijd veroordeeld moet worden was ze, ook bijzonder verkeerd, omdat Israëls reactie voorspelbaar meer mensen het leven zou kosten. Tevoren had ik gedacht aan 20-voudige vergelding, maar het blijk nog tweemaal zo erg te zijn.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waarbij Israël altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden. Gooit een Palestijn een steen is de wereld te klein, vernietigd Israël een heel leefgebied, blijft de steun onvoorwaardelijk bestaan.
Toch iets met Calimero!

Als alle (wan) daden nu eens evenredig veroordeeld en bestraft zouden worden, dan betaalt Rusland voor de opbouw van Oekraïne en Israël voor die van Palestina! Een gebied vergelijkbaar met de grootte van Westbank en Gaza.

En inderdaad: Geen plaats voor Hamas! Die mogen dan de Sinaï in.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 22 feb 2025 03:14 Beide wraaknemingen veroordeel ik dan ook, ook al was die van 7 oktober - vergeleken met beide Israelische operaties niet buitenproportioneel. Behalve omdat geweld (met name uit wraak) bijna altijd veroordeeld moet worden was ze, ook bijzonder verkeerd, omdat Israëls reactie voorspelbaar meer mensen het leven zou kosten. Tevoren had ik gedacht aan 20-voudige vergelding, maar het blijk nog tweemaal zo erg te zijn.
De actie van Hamas was juist zeer buitenproportioneel omdat deze vrijwel 100% gericht was op lukraak vermoorden van burgers.
De enige militairen die aangevallen werden, waren degenen die de grenzen bewaakten - dus in de weg stonden - en degenen die na urenlange moordpartijen kwamen ingrijpen.
Kortom: puur terrorisme.

Dat doet niets af aan de buitenproportionele reacties van Israel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 22 feb 2025 11:10
Peter van Velzen schreef: 22 feb 2025 03:14 Beide wraaknemingen veroordeel ik dan ook, ook al was die van 7 oktober - vergeleken met beide Israelische operaties niet buitenproportioneel. Behalve omdat geweld (met name uit wraak) bijna altijd veroordeeld moet worden was ze, ook bijzonder verkeerd, omdat Israëls reactie voorspelbaar meer mensen het leven zou kosten. Tevoren had ik gedacht aan 20-voudige vergelding, maar het blijk nog tweemaal zo erg te zijn.
De actie van Hamas was juist zeer buitenproportioneel omdat deze vrijwel 100% gericht was op lukraak vermoorden van burgers.
De enige militairen die aangevallen werden, waren degenen die de grenzen bewaakten - dus in de weg stonden - en degenen die na urenlange moordpartijen kwamen ingrijpen.

Dat is natuurlijk flauwekul van de bovenste plank. De Israëlische staat pakt ook - en dat al jaren en jaren lang - om de haverklap lukraak, naar het hen goeddunkt onschuldige Palestijnen op en sluit ze zonder enige vorm proces soms jarenlang op. Het is algemeen bekend dat men in die vakantieoorden niet bepaald zorgvuldig om gaan met algemeen beschaafde regels van het vankantieoordenregelement, dus in mijn idee kunnen we dan rustig ene argument tegen het andere wegstrepen. Het is een kwestie van stapeling en dan op een dag komt er dan een Hamas die 1 + 1 bij elkaar optelt en op een dag zoveel onschuldige burgers van de vijand pakt. Kijk Gerard_m, ik schreef het al eerder men is al snel geneigd de eigen misdaden te vergeten om zichzelf te rechtvaardigen ipv eens te kijken waar komt e.e.a. nu precies vandaan of met andere woorden wat zou nu toch bij de goede God de oorzaak kunnen zijn van dit geheel? Hebben wij met ons gedrag mogelijk ergens in de verre verte de ander heel misschien ergens uitgelokt om terug te meppen? Ik doe ook maar een gooitje hé, maar mogelijk wel een gooitje dat heel misschien ergens in de verre verte een overweging waard zou kunnen zijn. Niet dat ik ever ooit zo’n overweging verwacht van de andere kant want de ervaring leert dat dit een kwestie van de hele, hele, hele……..heéééééle lange adem is…….
Laatst gewijzigd door Mus op 22 feb 2025 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/buitenland/6346690/is ... ussen.html

Val hier nu ook maar binnen en stuur alle inwoners (muv de kolonisten) naar Gaza
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 22 feb 2025 11:42 https://www.nu.nl/buitenland/6346690/is ... ussen.html

Val hier nu ook maar binnen en stuur alle inwoners (muv de kolonisten) naar Gaza
Hier nu binnenvallen? Niet mij binnenvallen hoor! En blijf van mijn inwoners af!
Geen slachtoffers? Dan zou het mij niets verbazen als het een false flag operatie betreft ...
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Ik zit me ineens te bedenken dat we eigenlijk niks zien of horen van de Palestijnse gegijzelden cq gevangenen die de Israëlische staat zou vrijlaten in ruil voor……. Behalve bij de eerste vrijlating en de paar zuinige beelden mbt vaak erbarmelijke de fysieke toestand waar zij in verkeerden hebben we er verder niks meer over gehoord. Heb ik iets gemist?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 22 feb 2025 12:06
dikkemick schreef: 22 feb 2025 11:42 https://www.nu.nl/buitenland/6346690/is ... ussen.html

Hier nu binnenvallen? Niet mij binnenvallen hoor! En blijf van mijn inwoners af!
Geen slachtoffers? Dan zou het mij niets verbazen als het een false flag operatie betreft ...
Wacht maar af
Met onze oranje pro Israël dictator moeten de landkaarten binnenkort hertekend worden. Rusland, Amerika en Israël worden groter. Recht van de sterkste.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 22 feb 2025 12:44
HierEnNu schreef: 22 feb 2025 12:06

Wacht maar af
Met onze oranje pro Israël dictator moeten de landkaarten binnenkort hertekend worden. Rusland, Amerika en Israël worden groter. Recht van de sterkste.
Dat de kaarten van het Midden-Oosten waarschijnlijk zullen veranderen ben ik met je eens. Maar of Rusland, Amerika en Israël over 5 a 10 jaar überhaupt nog bestaan heb ik mijn twijfels ...
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 22 feb 2025 11:23
gerard_m schreef: 22 feb 2025 11:10 De actie van Hamas was juist zeer buitenproportioneel omdat deze vrijwel 100% gericht was op lukraak vermoorden van burgers.

Dat is natuurlijk flauwekul van de bovenste plank. De Israëlische staat pakt ook - en dat al jaren en jaren lang - om de haverklap lukraak, naar het hen goeddunkt onschuldige Palestijnen op en sluit ze zonder enige vorm proces soms jarenlang op. Het is algemeen bekend dat men in die vakantieoorden niet bepaald zorgvuldig om gaan met algemeen beschaafde regels van het vankantieoordenregelement, dus in mijn idee kunnen we dan rustig ene argument tegen het andere wegstrepen. Het is een kwestie van stapeling en dan op een dag komt er dan een Hamas die 1 + 1 bij elkaar optelt en op een dag zoveel onschuldige burgers van de vijand pakt.

Dat " de ander ook fout is" maakt terrorisme niet ineens proportioneel. Als beide partijen met dit soort argumenten hun acties vergoeilijken, lost een conflict nooit op.

Zoals ik al eerder schreef: juist als je dierbaren het slachtoffer zijn van gruwelijk geweld, heb je argument erbij om dit soort geweld te veroordelen.

