Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 16 feb 2025 22:05
dikkemick schreef: 16 feb 2025 21:29 Oorzaak en gevolg Chaimnimsky

Kolonisatie/onderdrukking en de reactie daarop.

Helaas hebben diegene die fout zijn, de meeste bommen.
Zo zie je maar weer! Als ik jou beticht dat je eerst Hamas veroordeelde, en nu degenen benoemd die fout zijn de meeste bommen hebben, dan kun je toch zelfs met droge ogen niet ontkennen dat je een antisemiet bent!? Besef het wel dat op 07-10-2023 Hamas de meeste bommen had? Of dringt dat weer NIET tot je door?? Degenen die fout zijn! Je HAAT Israël, makkelijke conclusie: zonder dat je het zelf maar weet want je zit nog steeds in de ontkennende fase: JIJ BENT EEN ANTISEMIET EERSTE KLAS! Heb je het door nu?

Maar weet je wat! Je krijgt een eretitel! De meest haatdragende persoon op dit vrijdenkersforum! Blij?
Wederom beschuldig je iemand ervan Joden te haten, met vrijwel geen argumentatie.
Je weerlegt wel - met een bewijs uit het ongerijmde - dat hij een onjuiste bewering deed.
Diegenen die fout zijn hebben niet altijd de meeste bommen.
Op 07-10-2023 was Hamas fout, maar had zover ik weet geen enkele bom ter beschikking.

Nogmaals een anti-semiet is iemand die Joden haat omdat ze jood zijn, niet iemand die Kolonisten haat, omdat ze de ingeborenen verdringen, onderdrukkers omdat ze onderdrukken of bommengooiers omdat ze bommen gooien.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef: 18 feb 2025 05:37 Zoals ik schreef wees ik begrip ervoor af.
Je hanteert begrip in een betekenis, die van Dale - tot mijn verbazing(want het wordt vrij vaak zo bedoelt) niet duidelijk duidt
Haar voorbeeld "begrip voor iets vragen" gaat er weliswaar over, maar betekent lettelijk alleen maar dat men mensen vraagt iets te begrijpen.

Je kunt:
  1. Begrijpen hoe iets wordt veroorzaakt. En dat is - denk ik - nooit af te wijzen.
  2. Begrijpen wat de redenen zijn voor iemands handelen en ook dat is meestal goed.
  3. Enigzins instemmen met (enkele van) die redenen
Dat laatste wijs jij - denk ik - af.
Maar als je - net als ik - geenszins kunt instemmen met redenen die Hamas meende te hebben voor haar operatie, is het totaal niet verkeerd om te begrijpen wat hen er toe bracht. Ik begrijp het niet, maar ik zou het graag wel begrijpen, want alleen als we het begrijpen, kunnen we zoiets in de toekomst wellicht voorkomen, zonder zelf nog veel meer mensen om het leven te brengen.

Je hebt overigens groot gelijk dat het geen rationale argumenten kunnen zijn. Maar mensen zijn nu eenmaal zelden helemaal rationeel.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

lost and not found yet! schreef: 18 feb 2025 21:30
Bonjour schreef: 18 feb 2025 20:24
Gerard R. schreef: 18 feb 2025 20:12 Mag dat wel van Israël? :?
Vast niet. Afgelopen week vertelde een journaliste nog dat er op de pers werd geschoten door het IDF op de Westoever.
Rest dus te kiezen uit welke propaganda je hoort. En sommigen propaganderen dan dat als waarheid, zoals een jehova zijn ideeën verkondigd. Maar echte Freethinkers weten beter.
Waarom niet? Afgelopen week vertelde een journaliste nog dat er op de pers werd geschoten door Hamasleden in Gaza! Rest dus te kiezen uit welke propaganda je hoort. En sommigen propaganderen dan dat als waarheid, zoals een Jehova’s getuige zijn ideeën verkondigt. Weten echte Freethinkers echt beter?
Het was een journaliste van de NOS, de standaard verslaggeefster.
Dit overzicht vond ik:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_j ... e_Gaza_war
Hamas heeft er 4 gedood op 7 oktober. De rest is Israël. Toevallig komt dat weer in de buurt van de 1 op 40.

