Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 feb 2025 14:51 Elders onderbrengen is dood gewoon etnisch zuiveren, niks meer of minder.
en dat is een gruwelijke oorlogsmisdaad. de armenen werden ook de woestijn in gejaagd, sture we de Palestijnen hen achterna?

maar goed
wil je de Finnen met de Palestijnen vergelijken dan moet je eignelijk naar de Finse onafhankelijkheidsstrijd tegne de Russen kijken, 1900 tot 1915.
zouden de Finnen geen geweld gebruikt hebben? zich aan terrorisme hebben schuldig gemaakt volgens de Russen? wat zouden ze met een Fin doen die toen zou gezegd hebben dat de Finnen aartsdom zijn om tegen een supermacht ten oorlog te trekken (wegens onwinbaar) , ...

de Finnen zijn onafhankelijk sinds 100j en toch is het trauma er blijkbaar nog steeds. Rusland valt oekraine binnen en per direct sluit Finland zich bij de nato aan, uiteraard speelt schrik geen rol.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 17 feb 2025 16:45 Rereformed, ik kan met veel meegaan hetgeen je schrijft,
Ik ook met jou! Er viel heel goed te praten met je vandaag!

Over Oekraïne moeten we maar verder in het daarvoor bestemde topic.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 feb 2025 16:45 Rereformed, ik kan met veel meegaan hetgeen je schrijft, maar lees even mee:
Nee, natuurlijk niet. Maar het ziet er op dit moment naar uit dat Oekraïne voorgoed de door Rusland veroverde gebieden kwijt is. Indien dat de uitkomst is dan zullen ze zich dan bij moeten neerleggen en niet de volgende 80 jaar lang daarover blijven oorlogvoeren. En ze zullen er genoegen mee moeten nemen en zelfs blij over zijn dat het grootste gedeelte van hun land onafhankelijk blijft.
Maar nu wordt stukje bij beetje dat onafhankelijke gedeelte van Oekraïne (nog immer niet tot EU toegetreden) geannexeerd door de Russen. Russische militairen houden daar immers toezicht en staan het toe dat Oekraïners aan de grens met het nieuwe Rusland beetje bij beetje verjaagd worden. Rusland vindt immers dat ze recht had op deze gebieden en koloniseert er lustig op los.
"Leg je er maar bij neer" is dan jouw devies, want van Russen win je het nooit.
De troostprijs is dan de noordpool (een woestijn is er immers niet).

Zie ik nu echt iets over het hoofd?
O ja..
De Duitsers doen WO2, lopen over Europa heen en 'zijn onoverwinlijk'.
Meewerken jongens..
Ik ben niet zo opgevoed en de leiders en volkeren van staten in Europa (en elders) ook niet volgens mij.
¥¥ Van kwaad tot erger...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 17 feb 2025 17:36
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 17 feb 2025 14:51 Elders onderbrengen is dood gewoon etnisch zuiveren, niks meer of minder.
en dat is een gruwelijke oorlogsmisdaad. de armenen werden ook de woestijn in gejaagd
Doel je op de vlucht van 100.000 Armenen in september 2023? Er is niemand die het oneens is met je! Maar het punt dat ik je voorleg negeer je: prefereer je het alternatief van een oorlog, waarvan Armenië van tevoren weet dat het die zal verliezen? Armenië was wijs en koos van de twee kwaden voor het mindere kwaad, oftewel voor het gezond verstand.
maar goed
wil je de Finnen met de Palestijnen vergelijken dan moet je eigenlijk naar de Finse onafhankelijkheidsstrijd tegen de Russen kijken, 1900 tot 1915.
zouden de Finnen geen geweld gebruikt hebben? zich aan terrorisme hebben schuldig gemaakt volgens de Russen? wat zouden ze met een Fin doen die toen zou gezegd hebben dat de Finnen aartsdom zijn om tegen een supermacht ten oorlog te trekken (wegens onwinbaar) , ...
Je argumentatie snijdt geen enkel hout aangezien je volkomen onwetend bent over de gang van zaken. Er is in Finland helemaal geen "onafhankelijkheidsstrijd" geweest. Wat men "Finlands ontwaken" noemt, oftewel het nationale besef, op zoek gaan naar, en hoog houden van eigen cultuur en waarde, is een periode vanaf 1850 tot aan de onafhankelijkheid, die achteraf kan worden bezien als de gouden eeuw van Finse kunst! Tsaar Alexander II (1855-1881) was in Finland zelfs zo populair dat er nog steeds een standbeeld van hem staat in het centrum van Helsinki. Hij gaf ruime autonomie aan de Finnen en gaf hen zelfs hun eigen munt.
Zelfs van Alexander III (1881-1894) wordt gezegd dat hij de Finse loyaliteit zeer waardeerde en voor Finland nog een gunstige tsaar was.