Kijk Gerard_m, ik schreef het al eerder men is al snel geneigd de eigen misdaden te vergeten om zichzelf te rechtvaardigen ipv eens te kijken waar komt e.e.a. nu precies vandaan of met andere woorden wat zou nu toch bij de goede God de oorzaak kunnen zijn van dit geheel? Hebben wij met ons gedrag mogelijk ergens in de verre verte de ander heel misschien ergens uitgelokt om terug te meppen? Ik doe ook maar een gooitje hé, maar mogelijk wel een gooitje dat heel misschien ergens in de verre verte een overweging waard zou kunnen zijn. Niet dat ik ever ooit zo’n overweging verwacht van de andere kant want de ervaring leert dat dit een kwestie van de hele, hele, hele……..heéééééle lange adem is…….
Terrorisme is helemaal niet een logisch gevolg van onderdrukking. In de meeste gevallen leidt dit elders op de wereld tot andere vormen van verzet, bijvoorbeeld gericht tegen militairen. Zelfs " terroristische" organisaties zoals de ETA probeerden burgerslachtoffers enigszins te beperken.

Andere vormen van verzet -zelfs als ze gewelddadig zijn - blijken ook succesvoller voor het eigen volk. Kijk naar Noord Ierland, Catalonie, Baskenland, Zuid-Afrika.
" Terug meppen" zijn legitieme daden van verzet, niet het lukraak vermoorden van mensen op een muziekfestival.

Het Palestijnse volk heeft helemaal niets gehad aan het terrorisme op 7 oktober. Het heeft slechts onnoemelijk meer ellende gebracht.
Islamitisch terrorisme zoals van Hamas, helpt Palestina niet.
Het Palestijnse volk zou wel iets hebben aan verzetstrijders zoals Nelson Mandela.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 22 feb 2025 13:35 Dat " de ander ook fout is" maakt terrorisme niet ineens proportioneel. Als beide partijen met dit soort argumenten hun acties vergoeilijken, lost een conflict nooit op.
Een terrorist met een witte boord is ook gewoon een terrorist met dit verschil dat de witteboordenterroist mensen met oogluikende toestemming van de internationale gemeenschap al heel wat decennia ongestraft op walgelijke wijze mag terroriseren en dat is waar we hier tegen aan zitten te kijken. Dat e.e.a. niet zal worden op gelost binnen het huidige paradigma ben ik volledig met je eens.
Zoals ik al eerder schreef: juist als je dierbaren het slachtoffer zijn van gruwelijk geweld, heb je argument erbij om dit soort geweld te veroordelen.
Het is natuurlijk gemakkelijk praten wanneer je e.e.a. vanuit je eigen luie stoel zit te bekijken. Weet jij van jezelf wat jij gaat doen wanneer puntje echt bij paaltje komt? Ik denk niet dat jij daar nu iets over kunt zeggen tenzij je in een dergelijke situatie gezeten hebt.
Terrorisme is helemaal niet een logisch gevolg van onderdrukking. In de meeste gevallen leidt dit elders op de wereld tot andere vormen van verzet, bijvoorbeeld gericht tegen militairen. Zelfs " terroristische" organisaties zoals de ETA probeerden burgerslachtoffers enigszins te beperken.

Andere vormen van verzet -zelfs als ze gewelddadig zijn - blijken ook succesvoller voor het eigen volk. Kijk naar Noord Ierland, Catalonie, Baskenland, Zuid-Afrika.
" Terug meppen" zijn legitieme daden van verzet, niet het lukraak vermoorden van mensen op een muziekfestival.

Het Palestijnse volk heeft helemaal niets gehad aan het terrorisme op 7 oktober. Het heeft slechts onnoemelijk meer ellende gebracht.
Het Palestijnse volk zou wel iets hebben aan verzetstrijders zoals Nelson Mandela.
Ook Nelson Mandela werd niet zomaar zonder slag of stoot tot de onderhandelaar die hij uiteindelijk geworden is. M.a.w daar ging echt wel het e.e.a. aan vooraf.

Zo mag je ook niet lukraak zomaar mensen van straat pikken en ze zonder enige reden opsluiten en vervolgens op allerlei mogelijke walgelijke te wijzen martelen, gebeurd ook, ga je dat ook veroordelen? Ga eens opzoeken of dergelijk praktijken in Catalonië, Baskenland en/of Ierland aan de orde van de dag waren. En/of werden daar mensen met een pistool op het hoofd gedwongen huis en haard te verlaten, een paar voorbeeldjes van wat de witteboordenterroist op het menu heeft staan. M.a.w je komt wel met een heel scheve vergelijking m.i.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mus schreef: 22 feb 2025 14:25
gerard_m schreef: 22 feb 2025 13:35 Dat " de ander ook fout is" maakt terrorisme niet ineens proportioneel. Als beide partijen met dit soort argumenten hun acties vergoeilijken, lost een conflict nooit op.
Een terrorist met een witte boord is ook gewoon een terrorist met dit verschil dat de witteboordenterroist mensen met oogluikende toestemming van de internationale gemeenschap al heel wat decennia ongestraft op walgelijke wijze mag terroriseren en dat is waar we hier tegen aan zitten te kijken. Dat e.e.a. niet zal worden op gelost binnen het huidige paradigma ben ik volledig met je eens.
Iedere vorm van terrorisme is te veroordelen.
Het is natuurlijk gemakkelijk praten wanneer je e.e.a. vanuit je eigen luie stoel zit te bekijken. Weet jij van jezelf wat jij gaat doen wanneer puntje echt bij paaltje komt? Ik denk niet dat jij daar nu iets over kunt zeggen tenzij je in een dergelijke situatie gezeten hebt.
Ik weet niet wat ik zou doen, en jij ook niet, maar wat doet dat ertoe? Is dat een reden om terrorisme tegen mensen te vergoeilijken?
Hoeveel meer mensen moeten het slachtoffer worden van dit soort geweld met als argument dat de ander het ook doet?
En wat heeft het Palestijnse volk hier precies aan?

]Ook Nelson Mandela werd niet zomaar zonder slag of stoot tot de onderhandelaar die hij uiteindelijk geworden is. M.a.w daar ging echt wel het e.e.a. aan vooraf.
Klopt, ook Nelson Mandela gebruikte geweld.
Maar had hij lukraak zoveel mogelijk mensen vermoord, dan had hij vast niet de sympathie van de wereld gehad die hem hielp om een gruwelijk regime te beeindigen.
Zo mag je ook niet lukraak zomaar mensen van straat pikken en ze zonder enige reden opsluiten en vervolgens op allerlei mogelijke walgelijke te wijzen martelen, gebeurd ook, ga je dat ook veroordelen?
Natuurlijk! Zoals ik dat diverse keren in de afgelopen 600 bladzijden heb gedaan. Het geweld tegen burgers van Israel is volkomen fout.

Maar ik ga niet mee in redeneringen dat het ene geweld het andere vergoeilijkt. Hoe begrijpelijk ik de emoties ook vind.
Ga eens opzoeken of dergelijk praktijken in Catalonië, Baskenland en/of Ierland aan de orde van de dag waren. En/of werden daar mensen met een pistool op het hoofd gedwongen huis en haard te verlaten, een paar voorbeeldjes van wat de witteboordenterroist op het menu heeft staan. M.a.w je komt wel met een heel scheve vergelijking m.i.
De Palestijnen zijn echt niet de enige die hebben geleden. De zwarte Zuid Afrikanen, de Armeniers, de Koerden, etc etc. Er zijn helaas genoeg andere voorbeelden. Terrorisme is gewoon niet het antwoord.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

gerard_m schreef: 22 feb 2025 13:35:scissors:
Dat " de ander ook fout is" maakt terrorisme niet ineens proportioneel. Als beide partijen met dit soort argumenten hun acties vergoeilijken, lost een conflict nooit op.