Bovendien, Hamas heeft liever dat er zoveel mogelijk foto's van verwoesting de wereld in gaan en Israël heeft dat liever niet.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 19 feb 2025 07:32
lost and not found yet! schreef: 18 feb 2025 21:30
Bonjour schreef: 18 feb 2025 20:24
Vast niet. Afgelopen week vertelde een journaliste nog dat er op de pers werd geschoten door het IDF op de Westoever.
Rest dus te kiezen uit welke propaganda je hoort. En sommigen propaganderen dan dat als waarheid, zoals een jehova zijn ideeën verkondigd. Maar echte Freethinkers weten beter.
Waarom niet? Afgelopen week vertelde een journaliste nog dat er op de pers werd geschoten door Hamasleden in Gaza! Rest dus te kiezen uit welke propaganda je hoort. En sommigen propaganderen dan dat als waarheid, zoals een Jehova’s getuige zijn ideeën verkondigt. Weten echte Freethinkers echt beter?
Het was een journaliste van de NOS, de standaard verslaggeefster.
Dit overzicht vond ik:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_j ... e_Gaza_war
Hamas heeft er 4 gedood op 7 oktober. De rest is Israël. Toevallig komt dat weer in de buurt van de 1 op 40.

Bovendien, Hamas heeft liever dat er zoveel mogelijk foto's van verwoesting de wereld in gaan en Israël heeft dat liever niet.
Nederlands onderzoek: Israël schoot bijna twee minuten op journalisten

Israël vermoord journalisten. Journalisten zijn gewoon nergens gewild dus aangeschoten wild. Er mocht eens wat gepubliceerd worden wat niet in lijn is met de propaganda doelstelling (van wie dan ook)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef: 19 feb 2025 03:42
Rereformed schreef: 18 feb 2025 05:37 Zoals ik schreef wees ik begrip ervoor af.
Je hanteert begrip in een betekenis, die van Dale - tot mijn verbazing(want het wordt vrij vaak zo bedoelt) niet duidelijk duidt
Haar voorbeeld "begrip voor iets vragen" gaat er weliswaar over, maar betekent lettelijk alleen maar dat men mensen vraagt iets te begrijpen.

Je kunt:
  1. Begrijpen hoe iets wordt veroorzaakt. En dat is - denk ik - nooit af te wijzen.
  2. Begrijpen wat de redenen zijn voor iemands handelen en ook dat is meestal goed.
  3. Enigzins instemmen met (enkele van) die redenen
Dat laatste wijs jij - denk ik - af.
Maar als je - net als ik - geenszins kunt instemmen met redenen die Hamas meende te hebben voor haar operatie, is het totaal niet verkeerd om te begrijpen wat hen er toe bracht. Ik begrijp het niet, maar ik zou het graag wel begrijpen, want alleen als we het begrijpen, kunnen we zoiets in de toekomst wellicht voorkomen, zonder zelf nog veel meer mensen om het leven te brengen.

Je hebt overigens groot gelijk dat het geen rationale argumenten kunnen zijn. Maar mensen zijn nu eenmaal zelden helemaal rationeel.
Van Dale kan er natuurlijk niets aan doen dat de uitdrukking ambigieus is. Men kan het inderdaad interpreteren als ofwel een stellingname ofwel een neutrale opmerking. Het vereist dus begrijpend lezen. En ik stel dat het totaal nietszeggend is wanneer men uitspreekt begrip te hebben in de zin van het verstandelijk kunnen begrijpen. Want dan hebben we dus ook allemaal - jij en mus inbegrepen - net zoveel begrip voor Israels counteraktie na 7 oktober als voor wat Hamas deed. Alle menselijk gedrag valt namelijk psychologisch vrij gemakkelijk te begrijpen, verstandelijk uit te leggen hoe het wordt veroorzaakt. Zo kort en bondig mogelijk uitgelegd is het antwoord "zo zijn mensen nu eenmaal", "zo handelt de mens veelvuldig", "dit gedrag is kenmerkend voor de mens", "dit kun je van de mens verwachten".
Ik stel dus dat niemand in dit topic de uitdrukking als een neutrale opmerking bezigt.