De perioden van onderdrukking waren 1899–1905 (de eerste periode van onderdrukking) en 1908–1917 (de tweede periode van onderdrukking), toen het Russische rijk een politiek van Russificatie volgde voor alle minderheden in het imperium.
Dit had echter nagenoeg geen gewapend verzet tot gevolg. Er zijn maar twee aanslagen die men zich nog herinnert, de moord op Bobrikov, de Russische gouverneur in Finland, in 1904 door een eenling Eugen Schauman (die na het doodschieten van de gouverneur zichzelf doodschoot) en acht maanden daarna toen de Fin Lennart Hohenthal de Fin Eliel Soisalon-Soininen doodschoot, die door de dader werd gezien als een heuler met de Russen en voorstander van russificatie.

De Finse hoofdkrant Uusi Suometar veroordeelde de moord op Bobrikov met de afkeurende kop ‘Misdaad’: ‘Misdaad is altijd een misdaad, geen enkele wet kan het veranderen – het Finse volk wil vrede, haar streven is om opnieuw omstandigheden te bereiken waarin de heerser en het volk, in volledig wederzijds begrip, naar dezelfde en correcte doelen toe werken. Daarom willen we zo duidelijk mogelijk maken dat deze natie niet medeplichtig is aan de weerzinwekkende en grove misdaad." J.K.Paasikivi die dit hoofdartikel schreef werd later president van Finland. Ook werd deze daad algemeen veroordeeld door alle kerkelijke instanties, die in die tijd de hoogste autoriteit waren.

Ook was in Finland in de beginjaren van de vorige eeuw een grote invloed van tolstoilaisuus (aanhangers van de ethische opvattingen van de beroemde schrijver Leo Tolstoi), waarin asketisme, naastenliefde en afzien van geweld in het vaandel stond. De pacifist Arvid Järnefeld, broer van de vrouw van Sibelius is hier nog steeds beroemd om.

De grootste daad van het Finse verzet was het Finlandia muziekstuk dat door Sibelius gecomponeerd werd.

de Finnen zijn onafhankelijk sinds 100j en toch is het trauma er blijkbaar nog steeds. Rusland valt Oekraine binnen en per direct sluit Finland zich bij de nato aan, uiteraard speelt schrik geen rol.
Tsja, je moet wat verzinnen hè. :)
Ik antwoord enkel dat Finland al zeven maal achter elkaar tot happiest country in the world is uitgeroepen.

Ga dit maar beluisteren en het commentaar erop lezen om te zien wat het voorrecht het is om Fin te zijn!

-Fun fact: before entering office the president of Finland is required by law to resign from any affiliated political party.
-A grown-up. No points-scoring, no ego, level-headed, intelligent and thoughtful
-it's so enormously refreshing to witness a significant public figure who is sane, intelligent and apparently normal and moral..
-respectful, thought-provoking, and sensible.
-Calm, smart, direct, and willing to listen.
-This man is a great thinker. The world needs more like him.
-Levelheaded, articulate, impressive.
-Finland is in good hands with his leadership. I can not remember an interview of ANY president articulating the issues his country and region face so clearly. A serious man for serious times and a breath of fresh air.
-President Stubb is a THOUGHTFUL leader who considers his responses carefully... in advance of the question and so he is speaking the plain truth, naturally from the heart (and most likely that of MANY Finns!) Hats off to him and his ability to convey to the reports some non-blustering, lack of ego responses.
- a breath of fresh air! What a thoughtful, pragmatic, respectful leader. Finland, hats off to you!
-Extremely pragmatic, well spoken, and strategic
-What a reasonable, articulate and intelligent leader !!!!
-I respect this man. Well spoken and reasonable.
-Finnish Presidents Sauli Niinistö and now Alex Stubb, both extremely smart, solution-seeking, calm and cool, no bs etc. 5/5 guys.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: 17 feb 2025 17:41
dikkemick schreef: 17 feb 2025 16:45 Rereformed, ik kan met veel meegaan hetgeen je schrijft,

Had ik vandaag zowaar bij wijze van uitzondering een goede dag :lol:
Toch blijft dit onderwerp zich lenen voor emoties vrees ik. Er is teveel onrecht.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 feb 2025 19:06
Rereformed schreef: 17 feb 2025 17:41

Had ik vandaag zowaar bij wijze van uitzondering een goede dag :lol:
Toch blijft dit onderwerp zich lenen voor emoties vrees ik. Er is teveel onrecht.
Het is ooik een kwestie van principes.
Wat Rereformed wil is meewerken als je bezet bent door een 'onoverwinlijke staat'.
En ja, dat voorkomt veel brokken. Maar...
Zoals ik opmerkte, in de EU en wel elders denken en voelen wij niet op die manier.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 17 feb 2025 08:40
ChaimNimsky schreef: 16 feb 2025 21:36
dikkemick schreef: 16 feb 2025 21:29 Oorzaak en gevolg Chaimnimsky

Kolonisatie/onderdrukking en de reactie daarop.

