Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Berjan »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 16:34 Waarom neem jij aan dat " ad random" burgers worden vermoord?
Waarop baseer jij je idee dat Israel geen militaire doelen aanvalt waar helaas ook burgers bij omkomen?
Of ontken je dat hamas zich bewust ophoudt bij burgers (menselijk schild)?

De ENIGE aanval waarin aantoonbaar ad random burgers zijn vermoord zonder enige militair doel was die van Hamas op kiboetsen en dorpjes.
Ja hehe, omdat Israel roept dat er een commandant zit en dan is alles veroorlooft..
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Berjan schreef: 02 nov 2023 18:34
gerard_m schreef: 02 nov 2023 16:34 Waarom neem jij aan dat " ad random" burgers worden vermoord?
Waarop baseer jij je idee dat Israel geen militaire doelen aanvalt waar helaas ook burgers bij omkomen?
Of ontken je dat hamas zich bewust ophoudt bij burgers (menselijk schild)?

De ENIGE aanval waarin aantoonbaar ad random burgers zijn vermoord zonder enige militair doel was die van Hamas op kiboetsen en dorpjes.
Ja hehe, omdat Israel roept dat er een commandant zit en dan is alles veroorlooft..
Zo kan het ook al duurt het wat langer dan bommen. Net als bij ons toen de hongerwinter:
https://www.aljazeera.com/gallery/2023/ ... source=rss
Five bakeries in the Gaza Strip have been directly targeted by Israeli strikes, and at least eight more have suffered so much damage from attacks near them that they have been rendered out of service.
¥¥
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 17:06 Het zou kunnen dat mensen emotioneel worden omdat anderen Israel verdedigen.

Mij lijkt het een onvolledige verklaring. Het zou suggereren dat deze emoties er niet zouden zijn als mensen Israel niet zouden verdedigen.
Evengoed kun je stellen dat de felle en selectieve reacties op Israel mensen ertoe aanzet om Israel te verdedigen.
Mijn standpunt is dat we niet eens weten of er iets is dat een verklaring nodig heeft. Hoe weet jij dat mensen selectief verontwaardigd zijn? Twee van de slachtingen die je opnoemt zijn van voor een aantal mensen lid werden op dit forum? Hoe weet jij dan in hoeverre deze mensen zwegen over die slachtoffers en ze toen niet verontwaardigd waren?

Moeten mensen die ergens verontwaardigd over zijn, die verontwaardiging hier op dit forum tonen? Want als ze dat niet doen, dan mogen ze verdacht worden van selectief verontwaardigd te zijn als ze in de toekomst toch ergens hun verontwaardiging over tonen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 02 nov 2023 18:29
gerard_m schreef: 02 nov 2023 17:39 Maar als zij besloten hebben in Noord Gaza binnen te vallen, is het geen " zuivering" om de burgers hiervoor te waarschuwen.
Israel verdrijft burgers met bruut geweld naar het zuiden met als resultaat dat noord-gala straks ethnische gezuiverd en dus palestijnvrij zal zijn.
Als ik hert verkeerd heb dan hoor ik het graag maar wel met onderbouwing.
Mijn mening heb ik gegeven. Jij lijkt te geloven dat je de echte stiekeme intenties van Israel kent: niet hamas vernietigen maar stiekem een armoedig reepje land innemen en 2 miljoen mensen verjagen.

Ik ga liever af op wat Israel als doel zegt te hebben dan op mijn eigen speculaties.

3x hetzelfde vluchtelingenkamp bombarderen is ad random burgers vermoorden,
2 miljoen burgers uithongeren, zonder medicatie en hygiene zetten is epidemieën uitlokken met de dood tot gevolg en is ad random burgers vermoorden
Dit is gewoon demagogie uit de onderbuik.
Beweringen zoals 2 miljoen mensen worden bewust uitgehongerd, zou je moeten onderbouwen.

Het probleem is dat men in dit topic gewoon de stopwoordjes Hamas, Terrorist en menslijk schild gebruikt.
na gebruik van die stopwoordjes volgt dan automatisch dat de Palestijnen al hun mensenrechten kwijt zijn en Israel niets meer verkeerd kan doen of zich nog ergens kan aan schuldig maken.
Jij zult dit nu ook weer doen vrees ik
Nee hoor.
Jij probeert een beeld neer te zetten van een lukraak moordende Israelische bende zonder enig motief.
Je kunt als je reeel bent de burgerslachtoffers gewoon niet los zien van de strategie van hamas.

