Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door gerard_m »

Dikkemick schreef:Ik lees in de kranten andere verhalen en ook over zuivering naar de Sinaï woestijn!! Blijf nou eens objectief.
Graag bronnen bij beweringen.
Burgerslachtoffers in een oorlog en waarschuwingen om te vertrekken aan burgers van plaatsen waar een grondoffensief start, is geen zuivering.

Bij mijn weten zit de grens naar Sinai bovendien nagenoeg dicht.

In welke kranten staat dit?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 11:30
Dikkemick schreef:Ik lees in de kranten andere verhalen en ook over zuivering naar de Sinaï woestijn!! Blijf nou eens objectief.
Burgerslachtoffers in een oorlog en waarschuwingen om te vertrekken aan burgers van plaatsen waar een grondoffensief start, is geen zuivering.

Had ik reeds aangegeven:
viewtopic.php?f=23&t=18866&start=1635#p626649
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 11:30 Burgerslachtoffers in een oorlog en waarschuwingen om te vertrekken aan burgers van plaatsen waar een grondoffensief start, is geen zuivering.
in noord gaza zijn er straks geen palestijnen meer door de praktijken van Israel (oa massale bombardementen)
Hoe noem je dat als je het geen zuivering wil noemen?
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

ChaimNimsky schreef: 02 nov 2023 11:04 Nee, het citaat aangaande Amalek wordt ook veel in het seculiere circuit gehanteerd, net als hier "Oog om oog, tand om tand" (Exodus 21:24), "Het verloren schaap" (Matteüs 18:12), "Als David tegenover Goliath" (1 Samuel 17), "barmhartige Samaritaan" (Lucas 10:25-37), "De handen in onschuld wassen" (Matteüs 27:24), "Het land van melk en honing" (Exodus 3:8), "de splinter en de balk" (Matteüs 7:3-5), "Het scheiden van het kaf van het koren", etc.
Dat is het bizarre en tevens kwalijke aan dit soort beeldspraak.
Het doet mij denken aan mijn oude evangelische leefwereld.
Daarin werd bijvoorbeeld de gewelddadige inname van het beloofde land door Jozua als metafoor gebruikt voor geestelijke groei in je eigen christelijke leven.

Zo wist men op slinkse wijze alle opgetekende gruweldaden toch nog om te zetten in een prachtverhaal dat in je eigen leven heil kon doen. "Wat een prachtig boek is die bijbel toch hè broeder?" "Nou, zeg dat wel zuster. Wat een wijsheden! Prijs de Heer!"

Maar of Netanyahu zijn bizarre uitspraak nu als metafoor bedoelde of niet. Uiteindelijk gaat het om de uitwerking van je woorden. Vandaar dat ik zei dat Israël op zijn tellen moet passen. Want het krijgt er nu alle schijn van dat die zogenaamde beeldspraak in letterlijke zin wordt uitgevoerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 @ de mensen die opkomen voor de Palestijnen:

Darfur: 300.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
Jemen 377.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
Syrie 500.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
Algerije 300.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
..
Gaza 9.000 doden door Joden.
Jullie zijn woest.

VRAAG: Waarom heb ik ongelijk als ik stel dat jullie boosheid selectief is?
Omdat de selectie niet de onze is. Van doden in Algerije weet ik zelfs niets. Wanneer was dat?
De "dikke Turk met een microfoon" heeft me verteld over de doden in Jemen. En vrijwel iedereen veroordeeld voor zijn gweldsbijdrage in Syrië. Dafur isinderdaad ook verschrikkelijk, maar het zijn allemaal conflicten waar wij weinig van begrijpen, Het grote verschil is dat we ons geen zorgen maken over de reputatie van de strijdende partijen, Over Israel maken we ons wel zorgen. Het is een westerse democratie en haar burgers hebben dus enige inbreng in het conflict. Daarom willen we niet dat ze hetzelfde doen als alle dictators en bendeleiders. Want we achten ze beter. Dát is het verschil.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 @ de mensen die opkomen voor de Palestijnen:

Jullie zwegen.
Jullie zwegen.
Jullie zwegen.
Jullie zwegen.
Waren er toen dan mensen op dit forum die dat verdedigden?
gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 Gaza 9.000 doden door Joden.
Jullie zijn woest.
Zijn die mensen woest, of bieden ze gewoon weerwerk tegen de mensen die geen enkele bedenking hebben bij hoe Israël handelt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 02 nov 2023 12:35
gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 VRAAG: Waarom heb ik ongelijk als ik stel dat jullie boosheid selectief is?
Omdat de selectie niet de onze is. Van doden in Algerije weet ik zelfs niets. Wanneer was dat?
De "dikke Turk met een microfoon" heeft me verteld over de doden in Jemen. En vrijwel iedereen veroordeeld voor zijn gweldsbijdrage in Syrië. Dafur isinderdaad ook verschrikkelijk, maar het zijn allemaal conflicten waar wij weinig van begrijpen, Het grote verschil is dat we ons geen zorgen maken over de reputatie van de strijdende partijen, Over Israel maken we ons wel zorgen. Het is een westerse democratie en haar burgers hebben dus enige inbreng in het conflict. Daarom willen we niet dat ze hetzelfde doen als alle dictators en bendeleiders. Want we achten ze beter. Dát is het verschil.
Juist, daarom ben ik ook meer verontwaardigt wanneer ik hoor van politiegeweld in België dan wanneer ik hoor van politiegeweld in Rusland.

