Maar HOE bepalen we nu wat ECHT waar is?Willempie schreef:Ook die, inderdaad. Er zijn Joden die het christendom accepteren, inclusief alle dogma's. Er zijn er ook die Jezus als de Gezalfde accepteren maar niet meegaan in de christelijke dogma's. Ik voel me het meest verwant met de laatsten.HJW schreef: Je bedoelt de joden die niet geloven in een maagdelijke geboorte, niet in een duivel en niet in een messias die sterft voor de zonden van de mensheid ? Niet in een zondeval, niet in een erfzonde ?
Waarom Genesis?
Moderator: Moderators
Re: Waarom Genesis?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat is een hele goeie vraag en ik weet dat je hem al eerder hebt gesteld. Ik denk dat het antwoord hierop niet zo gemakkelijk te geven is. Als ik erover nadenk kan ik niet tot een andere conclusie komen dan dat een ieder van ons dat toch zelf zal moeten uitvinden. De waarheid van een ander hoeft niet mijn waarheid te zijn. Betekent dit dan dat er helemaal niets is om ons aan vast te houden? Nee, gelukkig niet.dikkemick schreef: Maar HOE bepalen we nu wat ECHT waar is?
Hallo meneer God, met Anna.
Die laatste groep....welke dogma's accepteren die niet ? Kun je die specifiek aangeven ?Willempie schreef: Ook die, inderdaad. Er zijn Joden die het christendom accepteren, inclusief alle dogma's. Er zijn er ook die Jezus als de Gezalfde accepteren maar niet meegaan in de christelijke dogma's. Ik voel me het meest verwant met de laatsten.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Vooral de dogma's van de erfzonde en de drievuldigheid. De Gezalfde wordt niet als God zelf gezien maar, zoals de bijbel eigenlijk ook leert, als de Zoon van God. De Heilige Geest wordt niet als een aparte persoon beschouwd maar meer als de Adem van God, met een zeer krachtige betekenis weliswaar maar dus niet met een eigen persoonlijkheid. Ook het "christelijke" begrip van de hel is in het jodendom onbekend.HJW schreef:Die laatste groep....welke dogma's accepteren die niet ? Kun je die specifiek aangeven ?Willempie schreef: Ook die, inderdaad. Er zijn Joden die het christendom accepteren, inclusief alle dogma's. Er zijn er ook die Jezus als de Gezalfde accepteren maar niet meegaan in de christelijke dogma's. Ik voel me het meest verwant met de laatsten.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Nogmaals, sceptisch, omdat je nog nooit een gelovige geweest bent. Het blijft daarom een vooroordeel en geen sceptischisme.dikkemick schreef:Ik noem dat liever sceptisch.Rereformed schreef:Zo gaat dat niet Dikkemick. Indien je wil weten hoe Weinreb te werk gaat moet je zijn boek lezen.dikkemick schreef:Willempie, geef mij een tekst met een aantal willekeurige getallen erin en ik geef er een goddelijke betekenis aan.
Goochelen met getallen kan iedereen.
Van tevoren ervan uitgaan dat het kwak is heet 'vooroordeel'.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- Bevlogen
Dus? Op de 8e dag schiep de mens zijn eigen god? Iedereen moet dus zijn eigen god uitvinden? Maar dan kan die toch alleen maar voor jezelf waar zijn? Wat doe je hier dan? Niet dat ik je aanwezigheid storend vind, in tegendeel, maar wat denk je op dit forum met je posts te bereiken?Willempie schreef:Dat is een hele goeie vraag en ik weet dat je hem al eerder hebt gesteld. Ik denk dat het antwoord hierop niet zo gemakkelijk te geven is. Als ik erover nadenk kan ik niet tot een andere conclusie komen dan dat een ieder van ons dat toch zelf zal moeten uitvinden. De waarheid van een ander hoeft niet mijn waarheid te zijn. Betekent dit dan dat er helemaal niets is om ons aan vast te houden? Nee, gelukkig niet.dikkemick schreef: Maar HOE bepalen we nu wat ECHT waar is?
We will dance again!
Dat heb ik toch al verschillende malen hier uitgelegd. Het lijkt me niet zinvol om mezelf eindeloos te blijven herhalen.lost and not found yet! schreef: Wat doe je hier dan? Niet dat ik je aanwezigheid storend vind, in tegendeel, maar wat denk je op dit forum met je posts te bereiken?
