Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 01 nov 2023 12:45:scissors:
Dat betreft in dit geval de Hamas en ik sta volledig achter de uitroeiing ervan -- ook als het vele burgerdoden kost, hoe dramatisch dat ook moge zijn. Hetzelfde lot hebben de Japaners, de Duitse Nazi's, de Italiaanse Nazi's, de Rode Khmer, etc., moeten ondergaan. Nu is het de tijd voor de Hamas in Gaza. De Hamas is de oorlog begonnen en Israel zal deze afmaken.
Amen!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 01 nov 2023 12:27
dikkemick schreef: 01 nov 2023 12:21 Nou nee dus
Leg uit. Vernietigen is vernietigen. Wat maakt t dan uit hoe?
Er zijn legio zaken die niet zijn toegestaan, zoals het hebben van gijzelaars, het willekeurig doden van burgers zonder een militair doel, martelen, het gebruik van chemische-, biologische- of kernwapens, etc.
Doel is vernietigen van Hamas strijders. Je staat als Israëlische militair nu voor de ingang van een tunnel en hebt alleen mosterdgas tot je beschikking.
Waarom mag dit niet als het doel ermee bereikt wordt? Ze worden vernietigd.
En zeg nou niet dat er conventies zijn want die worden nu ook aan de laars gelapt
Laatst gewijzigd door dikkemick op 01 nov 2023 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

ChaimNimsky schreef: 01 nov 2023 12:45
Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 12:43 Netanyahu gebruikte bewust de openingszin van de "profetie" waarin Samuel Saul aanzette tot de ergste genocide die in de "heilige" bijbel wordt vermeld. Of Israel zich hede ten dage schuldig maakt aan genocide, valt te betwijfelen, maar dat hij er geen moeite mee zou hebbenm om dat eventueel te doen, is gezien die openingszin evident.
Nogmaals, dat is nonsens. In de joodse traditie is Amalek een symbool van het kwaad en constante dreiging. Die lezing staat reeds in de Midrasj Rabbah, de Babylonische Talmoed en de Jeruzalemse Talmoed. Dat betreft in dit geval de Hamas en ik sta volledig achter de uitroeiing ervan -- ook als het vele burgerdoden kost, hoe dramatisch dat ook moge zijn. Hetzelfde lot hebben de Japaners, de Duitse Nazi's, de Italiaanse Nazi's, de Rode Khmer, etc., moeten ondergaan. Nu is het de tijd voor de Hamas in Gaza. De Hamas is de oorlog begonnen en Israel zal deze afmaken.
Jullie zijn altijd het licht of de goede en de ander is altijd het kwaad.. Word je niet moe van die calimero gedachte?

En zou Hamas nog een plek hebben als Israel de Palestijnen eens normaal zou behandelen? Daar al eens aan gedacht?
In de Thora werden ook hele groepen uitgeroeid omdat zij HET kwaad waren. Als ik Israeliet was zou ik me daarvoor schamen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 01 nov 2023 12:50:scissors:
Als ik Israeliet was zou ik me daarvoor schamen.
Als jij een Israëliet was,
dan was jij allang dood!

'Alsdannetjes' zijn meestal vermakelijk omdat je er alle kanten mee opkunt:
  • Als jij Israëliër was,
    dan zou heel Israël zich daarvoor schamen.
.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HierEnNu schreef: 01 nov 2023 13:07
Als jij een Israëliet was,
dan was jij allang dood!

'Alsdannetjes' zijn meestal vermakelijk omdat je er alle kanten mee opkunt:
  • Als jij Israëliër was,
    dan zou heel Israël zich daarvoor schamen.
Alsof alle/heel veel Israëlieten dood zijn. Je had beter kunnen stellen "als jij Palestijn was dan was je allang dood" want dan klopt het alsdannetje beter.

Tevens denk ik niet dat mensen zich zouden schamen voor iemand die zich bekommert om de mensheid in plaats van om een eigen land of volk.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De term Israëlieten werd ook de naam voor de inwoners van het latere koninkrijk Israël. Niet te verwarren met de inwoners van het huidige Israël; deze heten Israëliërs, ongeacht etniciteit, afkomst of godsdienst.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Berjan schreef: 01 nov 2023 13:13 :scissors:
Alsof alle/heel veel Israëlieten dood zijn.
:scissors:
Nee, niet alsof: alle Israëlieten zijn daadwerkelijk dood!
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 01 nov 2023 11:08 Nonsens. In de joodse traditie is Amalek een symbool van het kwaad en constante dreiging. Die lezing staat reeds in de Midrasj Rabbah, de Babylonische Talmoed en de Jeruzalemse Talmoed. Dat betreft in dit geval de Hamas en ik sta volledig achter de uitroeiing ervan -- ook als het vele burgerdoden kost, hoe dramatisch dat ook moge zijn. Hetzelfde lot hebben de Japaners, de Duitse Nazi's, de Italiaanse Nazi's, de Rode Khmer, etc., moeten ondergaan. Nu is het de tijd voor de Hamas in Gaza. De Hamas is de oorlog begonnen en Israel zal deze afmaken.
Je maakt me zeer verdrietig. Was het maar nonsens, maar dat is het helaas niet. De Zin die Netanyahu citeerde kwam uit Deuteronomium 25:17 is de openingszin van deze tekst:
”NIV” schreef: 17 Remember what the Amalekites did to you along the way when you came out of Egypt. 18 When you were weary and worn out, they met you on your journey and attacked all who were lagging behind; they had no fear of God. 19 When the LORD your God gives you rest from all the enemies around you in the land he is giving you to possess as an inheritance, you shall blot out the name of Amalek from under heaven. Do not forget!
In het Nederlands:
”Google translate” schreef: 17 Bedenk wat de Amalekieten u onderweg hebben aangedaan toen u uit Egypte kwam. 18 Toen je moe en uitgeput was, kwamen ze je onderweg tegen en vielen iedereen aan die achterbleef; ze hadden geen angst voor God. 19 Wanneer de HEER, uw God, u rust geeft van alle vijanden om u heen in het land dat hij u als erfdeel in bezit geeft, moet u de naam van Amalek van onder de hemel uitwissen. Niet vergeten!
Daar wordt Saul door Samuel aan herinnert in 1 Samuel 15
”New International version” schreef: 15 Samuel said to Saul, “I am the one the LORD sent to anoint you king over his people Israel; so listen now to the message from the LORD. 2 This is what the LORD Almighty says: ‘I will punish the Amalekites for what they did to Israel when they waylaid them as they came up from Egypt. 3 Now go, attack the Amalekites and totally destroy[a] all that belongs to them. Do not spare them; put to death men and women, children and infants, cattle and sheep, camels and donkeys.’”
Dat weet jij, denk ik ook héél goed. Maar voor de anglofoben onder ons, nog even de Nederlandse vertaling:
Google translate schreef: 15 Samuël zei tegen Saul: Ik ben degene die de HEER heeft gestuurd om u tot koning over zijn volk Israël te zalven; luister dus nu naar de boodschap van de HEER. 2 Dit zegt de Heer van de hemelse legers: ‘Ik zal de Amalekieten straffen voor wat ze Israël hebben aangedaan toen ze hen belaagden toen ze uit Egypte kwamen. 3 Ga nu, val de Amalekieten aan en vernietig alles wat van hen is volledig. Spaar ze niet; mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels ter dood brengen.
Wat de stam Amalek generaties terug de Israelieten ook mag hebben aangedaan, het was niets dat ook maar in de buurt kwam van dit bevel tot complete Genocide. Zuigelingen zijn geen Symbool van het kwaad, maar juist van de onschuld.

Ook noemt Netanyahu Joshua die het land Canaän veroverde. Ook daartoe bevat Deuteronomium een opdracht: in hoofdstuk 20:
”NIV” schreef: 16 However, in the cities of the nations the LORD your God is giving you as an inheritance, do not leave alive anything that breathes. 17 Completely destroy] them—the Hittites, Amorites, Canaanites, Perizzites, Hivites and Jebusites—as the LORD your God has commanded you. 18 Otherwise, they will teach you to follow all the detestable things they do in worshiping their gods, and you will sin against the LORD your God.
”Google translate” schreef: 6 Maar laat in de steden van de volken die de HEER, uw God, u als erfdeel geeft, niets levend achter dat ademt. 17 Vernietig ze volledig: de Hethieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Ferezieten, de Hevieten en de Jebusieten, zoals de HEER, uw God, u geboden heeft. 18 Anders zullen ze je leren de walgelijke dingen te volgen die ze doen bij het aanbidden van hun goden, en zul je zondigen tegen de HEER, je God.
Komt aardig overeen met wat Samuel tegen Saul zou hebben gezegd.
Vind je het vreemd dat mensen die de Ideeën van de Nazi’s bij elke gelegenheid bestrijden en die de betreffende bijbelversen kennen, zich ernstige zorgen maken als Netanyahu een vergelijking maakt met Amalek en de strijd van Joshua.
Hier de reactie van Cenk Yuger en Anna Kasparian.

Hier een meer uitgebreide beschouwing van een theologie-blogger:

In mijn optiek is Netanyahu volstrekt onverantwoord bezig.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 14:18 In mijn optiek is Netanyahu volstrekt onverantwoord bezig.
Dat ben ik met je eens.
Wel is het zo dat hij alltijd zo is geweest en daar nooit een geheim van heeft gemaakt.
Toch heeft hij de steun van de meerderheid, wat te denken geeft over deze meerderheid.

PS.
Saul viel bij God in ongenade toen hij weigerde de Amalekieten uit te roeien.
Daarnaast: Vermoedelijk hebben ze niet eens bestaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 14:18 In mijn optiek is Netanyahu volstrekt onverantwoord bezig.
Mijns inziens heeft Netanyahu het over de vijand Hamas,
niet over de onschuldige bewoners van Gaza.
Maar dat moet Netanyahu zelf maar uitleggen.

De video is afgezien van Netanyahu's speech nogal hysterisch en
in mijn optiek is wat dat betreft de video volstrekt onverantwoord bezig!
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2023 14:35 PS.
zijn bijbelstudies nu echt aan de orde?
elke 10 minuten vermoorden Israelische raketten en bommen een Palestijns kind

Israel bombardeert opnieuw hetzelfde vluchtelingenkamp
https://www.aljazeera.com/news/liveblog ... fugee-camp
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 01 nov 2023 14:42

Video's zijn niet bezig, maar als ik het woord Amalek hoor, dan krijg ik ook bijna een hysterische bui, omdat ik meteen moet denken aan de - volgens de bijbel - zogenaamd door God bevolen - moord op onschuldige kinderen, zuigelingen en dieren. Maar wie het doden van zoveel mogelijk vijandige strijders belangrijker vindt, dan het in leven houden van onschuldigen, die begrijot dat uiteraard niet. Overigens worden psychopaten nooit hysterisch.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 01 nov 2023 14:55
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2023 14:35 PS.
zijn bijbelstudies nu echt aan de orde?
elke 10 minuten vermoorden Israelische raketten en bommen een Palestijns kind

Israel bombardeert opnieuw hetzelfde vluchtelingenkamp
https://www.aljazeera.com/news/liveblog ... fugee-camp
20-1 voor Israël inmiddels. En het goede nieuws....het is nog lang niet afgelopen. Eerst Hamas UITROEIEN
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2023 15:08
HierEnNu schreef: 01 nov 2023 14:42

Video's zijn niet bezig, maar als ik het woord Amalek hoor, dan krijg ik ook bijna een hysterische bui, omdat ik meteen moet denken aan de - volgens de bijbel - zogenaamd door God bevolen - moord op onschuldige kinderen, zuigelingen en dieren. Maar wie het doden van zoveel mogelijk vijandige strijders belangrijker vindt, dan het in leven houden van onschuldigen, die begrijot dat uiteraard niet. Overigens worden psychopaten nooit hysterisch.
Komt nog bij dat Netanyahu het heeft over 3000 jaar geleden, en hij ziet Amalek dus niet als het Kwaad maar als een volk dat toentertijd is uitgeroeid. En daar roept Netanyahu dus weer toe op..
Echt vreselijk, en ook vreselijk dat mensen dit gewoon lijken goed te keuren. Zelf zijn ze bijna uitgemoord tijdens de Holocaust, en dat is vreselijk. Maar het oproepen tot het uitroeien van een ander volk is dan gewoon. Want dat volk is HET kwaad. Kindjes, baby's, ouderen, mannen en vrouwen. Dan hadden ze daar maar niet geboren moeten worden.. Dan hadden ze maar "vrijwillig" moeten oprotten..

Mensen die dit goedkeuren zijn het kwaad, of gewoon een kwaad. En niet de gemiddelde Palestijnse burger.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 nov 2023 14:35
Dat ben ik met je eens.
Wel is het zo dat hij alltijd zo is geweest en daar nooit een geheim van heeft gemaakt.
Toch heeft hij de steun van de meerderheid, wat te denken geeft over deze meerderheid.

PS.
Je ziet kwaad ook gewoon in zijn ogen. Daar is veel menselijkheid uit verdwenen. Zelfs al voor de aanval op 7 Oktober (daarna snap ik het wel, als je volk word aangevallen). En dat doet religieus fanatisme en "wij zijn goed en zij zijn kwaad" denken.
Gesloten