Dit kan men heel gemakkelijk bevestigd zien door zich af te vragen wie van de personen die "begrip hebben voor Palestijnen" of "begrip hebben voor wat Hamas deed" ook bereid zijn om uit te spreken dat men begrip heeft voor wat Israel doet.
Het antwoord is niemand.
Vanzelfsprekend bedoelt men er dus "enigszins mee kunnen instemmen" mee. Dikkemick, die aan dagelijkse herhaling doet laat op een gegeven moment zelfs openlijk ontglippen dat hij er "sympathie voor" mee bedoelt, oftewel hij spreekt het openlijk uit.

Natuurlijk schrikt men er dan opeens weer van terug, want wanneer je dát zou erkennen verlies je wat men in het Engels zo mooi noemt the moral highground waarop men zo trots is te staan. Reden waarom hij zichzelf onmiddellijk moet corrigeren, en de uitdrukking moet afzwakken tot "begrip hebben voor" en dát moet dan weer uitgelegd worden als enkel een neutrale uitdrukking, oftewel tot volstrekt nietszeggende woorden. Hoe eerlijk zoiets is kan men, nogmaals, bepalen wanneer men zo iemand vraagt of men ook dezelfde sympathie heeft voor Israëliërs, en zo ja, waar precies heeft men dit uitgesproken.

Je laatste gedachte, dat "begrijpen" in de neutrale zin van het woord zou kunnen helpen "om zoiets in de toekomst wellicht te voorkomen, zonder zelf nog veel meer mensen om het leven te brengen" lijkt me onjuist. Het verstandelijk begrijpen hoe het één het ander oproept, en omgekeerd, leidt enkel tot de conclusie dat de gang van zaken bijzonder voorspelbaar is niemand ervan moet opkijken dat dit over en weer gebeurt.

Je zoekt naar een oplossing dat één van de twee strijdende zijden wijzer zou moeten zijn en de keten van geweld zou moeten doorbreken. Er zijn vast aan beide zijden veel mensen die daartoe bereid zijn, misschien wel de meerderheid. Maar als een beduidende minderheid hiertoe niet bereid is of eenvoudig niet in staat, dan blijft de vijandschap. Als ik iets begrijp dan is het wel dat er zolang wij leven geen oplossing komt.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 18 feb 2025 21:05
Zoals de Gazanen en Hamas ook met hun tengels van de kibbutzen dichtbij de Gaza postzegel zijn afgebleven? En heb je een idee waarom het IDF in Libanon aanwezig was? Wat jij als zogenaamde beste oplossing aandraagt gaat niemand op dit forum in real life meemaken! En tevens, Hezbollah in Libanon was van plan om terwijl Hamas de kibbutzen dicht bij Gaza zou overvallen het noorden van Israël aan te vallen.

Ps, ik vraag me nog steeds af of Hamas en Hezbollah in jouw ogen terroristische organisaties zijn! Uit je berichten blijkt dat namelijk niet, verre van dat zelfs!

Ps2, je zou je eens moeten verdiepen in het feit hoe Libanezen over Hezbollah denken. Er kan in de eerste plaats alleen vrede komen als Hamas en Hezbollah ontmanteld worden en in de verdere onderhandelingen niet meer ter sprake komen en uitgesloten worden! Dat is mijn idee! Hoe? Dat ligt aan de bevolking van Gaza en de sterkte van het Libanese leger!
We komen er wel!
1. Wat ik als beste oplossingen aandraag gebeurt inderdaad niet. Zolang Israël doorgaat met koloniseren en overheersen in de regio.
2. Of Hamas en Hezbollah terroristische organisaties zijn? Dat zou uit mijn bijdragen niet blijken? Lees nog eens terug lanfy.
3. Hamas en Hezbollah ontmanteld tegelijk met die extreem rechts nationalistische koloniale regering van Israël.
Now we're talking!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 19 feb 2025 08:21
lost and not found yet! schreef: 18 feb 2025 21:05
Zoals de Gazanen en Hamas ook met hun tengels van de kibbutzen dichtbij de Gaza postzegel zijn afgebleven? En heb je een idee waarom het IDF in Libanon aanwezig was? Wat jij als zogenaamde beste oplossing aandraagt gaat niemand op dit forum in real life meemaken! En tevens, Hezbollah in Libanon was van plan om terwijl Hamas de kibbutzen dicht bij Gaza zou overvallen het noorden van Israël aan te vallen.