- Bevlogen
Kun je ook op de eerste vraag een antwoord geven? Wat je nu doet heet selectief quoten.Willempie schreef:Dat heb ik toch al verschillende malen hier uitgelegd. Het lijkt me niet zinvol om mezelf eindeloos te blijven herhalen.lost and not found yet! schreef: Wat doe je hier dan? Niet dat ik je aanwezigheid storend vind, in tegendeel, maar wat denk je op dit forum met je posts te bereiken?
We will dance again!
Niemand kent God. Als wij Hem wel zouden kennen zou Hij niet meer zijn dan onze fantasie. Hij openbaart aan ons wat Hij wil openbaren. God openbaart zich, op diverse manieren. Onze opvattingen en interpretaties blijven persoonlijk. Ik denk dat dat ook de bedoeling is. Het gaat in wezen om een persoonlijke verhouding tussen mij en Hem.lost and not found yet! schreef: Dus? Op de 8e dag schiep de mens zijn eigen god? Iedereen moet dus zijn eigen god uitvinden? Maar dan kan die toch alleen maar voor jezelf waar zijn?
- Bevlogen
Sorry Willempie! Hoe vaag wil je het hebben of brengen? Als niemand God kent kunnen we daar ook geen uitspraken over doen! Ook jij niet, hoe graag je dat ook zou willen! En nogmaals, als het een persoonlijke overbrenging is, hoe kun je anderen daarvan overtuigen? Dan ben je toch gewoon uitgeluld?Willempie schreef:Niemand kent God. Als wij Hem wel zouden kennen zou Hij niet meer zijn dan onze fantasie. Hij openbaart aan ons wat Hij wil openbaren. God openbaart zich, op diverse manieren. Onze opvattingen en interpretaties blijven persoonlijk. Ik denk dat dat ook de bedoeling is. Het gaat in wezen om een persoonlijke verhouding tussen mij en Hem.lost and not found yet! schreef: Dus? Op de 8e dag schiep de mens zijn eigen god? Iedereen moet dus zijn eigen god uitvinden? Maar dan kan die toch alleen maar voor jezelf waar zijn?
We will dance again!
Willempie schreef: Betekent dit dan dat er helemaal niets is om ons aan vast te houden? Nee, gelukkig niet.
Ik hou me vast aan diegenen die daarvoor gestudeerd hebben plus uitgebreid onderzoek van hen zelf en velen anderen hebben om hun zaak te onderbouwen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Eh nee, hetgaat om e verhouding tussen jou en je medemensen!Willempie schreef:Niemand kent God. Als wij Hem wel zouden kennen zou Hij niet meer zijn dan onze fantasie. Hij openbaart aan ons wat Hij wil openbaren. God openbaart zich, op diverse manieren. Onze opvattingen en interpretaties blijven persoonlijk. Ik denk dat dat ook de bedoeling is. Het gaat in wezen om een persoonlijke verhouding tussen mij en Hem.lost and not found yet! schreef: Dus? Op de 8e dag schiep de mens zijn eigen god? Iedereen moet dus zijn eigen god uitvinden? Maar dan kan die toch alleen maar voor jezelf waar zijn?
Als er een god mocht zijn, dan kan die prima voor zijn eigen persoonlijke verhoudikngen zorgen. Daar heeft hij jou en mijn dan niet bij nodig. Overigens heeft jou opmerking geen enkele relavatie ten opzichte van de belachelijkhede nuit het boek Genesis.
Ik wens u alle goeds
Dat klopt.lost and not found yet! schreef:Dan ben je toch gewoon uitgeluld?
Het ene sluit het andere toch niet uit? Het gaat inderdaad allemaal over verhoudingen, tussen ons en onze Maker en tussen ons en de andere mensen en de rest van de schepping. Dat is waar Jezus het altijd over had.Peter van Velzen schreef: Eh nee, hetgaat om e verhouding tussen jou en je medemensen!
We praten hier weer volgens dogma's. Je kan niet aantonen dat Jezus bestaan heeft. Je weet niet wat hij gezegd heeft. En aantonen dat er een Maker is, lukt je ook niet. De vraag is waarom mensen vasthouden aan Genesis terwijl dat boek aantoonbaar onjuist en intern tegenstrijdig is. De vraag is niet of er iets van Genesis correct is.Willempie schreef:Het gaat inderdaad allemaal over verhoudingen, tussen ons en onze Maker en tussen ons en de andere mensen en de rest van de schepping. Dat is waar Jezus het altijd over had.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.