Peter van Velzen schreef: ↑09 nov 2023 03:09
HierEnNu schreef: ↑08 nov 2023 02:21
Kennelijk bedoel je met nieuw sprookje:
- "Vandaag staan we voor zo'n keuze. Het zal bepalen of we kunnen genieten van de zegeningen van een historische vrede, van ongeremde voorspoed en hoop, of dat we het onheil van een vreselijke oorlog van terrorisme en vertwijfeling zullen doorstaan."
Hoezo nieuw sprookje? Zulks is inmiddels harde praktijk,
want we zitten midden in een vreselijke oorlog van terrorisme en vertwijfeling ...
Wat ik een nieuw sprookje noem is niet de vreselijke oorlog, waarin Israel inmiddels meer kinderen heeft doen sterven dan er op 7 oktober jl mensen zijn gedood en ontvoerd door Hamas. Het is de historische vrede en haar zegeningen, die - naar ik vrees - des de onwaarschijnlijker wordt naarmate er meer burgerslachtoffers zullen vallen.
Het sprookje dat Netanyahu zijn publiek theatraal voorschotelde en waarvoor hij voortdurend applaus oogste bevatte
ook[!] het onheil van een vreselijke oorlog van terrorisme en vertwijfeling als er een andere keuze gemaakt zou worden dan verdere uitbreiding van de Abraham Akkoorden die volgens Netanyahu historische vrede zou kunnen brengen voor alle landen in de regio, zelfs tussen Israël en de
Palestijnen.
Dat sprookje werd als visie op de toekomst voorgespiegeld
- een hele tijd vóór dat Hamas met 'Operatie al-Aqsa Storm'
aan Israël de oorlog verklaarde en
daarmee Netanyahu's sprookje bij voorbaat aan diggelen sloeg ...
Dat Netanyahu en zijn trawanten de daad bij het woord zouden voegen en met de gebruikelijke
'IJzeren Vuist' terug zouden slaan zal niemand hoeven verbazen, zeker Hamas zal zulks niet verbazen, al waren de Hamasleiders ongetwijfeld in eerste instantie wel verrast over het verregaande
'succes' van
'Operatie al-Aqsa Storm', een succes wat door heel[!] Gaza, en alle
Palestijnen wereldwijd, uitbundig gevierd werd als een overwinning op de Joden, als een voorbode van de vernietiging van Israël, wat ook blijkt uit de oproep tot Jihad en oproepen tot geweld door middel van gebruikelijke kretologie zoals
- "Palestina will be free.
from the river to the see!"
tijdens zogenaamde
'vreedzame' demonstraties.
Ik zag en hoorde deze speech van Netanyahu pas recent op aangeven van appelfflap,
dus voor het eerst toen de oorlog al bezig was en ik dacht gelijk:
- "Wist Netanyahu op het moment van die speech al af van de plannen van Hamas
voor een op handen zijnde Invasie in Israël?"
Ik heb met name Netanyahu nog nooit zo bevlogen, bijna geëmotioneerd, horen oreren ten aanzien van zijn verlangen naar vrede,
al helemaal niet over mogelijkheden van vrede tussen Israël en de
Palestijnen.
Een
'bekeerde' Netanyahu? Voor mij best wel verdacht dus!
Is er op
'hoog niveau' consensus ontstaan dat eerst Hamas
[EN HezboAllaH? EN Iran? EN daarna Syrië?] geëlimineerd moest worden en heeft Netanyahu besloten dat hij bereid was daar vuile handen voor te maken? Voor zijn goede naam hoeft hij zulks niet te laten tenslotte ...
Peter van Velzen schreef:Waarom je WOII en de op Japan ontplofte atoombommen erbij haalt weet ik niet,
en waarom je die ontplofte atoombommen heel stellig tot 'Amerkaanse oorlogsmisdaden' bestempelt weet ik ook niet, want zulks is onderwerp van debat en discussie. Zover ik weet is Amerika daar nooit voor veroordeeld door een onafhankelijk Rechter en/of Tribunaal en wordt het door velen juist gezien als de juiste militaire actie omdat zo bewerkstelligd werd dat Japan tot overgave werd gedwongen en aldus WOII tot een einde kon komen.
Waarschijnlijk had Japan zich al overgegeven als de VS tevoren hadden beloofd dat de keizer aan mocht blijven.
Verder is het vernietigen van twee complete steden om een regering tot een belslissing te dwing een terreurdaad, vergeleken waarbij zowel Hamas als Israel tot nu toe nauwelijks vergelijkbaar kwaad hebben gedaan.
Maar het staat je vrij daarover in debat te gaan in een daartoe geschikt topic in Etische dillemma's. Ik haalde het slechts aan, omdat deze geschiedenis heeft bewezen dat een sprookje zoals Netanjahu vertelde, soms werkelijkheid kan worden. Ook na (meer dan) honderdduizend burgerdoden.
Nog meer vragen?
Nee, geen vragen voor hier en nu in dit topic, maar in Ethische dilemma's ga ik er graag op verder, want de Moraal op basis van het Humanisme staat me wel aan, al twijfel ik aan de toepasbaarheid in de harde werkelijkheid, zeker in die regio waar nou eenmaal sinds mensenheugenis geen sprake is van Moraal op basis van het Humanisme.
Bedankt voor je heldere antwoorden!
Het is me een raadsel hoe jij al dat geduld opbrengt, in zijn algemeenheid hier op dit forum, maar zeker jegens mij in het bijzonder, mede gezien je weerstand
[of zelfs gevoel van afkeer?] tegen mijn manier van discussiëren. Voel je vrij om mij openlijk aan te schrijven
[op mijn manier van discussiëren en/of 'fout'
woordgebruik], zoals eerder ook axxyanus en Maria al in alle openheid deden, ik voel mij daardoor geenszins beledigd of zo, dus ga vooral je gang want ik beschouw zulks als opbouwend bedoelde kritiek.
Sorry voor het feit dat mijn hersencel wat meer tijd nodig heeft dan gewenst voor het omschakelen naar een andere manier van communiceren, waarbij ik hoop dat inmiddels duidelijk wordt dat ik wat dat betreft wel degelijk mijn best doe.