Ps, ik vraag me nog steeds af of Hamas en Hezbollah in jouw ogen terroristische organisaties zijn! Uit je berichten blijkt dat namelijk niet, verre van dat zelfs!

Ps2, je zou je eens moeten verdiepen in het feit hoe Libanezen over Hezbollah denken. Er kan in de eerste plaats alleen vrede komen als Hamas en Hezbollah ontmanteld worden en in de verdere onderhandelingen niet meer ter sprake komen en uitgesloten worden! Dat is mijn idee! Hoe? Dat ligt aan de bevolking van Gaza en de sterkte van het Libanese leger!
We komen er wel!
1. Wat ik als beste oplossingen aandraag gebeurt inderdaad niet. Zolang Israël doorgaat met koloniseren en overheersen in de regio.
2. Of Hamas en Hezbollah terroristische organisaties zijn? Dat zou uit mijn bijdragen niet blijken? Lees nog eens terug lanfy.
3. Hamas en Hezbollah ontmanteld tegelijk met die extreem rechts nationalistische koloniale regering van Israël.
Now we're talking!
Dat is lang niet voldoende:

Mijn gedachte is dat men moet concluderen dat: De Idee van Zionisme verkeerd was.
Vandaar uit zou men iets kunnen regelen dat enigszins aan beide partijen recht doet.
Zo lang dit niet gebeurt blijft de haat bestaan en zal er van tijd tot tijd een uitbarsting komen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 19 feb 2025 08:12

Dit kan men heel gemakkelijk bevestigd zien door zich af te vragen wie van de personen die "begrip hebben voor Palestijnen" of "begrip hebben voor wat Hamas deed" ook bereid zijn om uit te spreken dat men begrip heeft voor wat Israel doet.
Het antwoord is niemand.
Vanzelfsprekend bedoelt men er dus "enigszins mee kunnen instemmen" mee. Dikkemick, die aan dagelijkse herhaling doet laat op een gegeven moment zelfs openlijk ontglippen dat hij er "sympathie voor" mee bedoelt, oftewel hij spreekt het openlijk uit.
Ho, ho, wacht even, je zegt dat niemand bereid is begrip te hebben voor “de andere partij”? What about me? Ik heb in dit topic meerdere keren uitgesproken, zelfs in een post als antwoord aan jouw wanneer ik me niet vergis, dat ik, als Palestijnse want dat moeten we niet vergeten, begrip heb voor wat de Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft, telt dat niet mee?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 19 feb 2025 00:23 Je wilt toch niet zeggen dat ik mezelf uit het water geblazen heb ? :wink:

Deze wijze persoon is bij mij altijd aan ook als het lijkt alsof dat niet zo zou zijn. Mijn uitdaging is dat ik mijn behoefde aan geliefd willen zijn overwin en ik ben mede dankzij 🙏 dit forum heel goed onderweg. Leren bij mezelf te blijven wat er ook gebeurd.

Dus zo zie je dat zelfs een topic als dit zinvol is in elk geval wel voor mij.
Ik heb gezien hoe je van geheel verzonken in de slachtofferrol opeens verborgen sterke vleugels uitspreidt die je hoog laten vliegen. Er is niets waarvoor ik zo'n grote bewondering heb. Ik ben nu een fan van je. :sunny:

mus schreef:Wat is bv jouw reden dat jij de Palestijnen zo graag wilt redden?
Ik ben bang dat ik helemaal geen Palestijnen wil redden, noch Joden. Ze zullen de naar hun mening goede zaak waarvoor ze zich inzetten helemaal zelf moeten opknappen. Je eigen opstelling zoals je die kort weergeeft vind ik heel inspirerend.
Maar ik heb niets te bieden. :(
Ik leef niet voor niets op een plek waar de wereld bijna ophoudt. Ik heb niets met mensenmassa's. Ik zou willen dat die niet bestonden. Ik leef bijna een leven als een kluizenaar, zorg voor twee honden en vijf aquariums en leer op het moment dagelijks Noors en Frans, enkel omdat ik dat leuk vind.