Om een of andere redenen, zie je iedere nuance als " het goedpraten van alles wat Israel doet". Dat slaat volstrekt nergens op.
Ik vind de strategie van Israel zeker niet-humaan en dus kwalijk. En bovendien erg onverstandig.
Maar ik verzet me tegen het demagogische geschreeuw van een aantal mensen hier, dat niets meer te maken heeft met de realiteit.
En zoals gezegd: het is mij een volstrekt raadsel waarom mensen zo selectief los gaan over dit ene conflict.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 02 nov 2023 19:33
gerard_m schreef: 02 nov 2023 17:06 Het zou kunnen dat mensen emotioneel worden omdat anderen Israel verdedigen.

Mij lijkt het een onvolledige verklaring. Het zou suggereren dat deze emoties er niet zouden zijn als mensen Israel niet zouden verdedigen.
Evengoed kun je stellen dat de felle en selectieve reacties op Israel mensen ertoe aanzet om Israel te verdedigen.
Mijn standpunt is dat we niet eens weten of er iets is dat een verklaring nodig heeft. Hoe weet jij dat mensen selectief verontwaardigd zijn? Twee van de slachtingen die je opnoemt zijn van voor een aantal mensen lid werden op dit forum? Hoe weet jij dan in hoeverre deze mensen zwegen over die slachtoffers en ze toen niet verontwaardigd waren?

Moeten mensen die ergens verontwaardigd over zijn, die verontwaardiging hier op dit forum tonen? Want als ze dat niet doen, dan mogen ze verdacht worden van selectief verontwaardigd te zijn als ze in de toekomst toch ergens hun verontwaardiging over tonen?
Een aantal mensen heeft gewoon hun eigen eerlijke antwoord gegeven op mijn vraag, iets wat ik zeer waardeer.

Ik ga liever op die antwoorden af dan dat ik me weer laat verleiden tot een theoretische discussie met je of mensen misschien toch eigenlijk wel heel erg verontwaardigd waren maar daar niets over zeiden. Dan hadden die mensen dat vast wel gezegd in de antwoorden die ze hierboven gaven, niet?

Laat staan om maar weer eens in te gaan op je merkwaardige suggesties die naar stro ruiken, in dit geval dat ik mensen " verdacht " zou maken als ze een keer niet verontwaardigd over iets zijn.
Nee Axxyanus, ik ga dit spel niet met je spelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 20:07 Mijn mening heb ik gegeven. Jij lijkt te geloven dat je de echte stiekeme intenties van Israel kent: niet hamas vernietigen maar stiekem een armoedig reepje land innemen en 2 miljoen mensen verjagen.
Ik heb het nergens over intenties gehad of wat ik geloof.
gewoon de vaststelling dat Palestijnen gewelddadig en gedwongen verhuisd worden van noord naar zuid. dat is een zuivering en omdat de palestijnen een homogene groep zijn en er deze week plannen zijn opgedoken mbt palestijnen in de Sinaï blijf ik bij ethnische zuivering
https://www.cbc.ca/news/world/israel-ga ... -1.7015576

je mening? eerst was het evacueren, dan niet eens evacueren, dan niet echt evacueren, dan legde je de verantwoordelijkheid bij hamas en je eindigde bij waarschuwen. wat als ik de waarschuwing negeer? ben ik dan mijn mensenrechten kwijt en is begraven worden door een Israelische bom dan mijn eigen schuld?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 20:18
axxyanus schreef: 02 nov 2023 19:33

