Peter van Velzen schreef: ↑19 feb 2025 03:42
Rereformed schreef: ↑18 feb 2025 05:37
Zoals ik schreef wees ik begrip ervoor af.
Je hanteert begrip in een betekenis, die van Dale - tot mijn verbazing(want het wordt vrij vaak zo bedoelt) niet duidelijk duidt
Haar voorbeeld "begrip voor iets vragen" gaat er weliswaar over, maar betekent lettelijk alleen maar dat men mensen vraagt iets te begrijpen.
Je kunt:
- Begrijpen hoe iets wordt veroorzaakt. En dat is - denk ik - nooit af te wijzen.
- Begrijpen wat de redenen zijn voor iemands handelen en ook dat is meestal goed.
- Enigzins instemmen met (enkele van) die redenen
Dat laatste wijs jij - denk ik - af.
Maar als je - net als ik - geenszins kunt instemmen met redenen die Hamas meende te hebben voor haar operatie, is het totaal niet verkeerd om te begrijpen wat hen er toe bracht. Ik begrijp het niet, maar ik zou het graag wel begrijpen, want alleen als we het begrijpen, kunnen we zoiets in de toekomst wellicht voorkomen, zonder zelf nog veel meer mensen om het leven te brengen.
Je hebt overigens groot gelijk dat het geen rationale argumenten kunnen zijn. Maar mensen zijn nu eenmaal zelden helemaal rationeel.
Van Dale kan er natuurlijk niets aan doen dat de uitdrukking ambigieus is. Men kan het inderdaad interpreteren als ofwel een stellingname ofwel een neutrale opmerking. Het vereist dus begrijpend lezen. En ik stel dat het
totaal nietszeggend is wanneer men uitspreekt begrip te hebben in de zin van het verstandelijk kunnen begrijpen. Want dan hebben we dus ook allemaal - jij en mus inbegrepen - net zoveel begrip voor Israels counteraktie na 7 oktober als voor wat Hamas deed. Alle menselijk gedrag valt namelijk psychologisch vrij gemakkelijk te begrijpen, verstandelijk uit te leggen hoe het wordt veroorzaakt. Zo kort en bondig mogelijk uitgelegd is het antwoord "zo zijn mensen nu eenmaal", "zo handelt de mens veelvuldig", "dit gedrag is kenmerkend voor de mens", "dit kun je van de mens verwachten".
Ik stel dus dat niemand in dit topic de uitdrukking als een neutrale opmerking bezigt.
Dit kan men heel gemakkelijk bevestigd zien door zich af te vragen wie van de personen die "begrip hebben voor
Palestijnen" of "begrip hebben voor wat Hamas deed" ook bereid zijn om uit te spreken dat men begrip heeft voor wat Israel doet.
Het antwoord is niemand.
Vanzelfsprekend bedoelt men er dus "enigszins mee kunnen instemmen" mee. Dikkemick, die aan dagelijkse herhaling doet laat op een gegeven moment zelfs openlijk ontglippen dat hij er "sympathie voor" mee bedoelt, oftewel hij spreekt het openlijk uit.
Natuurlijk schrikt men er dan opeens weer van terug, want wanneer je dát zou
erkennen verlies je wat men in het Engels zo mooi noemt
the moral highground waarop men zo trots is te staan. Reden waarom hij zichzelf onmiddellijk moet corrigeren, en de uitdrukking moet afzwakken tot "begrip hebben voor" en dát moet dan weer uitgelegd worden als enkel een neutrale uitdrukking, oftewel tot volstrekt nietszeggende woorden. Hoe eerlijk zoiets is kan men, nogmaals, bepalen wanneer men zo iemand vraagt of men ook dezelfde sympathie heeft voor Israëliërs, en zo ja, waar precies heeft men dit uitgesproken.
Je laatste gedachte, dat "begrijpen" in de neutrale zin van het woord zou kunnen helpen "om zoiets in de toekomst wellicht te voorkomen, zonder zelf nog veel meer mensen om het leven te brengen" lijkt me onjuist. Het verstandelijk begrijpen hoe het één het ander oproept, en omgekeerd, leidt enkel tot de conclusie dat de gang van zaken bijzonder voorspelbaar is niemand ervan moet opkijken dat dit over en weer gebeurt.
Je zoekt naar een oplossing dat één van de twee strijdende zijden wijzer zou moeten zijn en de keten van geweld zou moeten doorbreken. Er zijn vast aan beide zijden veel mensen die daartoe bereid zijn, misschien wel de meerderheid. Maar als een beduidende minderheid hiertoe niet bereid is of eenvoudig niet in staat, dan blijft de vijandschap. Als ik iets begrijp dan is het wel dat er zolang wij leven geen oplossing komt.