95 stellingen / vragen aan een christen.(discussie)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Bericht door Rereformed »

HenkM schreef:Over paulus: het masochisme zie ik niet zo.

Nietzsche zag dat wel. Hij geeft in zijn Zarathoestraboek een karakterisering van Paulus om iets heel duidelijk te maken:

Opgejaagd door jou, gedachte!
Onuitsprekelijke! Verhulde! Ontzettende!
O jager achter de wolken!
Teneergebliksemd door jou,
O honend oog, dat mij aanstaart vanuit het donker:
-zo lig ik,
Buig en kronkel, gekweld
Door alle eeuwige martelingen,
Getroffen
Door jou, zeer wrede jager,
O onbekende -god!
Tref dieper!
Tref één keer nog!
Doorsteek en breek dit hart!
Wat moet al dit martelen
Met afgestopte pijlen...
Waartoe mij martelen,
O van leedvermaak vervulde onbekende god?
...
Vergeefs! Blijf steken,
Wreedaardigste doorn! Neen.
Geen hond -slechts jouw wild ben ik!
Zeer wrede jager!

O rover achter wolken!
Spreek toch eindelijk!
Wat wil je, struikrover, van mij?
O door bliksem verhulde! Onbekende! Spreek,
Wat wil je, onbekende god?

Je knelt mij, drukt mij,
...
Je hoort mij ademen,
Beluistert mijn hart,
O Jaloerse-
Waarop toch jaloers?
...
Wil je klimmen,
Klimmen
In mijn hart, tot mijn geheimste
Gedachten doordringen?
...
Of moet ik, gelijk een hond,
me voor jou in het stof wentelen?
in overgave, in razende geestdrift
jou - liefde toekwispelen?

Geef me liefde -wie warmt mij nog?
Wie mint mij nog? -geef hete handen,
Verwarm mijn hart,
Geef mij, de eenzaamste,
die omgeven door zevenvoudig ijs,
naar vijanden leert smachten,
Geef, ja geef over,
Zeer wrede vijand,
Aan mij -jou zelf!

Gevlucht!
Daar vluchtte hij zelf,
mijn laatste, enige metgezel,
Mijn verheven vijand,
Mijn onbekende,
Mijn beul en God.

Neen! Kom terug!
Met al je martelingen!
O kom terug
Naar de laatste van alle eenzamen!
Al mijn traanrijke beken zoeken
Naar jou hun weg!
En mijn laatste hartsvlam
Gloeit op voor jou!
O kom terug,
Mijn onbekende god! Mijn smart! Mijn opperste -geluk!
Born OK the first time
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

"mijn smart -mijn geluk" zegt wel genoeg, ja
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef:
Vuurtje schreef:Het doel van Paulus is duidelijk altijd om het evangelie van Jezus te verspreiden.
Volgens het evangelie van Matteüs predikte Jezus dat je je aan de hele wet moet houden. Paulus predikte dus duidelijk niet 'het evangelie van de Jezus van Matteüs'.
Tja, die zit volgens mij. :)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:

Neen! Kom terug!
Met al je martelingen!
"Kom terug met al je martelingen": Nietzsche zag het goed en verwoord het ook prachtig. Mooi geschreven.
Als hij op bladzijde 51 van Atheology Nietzsche laat opdraven, proef je de bewondering die Onfray koestert voor de filosoof uit Sils-Marie. En gebruikt hem als uitvalsbasis voor nieuwe post-nietzscheaanse hypothesen. Een mooie uitdrukking vond ik: "Zarathoestra moet weer aan het werk".
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
H.M.

Bericht door H.M. »

1. Waar komt jouw god vandaan?
Nu ik:
Wat zit er achter het einde van het heelal
Waar komt de aarde vandaan
Waar komt de zon vandaan
Waar komt de maan vandaan
Waar komt het sterrenstelsel vandaan
Waar komt zuurstof vandaan
Waar komt eicel zaadcel vandaan
Waar komt een spier vandaan
Waar komt een bot vandaan
Waar komt aarde (grond) vandaan
Waar komt water vandaan
Waar komen planeten vandaan
Waar komen de wetmatigheden vandaan die allemaal in de georganiseerde wereld / heelal
bestaan ; ui t een oerknal ???
Waar komen wolken vandaan (u kunt ze wellicht verklaren natuurkunde maar waar komt dan deze natuurkundigheid vandaan dat er bij dat en dat een wolk komt)
Waar komt elektriciteit vandaan (bliksem) u kunt het verklaren misschien maar waar komt het vandaan
Waar komt geluid vandaan
Zoals donder en geluid van wind (u kunt het misschien verklaren dat u het hoort / ziet maar waar komt het vandaan)
Waar komt wind vandaan
Hoe is dan de evolutie tot de zon ontstaan
Hoe is dan de evolutie tot de maan ontstaan
Hoe is dan de evolutie tot de 24 uurs loop van de wereld ontstaan
Etc.
Etc.
Kan namelijk nog wel even doorgaan zo
Allemaal uit een oersoepje en toen een knal ?????......hahahahahahahaha

Ga hier eerst maar eens antwoord op geven dan ga ik dan wel door met vraag 2

Het gaat namelijk niet om de vraag of ik of u kan bewijzen of GOD wel of niet bestaat het gaat om de aannemelijkheid dat het waarschijnlijker is dat GOD bestaat dan dat Hij niet bestaat.
zet wel of niet GOD (Schepper) tegenover elkaar onderzoek de archeologische, medische, schriftuurlijke, menselijke ooggetuigen, bewijzen trek een conclusie en accepteer de consequenties en indien het aannemelijker is dat GOD bestaat dan dat Hij niet bestaat aanvaard Hem dan ook en vraag of je de Geest van GOD mag ontvangen
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dohh.. :shock:
Ik zou zeggen lees eens, om te beginnen, een natuurkunde boek.

En gebruik de zoekfunctie voor je andere vragen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
aton

Bericht door aton »

http://www.bol.com/nl/m/nederlandse-boe ... eboeken_22_" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deslegte.com/studieboeken/" onclick="window.open(this.href);return false;
....en allemaal aan een zacht prijsje.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

H.M. schreef:1. Waar komt jouw god vandaan?
Nu ik:
Wat zit er achter het einde van het heelal
----------of je de Geest van GOD mag ontvangen
Ik ga als ik tijd heb deze vragen beantwoorden.

Aton en Fish hebben al gezegd dat de meeste antwoorden te vinden zijn in boeken en op internet.

Je kan dus in de eerste serie; gemakshalve de zoekopdracht -- Waar komt de ....... vandaan.
In het geval van de aarde regent het meldingen. Dit is er slechts éénvan. Welkom trouwens op freethinker. Het doet me genoegen om commentaar te krijgen.

Groeten,

Piet.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

H.M. schreef:

Ga hier eerst maar eens antwoord op geven dan ga ik dan wel door met vraag 2

Het gaat namelijk niet om de vraag of ik of u kan bewijzen of GOD wel of niet bestaat het gaat om de aannemelijkheid dat het waarschijnlijker is dat GOD bestaat dan dat Hij niet bestaat.
zet wel of niet GOD (Schepper) tegenover elkaar onderzoek de archeologische, medische, schriftuurlijke, menselijke ooggetuigen, bewijzen trek een conclusie en accepteer de consequenties en indien het aannemelijker is dat GOD bestaat dan dat Hij niet bestaat aanvaard Hem dan ook en vraag of je de Geest van GOD mag ontvangen
Je hebt me overtuigd :wink: Nee, helaas het wordt vaak gevraagd: "Bewijs maar het tegendeel". Dan krijgt de stelling: "Ik geloof in kabouters, bewijs maar..." . Dezelfde inhoud. Op het moment dat jij zegt deze bestaan niet, want er zijn geen sporen gevonden van kabouters. Dan zeg ik dat ze slechts zichtbaar zijn voor degenen die hierin geloven en er voor open staan. Want dat is de achterliggende gedachte.

Omtrent je bewijzen die ogenschijnlijk gericht zijn op de god van de Bijbel. Mocht het een andere god zijn, dan mag je me hierop wijzen. Dan zal ik een andere weg bewandelen.

Archeologie: De Bijbel als mythe; waarin de uitkomsten staan van tientallen jaren archeologisch onderzoek in Israël. De titel is duidelijk.
Dit artikel geeft een korte samenvatting:

http://skepp.be/artikels/pseudo-wetensc ... an-jericho" onclick="window.open(this.href);return false;

Schriftuurlijk: Het is een cirkelredenering; het staat in een boek dus het bestaat. Dick Laan heeft veel boeken geschreven over Pinkeltje. Bestaat Pinkeltje nu ook?

Rereformed besteedt hier ook aandacht aan. In dit hoofdstuk van zijn boek.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... eneel5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Menselijke ooggetuigen: Onsamenhangende verhalen van een paar duizend jaar geleden. Noem eens een ooggetuige die iets heeft opgeschreven tijdens het leven van Jezus? Die hem persoonlijk heeft ontmoet.
Peter van Montfoort heeft een artikel vertaald wat enige achtergrond informatie geeft over dit onderwerp.
Op zijn site kun je veel artikelen vinden die het bestuderen waard zijn.

http://www.positief-atheisme.nl/atheist ... jezus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Medisch; wat vloeit hier uit voort? Het is me op dit moment niet duidelijk op welke gronden je hiermee schermt? Kun je dit toelichten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

H.M. schreef: Allemaal uit een oersoepje en toen een knal ?????......hahahahahahahaha
Hier enige informatie over de "knal".

http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers ... 02641.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Over het oersoepje het volgende. Tsjok ook een lid van dit forum heeft een site; waar hij verschillende natuurwetenschappelijke zaken neerzet en tracht te verklaren.

Oersoepje is in vaktermen abiogenesis.

http://evodisku.multiply.com/notes/item ... tes%2Fitem" onclick="window.open(this.href);return false;

Op freethinker is er een startmenu abiogenesis. Hier is de eerste pagina. Onderin kun je verder gaan.

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=41" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu zul je misschien zeggen. Waarom geef je deze links. Omdat het al vaker ter sprake is gekomen. En het natuurlijk nogal vergaand is om het nog een keer over te schrijven.
aton

Bericht door aton »

Piet, zo gaan Bol of DeSlegte met hun boeken blijven zitten als je zo doorgaat. :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

aton schreef:Piet, zo gaan Bol of DeSlegte met hun boeken blijven zitten als je zo doorgaat. :wink:
Ik heb een donkerbruin vermoeden Aton, dat degenen die ons "lastig" vallen met deze vragen nooit een boek gaan kopen op ons advies :) Nog steeds wacht ik op een uitgelaten reactie in de stijl van: "Geweldig, dank je wel mannen. Ik ga alle boeken gelijk online bestellen en daarna direct lezen. Jam, jam ik kan niet wachten".
aton

Bericht door aton »

PietV. schreef:
aton schreef:Piet, zo gaan Bol of DeSlegte met hun boeken blijven zitten als je zo doorgaat. :wink:
Ik heb een donkerbruin vermoeden Aton, dat degenen die ons "lastig" vallen met deze vragen nooit een boek gaan kopen op ons advies :) Nog steeds wacht ik op een uitgelaten reactie in de stijl van: "Geweldig, dank je wel mannen. Ik ga alle boeken gelijk online bestellen en daarna direct lezen. Jam, jam ik kan niet wachten".
MoreTime lijkt me toch al zo iemand ? Eén is toch reeds al deze moeite waard niet ? Die bewuste kei in de stroom.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ben echt benieuwd naar het, of de antwoordden van H.M! H.M, leef je uit en ga ervoor!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

H.M., je strijd hier niet met een open vizier! Door je geplaatste stellingen ben je gewoon voor mij een nieuwe evangelist! Onderbouw je stellingen en we ,ik ga(an) verder!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie