Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Rereformed schrijft: Wederom, ja en? De massamoord die Hamas uitvoerde heeft blijkbaar Israel zo geraakt dat ze drastisch vergelden. Wellicht....
Israël was al veel langer op zoek naar de aanleiding om groots te kunnen huishouden in Gaza zoals ze nu ook het liefst de westelijke Jordaan oever weer zullen innemen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Annexat ... oorgesteld.
2. Marco Rubio is in het Midden-Oosten aangekomen om het Rivièraplan van president Trump te bespreken. Zijn eerste stop was Israël, vandaag volgt het Saoedische Riyad.
Ik lees: Marco Rubio is in het Midden-Oosten aangekomen om de etnische zuivering te bespreken.
Israël was al veel langer op zoek naar de aanleiding om groots te kunnen huishouden in Gaza zoals ze nu ook het liefst de westelijke Jordaan oever weer zullen innemen.
2. Marco Rubio is in het Midden-Oosten aangekomen om het Rivièraplan van president Trump te bespreken. Zijn eerste stop was Israël, vandaag volgt het Saoedische Riyad.
Ik lees: Marco Rubio is in het Midden-Oosten aangekomen om de etnische zuivering te bespreken.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 17 feb 2025 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Zeker, maar dat is wel het intrappen van een open deur, Bonjour.Bonjour schreef: ↑16 feb 2025 22:56 In de Freethinker gedachte zoeken we altijd naar gedegen bronnen. In dit topic krijg ik heel vaak het idee dat de gedachten van eenzijdige bronnen overgenomen worden. Dat is een kwalijke zaak.
Dat in Gaza en De westoever nu geen onafhankelijk onderzoek plaats kan vinden door waarnemers en journalisten "De Israëliërs schieten ook op journalisten, ook als die duidelijk aangeven dat ze van de pers zijn" hoorde ik gisteren op het nieuws. Dat is dus ook eenhele kwalijke zaak en geeft aan dat zeker één partij niet wil dat er objectieve verslaglegging is.
Aan de andere kant: dat hoort bij oorlog. Het is altijd weer dezelfde etterigheid.
¥¥ Van kwaad tot erger...
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ja en? Daarmee bevestig je dat ieder menselijk gedrag goed uit te leggen is.dikkemick schreef: ↑17 feb 2025 09:17 Rereformed schrijft: Wederom, ja en? De massamoord die Hamas uitvoerde heeft blijkbaar Israel zo geraakt dat ze drastisch vergelden. Wellicht....
Zo moet Israel nu bijvoorbeeld wachten op het seintje dat Iran bijna de atoombom heeft ontwikkeld voordat ze het land militair uitschakelt. Veertig jaar schreeuwen dat Israel de Satan is en er een eind aan de staat gemaakt moet worden, en terrorisme tegen Israel financieren is net niet genoeg om dat gevaar uit te schakelen. Men moet eerst geconfronteerd worden met een situatie dat "meer begrip voor drastisch optreden" schept.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hamas heeft na de aanslag gezegd dat ze het opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw zullen doen. Zo'n organisatie dan een "niets ontziende moordmachine" te noemen lijkt me een nogal feitelijke omschrijving indien men weet dat de organisatie enkele tienduizenden omvat.Peter van Velzen schreef: ↑17 feb 2025 07:02 En ik vind het moreel verwerpelijk om naar aanleiding van enkele duizenden moorden enkele tienduizenden mensen tot niets ontziende moordmachine te bestempelen.
Je sprak uit logica te willen volgen, maar een moraalprediker schijnt het te beletten.
Born OK the first time
Daar ben ik ook van overtuigd nu, ik vreesde er al voor in het begin.dikkemick schreef: ↑17 feb 2025 09:17 Rereformed schrijft: Wederom, ja en? De massamoord die Hamas uitvoerde heeft blijkbaar Israel zo geraakt dat ze drastisch vergelden. Wellicht....
(..)
viewtopic.php?p=623912#p623912
¥¥ Van kwaad tot erger...
Je vergelijkt hier een atoombom met een steen! Israël heeft geen atoombom (als aanleiding)nodig om Gaza te verwoesten en Westbank te annexeren.Rereformed schreef: ↑17 feb 2025 09:34Ja en? Daarmee bevestig je dat ieder menselijk gedrag goed uit te leggen is.dikkemick schreef: ↑17 feb 2025 09:17 Rereformed schrijft: Wederom, ja en? De massamoord die Hamas uitvoerde heeft blijkbaar Israel zo geraakt dat ze drastisch vergelden. Wellicht....