Helaas hebben diegene die fout zijn, de meeste bommen.
De mogelijkheid tot reactie zal daarna niet meer mogelijk zijn.
Als een oprechte dictator/keizer gesproken! Duim omlaag.
Na aanleinding van deze post even een korte vraag aan ieder die zich aangesproken voelt. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 17 feb 2025 19:06 Had ik vandaag zowaar bij wijze van uitzondering een goede dag :lol:
Je hebt helemaal gelijk. Het is voor ons allemaal teveel. En hoeveel verschrikkelijks staat ons nog te wachten?
Maar ik ben al blij dat ik je de dag kan laten eindigen met een glimlach. Ik houd eigenlijk best van jou, want je bent doodeerlijk en je bent hoog emotioneel.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 17 feb 2025 19:12
ChaimNimsky schreef: 16 feb 2025 21:36 De mogelijkheid tot reactie zal daarna niet meer mogelijk zijn.
Na aanleinding van deze post even een korte vraag aan ieder die aangesproken. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid
In eerste instantie na die aanval van Hamas was dat logisch.
Maar toen de vergelding kwam bleek na enige tijd dat Israël veel verder ging dan vergelden.
En dat bleef hij steunen. Anders had hij een draai moeten maken, misschien wilde hij dat niet.
En nog steed gaat hij door.

Zo zie IK het een beetje, Mus.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 17 feb 2025 19:12Na aanleiding van deze post even een korte vraag aan ieder die zich aangesproken voelt. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid
Hij refereert heel vaak aan de gebeurtenissen van 7 oktober.
Ik denk dat hij die beelden opnieuw en opnieuw bekeken heeft en dat het alle stoppen bij hem heeft laten doorslaan.

Ikzelf ben er zeer ontsteld over en noemde hem een keer "ontspoord". Ik kende hem tevoren als één van de beste debaters en iemand met een enorme schat aan kennis en een genot om naar te luisteren.

Begrip ervoor opbrengen kan ik niet. Wat mij betreft schreef hij de meest afschuwelijke woorden die ooit iemand op dit forum geschreven heeft toen hij een paar dagen geleden een loflied op de haat zong. En ik begrijp eigenlijk niet dat dáár niemand op reageerde.
Behalve jij, maar jij deed het op een volkomen onverwachte manier, hetgeen mij enkel maar nóg verdrietiger maakte.

Maar ik weet wel dat jullie gevoelens heel menselijk zijn. Ik weet ook dat wanneer de Russen mijn land Finland aanvallen ik woest word en alle stoppen bij mij doorslaan en ik wellicht één van jullie word.
Born OK the first time
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 17 feb 2025 19:24
Mus schreef: 17 feb 2025 19:12Na aanleinding van deze post even een korte vraag aan ieder die zich aangesproken voelt. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid
Ik denk dat hij die beelden opnieuw en opnieuw bekeken heeft en dat het alle stoppen bij hem heeft laten doorslaan.

Ikzelf ben er zeer ontsteld over en noemde hem een keer "ontspoord". Ik kende hem tevoren als één van de beste debaters en iemand met een enorme schat aan kennis en een genot om naar te luisteren.

Begrip ervoor opbrengen kan ik niet. Wat mij betreft schreef hij de meest afschuwelijke woorden die ooit iemand op dit forum geschreven heeft toen hij een paar dagen gelden een loflied op de haat zong. En ik begrijp eigenlijk niet dat dáár niemand op reageerde.
Behalve jij, maar jij deed het op een volkomen onverwachte manier, hetgeen mij enkel maar nóg verdrietiger maakte.