Of het moet jou of ChaimNimsky zijn! Yep, Rereformed wil jullie redden! Komen jullie gezellig eens een weekje naar Finland bij Rereformed op bezoek. Gaan we samen mooie boswandelingen maken en genieten van vrede, harmonie en het wonder van het leven.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 19 feb 2025 08:45

Het antwoord is niemand.
Ho, ho, wacht even, je zegt dat niemand bereid is begrip te hebben voor “de andere partij”? What about me? Ik heb in dit topic meerdere keren uitgesproken, zelfs in een post als antwoord aan jouw wanneer ik me niet vergis, dat ik, als Palestijnse want dat moeten we niet vergeten, begrip heb voor wat de Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft, telt dat niet mee?
Mag ik daar mijn hond weer even bijhalen om als voorbeeld te stellen.

Ik heb jarenlang mijn hond misbruikt. Verwaarloosd en om niets geslagen. Ook delen van zijn mand steeds ingepikt. Hij kon niets terugdoen want was gemuilkorfd.
Echter, op een goede dag vergeten hondlief te muilkorven en ja hoor, ik werd gebeten. En niet zo zachtjes ook.
Heb mn hond daarna etnisch gezuiverd naar het asiel.

A: Begrijpen we het gedrag van de hond?
B: Begrijpen we het besluit de hond naar het asiel te brengen?

C: misschien had ik me anders moeten opstellen en de hond wat minder kleineren als zijnde zijn oppermachtige overheerser.
D: Wellicht hadden zowel ik als de hond her opgevoed moeten worden zodat we in harmonie weer konden samenleven.

Nu is er geen oplossing meer. Het is te laat. Laten inslapen dan maar?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Het antwoord is niemand.
Uiteraard telt dat mee! Want zoals ik opmerkte kan men daarmee aangeven in welke zin men het "begrip voor" moet lezen.
Indien je dat inderdaad geschreven hebt (wel, in ieder geval schrijf je het nu, dus wat maakt het uit!) mag je als een voorbeeld voor anderen gelden. 8*)

Wanneer een Palestijn of een Israëliër/Jood zoiets kan uitspreken begin ik erin geloven dat het niet nietszeggend is, maar de mogelijkheid schept van toenadering tot elkaar.

Maar mag ik je nog een noot om te kraken geven? Ik herinner me dat je niet bereid was de barbaarse massamoord van Hamas te veroordelen. Moet ik uit jouw "begrip hebben voor wat de Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft" opmaken dat je ook de Israëlische vergelding niet veroordeelt?

Of, anders gezegd, verstandelijk begrijpen waarom Hamas tot zulk een barbaarse daad overging, staat veroordelen van wat barbaars is toch niet in de weg? Net zoals men heel goed begrip kan opbrengen voor wat Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft, en tezelfdertijd hun barbaarse vergelding kan veroordelen.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 19 feb 2025 09:14

Het antwoord is niemand.
Mag ik daar mijn hond weer even bijhalen om als voorbeeld te stellen.

Ik heb jarenlang mijn hond misbruikt. Verwaarloosd en om niets geslagen. Ook delen van zijn mand steeds ingepikt. Hij kon niets terugdoen want was gemuilkorfd.
Echter, op een goede dag vergeten hondlief te muilkorven en ja hoor, ik werd gebeten. En niet zo zachtjes ook.
Heb mn hond daarna etnisch gezuiverd naar het asiel.

A: Begrijpen we het gedrag van de hond?
B: Begrijpen we het besluit de hond naar het asiel te brengen?

C: misschien had ik me anders moeten opstellen en de hond wat minder kleineren als zijnde zijn oppermachtige overheerser.
D: Wellicht hadden zowel ik als de hond her opgevoed moeten worden zodat we in harmonie weer konden samenleven.

Nu is er geen oplossing meer. Het is te laat. Laten inslapen dan maar?
Men kan nog steeds de eigenaar aanklagen wegens zware dierenmishandeling en een forse straf uitdelen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 feb 2025 09:23 Men kan nog steeds de eigenaar aanklagen wegens zware dierenmishandeling en een forse straf uitdelen.
Maar ik heb de grootste veterinaire vereniging achter me staan.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 19 feb 2025 09:26
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 feb 2025 09:23 Men kan nog steeds de eigenaar aanklagen wegens zware dierenmishandeling en een forse straf uitdelen.
Maar ik heb de grootste veterinaire vereniging achter me staan.
Die zou dan hoognodig ook moeten worden aangepakt.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 17 feb 2025 10:15✂️