Zo moet Israel nu bijvoorbeeld wachten op het seintje dat Iran bijna de atoombom heeft ontwikkeld voordat ze het land militair uitschakelt. Veertig jaar schreeuwen dat Israel de Satan is en er een eind aan de staat gemaakt moet worden, en terrorisme tegen Israel financieren is net niet genoeg om dat gevaar uit te schakelen. Men moet eerst geconfronteerd worden met een situatie dat "meer begrip voor drastisch optreden" schept.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
appelfflap
- Banned
Bonjour
Rereformed is te ver heen
elke keer dezelfde soort kille, onmenselijke, mensonterende reacties. polariserend, zwart-wit, ..elke keer spreekt hij over mensenlevens alsof die nix waard zijn omdat ze aan de verkeerde kant staan. elke keer een totale oversimplificatie alsof dit enkel om winnen en verliezen draait. hij is vrij, palestijnen mogen dit niet zijn.
rereformed is gestopt met zelfstandig en moreel te denken. wij zijn slim want wij winnen en zij zijn dom is nu zijn stokpaardje. Geen compassie, geen empathie, geen medeleven, ... geen rekening houdend met geschiedenis, cultuur, ...
Zijn denken is de schimmel die hannah arendt beschrijft en die alles verwoest, de banaliteit vh kwaad
Op dit forum zit iemand die een familielid in gaza heeft. herlees nu eens wat rereformed, hierennu en nimsky daarover schrijven.
elke keer dezelfde soort kille, onmenselijke, mensonterende reacties. polariserend, zwart-wit, ..elke keer spreekt hij over mensenlevens alsof die nix waard zijn omdat ze aan de verkeerde kant staan. elke keer een totale oversimplificatie alsof dit enkel om winnen en verliezen draait. hij is vrij, palestijnen mogen dit niet zijn.
rereformed is gestopt met zelfstandig en moreel te denken. wij zijn slim want wij winnen en zij zijn dom is nu zijn stokpaardje. Geen compassie, geen empathie, geen medeleven, ... geen rekening houdend met geschiedenis, cultuur, ...
Zijn denken is de schimmel die hannah arendt beschrijft en die alles verwoest, de banaliteit vh kwaad
Op dit forum zit iemand die een familielid in gaza heeft. herlees nu eens wat rereformed, hierennu en nimsky daarover schrijven.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Op deze mooie dag in het hoge noorden van de planeet word ik begroet met twee meldingen.
HierEnNu schijnt iemand te bedreigen en Lanfy noemt iemand een antisemiet. Ik zie geen bedreiging, maar zie dat dikkemick vandaag zijn best weer doet om aanleiding te geven om hem antisemiet te noemen. Indien men hem verkeerd begrijpt, dan kan hij in het volgende bericht even laten horen dat sympathie voor Hamas hebben beslist niet betekent dat iemand antisemiet is.
Ik kom ook tegen dat mus bang is voor optredende moderators.
Ik sluit de meldingen, vraag de deelnemers om de moderatie niet om de haverklap lastig te vallen met zaken die men zelf kan oplossen via geduldig uitpraten of eenvoudig minder aanstoot aan elkaar te nemen.
En wat mus betreft:
Wat mij betreft mag je alles zeggen wat je op je hart hebt. Ik vind het reuze interessant dat er in dit topic nu zowel een Jood als Palestijn rondloopt. Dat is een hele eer voor dit forum!
De twee uitersten zo naast elkaar te zien is heel verhelderend om te zien waarom het vraagstuk met praten onoplosbaar blijft en er enkel oorlog in het vooruitzicht is.
Ook vond ik het bijzonder verhelderend dat jullie het op één punt roerend met elkaar eens zijn. Niemand van de moraalridders heeft dit punt tot nu toe opgepakt, maar mij is dat niet ontgaan.
Wat je trauma betreft zou ik je aanraden gewoon Nederlander te zijn en op te houden met dat jij een ander vaderland zou hebben.
In Finland, waar ik woon, zie ik ook niemand van de kinderen of kleinkinderen van Finnen wier boerderijen of mooie stad ooit door de Russen zijn afgenomen en als vluchteling elders een bestaan moesten opbouwen, met een trauma rondlopen.