Een aantal mensen heeft gewoon hun eigen eerlijke antwoord gegeven op mijn vraag, iets wat ik zeer waardeer.
Ja en? Hoe weet je dat hun antwoord klopt? Blijkbaar heeft geen van die andere personen opgemerkt dat ze voor een aantal van die slachtparijen niet eens op dit forum waren.
gerard_m schreef: 02 nov 2023 20:18 Ik ga liever op die antwoorden af dan dat ik me weer laat verleiden tot een theoretische discussie met je of mensen misschien toch eigenlijk wel heel erg verontwaardigd waren maar daar niets over zeiden. Dan hadden die mensen dat vast wel gezegd in de antwoorden die ze hierboven gaven, niet?
Neen. Zo betrouwbaar is geheugen nu eenmaal niet. Het is best mogelijk dat iemand toen verontwaardigd was en zich dat nu niet herinnert. Laat staan dat jij daar betrouwbare informatie over hebt.
gerard_m schreef: 02 nov 2023 20:18 Laat staan om maar weer eens in te gaan op je merkwaardige suggesties die naar stro ruiken, in dit geval dat ik mensen " verdacht " zou maken als ze een keer niet verontwaardigd over iets zijn.
Waarom ben je er dan mee begonnen? Jij hebt weldegelijk geprobeerd mensen "verdacht" te maken door te insinueren dat ze niet verontwaardigd waren t.o.v. die andere slachtingen. Blijkbaar o.a. gebaseerd op het feit dat jij niets van hun verontwaardiging gemerkt hebt ten tijde van slachtingen dat jij en anderen niet eens lid waren van dit forum.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 17:06Ik stel slechts met verbazing vast dat massale burgerslachtoffers elders mensen koud lijkt te laten terwijl de emoties hoog oplopen vanaf het moment dat de eerste bom op Gaza viel
Sterker, nog voordat de eerste bom viel en zojuist hele Joodse gemeenschappen op de meest gruwelijke manier waren afgeslacht, was het vooral het schuldige Israel waar enkelen het over wilden hebben.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 02 nov 2023 20:57
gerard_m schreef: 02 nov 2023 20:07 Mijn mening heb ik gegeven. Jij lijkt te geloven dat je de echte stiekeme intenties van Israel kent: niet hamas vernietigen maar stiekem een armoedig reepje land innemen en 2 miljoen mensen verjagen.
Ik heb het nergens over intenties gehad of wat ik geloof.
gewoon de vaststelling dat Palestijnen gewelddadig en gedwongen verhuisd worden van noord naar zuid. dat is een zuivering en omdat de palestijnen een homogene groep zijn en er deze week plannen zijn opgedoken mbt palestijnen in de Sinaï blijf ik bij ethnische zuivering
https://www.cbc.ca/news/world/israel-ga ... -1.7015576
Het is een etnische zuivering als de Palestijnen niet meer naar Noord Gaza kunnen terugkeren en Israel dat stukje land inpikt.
Het lijkt mij bijzonder onweaarschijnlijk.

De toekomst zal het leren.

je mening? eerst was het evacueren, dan niet eens evacueren, dan niet echt evacueren, dan legde je de verantwoordelijkheid bij hamas en je eindigde bij waarschuwen. wat als ik de waarschuwing negeer? ben ik dan mijn mensenrechten kwijt en is begraven worden door een Israelische bom dan mijn eigen schuld?
Ik heb het uitgelegd maar je mag het ermee oneens zijn.
In iedere oorlog verliezen burgers hun mensenrechten per definitie.
Bommen vallen op huizen, onschuldige mensen verliezen hun leven. Dat maakt iedere oorlog tot iets gruwelijks.
En vanzelfsprekend is dat niet omdat de tegenpartij ze van te voren waarschuwt.

Als jouw voorkeur was geweest dat Israel de burgers niet had gewaarschuwd, prima. Dan was het geen zuivering maar had je het genocide kunnen noemen.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Rereformed schreef: 02 nov 2023 15:19
Berjan schreef: 01 nov 2023 23:16 Hamas heeft ook niet het doel om Israel te vernietigen.
https://youtu.be/iLog1Ux3IkI?t=89
Een hoge Hamas-functionaris heeft gezworen de aanvallen van 7 oktober te herhalen “opnieuw en opnieuw totdat Israël volledig vernietigd is.”
Deze nog maar even pushen wat Hamas echt wil!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 02 nov 2023 21:32 Ja en? Hoe weet je dat hun antwoord klopt? Blijkbaar heeft geen van die andere personen opgemerkt dat ze voor een aantal van die slachtparijen niet eens op dit forum waren.

...

Neen. Zo betrouwbaar is geheugen nu eenmaal niet. Het is best mogelijk dat iemand toen verontwaardigd was en zich dat nu niet herinnert. Laat staan dat jij daar betrouwbare informatie over hebt.
Prima Axxyanus.
Als jij graag wilt twijfelen aan het geheugen van je forum genoten of aan de antwoorden die zij gegeven hebben: jouw keuze.

Ik ga dat niet doen.
Zoals gezegd: ik ga dit spel niet met je spelen.
gerard_m schreef: 02 nov 2023 20:18 Laat staan om maar weer eens in te gaan op je merkwaardige suggesties die naar stro ruiken, in dit geval dat ik mensen " verdacht " zou maken als ze een keer niet verontwaardigd over iets zijn.
Waarom ben je er dan mee begonnen? Jij hebt weldegelijk geprobeerd mensen "verdacht" te maken door te insinueren dat ze niet verontwaardigd waren t.o.v. die andere slachtingen. Blijkbaar o.a. gebaseerd op het feit dat jij niets van hun verontwaardiging gemerkt hebt ten tijde van slachtingen dat jij en anderen niet eens lid waren van dit forum.
Als jij het stellen van een vraag een verdachtmaking vindt, ben je zelf direct hoofdgedachte geworden.

Nogmaals: een aantal mensen hebben gewoon INHOUDELIJK hun antwoord gegeven op mijn vraag. Anderen deden dat niet: ook prima.
Waarom is het toch dat jij dan weer de behoefte voelt om de vraag zelf te gaan bekritiseren?

De enige die kennelijk last heeft van deze vraag, ben jij.
Als je een vraag wilt beantwoorden: geef net als anderen je antwoord.
Als je dat niet wilt: laat de vraag lekker voor wat ie is.

Doormijeren dat enkele van mijn voorbeelden waren uit een tijd dat iemand nog geen lid van dit forum was en de vraag niet deugt, is niets meer dan een flauwe spelletje.
Alsjeblieft Axxyanus, laten we ermee stoppen. Ik ga dat in elk geval doen.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

https://youtu.be/Ce_OatMqn7c?si=5FcMU4RA1eNk_2Qy

In mijn opinie is Hamas juist de veroorzaker van zoveel Palestijnse slachtoffers. En waarom laten ze de gijzelaars niet vrij om de hulp naar hun lotgenoten op gang te laten komen? Ze weten dat dat dan gebeurd! Nee, ze laten liever hun lotgenoten lijden en waag het niet om als gewone Palestijn tegen Hamas te zijn! Wordt je ook gedood! Ik denk eigenlijk dat Israel meer om de Palestijnen geeft dan Hamas.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 22:26 Het is een etnische zuivering als de Palestijnen niet meer naar Noord Gaza kunnen terugkeren en Israel dat stukje land inpikt.
Het lijkt mij bijzonder onweaarschijnlijk.
De toekomst zal het leren.
De Israeli hebben tenslotte de traditie dat Palestijnen na verdrijving altijd terug naar huis kunnen keren
In iedere oorlog verliezen burgers hun mensenrechten per definitie.

fout
conventie van geneve geldt in elke oorlog, humanitair oorlogsrecht idem.
Als jouw voorkeur was geweest
mijn voorkeur was een antwoord geweest. wat is Israel in Noord-gaza aan het doen als het geen etnische zuivering is?
je hebt je mening gegeven zonder onderbouwing. na een incoherent verhaal over evacuatie begon je over waarschuwen.
ben ff door de conventie van geneva gegaan en vind nergens iets ivm burgerbevolking waarschuwen voor je ze platbombardeert/executeert en welke rechten/plichten hieraan verbonden zijn of afgeleid kunnen worden ( was gewoon ctrl-f wel).

genocide?
https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 023-11-02/
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 15:11
Peter van Velzen schreef: 02 nov 2023 12:35
gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 @ de mensen die opkomen voor de Palestijnen:{knip}
..
Gaza 9.000 doden door Joden.
Jullie zijn woest.

VRAAG: Waarom heb ik ongelijk als ik stel dat jullie boosheid selectief is?
Omdat de selectie niet de onze is. Van doden in Algerije weet ik zelfs niets. Wanneer was dat?
Ik doel op de Algerijnse burgeroorlog die woedde tot 2002.
De "dikke Turk met een microfoon" heeft me verteld over de doden in Jemen. En vrijwel iedereen veroordeeld voor zijn gweldsbijdrage in Syrië. Dafur isinderdaad ook verschrikkelijk, maar het zijn allemaal conflicten waar wij weinig van begrijpen, Het grote verschil is dat we ons geen zorgen maken over de reputatie van de strijdende partijen, Over Israel maken we ons wel zorgen. Het is een westerse democratie en haar burgers hebben dus enige inbreng in het conflict. Daarom willen we niet dat ze hetzelfde doen als alle dictators en bendeleiders. Want we achten ze beter. Dát is het verschil.
Als ik jouw antwoord goed begrijp, zeg je: voor Israel leggen we de lat hoger.
Klopt dat?
Deels, In principe leggen we de lat wat hoger voor elke westerse democratie.
Wat specifiek geldt voor Israel, is dat je zou verwachten dat haar burgers, beter dan die van de meeste staten, doordrongen zouden zijn van het kwalijke effect van ontmenselijken van een bepaalde groep. Dat blijkt helaas niet in de mate die wij zouden verwachten. Netanyahu komt helaas juist over als een Fascist.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

lost and not found yet! schreef: 02 nov 2023 22:37
Rereformed schreef: 02 nov 2023 15:19
Berjan schreef: 01 nov 2023 23:16 Hamas heeft ook niet het doel om Israel te vernietigen.
https://youtu.be/iLog1Ux3IkI?t=89
Een hoge Hamas-functionaris heeft gezworen de aanvallen van 7 oktober te herhalen “opnieuw en opnieuw totdat Israël volledig vernietigd is.”
Deze nog maar even pushen wat Hamas echt wil!
Hier is het interview met deze woordvoerder voor Hamas.
Het is inderdaad opvallend hoezeer de critici van Israel in dit topic deze realiteit eenvoudig negeren.
Born OK the first time
Gesloten