Wij worden geacht in een liberale democratie te wonen, terwijl zo wat niemand een dergelijk illusie koester t.o.v. Rusland.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 02 nov 2023 12:02
gerard_m schreef: 02 nov 2023 11:30

Had ik reeds aangegeven:
viewtopic.php?f=23&t=18866&start=1635#p626649
Je bron zit achter een betaalmuur. Het leesbare deel zegt dat het " als optie in een beleidsstuk staat". Ofwel: iemand heeft het als optie bedacht. Het is daarmee geen beleid.

Als je alle opties uit beleidsstukken als bron voor beleid gaat zien, krijg je de meest wilde conclusies.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 02 nov 2023 12:15
gerard_m schreef: 02 nov 2023 11:30 Burgerslachtoffers in een oorlog en waarschuwingen om te vertrekken aan burgers van plaatsen waar een grondoffensief start, is geen zuivering.
in noord gaza zijn er straks geen palestijnen meer door de praktijken van Israel (oa massale bombardementen)
Hoe noem je dat als je het geen zuivering wil noemen?
Evacuatie.

Oekraine evacueert ook burgers van plekken waar een offensief aan de gang is.
Verschil: in dit geval waarschuwt de tegenstander (Israel) EN belemmert de machthebber (Hamas).

Zou het beter zijn als Israel GEEN burgers waarschuwt te vertrekken van de plaats waar zij gaan binnenvallen?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 02 nov 2023 12:35
gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 @ de mensen die opkomen voor de Palestijnen:{knip}
..
Gaza 9.000 doden door Joden.
Jullie zijn woest.

VRAAG: Waarom heb ik ongelijk als ik stel dat jullie boosheid selectief is?
Ik doel op de Algerijnse burgeroorlog die woedde tot 2002.
Als ik jouw antwoord goed begrijp, zeg je: voor Israel leggen we de lat hoger.
Klopt dat?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 14:48 Evacuatie.
evacueren, ontvoeren, verdrijven, zuiveren, ... allemaal woorden waarbij iemand zijn woonplaats moet verlaten maar waar er toch serieuze betekenisverschillen zijn.

mensen vermoorden of door te dreigen dat je ze gaat vermoorden als ze niet vertrekken is geen evacuatie.
Evacuatie is iemand voor zijn eigen veiligheid verplaatsen. Volgens internationaal humanitair recht zijn de burgers in de ziekenhuizen perfect veilig en is er geen reden om te vertrekken.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 02 nov 2023 13:17

Jullie zwegen.
Jullie zwegen.
Jullie zwegen.
Jullie zwegen.
Waren er toen dan mensen op dit forum die dat verdedigden?
Alsjeblief Axxyanus, even geen discussie trucs.
Wat is er niet duidelijk aan " zwijgen " versus " opkomen voor de slachtoffers" ?
gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 Gaza 9.000 doden door Joden.
Jullie zijn woest.
Zijn die mensen woest, of bieden ze gewoon weerwerk tegen de mensen die geen enkele bedenking hebben bij hoe Israël handelt.
Opnieuw: gaarne even geen discussie trucjes.
Je maakt mij niet wijs dat de hoog oplopende emoties in de 100+ bladzijden hiervoor je ontgaan zijn.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 02 nov 2023 14:46 Je bron zit achter een betaalmuur. Het leesbare deel zegt dat het " als optie in een beleidsstuk staat". Ofwel: iemand heeft het als optie bedacht. Het is daarmee geen beleid.

Als je alle opties uit beleidsstukken als bron voor beleid gaat zien, krijg je de meest wilde conclusies.
Moet ik steeds hele artikelen gaan posten. Vervuild de boel nogal denk ik. Feit is dat met de gedachte gespeeld wordt en dat de meesten er niet eens gek van opkijken gezien het verleden van Israël versus de zogenaamd zielige Palestijnen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 02 nov 2023 15:14 [
evacueren, ontvoeren, verdrijven, zuiveren, ...
ANNEXEREN. Ook zo'n deftig woord voor een volk verdrijven en land jatten!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Berjan schreef: 01 nov 2023 23:16 Hamas heeft ook niet het doel om Israel te vernietigen.
https://youtu.be/iLog1Ux3IkI?t=89
Een hoge Hamas-functionaris heeft gezworen de aanvallen van 7 oktober te herhalen “opnieuw en opnieuw totdat Israël volledig vernietigd is.”
Born OK the first time
Gesloten