Kijk Gerard_m, ik schreef het al eerder men is al snel geneigd de eigen misdaden te vergeten om zichzelf te rechtvaardigen ipv eens te kijken waar komt e.e.a. nu precies vandaan of met andere woorden wat zou nu toch bij de goede God de oorzaak kunnen zijn van dit geheel? Hebben wij met ons gedrag mogelijk ergens in de verre verte de ander heel misschien ergens uitgelokt om terug te meppen? Ik doe ook maar een gooitje hé, maar mogelijk wel een gooitje dat heel misschien ergens in de verre verte een overweging waard zou kunnen zijn. Niet dat ik ever ooit zo’n overweging verwacht van de andere kant want de ervaring leert dat dit een kwestie van de hele, hele, hele……..heéééééle lange adem is…….

Mooi verwoord Gerard_m! Ik ben blij dat ik mijn eigen reactie heb ingeslikt. Ook nog
bedankt voor jouw overwegend correcte manier van discussiëren, ik leer daar van ...

Zeker als een opponent tijdens een discussie aangaande een in de basis religieus conflict
telkens weer een of andere 'goede God' aanroept, krijg ik jeuk waar ik niet krabben kan.
Waarschijnlijk vanwege mijn eigen wandaden in naam van 'een goede God'.
Als God toch bestaat, zal Hij me dan vergeven of juist veroordelen?
  • Als God toch bestaat, dan beveel ik Hem: "God verdom me daarom!"
Wat een onzinnig verzoek mijnerzijds, waarom God beleefd iets bevelen? Ik herstel:
  • "God, als Jij toch bestaat, leg eens ff uit waarom Jouw ‘volgelingen’
    elkaar en ongelovigen al eeuwen uitmoorden in Jouw naam? Belangrijker:
    waarom bescherm Jij ons niet tegen Jouw volgelingen?"

Gods wegen lijken soms ondoorgrondelijk,
    maar ik zie Gods uiteindelijke plan voor de mensheid helder voor me:

---------------

gerard_m schreef:Het Palestijnse volk zou wel iets hebben
aan verzetstrijders zoals Nelson Mandela.
Zolang Hamas&Co macht heeft in Gaza zou een uitgesproken Gazaanse
vredesduif en verzoenheld zoals Nelson Mandela daar niet lang blijven
leven, maar als verrader standrechterlijk geëxecuteerd worden!

Zolang Hamas&Co macht heeft in Gaza zal het Gazaanse volk gebukt blijven gaan en geïndoctrineerd blijven worden met Islamistische idealen en daarin is geen plaats voor
Israël, noch enig andere nationaliteit, die HET Islamistische ideaal dwars zit:
herstel en uitbreiding van Oemma!

Het Islamisme vertoont dan ook alle kenmerken van een totalitaire ideologie.
Wat zou een Gazaanse Nelson Mandela daar tegenover kunnen zetten denk je?

Voor alle duidelijkheid::
De IslamiStische Ideologie is iets heel anders dan het Islamitische Geloof!
.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

gerard_m schreef: 22 feb 2025 14:56 Ik weet niet wat ik zou doen, en jij ook niet, maar wat doet dat ertoe? Is dat een reden om terrorisme tegen mensen te vergoeilijken?
Wat het er toe doet? Het doet er in zoverre toe dat het gemakkelijk oordelen is wanneer je niet in die situatie zit. Er is al bijna 80 jaar oorlog in dat gebied Palestijnen worden elke dag geconfronteerd met het geweld van de Israëlische staat dat doet wat met mensen, dus voor je over gaat tot veroordelen zou je je eerst eens kunnen verdiepen in hoe het komt dat een mensen over gaan op wat in de ogen van de buitenstaanders ontoelaatbaar gedrag is. Dat heeft niks met vergoelijken te maken maar wel met proberen iets van begrip te hebben. Met andere woorden wanneer je 7 okt wilt veroordelen moet je ook het gedrag van de Israëlische staat in de lange periode daarvoor in de zelfde adem veroordelen, en niet net gaan doen alsof zij zo zielig zijn want de klootzakken van Hamas dit en Hamas dat. Waarom zit Hamas daar überhaupt? wat is daar überhaupt de oorzaak van? Het enige wat die witteboordenterroisten hoeven te doen is de hand in eigen boezem steken, maar dat doen ze niet want, want, want……blablabla…
Hoeveel meer mensen moeten het slachtoffer worden van dit soort geweld met als argument dat de ander het ook doet?
En wat heeft het Palestijnse volk hier precies aan?
Voor nu heeft e.e.a. het Palestijnse volk zoveel gebracht dat ze op de agenda staan bij het gewone volk waar ze dat eerder niet stonden en dat levert protest op voor een volk dat tot nu toe min of meer een soort van onder het kleed geschoven leefde bij het grote publiek. Het heeft idd wat gekost want wij kennen de tijd nog dat het ophangen van een Palestijnse vlag een grote schande was en het e.e.a. aan bedreiging opleverde.
Klopt, ook Nelson Mandela gebruikte geweld.
Maar had hij lukraak zoveel mogelijk mensen vermoord, dan had hij vast niet de sympathie van de wereld gehad die hem hielp om een gruwelijk regime te beeindigen.
Wat ik wilde zeggen is dat de situatie in zuid-Afrika ten tijde van de tijd dat Nelson Mandela vrij kwam al heel anders was dan nu in Palestina, of zijn we vergeten hoe de blanke overheerser met de tot slaafgemaakten om gingen. Denk je nu echt dat de inheemse bevolking van zuid-Afrika geen geweld hebben gebruikt tegen de blanke overheerser? De situatie in zuid-Afrika kwam ook tot mede tot een einde vanwege druk van de internationale gemeenschap en een president die begreep dat de apartheid in zuid-Afrika niet langer houdbaar was, dus men kan wel alle eer aan Nelson toebedelen we moeten ook niet de verlichte president toentertijd vergeten.

Dus met betrekking tot de situatie Palestina/israel kunnen we ook alleen maar wachten tot de Israëli en de internationale gemeenschap gaat wakker worden, en dat beste gerard_m zie ik voorlopig nog niet gebeuren, jij wel?
Natuurlijk! Zoals ik dat diverse keren in de afgelopen 600 bladzijden heb gedaan. Het geweld tegen burgers van Israel is volkomen fout.
En het bijna 80 jaar doorgaande geweld tegen Palestijnen vind jij helemaal oké, zo begrijp ik?
Maar ik ga niet mee in redeneringen dat het ene geweld het andere vergoeilijkt. Hoe begrijpelijk ik de emoties ook vind.
Nee, jij vergoeilijkt hier niet het decennia lange geweld tegen de Palestijnen zoals je hierboven min of meer impliciet laat blijken? Ik zie dat als vergoeilijking met uw welnemen.
De Palestijnen zijn echt niet de enige die hebben geleden. De zwarte Zuid Afrikanen, de Armeniers, de Koerden, etc etc. Er zijn helaas genoeg andere voorbeelden. Terrorisme is gewoon niet het antwoord.
Mijn God, wat is dat voor’n slap argument. Anderen hebben het zelfde leed ondergaan dus stoppen met klagen en het witteboordenterroisme gewoon vreten want dat is wel oké. Dat soort argumenten gaan mijn pet behoorlijk te boven, wanneer jij het maar begrijpt dan is het mij verder goed.

Ondertussen vraag ik me af hoe het komt dat alle media aandacht uitgaat naar de bevrijde Israëli’s en we steeds maar niks horen over de Palestijnse mensen die vrijgelaten zouden worden door de Israëli. Je zou toch verwachten dat daar de vrije pers daar ook wel bovenop zou zitten maar het blijft angstvallig stil, hoe kan dat.

‘Hoe kan dat’ toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Mus op 22 feb 2025 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten