Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 03 nov 2023 12:59 Endlösung:
Definitieve verwijdering van joden uit de maatschappij (en hun systematische eliminatie door genocide)
Eindoplossing is een andere vertaling.

De haakjes heb ik overigens geplaatst.
De haakjes heb je er geplaatst omdat wat de uitdrukkelijke betekenis van Endlösung is je liever wilt negeren? Een zeldzame hardnekkigheid om maar blind te blijven. Of wellicht heb je geen flauw idee van de holocaust, wellicht heb je geen flauw idee dat de term komt uit het nazidom.

Begrijp je dan helemaal niet dat er een reden is waarom het woordje meestal niet vertaald wordt? Omdat de vertaling de lading niet dekt. Het woord was een eufemisme.
dikkemick schreef:En er vergelijkend materiaal bijhalen waar ik me niet druk om zou maken vind ik niet netjes. Het gaat hier over Israël/Palestina. Er zijn meer zaken waar je je druk om kunt maken.
Deze reaktie is al even ondoordacht. Juist via het vergelijken kun je de verschillen zien. Waarom hoor je niet over Finnen die Karelië terug willen hebben? Waarom hoor je niet over Armenië dat zweert om de verloren gebieden weer terug te veroveren? Omdat ze wijzer zijn dan de Palestijnen. Ze weten dat het geen zin heeft zich in te zetten tegen een overmacht. Ze leggen zich bij de realiteit neer en maken er het beste van. Ze hebben geen religieus fanatisme waardoor ze eeuwig opgehitst worden.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 03 nov 2023 13:00 Je negeert het feit dat 20% van de Israelische bevolking Palestijns is.
en weer sleur je er een hoop andere dingen bij, ook in Vlaanderen wonen Palestijnen.
soit,
De etnisch homogene groep Palestijnen wordt met geweld uit Noord-gaza verdreven en zal onmogelijk kunnen terugkeren (om verschillende redenen) = etnische zuivering. als het niet zo is vraag ik wat het wel is + een onderbouwing.
https://www.hrw.org/news/2022/04/06/cri ... c100057520
the United Nations Commission of Experts, mandated to look into violations of international humanitarian law committed in the territory of the former Yugoslavia, defined ethnic cleansing as a “purposeful policy designed by one ethnic or religious group to remove by violent and terror-inspiring means, the civilian population of another ethnic or religious group from certain geographic areas.”
in deze definitie spreekt men zelfs niet van terugkeren, het met geweld verdrijven volstaat (heb ik ook weer iets geleerd)

DikkeMick
probeer je termen zuiver te houden
Endlösung slaat excl. op de holocaust,
Laatst gewijzigd door appelfflap op 03 nov 2023 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed schreef: 03 nov 2023 12:57
gerard_m schreef: 03 nov 2023 10:54 Amerika zal het verdrijven van 2,3 miljoen mensen uit Gaza niet accepteren en Egypte zal ze niet opnemen. Israel heeft geen interesse in dit strookje land. Om die redenen zal het niet gebeuren.
We spreken nu al van "what if...", want Israel had dit plan onmiddellijk moeten uitvoeren. Egypte en de VS zouden eenvoudig voor een voldongen feit gesteld zijn.
Natuurlijk heeft Israel wel interesse in dit stukje land: het is namelijk vanwege de tunnels een formidabele oorlogsfortificatie op slechts 70 km van Tel Aviv en Jeruzalem. Verplaatsing van de bevolking zou tienduizenden burgerslachtoffers voorkomen.
Permanente verdrijving naar Egypte maakt een eind aan de mogelijkheid tot tweestatenoplossing.
Me dunkt voor Israel zijn er goede redenen genoeg.
Mogelijk, maar Israel is afhankelijk van de VS en Egypte die hun eigen belangen hebben. Egypte gaat geen 2,3 miljoen Palestijnen toelaten.

We zijn inderdaad nu bezig met " what if". Ik ken de toekomst niet, maar heb wel bezwaar als nu bij voorbaat al wordt aangenomen dat er een " endlosung " plaats vindt omdat bewoners gewaarschuwd zijn te vertrekken waar de invasie is gepland.

Ik denk dat je hier ook een roze bril op hebt. Vanzelfsprekend wil Israel er niet nog meer Palestijnen bij.
Over Israel is mijn bril niet roze maar zwart (echter, over Hamas nog net iets zwarter).

Ze zullen er zeker geen Palestijnen bij willen hebben, maar kunnen de Palestijnen er ook niet uitjagen. Dit is de belangrijkste reden waarom ik niet denk dat ze Gaza willen annexeren.

Zoals je terecht zegt: er ligt geen uitvoerbaar plan voor een oplossing. Hamas op deze manier vernietigen is sowieso niet realistisch. En wat daarna? Terug naar hoe het was? Eigenlijk ligt er al decennia lang geen haalbare visie voor Gaza. De bevolking ligt aan het infuus van UNCHR, verdubbelt elke 20 jaar met een enorme werkeloosheid. De behoefte aan hulp neemt zo elk jaar toe.
Elk jaar wordt een oplossing moeilijker.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 03 nov 2023 13:45 De etnisch homogene groep Palestijnen wordt met geweld uit Noord-gaza verdreven en zal onmogelijk kunnen terugkeren (om verschillende redenen) = etnische zuivering. als het niet zo is vraag ik wat het wel is + een onderbouwing.
We verschillen van mening over de vraag of we nu al weten dat de Palestijnen verdreven worden en niet meer gaan terugkeren naar Gaza stad (= etnische zuivering). Jij verwacht van wel en ik verwacht van niet.
Beiden hebben we onze standpunten onderbouwd.
We gaan daar niet uitkomen, de toekomst zal leren wie gelijk had.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed schreef: 03 nov 2023 13:02
dikkemick schreef: 03 nov 2023 12:59 Endlösung:
Definitieve verwijdering van joden uit de maatschappij (en hun systematische eliminatie door genocide)
Eindoplossing is een andere vertaling.

De haakjes heb ik overigens geplaatst.
De haakjes heb je er geplaatst omdat wat de uitdrukkelijke betekenis van Endlösung is je liever wilt negeren? Een zeldzame hardnekkigheid om maar blind te blijven. Of wellicht heb je geen flauw idee van de holocaust, wellicht heb je geen flauw idee dat de term komt uit het nazidom.

Begrijp je dan helemaal niet dat er een reden is waarom het woordje meestal niet vertaald wordt? Omdat de vertaling de lading niet dekt. Het woord was een eufemisme.
dikkemick schreef:En er vergelijkend materiaal bijhalen waar ik me niet druk om zou maken vind ik niet netjes. Het gaat hier over Israël/Palestina. Er zijn meer zaken waar je je druk om kunt maken.
Deze reaktie is al even ondoordacht. Juist via het vergelijken kun je de verschillen zien. Waarom hoor je niet over Finnen die Karelië terug willen hebben? Waarom hoor je niet over Armenië dat zweert om de verloren gebieden weer terug te veroveren? Omdat ze wijzer zijn dan de Palestijnen. Ze weten dat het geen zin heeft zich in te zetten tegen een overmacht. Ze leggen zich bij de realiteit neer en maken er het beste van. Ze hebben geen religieus fanatisme waardoor ze eeuwig opgehitst worden.
In de Engelstalige wereld wordt veelal voor de Endlösung het begrip Final Solution gebruikt. In de Nederlandstalige literatuur wordt echter het begrip Endlösung veel gebruikt. Abel Herzberg gebruikt het woord in zijn boek Kroniek der Jodenvervolging 1940-1945.

Dus ja, je hebt ten dele gelijk dat het woord in ieder geval zo ingeburgerd is dat het ongepast lijkt het in deze context te gebruiken.
Maar hoe zou jij het stelselmatig kleineren van Palestijnen willen noemen? Kleineren in combinatie met verjagen uit dat kleine stukje land dat ze van de overheerser (met militaire aanwezigheid) mogen gebruiken? Het continue annexeren dat nog dagelijks aan de gang is? De plannen (al is het nog maar in zijkamertjes)om dit volk naar een woestijn te "verhuizen"?

Mag IK dan van endlösung van het Israël/Palestina conflict spreken? Dit volk dat evenveel recht heeft om in dit gebied te leven heeft geen schijntje kans! Dat hadden de joden overigens in WO2 ook niet. IK zie dus overeenkomsten alleen staat het slachtoffer u deels aan de dader-kant.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef: 03 nov 2023 13:47 Over Israel is mijn bril niet roze maar zwart (echter, over Hamas nog net iets zwarter).
Ja, ik denk dat die overeenkomt met die van mij.
Born OK the first time
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rereformed schreef: 03 nov 2023 07:35 Daar heb je volledig gelijk in. Dit klimaat is vanaf 1967 gecreëerd door vooral de Sowjet-Unie en heeft vanaf die tijd bij het linkse denken altijd centraal gestaan. Mensen die politiek bij links horen hebben in hun leven nooit wat anders voorbij zien gaan dan propaganda tegen Israel. Via de invloed van miljoenen moslims in de westerse landen is dit de laatste tientallen jaren enkel maar versterkt.

Neemt niet weg dat kritiek op Israel voor zover die medemenselijkheid op het oog heeft gerechtvaardigd is. In de vorige link naar David Pakman in de bijdrage van gisteren waar ik boos op je reageerde en zei dat je van hem zou kunnen leren, geeft hij een voorbeeld van ongerechtvaardigd optreden van Israel. Je hebt talloze malen aangegeven dat je het niet uitsluit dat er 100.000 of zelfs meer Palestijnen zullen omkomen in deze oorlog tegen Hamas. Indien we er van uit gaan dat er 50.000 Hamasstrijders in Gaza zijn dan zijn dat er 50.000 teveel. Zoiets valt op geen enkele manier goed te praten.
Israel heeft geen baat bij het willekeurig bombarderen van burgers, integendeel: het is juist Hamas die daar voordeel bij heeft en zich er juist tussen verstopt. Wanneer een aanvallende staat concrete aanwijzingen heeft dat een vluchtelingenkamp gebruikt wordt voor militaire doeleinden, zijn de Israelische acties gewoon toegestaan. Delen van een kamp kunnen legitiem doelwit worden als ze door militairen worden gebruikt, zoals een commandant van Hamas en andere terroristen die er verblijven. Een hoog aantal burgerslachtoffers wijst zeker niet direct op een oorlogsmisdaad.
Wat zijn je gedachten over het volgende (je vroeg tenslotte om een alternatief):
Ik vraag me af waarom dat alternatief dat binnen de regering van Israel was voorgesteld, - de verdrijving van de Gazaanse bevolking naar Egypte - niet serieuzer is genomen en al op 8 october op gang gezet. Israel weet dat Palestijnse terreur eenvoudig eeuwig voortduurt zolang er sprake kan zijn van een tweestatenoplossing. Opgehitst door religieuze fanatici neemt een groot gedeelte van de Palestijnen nooit genoegen met een opgedeeld land. Israel kan nu ook weten dat het na deze gebeurtenis een tweestatenoplossing nooit meer zal accepteren. Bovendien kan iedereen nu ook allang weten dat "het Palestijnse volk" geen eenheid is. Ze zijn verdeeld over verscheidene facties die wanneer ze een staat zouden krijgen elkaar weer om zeep proberen te helpen. Een tweestatenoplossing is kortom een onmogelijkheid en een onwenselijkheid en zal er nooit komen.

Het is het westen dat de oorlog tussen Israel en Palestijnen vereeuwigt door de tweestatenoplossing steeds als de na te streven oplossing te beschouwen en via geldelijke steun aan de Palestijnen in stand te houden. Maar die deur is eenvoudig nu voorgoed gesloten. Iedereen kan weten dat het wensdromen is. En dat het geld uit het westen voor een groot deel naar de bouw van tunnels en aankoop van wapens is gegaan maakt mij, en ik denk vele westerse mensen, woest. Ik denk dat weinig westerse mensen ooit nog een cent willen geven aan Palestijnen die het geld gebruiken voor de opbouw van terreurorganisaties.

Israel had nu de grote kans om aan de tweestatenoplossing voorgoed een eind te maken door de Gazanen naar Egypte te verdrijven. Tegelijkertijd zou het aan Hamas in Gaza een eind kunnen maken zonder dat er burgerslachtoffers vallen.

In plaats van voor dit scenario te kiezen heeft het gekozen voor de meest domme aanpak. Indien er zoals je verwacht tienduizenden burgerslachtoffers vallen zal Israel in de wereld gezien worden als een boevenstaat. Het lijkt me bovendien op deze manier onmogelijk om Hamas volledig te verslaan, de infrastructuur van de tunnels ongedaan te maken en om de burgerbevolking humanitaire hulp te geven die het nodig heeft.
Lijkt me zelfs minder realistisch dan het voorstel drones met gezichtsherkenning de terroristen te laten uitschakelen of de suggestie dat inlichtingendiensten 100% controle hebben in Gaza.

Los van het feit dat Egypte helder heeft aangegeven dat het ze niet wil en de grenzen voor hen heeft gesloten, zijn er nog de humanitaire uitdagingen, waaronder huisvesting, voedsel, gezondheidszorg, werkgelegenheid en internationale normen en mensenrechtenprincipes, de politieke complexiteit, de inbreuk op het recht op zelfbeschikking en de internationale normen voor vluchtelingenbescherming.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 03 nov 2023 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Zionist
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 03 nov 2023 13:50 We verschillen van mening over de vraag of we nu al weten dat de Palestijnen verdreven worden en niet meer gaan terugkeren naar Gaza stad
Dat mensen onder dreiging vn geweld moetne vertrekken is een feit en erkennen Israel en jij zelf ook.
het maakt niet uit of ze nadien mogen terugkeren, het blijft een etnische zuivering.

nogmaals
defined ethnic cleansing as a “purposeful policy designed by one ethnic or religious group to remove by violent and terror-inspiring means, the civilian population of another ethnic or religious group from certain geographic areas.”
lees jij hier ergens dat het geen ethnische zuivering meer is als mensen zijn teruggekeerd of mogen terugkeren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

dikkemick schreef: 03 nov 2023 13:55 Dus ja, je hebt ten dele gelijk dat het woord in ieder geval zo ingeburgerd is dat het ongepast lijkt het in deze context te gebruiken.
Nee, het is fundamenteel fout om het woord Entlösung te gebruiken als synoniem voor verdrijven, omdat verdrijving niet hetzelfde is als uitroeien.

Mag IK dan van endlösung van het Israël/Palestina conflict spreken?
Dat mag maar het is dan wel de laatste keer dat ik je aanspreek. Wanneer iemand nazivocabulair wil gebruiken voor het optreden van Israel dan beschouw ik deze persoon als eenzelfde slachtoffer van extremisme als moslimfundamentalisten. Daar ga ik niet mee aan de praat.
Dit volk dat evenveel recht heeft om in dit gebied te leven heeft geen schijntje kans!
1) Ze hebben verscheidene malen de kans gekregen om tevreden te zijn met een gedeelte van het land. Ze wilden het niet.
Ze hebben in plaats daarvan Israel verscheidene malen van de kaart willen vegen, maar de oorlogen verloren. Daarmee hebben ze hun recht op het land eenvoudig verspeeld.

2) Inderdaad hebben ze vanwege hun eigen hardnekkigheid nu en in de toekomst geen schijn van kans.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rereformed, die laatste discussie gaan we toch zeker niet herhalen?
Over 30 jaar bericht je mij dat de Palestijnen in hun handen hadden moeten knijpen omdat ze de Sinaï woestijn toegewezen (!) hadden gekregen!
"De kans gekregen om tevreden te zijn".... Lees eens wat je schrijft. Een volk wordt verdrukt en verdreven en moet dan tevreden zijn als ze VAN HUN EIGEN GRONDGEBIED een stukje kunnen krijgen?

Ze hebben NOOIT ook maar 1 schijn van KANS(!) gehad. Kans in de zin van een eerlijke verdeling van dat zogenaamde heilige grondgebied.
En dan moet de laatste kans (als uiteindelijke oplossing van het probleem) de woestijn worden? De woestijn waar ze nog lang, gelukkig en tevreden leven?

P.s. heb tijdelijk mn onderschrift aangepast.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ter overweging.:

Uit “Palaestina ex monumentis veteribus Illustrata” uitgegeven in Utrecht in 1714. De auteur Adriaan Reland (1676-1718), Nederlands oriëntalist, werd geboren in Ryp, studeerde in Utrecht en Leiden en was hoogleraar oosterse talen in Harderwijk (1699) en Utrecht (1701).

Belangrijke bevindingen (ook over Gaza):

Geen enkele plaats in dit gebied heeft een naam die uit het Arabisch komt. De plaatsnamen zijn van Hebreeuwse, Griekse of Latijnse oorsprong en zijn omgevormd tot betekenisloze Arabische afgeleiden. Akko, Haifa, Yafo, Nablus, Gaza of Jenin hebben geen betekenis in het Arabisch, en plaatsnamen zoals Ramallah, Al-Khalil en Al-Quds hebben geen historische of filologische Arabische wortels. In 1696, het jaar van de opstand, heette Ramallah Bt’ala (=Beit-El), Hebron Chevron en de Grot van Machpela Al-Khalil, Arabisch voor patriarch Avraham.

Het gebied was grotendeels een woestenij. De weinige inwoners waren geconcentreerd in de steden Jeruzalem, Akko, Safed, Jaffa, Tiberias en Gaza. De meeste stadsbewoners waren Joden of Christenen. Er waren maar een paar moslims; de meesten waren bedoeïenen.

Een uitzondering was Nablus (Sichem), waar ongeveer 120 moslims en 70 Shomronim (Samaritanen) woonden. Natzeret (Nazareth), de hoofdstad van Galilea, werd bewoond door 700 christenen.

In Jeruzalem woonden ongeveer 5000 mensen, de meesten Joden. Interessant is dat moslims alleen worden genoemd als nomadische bedoeïenen die seizoensgebonden werkten in de landbouw en de bouw.

Er waren ook Joodse gemeenschappen in Safed en Tiberias, maar het enige beroep dat wordt genoemd is vissen in het Meer van Galilea. De stad Um-al-Fahm, bijvoorbeeld, wordt genoemd als een klein dorp met 10 christelijke families en een kleine maronitische kerk.

De bevolking van Gaza was in die tijd (ongeveer 500 mensen!) gelijk verdeeld tussen Joden en Christenen. Joden verbouwden druiven, olijven en tarwe, terwijl christenen zich bezighielden met handel en goederentransport. De auteur Reland schrijft dat moslims als nomadische bedoeïenen naar het land kwamen om als arbeiders voor Joden en christenen te werken.

Anno 2023 woont er geen enkele jood meer in Gaza. Het aantal christenen wordt geschat op ongeveer 1.000 mensen tussen meer dan 2 miljoen Arabische moslims.

Maar de achttiende eeuw is ook best lang geleden...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

ChaimNimsky schreef: 03 nov 2023 14:01 Israel heeft geen baat bij het willekeurig bombarderen van burgers, integendeel: het is juist Hamas die daar voordeel bij heeft en zich er juist tussen verstopt. Wanneer een aanvallende staat concrete aanwijzingen heeft dat een vluchtelingenkamp gebruikt wordt voor militaire doeleinden, zijn de Israelische acties gewoon toegestaan. Delen van een kamp kunnen legitiem doelwit worden als ze door militairen worden gebruikt, zoals een commandant van Hamas en andere terroristen die er verblijven. Een hoog aantal burgerslachtoffers wijst zeker niet direct op een oorlogsmisdaad.

Lijkt me zelfs minder realistisch dan het voorstel drones met gezichtsherkenning de terroristen te laten uitschakelen of de suggestie dat inlichtingendiensten 100% controle hebben in Gaza.

Los van het feit dat Egypte helder heeft aangegeven dat het ze niet wil en de grenzen voor hen heeft gesloten, zijn er nog de humanitaire uitdagingen, waaronder huisvesting, voedsel, gezondheidszorg, werkgelegenheid en internationale normen en mensenrechtenprincipes, de politieke complexiteit, de inbreuk op het recht op zelfbeschikking en de internationale normen voor vluchtelingenbescherming.
Ik ben een beetje teleurgesteld met dit niemandalletje als antwoord.
Je begint met te beamen dat Hamas er baat bij heeft dat de bevolking in Gaza blijft. Vervolgens neem je het knotsgekke standpunt in dat om een bepaalde Hamascommandant te treffen het geoorloofd is dat er een een hoog aantal burgerslachtoffers vallen, oftewel je schrikt er niet voor terug om je te laten zien als iemand die geen boodschap heeft aan regels voor oorlogsvoering en honderdduizend slachtoffers vind je nog steeds een aanvaardbare bijkomstigheid. Alsof je je best doet om Israel-haters van koren op de molen te voorzien.

Voorts laat je horen dat Egypte het niet wil, alsof zoiets Israel er ooit van weerhouden heeft om iets uit te voeren. Je overdenkt het niet. Je weet best waarom Egypte dat niet wil. De regering van het land is bang dat het het moslimextremisme in eigen land aanwakkert. Maar gezien door Israelische ogen is dat juist fijn, want het geeft Egypte dan de taak om zich te ontdoen van het moslimextremisme.

Voorts laat je je opeens zien als begaan met "humanitaire uitdagingen, waaronder huisvesting, voedsel, gezondheidszorg, werkgelegenheid en internationale normen en mensenrechtenprincipes". Die uitdagingen zijn er veel en veel meer in dit huidige scenario waar de bevolking van Gaza in Gaza blijft terwijl Israel de oorlog tegen Hamas voert, geheel Gaza in puin word gelegd en humanitaire hulp maar moeizaam gegeven kan worden. Je negeert volkomen wat gerard net opmerkte: "Er ligt [nu] geen uitvoerbaar plan voor een oplossing. Hamas op deze manier vernietigen is sowieso niet realistisch. En wat daarna? Terug naar hoe het was? Eigenlijk ligt er al decennia lang geen haalbare visie voor Gaza. De bevolking ligt aan het infuus van UNCHR, verdubbelt elke 20 jaar met een enorme werkeloosheid. De behoefte aan hulp neemt zo elk jaar toe.
Elk jaar wordt een oplossing moeilijker." De situatie is zelfs nog veel chaotischer: er is ook helemaal geen plan wat betreft de oorlog tegen Hamas in het zuiden van Gaza.

Kortom: Er is geen toekomst voor de Palestijnen in Gaza.

Ik zou op je aangegeven problemen antwoorden dat de bevolking eerst opgevangen zou kunnen worden in vluchtelingenkampen, voorzien van en onderhouden door de VN, en nadat de oorlog tegen Hamas uitgevochten is, zou men een plan kunnen uitdokteren om de Palestijnse bevolking ergens aan de kust van de Sinaï een nieuwe plek te kunnen geven. Israel zou met Egypte kunnen overeenkomen om de opbouw van deze nieuwe plek gedeeltelijk te financieren als vergoeding voor de vernietiging van Gaza.

Ik gaf je iets om te overdenken, maar ik krijg de indruk dat je op dit moment nog zo door emoties bent overspannen dat je er niet toe in staat bent.
Misschien ben je een illustratie voor de hele staat van zijn waarin Israel zich nu bevindt.
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 22:37 Als jij graag wilt twijfelen aan het geheugen van je forum genoten of aan de antwoorden die zij gegeven hebben: jouw keuze.

Ik ga dat niet doen.
Onderzoek heeft talloze malen uitgewezen dat het menselijk geheugen niet al te betrouwbaar is. Waarom zou het geheugen van forumgenoten dan wel betrouwbaar zijn?
gerard_m schreef: 02 nov 2023 22:37 Als jij het stellen van een vraag een verdachtmaking vindt, ben je zelf direct hoofdgedachte geworden.
Jij hebt je niet beperkt tot het stellen van een vraag. Voor dat je die vraag stelde heb jij aan allen die de Palestijnen verdedigen toegeschreven dat ze zwegen bij die andere slachtpartijen. Met wat verder de implicatie dat dat zwijgen wees op het ontbreken van boosheid. Dus ja dat is IMO een vorm van verdachtmaking.
gerard_m schreef: 02 nov 2023 22:37 Nogmaals: een aantal mensen hebben gewoon INHOUDELIJK hun antwoord gegeven op mijn vraag. Anderen deden dat niet: ook prima.
Waarom is het toch dat jij dan weer de behoefte voelt om de vraag zelf te gaan bekritiseren?
Omdat uw vraag een typisch voorbeeld is van wat men in de rechtbank een leidende vraag noemt. Door de manier waarop jij je vraag hebt gesteld heb je anderen er toe aangezet de rol aan te nemen van iemand die in het verleden zweeg i.p.v. bij zichzelf na te gaan in hoeverre men in het verleden weldegelijk gezwegen heeft en in welke mate men toen wel of niet boos was. Als je werkelijk zuiver een vraag wilde stellen, dan had je gevraagd of ze ook voor die andere slachtoffers waren opgekomen of toen gezwegen hadden. Dan was je niet al op voorhand van een specifiek antwoord uitgegaan.
gerard_m schreef: 02 nov 2023 22:37 Doormijeren dat enkele van mijn voorbeelden waren uit een tijd dat iemand nog geen lid van dit forum was en de vraag niet deugt, is niets meer dan een flauwe spelletje.
Neen, dat is meer dan een flauw spelletje. Het wijst erop dat jij niet de nodige zorgvuldigheid aan de dag hebt gelegd op het moment dat je al die mensen toeschreef dat ze de vorige keren zwegen en niet boos waren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Pakistan wil van Afghanen af https://www-nbcnews-com.cdn.ampproject. ... rcna122918
Veel te deporteren personen zijn nooit in Afghanistan geweest.
Waar blijft de verontwaardiging????!!! Wat is dit voor land????!!!!! Pakistan is zelf een kunstmatig misbaksel van het koloniale Britse verleden!!!!! :D
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 03 nov 2023 14:03
gerard_m schreef: 03 nov 2023 13:50 We verschillen van mening over de vraag of we nu al weten dat de Palestijnen verdreven worden en niet meer gaan terugkeren naar Gaza stad
Dat mensen onder dreiging vn geweld moetne vertrekken is een feit en erkennen Israel en jij zelf ook.
het maakt niet uit of ze nadien mogen terugkeren, het blijft een etnische zuivering.
Maakt dat voor jou elke invasie tot een " etnische zuivering" ?
Want in elke invasie vluchten burgers vanwege geweld.

Of is " etnische zuivering" alleen als de tegenstander vooraf voor de invasie waarschuwt?

nogmaals
defined ethnic cleansing as a “purposeful policy designed by one ethnic or religious group to remove by violent and terror-inspiring means, the civilian population of another ethnic or religious group from certain geographic areas.”
lees jij hier ergens dat het geen ethnische zuivering meer is als mensen zijn teruggekeerd of mogen terugkeren?
Je past de definitie erg losjes toe: zie de onderstreepte gedeeltes.
Je zou moeten aantonen dat:
- Israel als doel heeft de Palestijnen te vedrijven
- Dat doet met geweld en door terrorisme geinspireerde methodes

Juist dat doel toon je niet aan.
In deze definitie staat inderdaad niet of het tijdelijk (bijv een evacuatie) of permanent moet zijn. Maar wel dat het verdrijven zelf het doel moet zijn. En dan kom je al snel op permanent. Het tijdelijk verdrijven om ze daarna weer te laten terugkeren, is doelloos.
Gesloten