Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Ook (juist) in oorlogssituaties gelden mensenrechten en het "nut" van de aanval. Dat een extreme organisatie zich daar niet aan houdt wil niet zeggen dat het uiterst beschaafde menslievende Israël zich er niet aan hoeft te houden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Neen, dat impliceert dat niet. Voor mij betekent het, dat iets zuiver de keuze is van een bepaalde partij, als het enkel en alleen die partij is die daarover beslist heeft. Als er geen andere partijen deel hebben uitgemaakt van het beslissingsproces. Als enkel en alleen Israël de kosten baten analyse gemaakt heeft en op basis daarvan beslist heeft deze keuze te maken, dan is dat ZUIVER Israëls keuze geweest.HierEnNu schreef: ↑23 okt 2023 21:26Zulks impliceert juist dat het niet de ZUIVER Israëls keuze is,axxyanus schreef: ↑23 okt 2023 20:37Jawel dat is zuiver Israëls keuze. De Hamas terroristen hebben hun keuze gemaakt en hoe Israël daarop reageert is haar keuze. Je kan van oordeel zijn dat het de beste keuze is die Israël kan maken in deze omstandigheden dat alternative keuzes nog slechtere uitkomsten zullen hebben maar het is uiteindelijk de keuze van Israël en van Israël alleen.
Voor zover ik op de hoogte ben, hebben geen andere partijen een zegje gehad in hoe Israël nu reageert, dus is dat zuiver Israëls keuze.
Wat bedoel jij juist met "zuiver iemands keuze", dat jij dit niet ziet als zuiver Israëls keuze?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Dat is het nu net.HierEnNu schreef: ↑23 okt 2023 21:12Het is nog veel erger Maria!Maria schreef: ↑23 okt 2023 20:42Door mij ook en ik waag het erop het woord "beschrijft" te gebuiken ipv. "beweert".
Meestal doen zij dat vanuit de haard van een conflict, waar hun hulp het hardste nodig is.
Ik vraag me eigenlijk waarom er geen berichten zijn over petities van deze getroffen en bedreigde mensen aan Hamas, waarin ze vragen/smeken om de gijzelaars vrij te laten, daar ieder zijn punt ondertussenn luid en duidelijk heeft gemaakt.
Want dat is toch de voorwaarde om de voornaamste levensbedreigende Israelische blokkades op te heffen.
Ik weet, dat moslims het leven in het beloofde hiernamaals belangrijk vinden en de doden zien als martelaars.
Maar deze mensen zijn toch in de eerste plaats ook vader, moeder, broer en zuster en vriend en andere naasten van hen die zij nu zo zien lijden.
Ik kan het me niet voorstellen dat dit niet gebeurd, maar ik heb het nog nergens gelezen.
Vreedzame Gazanen durven dergelijke berichten en/of petities niet aan:Ik heb Gazanen, kennelijk burgers, op TV gezien, die tussen de lijken en platgebombardeerde wijken luidkeels stonden te propageren dat dit de prijs was die zij bereid waren te betalen omdat ze zich verheugden vanwege de overwinning op Israël, daarmee doelend op ''Operatie al-Aqsa Storm' en als dit Allah's wil was dan moest zulks zo geschieden, InsjAllah roepen ze dan ...
- veel Gazanen zijn al voor minder geëxecuteerd door Hamas!
... ze riepen luidkeels op om door te gaan tot alle Joden verdwenen waren uit hun Palestina en dat Allah zou helpen zulks te verwezenlijken ...
... en dan roepen ze weer InsjAllah ...
Je hoort, zoals altijd, het meeste van de schreeuwers.
Maar waar zijn zij, die in stilte lijden?
Zij, die niet achter Hamas staan?
Zij, die niet kunnen geloven, dat hun God/Allah hun kinderoffers wenst?
Die niet hebben gekozen, maar eertijds behoorden tot een minderheid.
Zou dat nu nog zo zijn, nu ze overgeleverd zijn?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Aanwijzingen en goede raad werken niet zoals je zou willen.dikkemick schreef: ↑23 okt 2023 21:14Uitstekend, maar kun je hier een algemene oproep van maken want direct hieronder (hierboven dus) gaat HierEnNu al weer los met oude koeien.Maria schreef: ↑23 okt 2023 20:59Laten we die discussie even laten rusten, want dat is al helemaal uitgekauwd en de meningen zijn bekend.
Kennis en begrip is prima, maar daarmee kom je ook niet verder.
Er is nu een soort status quo[*] van waaruit men verder moet om weer uit deze toestand te komen.
Met achterom kijken is in dit stadium niemand mee gediend.
[*]Status quo (Latijn, bestaande toestand) is een bereikte toestand of situatie die al dan niet in stand dient te worden gehouden. De conservatieve politiek wordt gekenmerkt door het streven naar het handhaven van de status quo.[/i]
De enige oplossing IS de 2 staten oplossing en dat betekent medewerking van Palestijnen EN Israël (op meerdere vlakken)
Geef het goede voorbeeld en/of negeer hetgeen wat je stoort.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Ik denk dat het hier heel duidelijk wordt uitgelegd!
Ps, hebben jullie je eigenlijk wel eens erin verdiept hoeveel joodse organisaties er zijn die wel een vrede willen? Maar die worden door Hamas net zo hard afgeslacht!
Het vertelt ons dat Hamas niet alleen Israel wil vernietigen maar de totale westerse wereld! Hoe zou je dat in hemelsnaam moeten voorkomen of oplossen Appelfflap, Dikkemick, Axxyanus? Wat zouden jullie doen als Hamas volgende week aan jullie deuren klopt? Laten jullie ze binnen? Ga je thee drinken met ze? Je hebt kunnen zien wat ze met de Israelisch in de buurt van Gaza gedaan hebben! Daarbij zijn de leden van Hamas ook nog zulke schijterds dat ze zich verschuilen onder ziekenhuizen en achter huizen van gewone Palestijnen! Hoe ziek wil je het hebben? Hamas heeft niets positiefs voor met de eigen bewoners van de Gazastrook! Of moet ik nog wat filmpjes plaatsen die vandaag zijn vrijgegeven? Wat doe je dan? Ik denk dat dit fanatisme niet tot een 2 statenoplossing gaat leiden! Helaas, met heel veel nevenschade wordt Hamas vernietigd waarna het vredesproces uiteindelijk weer eens kan beginnen! Kortom, voorlopig blijft het de komende 100 jaar een kruidvat!
Ps, hebben jullie je eigenlijk wel eens erin verdiept hoeveel joodse organisaties er zijn die wel een vrede willen? Maar die worden door Hamas net zo hard afgeslacht!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- Bevlogen
Kortom, je wilt dus beweren dat als Hamas 1400 Israelisch heeft vermoord op een meer dan beestachtige wijze, excuses voor de beesten, Israel ook maar 1400 Palestijnen mag vermoorden op dezelfde meer dan beestachtige wijze? Of mogen het er ook 1500 zijn dan? Over proportioneel gesproken! Ga jij tellen? Succes!
We will dance again!
- Bevlogen
Mijn overtuiging bij wat er nu gebeurd op de Gazastrook is iets wat Hamas van te voren bepaald heeft! Ze hadden het kunnen weten! Ze kennen Israel al hun hele leven en ze weten wat de vijand gaat doen! Ze storten het Palestijnse volk in een oorlog, waar bewust burgers niet worden ontzien, en geven Israel de schuld! Als je als Palestijnse burger op de Gazastrook tegen Hamas bent wordt je gewoon geëlimineerd!
We will dance again!
Zuks heb ik uitgelegd in de quote waarop je reageert:axxyanus schreef: ↑23 okt 2023 22:14Neen, dat impliceert dat niet. Voor mij betekent het, dat iets zuiver de keuze is van een bepaalde partij, als het enkel en alleen die partij is die daarover beslist heeft. Als er geen andere partijen deel hebben uitgemaakt van het beslissingsproces. Als enkel en alleen Israël de kosten baten analyse gemaakt heeft en op basis daarvan beslist heeft deze keuze te maken, dan is dat ZUIVER Israëls keuze geweest.HierEnNu schreef: ↑23 okt 2023 21:26Zulks impliceert juist dat het niet de ZUIVER Israëls keuze is,axxyanus schreef: ↑23 okt 2023 20:37
Jawel dat is zuiver Israëls keuze. De Hamas terroristen hebben hun keuze gemaakt en hoe Israël daarop reageert is haar keuze. Je kan van oordeel zijn dat het de beste keuze is die Israël kan maken in deze omstandigheden dat alternative keuzes nog slechtere uitkomsten zullen hebben maar het is uiteindelijk de keuze van Israël en van Israël alleen.
Voor zover ik op de hoogte ben, hebben geen andere partijen een zegje gehad in hoe Israël nu reageert, dus is dat zuiver Israëls keuze.
Wat bedoel jij juist met "zuiver iemands keuze", dat jij dit niet ziet als zuiver Israëls keuze?
- let's agree to disagree?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Dont worry: ik noem jou beslist geen vrijdenker:appelfflap schreef: ↑23 okt 2023 21:48collateral damage is in principe onbedoelde en onvermijdelijke nevenschade
2 miljoen mensen zonder eten, medicatie en water zetten en verwoestende epidemieën bij hen uitlokken terwijl ze verhongeren om 10 à 20 000 terroristen te pakken?
Ik hoop dat je jezelf geen vrijdenker noemt
- ik ben lid van Freethinker!
Haal die plaat dan ook van je voorhoofd af:
- daarna kan er misschien wat verlichting binnendringen,
verlichting welk enig licht kan werpen op jouw verwarring ...
Huhhh???
Bedoel je nu wat je schrijft?
Is dit een adequate reactie?
Ja, ik bedoel wat ik schrijf, wat denk jij dat ik bedoel?
Ik beoordeeld mijn reactie als adequaat gezien de context waarbinnen ik reageer,
- de context die jij om moverende redenen weglaat uit jouw quote.
Ik stel jouw mening daarover oprecht op prijs,
maar let bij het vormen van jouw mening daaromtrent
wel goed op appelfflap's voortdurende framing:
- mijn reactie kan niet adequaat beoordeeld worden op adequaatheid
zonder die context daar bij te betrekken!
Ik vind het een vreemde opmerking.HierEnNu schreef: ↑24 okt 2023 00:15 Ja, ik bedoel wat ik schrijf, wat denk jij dat ik bedoel?
Ik beoordeeld mijn reactie als adequaat gezien de context waarbinnen ik reageer,Vind jij mijn reactie, binnen de context waarbinnen ik reageer, niet adequaat dan?
Ook binnen de context.
Maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Nee hoor, ik begrijp best wel dat één en ander bevreemding kan wekken!Maria schreef: ↑24 okt 2023 00:34Ik vind het een vreemde opmerking.HierEnNu schreef: ↑24 okt 2023 00:15 Ja, ik bedoel wat ik schrijf, wat denk jij dat ik bedoel?
Ik beoordeeld mijn reactie als adequaat gezien de context waarbinnen ik reageer,Vind jij mijn reactie, binnen de context waarbinnen ik reageer, niet adequaat dan?
Ook binnen de context.
Maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Maar OK: wil je het daarbij laten of
zal ik proberen mij in jouw te verplaatsen en
in te vullen wat jij concreet vreemd vindt?
Hier en nu ben ik bezig met de verwerking van het volgen van een college, recent gegeven door de waarschijnlijk wel bekende Professor Ilan Pappé, voormalig IDF militair en tegenwoordig een felle zelfverklaarde antiZionist. Ik beschouw Ilan Pappé tevens als een Israëlische antiSemiet, maar zulks laat onverlet dat ik zijn historische kennis zeer op prijs stel, ook nu, zoals hij de huidige oorlog weet te plaatsen binnen de historische context van het Israël-Palestina conflict. Echt indrukwekkend en knap, zeer geschikt om voor eventuele propaganda doeleinden om te vormen ...
... jammer voor Israël dat hij niet [meer] in het pro-Israël kamp zit ...
... jammer voor Israël dat hij niet [meer] in het pro-Israël kamp zit ...
Consortium News October 23, 2023 schreef:
WATCH: Ilan Pappé — ‘Dehistoricizing Oct. 7’
The Israeli historian explains the history essential to understanding the current attacks on Gaza and the danger of suppressing that history. He spoke last Thursday at UC Berkeley.
VIDEO duurt 1 uur en 38 minuten:
- [Op YouTube!] loopt Transcript naar keuze rechts in beeld mee en
automatische vertaling naar Nederlands is instelbaar.
Video courtesy of Hatem Bazian is also a professor in the Departments of Near Eastern and Ethnic Studies at the University of California, Berkeley.
Ilan Pappé is the author of many books, including The Ethnic Cleansing of Palestine, in which he documents that ethnic cleansing was a long-standing Zionist goal that was planned in detail by David Ben-Gurion in the Red House headquarters outside Tel Aviv. It included a much greater number of atrocities against Palestinians in the establishment of Israel in the late 1940s than Western establishments acknowledge.
Pappé says it was the start of a process of ethnic cleansing that continues until today, especially in what what is happening today in Gaza. (Israel expelled 36 villages between 1948 and 1967 inside Israel, Pappé says.) He says that some of the kibbutzim that Hamas occupied on Oct. 7 were built over the ruins of former Palestinian villages, many of whose inhabitants were expelled to Gaza.
About the The Ethnic Cleansing of Palestine, Publisher’s Weekly wrote:
- “Denied for almost six decades, had it happened today it could only have been called ‘ethnic cleansing.’ Decisively debunking the myth that the Palestinian population left of their own accord in the course of this war, Ilan Pappé offers impressive archival evidence to demonstrate that, from its very inception, a central plank in Israel’s founding ideology was the forcible removal of the indigenous population. Indispensable for anyone interested in the current crisis in the Middle East.”