ChaimNimsky schreef: ↑02 nov 2023 11:04
Nee, het citaat aangaande Amalek wordt ook veel in het seculiere circuit gehanteerd, net als hier "Oog om oog, tand om tand" (Exodus 21:24), "Het verloren schaap" (Matteüs 18:12), "Als David tegenover Goliath" (1 Samuel 17), "barmhartige Samaritaan" (Lucas 10:25-37), "De handen in onschuld wassen" (Matteüs 27:24), "Het land van melk en honing" (Exodus 3:8), "de splinter en de balk" (Matteüs 7:3-5), "Het scheiden van het kaf van het koren", etc.
Dat is het bizarre en tevens kwalijke aan dit soort beeldspraak.
Het doet mij denken aan mijn oude evangelische leefwereld.
Daarin werd bijvoorbeeld de gewelddadige inname van het beloofde land door Jozua als metafoor gebruikt voor geestelijke groei in je eigen christelijke leven.
Zo wist men op slinkse wijze alle opgetekende gruweldaden toch nog om te zetten in een prachtverhaal dat in je eigen leven heil kon doen. "Wat een prachtig boek is die bijbel toch hè broeder?" "Nou, zeg dat wel zuster. Wat een wijsheden! Prijs de Heer!"
Maar of Netanyahu zijn bizarre uitspraak nu als metafoor bedoelde of niet. Uiteindelijk gaat het om de uitwerking van je woorden. Vandaar dat ik zei dat Israël op zijn tellen moet passen. Want het krijgt er nu alle schijn van dat die zogenaamde beeldspraak in letterlijke zin wordt uitgevoerd.