Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 01 nov 2023 22:32:scissors:
Je hebt in deze niet ongelijk.
Maar het kán vaak niet anders. Of de wil ontbreekt vanwege van allerlei...
Je triggert me weer intens zoals zo vaak Gerard R.,
maar ik zwijg ff ... al ligt het hart weer eens op mijn tong,
er is ook nog zo iets als commitment en vast voornemen ...
... dus daar kies ik ff voor en [mede] daarom zwijg ik hier en nu dus ff! Sorry ...

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 01 nov 2023 22:57
Gerard R. schreef: 01 nov 2023 22:32:scissors:
Je hebt in deze niet ongelijk.
Maar het kán vaak niet anders. Of de wil ontbreekt vanwege van allerlei...
Je triggert me weer intens zoals zo vaak Gerard R.,
maar ik zwijg ff ... al ligt het hart weer eens op mijn tong,
er is ook nog zo iets als commitment en vast voornemen ...
... dus daar kies ik ff voor en [mede] daarom zwijg ik hier en nu dus ff! Sorry ...

Nee hoor, is prima.
Ga vrijuit je gang.

:)

Maar wereldpolitiek is een keihard bedrijf...
Er moeten helaas prioriteiten worden gekozen.
En daar zit dan die selectiviteit.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 01 nov 2023 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
¥¥
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:52 Rusland is de oorlog niet gestart omdat een Oekrainse beweging - die als doel heeft: de vernietiging van Rusland - een pogrom organiseerde.
als je naar Poetin luistert dan komt die ook met geschiedenislessen waar oekraiense nazi's al ergens in de jaren 2000 tot ... al vanalles verkeerd gedaan hebben. ons narratief is dat de oekraieners niets misdaan hebben, het Russische narratief is helemaal anders en Poetin redt ook maar de russischtaligen ginder (volgens hem althans).

het is zoals Joris zegt
Voor mensen die er neits mee te maken hebben, wij op dit forum bv, is het al zo ontzettend moeilijk om geen stelling in te nemen of er neit mee bezig te zijn, hoe moet het dan zijn voor
palestijnen, Joden, Israeli's of moslims.

van millennia geleden tot 7 oktober zijn er 1001 data en momenten waar beide over kunnen beginnen om 1 of ander punt te maken, wat levert dat op?
de haat zit diep en mekaar ontmenselijken is misschien nog het allermakkelijkste.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 01 nov 2023 23:12 [..]
de haat zit diep en mekaar ontmenselijken is misschien nog het allermakkelijkste.
Hoe waarachtig is dat... #-o
¥¥
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:52 Dank je wel voor je eerlijkheid in elk geval.
graag gedaan
Laten we hier ook gewoon eerlijk over zijn.
Moslims komen op voor hun " broeders" in Palestina.
Maar ik heb geen enkele moslim zien demonstreren bij de genoemde conflicten waarbij 100.000en mede moslims omkwamen (en ook niet toen Tibetanen, Oekrainers of andere niet-moslims getroffen werden).
Misschien is er een betere verklaring dan " dit keer zijn de Joden de daders", ik zou het hopen.
Nu heb je het over moslims. Maar de mensen alhier zijn geen van allen moslim. Maar ik denk dat de mensen die hier voor Palestinezen opkomen dit doen uit medemenselijkheid..
Net zoals ze hadden moeten doen toen de Joden door moordpartijen gedood werden. En door de holocaust. Al had je toen nog geen tv en internet en was het dus "verborgen"..
Dat er bij moslims een verborgen antisemitisme kan zijn dat zou best kunnen.
Aangezien veel pro Palestina protesten vaak ontaarden in anti israel/westen protesten (dat heb ik altijd ergens gelezen, zelf ben ik er niet bekend mee).

Rusland is de oorlog niet gestart omdat een Oekrainse beweging - die als doel heeft: de vernietiging van Rusland - een pogrom organiseerde.
Hamas heeft ook niet het doel om Israel te vernietigen. Op de wikipedia pagina die ik hier poste staat dat Hamas zichzelf een vrijheidsstrijdersorganisatie vind dat ten doel heeft Israel te verdrijven uit de Palestijnse gebieden. Dat schijnt ook op de site van Hamas zelf te hebben gestaan, maar dat vind ik nergens meer terug (die hele site is uit de lucht). Tevens lijkt me dit ook geloofwaardiger dan heel Israel te willen vernietigen. Dat kan Hamas niet doen, of ze moeten hulp krijgen van andere landen. Maar dan heb je WOIII denk ik.
Daarom zie ik dat ook meer als een rechtvaardiging voor de daden van Israel op dit moment "zij willen ons vernietigen, dus vernietigen wij hen preventief".
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 01 nov 2023 23:12:scissors:
So true ... :cry: ...
... ik hoop niet dat jij denkt dat ik jouw ontmenselijk ...
... want juist wederzijdse menselijkheid
is DE uitweg uit al deze ONmenselijke ontwikkelingen!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Berjan schreef: 01 nov 2023 23:16 Nu heb je het over moslims. Maar de mensen alhier zijn geen van allen moslim. Maar ik denk dat de mensen die hier voor Palestinezen opkomen dit doen uit medemenselijkheid..
Net zoals ze hadden moeten doen toen de Joden door moordpartijen gedood werden. En door de holocaust. Al had je toen nog geen tv en internet en was het dus "verborgen"..
Dat er bij moslims een verborgen antisemitisme kan zijn dat zou best kunnen.
Aangezien veel pro Palestina protesten vaak ontaarden in anti israel/westen protesten (dat heb ik altijd ergens gelezen, zelf ben ik er niet bekend mee).
Ik benoem ook hier de selectieve mede menselijkheid.
Mensen die (ook op dit forum) claimen dat " een palestijns leven kennelijk minder waard is" door mensen die zich zelf niet bekommeren om dezelfde gruwelijkheden in omliggende landen. Het klopt gewoon niet met elkaar.

Persoonlijk vind ik dat ook geen eerlijke vorm van medemenselijkheid. Natuurlijk grijpt iets je meer aan als je er meer beelden over ziet. Maar de emotie die het vervolgens oproept zodra het om Israel - Palestina gaat snap ik gewoon niet.
Hamas heeft ook niet het doel om Israel te vernietigen. Op de wikipedia pagina die ik hier poste staat dat Hamas zichzelf een vrijheidsstrijdersorganisatie vind dat ten doel heeft Israel te verdrijven uit de Palestijnse gebieden.
Dat klopt: die Palestijnse gebieden betreffen de huidige staat Israel.
Hamas is opgericht om die Palestijns (en Islamitisch) te maken.
Dat schijnt ook op de site van Hamas zelf te hebben gestaan, maar dat vind ik nergens meer terug (die hele site is uit de lucht). Tevens lijkt me dit ook geloofwaardiger dan heel Israel te willen vernietigen. Dat kan Hamas niet doen, of ze moeten hulp krijgen van andere landen. Maar dan heb je WOIII denk ik.
Daarom zie ik dat ook meer als een rechtvaardiging voor de daden van Israel op dit moment "zij willen ons vernietigen, dus vernietigen wij hen preventief".
Of het realistisch is, doet niet terzake. Het doel is overduidelijk vanaf de oprichting van Hamas.
Maar laten we hier niet verder op in gaan. Ik was benieuwd waarom juist dit ene conflict bij sommige mensen zoveel emotie oproept en jij hebt daar je antwoord op gegeven, waarvoor dank.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 01 nov 2023 18:48 Je hoeft ze niet te citeren -- iedere (ex-)religieuze jood kent de teksten uit het hoofd. baar
Dit is geen PB, maar een bericht op een openbaar forum Het is daarom mijn plicht om wat elke (ex-)religieuze jood kent, maar menigeen niet, uit te leggen. Zelfs ik was abuis en dacht eerst even dat de openingszin van Netanyahu uit 1 Samuel kwam, maar ze kwam uit Deuternomium.

Je smoest er wat omheen, en verdedigt het genoicidale bevel uit Deuteronomium om alles te doden wat adem haalt, en het meer gedetailleerde bevel uit 1 Samuel om vrouwen, kinderen zuigelingen, en levende have te doden, door aan te geven dat zulks niet compleet werd uitgevoerd. Maar Saul verliest zijn koninkrijk en daarbij ook zijn leven op grond van het feit dat hij bewust iemand in leven had gelaten.

Daarom doen de woorden van Netanyahu mij vrezen dat hij wél bereid is om alles te doden wat adem haalt. Zeker als ongeveer elke 10 minuten een kind in de gazastrip het slachtoffer wordt van de bommen en raketten die de "dappere soldaten en strijders" op hen doen neerkomen.

In tegenstelling tot wat gebeurde met de Duitse Nazi's - die lang niet allen zijn omgebracht (slechts enkele honderden zijn ge-executeerd) en de italiaanse nazi's (die bestonden niet eens, maar wellicht bedoelde je de Fascisten, die zelfs als politieke partij nog steeds bestaan) en de rode Khmer die slechts militair verslagen werden door het Vietnamese leger, waar de VS en China Notabene Vietnam over aanvielen(!), wil Netanyahu Hamas compleet uitroeien. Als je daarbij ook nog de Japanse burgers noemt die door middel van fosforbommen in Tokio en kernwapens in Hirosjima en Nagasaki zijn vermoord, geef je daarmee aan dat het gebruik van massavernietigingswapens daarbij niet worden uitgesloten.

Maak dergelijke vergelijkingen toch niet en verdedig ook niet diegenen die ze maken.
Als er zoiets als Armaggedon zal plaats vinden, dan is dat niet omdat een god dit wil, maar omdat mensen hun moreel besef in de ijskast zetten als ze zich bedreigd voelen.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 02 nov 2023 02:06
ChaimNimsky schreef: 01 nov 2023 18:48 Je hoeft ze niet te citeren -- iedere (ex-)religieuze jood kent de teksten uit het hoofd. baar
Dit is geen PB, maar een bericht op een openbaar forum Het is daarom mijn plicht om wat elke (ex-)religieuze jood kent, maar menigeen niet, uit te leggen. Zelfs ik was abuis en dacht eerst even dat de openingszin van Netanyahu uit 1 Samuel kwam, maar ze kwam uit Deuternomium.

Je smoest er wat omheen, en verdedigt het genoicidale bevel uit Deuteronomium om alles te doden wat adem haalt, en het meer gedetailleerde bevel uit 1 Samuel om vrouwen, kinderen zuigelingen, en levende have te doden, door aan te geven dat zulks niet compleet werd uitgevoerd. Maar Saul verliest zijn koninkrijk en daarbij ook zijn leven op grond van het feit dat hij bewust iemand in leven had gelaten.

Daarom doen de woorden van Netanyahu mij vrezen dat hij wél bereid is om alles te doden wat adem haalt.
Nee, maar dat heb ik je reeds uitgelegd en eveneens onderbouwd. Ik ben een Israelische Jood en weet 100% zeker wat het citaat betekent in de Israelische samenleving. Dat jij een dikke Turk met een microfoon volgt, is jouw zaak. Vind hem okay zover het Trump aangaat, maar hij heeft de ballen verstand van de Israelische samenleving. Heb je uitgelegd wat Amelek betekent.
In tegenstelling tot wat gebeurde met de Duitse Nazi's - die lang niet allen zijn omgebracht (slechts enkele honderden zijn ge-executeerd)
Ongeveer 5,3 miljoen Duitse burgers kwamen om tijdens de Tweede Wereldoorlog.
en de italiaanse nazi's (die bestonden niet eens, maar wellicht bedoelde je de Fascisten, die zelfs als politieke partij nog steeds bestaan)
Het aantal burgerlijke slachtoffers in Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt geschat op ongeveer 100.000 tot 150.000.
en de Rode Khmer die slechts militair verslagen werden door het Vietnamese leger, waar de VS en China Notabene Vietnam over aanvielen(!)
In de strijd tegen de Rode khmer kwamen ongeveer 100.000 burgers om het leven.
wil Netanyahu Hamas compleet uitroeien.
Inderdaad en daar sta ik helemaal achter. Hamas moet compleet worden uitgeroeid. Natuurlijk.
Als je daarbij ook nog de Japanse burgers noemt die door middel van fosforbommen in Tokio en kernwapens in Hirosjima en Nagasaki zijn vermoord, geef je daarmee aan dat het gebruik van massavernietigingswapens daarbij niet worden uitgesloten.
Had elders reeds gezegd de atoombommen niet mee te rekenen (die heeft Israel hier niet nodig). Dan komen we nog steeds uit op ongeveer honderdduizend Japanse burgerslachtoffers.
dan is dat niet omdat een god dit wil,...
God interesseert me geen bal. Ben geen godgelovige.
Als er zoiets als Armaggedon zal plaats vinden, dan is dat niet omdat een god dit wil, maar omdat mensen hun moreel besef in de ijskast zetten als ze zich bedreigd voelen.
Hamas zal worden vernietigd. Ik vermoeed dat er ongeveer 100.000 Palestijnse burgers om het leven zullen komen; vooral omdat de Hamas zich ertussen verschuilt. Dat dit vreselijk is, spreek ik niet tegen, maar we moeten van die Hamas-monsters af en dat gaan we gewoon doen -- ze zijn de oorlog zelf begonnen en wij gaan deze afmaken.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Zeer goed nieuws. Gaza City en omstreken zijn reeds volledig omsingeld! Jemig, een gebied dat slechts ietwat kleiner is dan Amsterdam -- dat is snel gegaan. En nog geeneens 20 IDF doden. De Hamas in Gaza Stad zit in de tang, we zijn de grote grondoorlog nog niet eens begonnen en het echte werk moet nog aanvangen. Ook zijn er weer een enorm aantal Hamas-lieden naar de andere wereld gewerkt.

Een luchtige noot ter afwisseling: https://www.youtube.com/shorts/pdVvqu6ns-4.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: 02 nov 2023 04:20
Peter van Velzen schreef: 02 nov 2023 02:06 Je smoest er wat omheen, en verdedigt het genoicidale bevel uit Deuteronomium om alles te doden wat adem haalt, en het meer gedetailleerde bevel uit 1 Samuel om vrouwen, kinderen zuigelingen, en levende have te doden, door aan te geven dat zulks niet compleet werd uitgevoerd. Maar Saul verliest zijn koninkrijk en daarbij ook zijn leven op grond van het feit dat hij bewust iemand in leven had gelaten.
Nee, maar dat heb ik je reeds uitgelegd en eveneens onderbouwd. Ik ben een Israelische Jood en weet 100% zeker wat het citaat betekent in de Israelische samenleving. Dat jij een dikke Turk met een microfoon volgt, is jouw zaak.

Een luchtige noot ter afwisseling: https://www.youtube.com/shorts/pdVvqu6ns-4
Jemig wat ontpop jij je als het toppunt van arrogantie en doof en blind zijn voor wat iemand met een andere mening zegt. De boodschap van een politieke aktivist in de prullenmand gooien op basis van "hij is een dikke Turk" is belachelijk op dit forum maar voor wat jouzelf betreft beschamend. Het laat je zien als iemand die op dit moment geen enkele waarde geeft aan een ander.

Het doet mij buitengewoon pijn iemand die ik altijd zeer gewaardeerd heb te zien veranderen in een koude machine ontdaan van alle medemenselijkheid. Iemand die zijn morele superioriteit verdedigt via zich totaal immuun te maken voor zelfs de kleinste gewetensbezwaren wanneer voor zijn ogen de gehele leefomgeving van 2,3 miljoen mensen wordt vernietigd. Je wisselt je intense woede enkel af met uitgelaten feestvieren na ieder bericht over doem en ondergang van de vijand en de allerprimitiefste "luchtige noot" ter verpozing van je dolgedraaide haatgevoelens.
Je bent op dit moment een verschrikking om aan te zien.

Ik heb zelf geen enkele warme gevoelens voor Palestijnen, die ik enkel ken als een volk dat meer dan 50 jaar lang zich in de wereld heeft laten zien als plegers van terroristische akties. Maar jouw optreden hier heeft enkel als gevolg dat het me duidelijk maakt dat ik die ook niet hoef te hebben voor de tegenpartij.

Om je tot bezinning te laten komen en je weer een humaan mens te maken zou je er goed aan doen om eens naar David Pakman te luisteren en van hem te leren.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 02 nov 2023 04:20
Peter van Velzen schreef: 02 nov 2023 02:06 Daarom doen de woorden van Netanyahu mij vrezen dat hij wél bereid is om alles te doden wat adem haalt.
Nee, maar dat heb ik je reeds uitgelegd en eveneens onderbouwd. Ik ben een Israelische Jood en weet 100% zeker wat het citaat betekent in de Israelische samenleving. Dat jij een dikke Turk met een microfoon volgt, is jouw zaak. Vind hem okay zover het Trump aangaat, maar hij heeft de ballen verstand van de Israelische samenleving. Heb je uitgelegd wat Amelek betekent.
Amalek is een mythe die Genocide bepleit. Het is niet zo belangrijk wat ik of de in Turkije geboren Amerikaan erover denkt. Veel belangrijker is wat Nethanyahu doet, en als dat inderdaad tot 100.000 doden leidt, miljarden mensen Israël dat zullen aanrekenen, en naar ik vrees ook die Joden die dat bloedvergieten afwijzen. Bereid je maar voor op de wereldwijde haat die men daarmee over Israel en alles wat daarmee in verband wordt gebracht afroept. Het zou zomaar kunnen dat Hamas daarmee vergeleken slecht een gering ongemak zal lijken. Ik hoop dat het anders zal lopen, maar ik vrees dat het nog veel meer levens zal kosten, dan de 10.000 die nu reeds, en de 100.000, die dan reeds door het geweld zullen zijn omgekomen. Nog veel meer vermoorde vrouwen, kinderen en zuigelingen, ook in Israel.

Ik zie de toekomst somber in, als mensen die vier weken geleden nog beschaafde burgers waren, nu honderduizend onschuldige slachtoffers accepteren, als reactie op een moordpartij die, ongeveer 1.700 mensen het leven kostte. Het komt over als 50-voudige bloedwraak, hoe men het ook noemt.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Berjan schreef: 01 nov 2023 23:16 Dat er bij moslims een verborgen antisemitisme kan zijn dat zou best kunnen.

Hamas heeft ook niet het doel om Israel te vernietigen.
Ongelooflijk hoe iemand zo naief kan zijn.

Ook wanneer iemand eenzijdig de kant van de Palestijnen kiest gaat dat blijkbaar automatisch gepaard met doof en blind zijn voor de realiteit.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 01 nov 2023 22:09 @ de mensen die opkomen voor de Palestijnen:

Darfur: 300.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
Jemen 377.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
Syrie 500.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
Algerije 300.000 doden door mede moslims.
Jullie zwegen.
..
Gaza 9.000 doden door Joden.
Jullie zijn woest.

VRAAG: Waarom heb ik ongelijk als ik stel dat jullie boosheid selectief is?
Omdat dit gelazer nu al zo lang wij leven gaande is en nooit lijkt te stoppen!
Omdat Palestijnen als terroristen worden gezien, Israëliërs als goden zelf.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 02 nov 2023 04:57 Zeer goed nieuws. Gaza City en omstreken zijn reeds volledig omsingeld! Jemig, een gebied dat slechts ietwat kleiner is dan Amsterdam -- dat is snel gegaan. En nog geeneens 20 IDF doden. De Hamas in Gaza Stad zit in de tang, we zijn de grote grondoorlog nog niet eens begonnen en het echte werk moet nog aanvangen. Ook zijn er weer een enorm aantal Hamas-lieden naar de andere wereld gewerkt.

Een luchtige noot ter afwisseling: https://www.youtube.com/shorts/pdVvqu6ns-4.
Sommige mensen met wat menselijkheid in hun donder pakken t anders aan:
Een mensenrechtenfunctionaris van de VN, die zaterdag ontslag nam vanwege de wijze waarop de organisatie de oorlog in Gaza behandelt, vindt dat de acties van Israël in Gaza neerkomen op "genocide".

Uit woede over het Israëlische geweld tegen de Palestijnen riep onder meer buurland Jordanië woensdag zijn ambassadeur in Israël terug. Ook de Zuid-Amerikaanse landen Chili en Colombia gingen over tot die stap. De Boliviaanse regering heeft aangekondigd de diplomatieke banden met Is-raël te verbreken.

Tevens worden de geopperde ethnische zuiveringen hier wellicht waarheid. De sinai woestijn lijkt zich hier uitstekend voor te lenen.
http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android

Grijpt Israël het conflict met Hamas aan om alle Palestijnen vanuit de Gazastrook naar de Sinaï-woestijn te verdrijven? Die optie valt in elk geval nadrukkelijk terug te lezen in een gelekt beleidsstuk van het ministerie van Inlichtingen.

Binnen de Israëlische regering circuleert een voorstel voor de massale en gedwongen uitzetting van alle Palestijnse burgers vanuit Gaza naar de Sinaï-woestijn in Egypte.

De plannen - hoe rudimentair ook - versterken de angst in het MiddenOosten dat Israël aanstuurt op een etnische zuivering. De Jordaanse koning Abdullah II sprak van een 'rode lijn' die niet overschreden mag worden: 'Geen vluchtelingen naar Jordanië, geen vluchtelingen naar Egypte.' Aan Palestijnse kant bestaat de vrees voor een herhaling van de 'Nakba' - de verdrijving van naar schatting 700 duizend Palestijnen door Joodse milities in de maanden rond de stichting van de staat Israël.

Ook op de bezette Westelijke Jordaanoever leeft de angst voor een etnische zuivering: Joodse kolonisten hebben daar pamfletten verspreid, waarin ze Palestijnen dreigen te verdrijven naar Jordanië.

Blijf israel maar steunen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gesloten