Maar ik weet wel dat jullie gevoelens menselijk zijn. Ik weet ook dat wanneer de Russen mijn land Finland aanvallen ik woest word en alle stoppen bij mij doorslaan en ik wellicht één van jullie word.
Je bent welkom 8*)
Step right this way..
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 17 feb 2025 19:16
Mus schreef: 17 feb 2025 19:12
Na aanleinding van deze post even een korte vraag aan ieder die aangesproken. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid
Maar toen de vergelding kwam bleek na enige tijd dat Israël veel verder ging dan vergelden.
En dat bleef hij steunen. Anders had hij een draai moeten maken, misschien wilde hij dat niet.

Dat snap ik, maar het geeft ook aan dat je niet weet wat hem drijft. Wat wil hij laten weten of mogelijk bereiken met zijn extremistische uitspraken wat misschien niet wordt gehoord of gezien wordt maar wel belangrijk is.

Waarom had hij een draai moeten maken volgens jou of mag hij niet achter zijn uitspraken blijven staan met als volgende vraag wat heeft het harde koppen beleid voor effect gehad tot nu toe? Zijn de uitspraken extremer en/of harder geworden en zo ja, hoe zou dat dan komen denk je?
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 17 feb 2025 19:28
Mus schreef: 17 feb 2025 19:12 Na aanleinding van deze post even een korte vraag aan ieder die aangesproken. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid

Dat snap ik, maar het geeft ook aan dat je niet weet wat hem drijft. Wat wil hij laten weten of mogelijk bereiken met zijn extremistische uitspraken wat misschien niet wordt gehoord of gezien wordt maar wel belangrijk is.

Waarom had hij een draai moeten maken volgens jou of mag hij niet achter zijn uitspraken blijven staan met als volgende vraag wat heeft het harde koppen beleid voor effect gehad tot nu toe? Zijn de uitspraken extremer en/of harder geworden en zo ja, hoe zou dat dan komen denk je?
Zijn uitspraken zijn niet verhard, het is ongeveer stabiel.
Maar als je staat te feesten en te dansen bij vergelding na wat Hamas uitvroot dan is dat een stadium.
Als je dat moet ombuigen als blijkt dat het veel verder gaat dan vergelden, dan moet je wel een veer laten als je dat veroordelen zou, als ik het eens anders zeg.
Ik denk dat hij dat pertinent niet wil omdat hij 'zijn rug recht wil houden´.
Hij wil gewoon extreem patriotistische dingen zeggen over zijn land.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 17 feb 2025 19:24
Mus schreef: 17 feb 2025 19:12Na aanleiding van deze post even een korte vraag aan ieder die zich aangesproken voelt. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid

Begrip ervoor opbrengen kan ik niet. Wat mij betreft schreef hij de meest afschuwelijke woorden die ooit iemand op dit forum geschreven heeft toen hij een paar dagen geleden een loflied op de haat zong. En ik begrijp eigenlijk niet dat dáár niemand op reageerde.

Maar ik weet wel dat jullie gevoelens heel menselijk zijn. Ik weet ook dat wanneer de Russen mijn land Finland aanvallen ik woest word en alle stoppen bij mij doorslaan en ik wellicht één van jullie word.
Dank je Rereformed. Goed dat je erkent dat je mogelijk wanneer het om jou land gaat je het zelfde zou kunnen reageren, want dat is de eerste stap naar begrip. Ik begrijp ook dat mijn manier van reageren je verdrietig maakte echter ik zit liever naast iemand zonder hem of haar af te wijzen in de manier waarop hij/zij haar pijn uit en te laten zien zien dat hij/zij niet de enige is en dat ik het waarlijk begrijp door mezelf kwetsbaar op te stellen en te laten zien dat ik die plek heel goed ken. Je hebt gezien hoe ChaimNimsky daar op heeft gereageerd naar mij toe, de vijand notabene. We waren zelfs, bah, vies woord, liefdevol naar elkaar zonder enige vorm van vijandigheid, hoe zou dat zijn gekomen denk je Rereformed?
Dat was overigens nog afgezien van een eerder dingetje, een veel minder opvallende non-verbaal geste waaruit bleek dat hij echt niet alleen vol haat en nijd zit, ik zal deze eend niet uit het water blazen maar hij weet waar ik het over heb want iets wordt niet zomaar kleiner of groter zonder dat je dat zelf in de gaten hebt of veroorzaakt volgens mij.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 17 feb 2025 19:28
Mus schreef: 17 feb 2025 19:12 Na aanleinding van deze post even een korte vraag aan ieder die aangesproken. Heeft iemand een idee waarom ChaimNimsky zich zo extremitisch uit op dit forum en wat daar mogelijk achter zit en zo ja, bestaat er de mogelijkheid daar enig begrip voor op te brengen? Oprechte nieuwsgierigheid

Ik denk dat ik weet waar je heen wilt
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gesloten