Wat je trauma betreft zou ik je aanraden gewoon Nederlander te zijn en op te houden met dat jij een ander vaderland zou hebben.
In Finland, waar ik woon, zie ik ook niemand van de kinderen of kleinkinderen van Finnen wier boerderijen of mooie stad ooit door de Russen zijn afgenomen en als vluchteling elders een bestaan moesten opbouwen, met een trauma rondlopen.
Ik was eigenlijk op zoek naar een post van mezelf waarin ik summier iets zeg over mijn ouders n.a.v. mijn eigen angsten maar zie nu, nu ik deze post voorbij zie komen dat ik hier ook best bij kan aansluiten. Ik laat het Finnen verhaal even voor wat het is want na de nachtmerrieachtig slaapdag ( nachtdienst) en de oorzaak hiervan als antwoord op een post van HierEnNu hier geplaatst te hebben zag hoe summier het eigenlijk was en hoeveel blanks er eigen zijn/waren mbt wat mijn ouders hebben ervaren in hun geliefde Palestina, wij spreken nooit over Israël thuis, om is Palestina Israël te noemen blijft voor mij bijzonder vreemd. M.a.w. ik weet maar heel weinig eigenlijk. Ik weet dat ze eind jaren 50 gevlucht zijn, hoe ze in Nederland zijn gekomen weet ik niet. Ik weet dat er bij ons thuis geen Arabisch werd gesproken, waarom is niet duidelijk, ik spreek dus ook geen Arabisch . Ik weet dat wanneer mijn ouders een keppeltje ( joden) zagen aankomen dat zij daar bijzonder angstig op reageerden en bij kans ons bijna op gewelddadige wijze een zijstraat in stuurde om maar niet met deze mensen, die zeer waarschijnlijk zich van geen kwaad bewust waren, geconfronteerd te worden. Ik weet dat zij uit de buurt van Hebron kwamen en ik weet dat er familie bij hen in de buurt woonden meer dan waarschijnlijk op de zelfde boerderij die rond de tijd dat mijn ouders gevlucht zijn allemaal zijn omgekomen, mijn ouders hebben het er verder nooit over gehad dus weten niet precies wat daar gebeurd is. Met alle deze losse eindjes ben ik eens aan het speculeren gegaan met AI over wat er gebeurd zou kunnen zijn en dat was uiteindelijkheel verhelderend in die zin en daarbij uiteindelijk, de inhoud van dit gesprek hou ik even achterwege, tot de conclusie gekomen dat het voor mij oké is dat niet alles helder is en/of zal worden, dat het niet vreemd is dat het nooit bij me is opgekomen eens dieper in te gaan op de blanks die er zijn. AI heeft geholpen me te laten zien dat gezien de omstandigheden het eigenlijk heel normaal dat die vragen nooit in me opgekomen zijn.

Goed en dan nu mbt dat rondlopen met een trauma, overigens ik ben Nederlander met een Palestijnse achtergrond en daar ben ik trots op, het is een bekend gegeven dat ouders, meestal onbewust, hun trauma’s overdragen aan hun kinderen en dat is dus ook bij mij gebeurd. Al hebben mijn ouders nooit veel, of eigenlijk iets minder dan niets, wij voelden als kinderen natuurlijk wel dat er iets verschrikkelijks was waar niet over werd of mocht worden gesproken want te pijnlijk e.d. Mijn moeder is inmiddels overleden mijn vader leeft nog wel maar is hoogbejaard. Ik ga hem niet belasten met mijn vragen, en voor mij geldt wil ik via andere wegen zaken dieper gaan uitzoeken of niet. De behoefde voel ik niet en ik heb al heel veel van mijn trauma’s op geruimd, maar soms komt er onverwacht toch nog ééntje de kop op steken met als gevolg dat ik me opeens van bewust wordt hoeveel ik niet weet van mijn geschiedenis en dat het genoeg is te weten dat het zo verschrikkelijk moet zijn geweest en dat in mezelf toe te laten, vanuit respect voor mijn ouders, dat mijn ouders er nooit over hebben willen spreken en dat is, hoe gek het ook mag klinken toch een mooie bewustwording.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gesloten