HierEnNu schijnt iemand te bedreigen en Lanfy noemt iemand een antisemiet. Ik zie geen bedreiging, maar zie dat dikkemick vandaag zijn best weer doet om aanleiding te geven om hem antisemiet te noemen. Indien men hem verkeerd begrijpt, dan kan hij in het volgende bericht even laten horen dat sympathie voor Hamas hebben beslist niet betekent dat iemand antisemiet is.
Ik kom ook tegen dat mus bang is voor optredende moderators.
Ik sluit de meldingen, vraag de deelnemers om de moderatie niet om de haverklap lastig te vallen met zaken die men zelf kan oplossen via geduldig uitpraten of eenvoudig minder aanstoot aan elkaar te nemen.
En wat mus betreft:
Wat mij betreft mag je alles zeggen wat je op je hart hebt. Ik vind het reuze interessant dat er in dit topic nu zowel een Jood als Palestijn rondloopt. Dat is een hele eer voor dit forum!
De twee uitersten zo naast elkaar te zien is heel verhelderend om te zien waarom het vraagstuk met praten onoplosbaar blijft en er enkel oorlog in het vooruitzicht is.
Ook vond ik het bijzonder verhelderend dat jullie het op één punt roerend met elkaar eens zijn. Niemand van de moraalridders heeft dit punt tot nu toe opgepakt, maar mij is dat niet ontgaan.
Wat je trauma betreft zou ik je aanraden gewoon Nederlander te zijn en op te houden met dat jij een ander vaderland zou hebben.
In Finland, waar ik woon, zie ik ook niemand van de kinderen of kleinkinderen van Finnen wier boerderijen of mooie stad ooit door de Russen zijn afgenomen en als vluchteling elders een bestaan moesten opbouwen, met een trauma rondlopen.
Born OK the first time
Dat vind ik een eigenaardige opmerking. Voor zover ik uit je verhalen over de Finnen kan opmaken, zou je het niet eens opmerken als die Finnen weldegelijk met een trauma rondlopen.Rereformed schreef: ↑17 feb 2025 10:15 Wat je trauma betreft zou ik je aanraden gewoon Nederlander te zijn en op te houden met dat jij een ander vaderland zou hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Sympathie in de zin van begrip voor weerstand. ALS een hond continu getreiterd, gekleineerd en mishandeld wordt, dan BEGRIJP ik dat de hond gaat bijten.maar zie dat dikkemick vandaag zijn best weer doet om aanleiding te geven om hem antisemiet te noemen. Indien men hem verkeerd begrijpt, dan kan hij in het volgende bericht even laten horen dat sympathie voor Hamas hebben beslist niet betekent dat iemand antisemiet is.
Keur ik dan bijtende honden goed?
Je bent inderdaad verblind Rereformed en noemt mij in zeer verdekte intelligente termen eveneens een antisemiet.
Kwalijk!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hun mening was vroeger de algemene mening in Nederland.appelfflap schreef: ↑17 feb 2025 10:00 Bonjour
De Palestijnen hebben geen rechten net als de indianen in de VS en moeten blij zijn wat ze wordt gegund..
De frustratie is dat deze mening in Nederland is gekanteld en nog steeds verder kantelt
waardoor hun uitgangspunt van denken niet meer algemeen wordt onderschreven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik ben er aan gewend dat appelfflap geen enkele inbreng in dit topic heeft dan enkel met afschuw over mij te schrijven. Maar dit is een streek die hij nog niet eerder heeft uitgehaald: de admin van dit forum aanschrijven! Dat kan men enkel doen indien men als doel heeft om het moderatorschap van Rereformed te ontnemen.appelfflap schreef: ↑17 feb 2025 10:00 Bonjour
Kritiek op het moderatorschap moet men echter in een apart topic doen.
Tja, laat mij erop antwoorden dat Bonjour vanmorgen de massamoord die Hamas pleegde zo banaal vond dat hij een vraagteken plaatst bij het klakkeloos bestempelen van Hamas tot terreurorganisatie.
Het is dus bijzonder vreemd dat de moraalridder appelfflap zich tot de forum admin richt wiens denken volgens Hannah Arendt al even beschimmeld is.
Indien appelfflap mijn reakties als "onmenselijk, mensonterend" bestempelt, dan retourneer ik dat: jouw felle poging om mij volkomen zwart te maken is bijzonder mensonterend.
Ik heb natuurlijk ook de optie om je eenvoudig op te vatten als een domoor die niet begrijpend kan lezen, en kies liever daarvoor.
Voor de duidelijkheid: zoals iedereen kan opmerken die mijn bijdragen leest laten die niet zien dat ik ik achter Israels optreden sta. Ik heb eenvoudig opgemerkt dat ik van tevoren wist hoe drastisch Israel zal vergelden en bijgevolg hoe aartsdom de slachting die Hamas aanrichtte was.
Te zeggen dat Israels optreden te begrijpen is verschilt ook geen haar van wanneer anderen zeggen dat Hamas' optreden begrijpelijk was.
Born OK the first time
-
ChaimNimsky
- Superposter
"Niets ontziende moordmachine" is de term die ze zelf hanteerde en de beelden tonen het aan.Peter van Velzen schreef: ↑17 feb 2025 07:02En ik vind het moreel verwerpelijk om naar aanleiding van enkele duizenden moorden enkele tienduizenden mensen tot niets ontziende moordmachine te bestempelen en - al dan niet samen met hun familieleden - te willen uitroeien. Een machine kent geen emoties. Een moreel denkend mens wel!ChaimNimsky schreef: ↑16 feb 2025 17:53 Als gezegd, is het m.i. moreel verwerpelijk om je eigen neefje als argumentum ad misericordiam in te zetten om je punt te maken en tegelijkertijd anderen te beschuldigen van harteloosheid als ze terecht Hamasterroristen, niets ontziende moordmachines - zoals blijkbaar je eigen neefje - liever vernietigd zien. Als je je argument niet kunt maken zonder emotionele chantage, heb je simpelweg geen poot om op te staan.
Zionist
Rereformed schrijft: Ik heb natuurlijk ook de optie om je eenvoudig op te vatten als een domoor die niet begrijpend kan lezen, en kies liever daarvoor. 
Jaja... Het belerende superieure toontje is wel gezet. Weer!
Te zeggen dat Israels optreden te begrijpen is verschilt ook geen haar van wanneer anderen zeggen dat Hamas' optreden begrijpelijk was.
Juist! Je kunt iets afkeuren en desondanks begrijpen.
Mijn reden voor begrip (aan Israëls kant) is denk ik anders. Doe zijn slechts uit op kolonisatie en veroveren van grondgebied. Maar ik kan ernaast zitten.
Het wordt wel anders als ik het glas ga heffen op Hamas! Dat zou (terecht) niet door de beugel kunnen (en dat vind deze antisemiet ook!). Het glas heffen op etnische zuivering daarentegen.....
Juist! Je kunt iets afkeuren en desondanks begrijpen.
Mijn reden voor begrip (aan Israëls kant) is denk ik anders. Doe zijn slechts uit op kolonisatie en veroveren van grondgebied. Maar ik kan ernaast zitten.
Het wordt wel anders als ik het glas ga heffen op Hamas! Dat zou (terecht) niet door de beugel kunnen (en dat vind deze antisemiet ook!). Het glas heffen op etnische zuivering daarentegen.....
Laatst gewijzigd door dikkemick op 17 feb 2025 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wellicht moet het daarom weer eens uitgelegd worden, want Finnen kunnen als voorbeeld gelden. Zolang ik in Finland heb gewoond heb ik de trauma's en de haat van mensen die moesten vluchten en alles achterlaten moeten aanhoren. Net zoals de trauma's en Russen-haat van alle oudere mensen die de oorlog tegen Rusland hadden meegemaakt. Het was een onderdeel dat bij het leven in Finland behoorde, en díe trauma's waren zeer begrijpelijk!
Maar tezelfdertijd deden de na-oorlogse Finnen er alles aan om een punt te zetten achter vijandschap en diepgewortelde haat. Men zorgde voor de vluchtelingen zo goed als het kon, men probeerde op allerlei manieren de band met de oervijand te herstellen. En men legde zich erbij neer dat een gedeelte van het land, met de op één na grootste stad van Finland en met de toegang tot de Noordelijke IJszee voorgoed verloren was en de vluchtelingen nooit meer terug konden. Reden waarom de kinderen en kleinkinderen van die getraumatiseerde mensen niet met een trauma rondlopen.
Dat betekent niet dat alles weggewist en vergeten is. Er zijn best nog steeds mensen die 'hun' Karelië terug willen hebben, en met Rusland-haat rondlopen en overal heeft men clubs van nakomelingen van die Kareliërs die nog met nostalgie terugkijken op wat voorgoed verloren is, of bepaalde culturele zaken waaraan ze gehecht blijven in stand proberen te houden.
Born OK the first time