95 stellingen / vragen aan een christen.(discussie)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: 95 stellingen / vragen aan een christen.

Bericht door Rereformed »

Vuurtje schreef:Altijd fijn een beetje bijbelvastheid.

16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’

Maar even voor de duidelijkheid, dit is een vloek
Je kan wel merken welk geslacht de bijbel schreef. :lol:
Daar staat tegenover dat zowel man als vrouw er volgens de bijbel voor moeten zorgen dat de ander aan zijn/haar trekken komt.
Volgens Paulus hoeft dat alleen maar indien je zo zwak bent niet zonder te kunnen. :wink:

Prachtig boek die bijbel. 8*)
Born OK the first time
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

HenkM schreef: Dat aan de trekken komen volgde niet uit de teksten die je eerst meegaf.
Dat heb ik dan ook niet beweerd, ik heb wel duidelijk gezegd dat je het in de bijbel kunt vinden.
De tekst met de vloek citeerde ik omdat Getses ernaar verwees.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Rereformed schreef:
Vuurtje schreef:Daar staat tegenover dat zowel man als vrouw er volgens de bijbel voor moeten zorgen dat de ander aan zijn/haar trekken komt.
Volgens Paulus hoeft dat alleen maar indien je zo zwak bent niet zonder te kunnen. :wink:
Dat zou ik anders verwoorden. De reden dat Paulus dit advies aan deze gemeente geeft is om ontucht te vermijden. Dat wil totaal niet zeggen dat dit de enige reden zou zijn.

En verder vind ik het niet vies klinken om zwakken te helpen. Ik snap je wink dan ook niet.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vuurtje schreef:
Dat zou ik anders verwoorden. De reden dat Paulus dit advies aan deze gemeente geeft is om ontucht te vermijden. Dat wil totaal niet zeggen dat dit de enige reden zou zijn.

En verder vind ik het niet vies klinken om zwakken te helpen. Ik snap je wink dan ook niet.
Sorry dat ik even inspring. Het advies van Paulus. Nu is er een filosoof Onfray die een behoorlijke verhandeling geeft over Paulus. Hij ziet Paulus als een hysterische en conservatieve jood.
Volgens Onfray komt zijn fixatie op het libido voort uit masochisme en impotentie. Zijn persoonlijke obsessie komt terug in zijn brieven. Zijn loflied op het celibaat. Het harden van zichzelf en oefenen in zelfbeheersing (Kor:1-9-27). Het afzien van vleselijk genot. Volgens Onfray is Paulus een neuroticus. Die zijn neuroses oplegt aan de wereld. Hij minacht vrouwen en de christenen nemen dit over. Denk maar de uitspraken van Augustinus. De hystericus die tevens de grondlegger is van een beweging. Tientallen jaren dramatisering van een denkbeeldig persoon die hij nooit ontmoet heeft. De persoon Jezus als gijzelaar van Paulus. De grondlegger van een mythe. Aldus een korte impressie uit een boek van Onfray.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Oh, is dat dezelfde augustinus die het geen enkel probleem vond om tegenstanders van het geloof, zij die protesteerden tegen het geloof, anders gelovigen, te martelen en vervolgens te vermoorden?
(anders dan Thomas van Aquino, die alleen het doden van toepassing vond).

Over paulus: het masochisme zie ik niet zo. Als hij impotent was is het geen wonder dat hij elke man en vrouw 'vleselijk' plezier ontzegde. Ik niet> niemand niet. (ja ja ... niemand niet = iedereen ... ik weet het).
Dat minachten van vrouwen komt dan ook niet vreemd over. Er was er 1, wellicht wel meerdere, die hem uitlachte/belachelijk maakte met zijn pogingen. Dat werd, natuurlijk, nooit vergeven.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

PietV. schreef:
Vuurtje schreef:

Sorry dat ik even inspring. Het advies van Paulus. Nu is er een filosoof Onfray die een behoorlijke verhandeling geeft over Paulus. Hij ziet Paulus als een hysterische en conservatieve jood.
Volgens Onfray komt zijn fixatie op het libido voort uit masochisme en impotentie. Zijn persoonlijke obsessie komt terug in zijn brieven. Zijn loflied op het celibaat. Het harden van zichzelf en oefenen in zelfbeheersing (Kor:1-9-27). Het afzien van vleselijk genot. Volgens Onfray is Paulus een neuroticus. Die zijn neuroses oplegt aan de wereld. Hij minacht vrouwen en de christenen nemen dit over. Denk maar de uitspraken van Augustinus. De hystericus die tevens de grondlegger is van een beweging. Tientallen jaren dramatisering van een denkbeeldig persoon die hij nooit ontmoet heeft. De persoon Jezus als gijzelaar van Paulus. De grondlegger van een mythe. Aldus een korte impressie uit een boek van Onfray.
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, we zijn hier immers voor wat discussie. Als je niet gelooft dat Paulus Jezus heeft ontmoet dan zullen dit soort boeken als van Onfray best aantrekkelijk zijn om te lezen. Voor mij is het overduidelijk dat Paulus zich aanpast aan wat hij aantreft en wat nodig is. Zo schrijft hij net zo makkelijk brieven om eens te stoppen over de wet en je te richten op vrijheid. Het doel van Paulus is duidelijk altijd om het evangelie van Jezus te verspreiden.
aton

Bericht door aton »

Vuurtje schreef: Als je niet gelooft dat Paulus Jezus heeft ontmoet dan zullen dit soort boeken als van Onfray best aantrekkelijk zijn om te lezen.
Paulus hééft Jezus nooit ontmoet. Dat is geen kwestie van geloof, maar een simpel feit. Schrijft ie zélf !
Voor mij is het overduidelijk dat Paulus zich aanpast aan wat hij aantreft en wat nodig is.
Kan je dit even toelichten ?
Zo schrijft hij net zo makkelijk brieven om eens te stoppen over de wet en je te richten op vrijheid.
1- Aan wie waren deze brieven gericht ?
2- Van die vrijheid is er na 2000 jaar nog niet zoveel te merken, mijn gedacht !
Het doel van Paulus is duidelijk altijd om het evangelie van Jezus te verspreiden.
Probleem: Jezus hád geen evangelie te verspreiden, wel een oproep aan alle joodse stammen zich aan de Wet te houden en niet de Hellenistische cultuur aan te hangen. Paulus had wél een ' evangelie ', een Hermetisch-gnostische cultus, opgehangen aan Jezus zoals Piet V heeft duidelijk gemaakt.
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

aton schreef:[Probleem: Jezus hád geen evangelie te verspreiden, wel een oproep aan alle joodse stammen zich aan de Wet te houden en niet de Hellenistische cultuur aan te hangen. Paulus had wél een ' evangelie ', een Hermetisch-gnostische cultus, opgehangen aan Jezus zoals Piet V heeft duidelijk gemaakt.
Het is onjuist om te stellen dat Jezus geen evangelie had te verspreiden. In Mattheüs is te lezen dat Jezus rondtrok en het evangelie van het Koninkrijk verkondigde.

Mat 9,35
En Jezus ging alle steden en dorpen langs en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal.

Elders schreef iemand hier dat Christenen zich niet aan de wet behoeven te houden omdat Jezus de wet vervuld zou hebben. Als inderdaad vervuld staat voor afschaffen, zijn Christenen dus anarchisten. Maar dat is volgens Paulus niet zo;

Heb 10,28
Indien iemand de wet van Mozes terzijde heeft gesteld, wordt hij zonder mededogen gedood op het getuigenis van twee of drie personen.

Je ziet het. Er zullen dan heel wat Christenen gedood moeten worden. Maar er staat niet bij door wie. Mazzelpikken toch?
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
aton

Bericht door aton »

Getses schreef: Het is onjuist om te stellen dat Jezus geen evangelie had te verspreiden. In Mattheüs is te lezen dat Jezus rondtrok en het evangelie van het Koninkrijk verkondigde.
En wie was Matteüs ?
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

aton schreef: Paulus hééft Jezus nooit ontmoet..
Wie was Paulus? Wie was Jezus?
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
aton

Bericht door aton »

Getses schreef:
aton schreef: Paulus hééft Jezus nooit ontmoet..
Wie was Paulus? Wie was Jezus?
Goeie vraag, maar geen antwoord op wie Matteüs was.
In Mattheüs is te lezen dat Jezus rondtrok en het evangelie van het Koninkrijk verkondigde.
Blijkbaar hecht je toch belang in wat Matteüs schreef. Dus nogmaals: Wie was Matteüs ?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkM schreef: Over paulus: het masochisme zie ik niet zo.
Onfray verwijst binnen dit begrip naar Paulus die een voorliefde heeft voor vernedering. Hij maakt hier ook een balans over op. Op wat hij allemaal wel heeft moeten verdragen tijdens zijn evangelisatie tournee. 5 geselingen, telkens 39 slagen, driemaal met geselroeden getuchtigd, eenmaal gestenigd in Anatolië en Lystra. Drie schipbreuken overleeft, aanvaringen met struikrovers, vermoeiende voettochten in de verzengende zon. Gedwongen vasten, gebrek aan water en het doorstaan van vrieskou. Verblijf in gevangenissen, ballingschap. Hij ondergaat spot gelaten en toont een minachting voor zijn eigen lichaam en voor iedereen in het algemeen.
Of hij het allemaal heeft meegemaakt dat betwijfel ik.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

PietV. schreef:
HenkM schreef: Over paulus: het masochisme zie ik niet zo.
Onfray verwijst binnen dit begrip naar Paulus die een voorliefde heeft voor vernedering. Hij maakt hier ook een balans over op. Op wat hij allemaal wel heeft moeten verdragen tijdens zijn evangelisatie tournee. 5 geselingen, telkens 39 slagen, driemaal met geselroeden getuchtigd, eenmaal gestenigd in Anatolië en Lystra. Drie schipbreuken overleeft, aanvaringen met struikrovers, vermoeiende voettochten in de verzengende zon. Gedwongen vasten, gebrek aan water en het doorstaan van vrieskou. Verblijf in gevangenissen, ballingschap. Hij ondergaat spot gelaten en toont een minachting voor zijn eigen lichaam en voor iedereen in het algemeen.
Of hij het allemaal heeft meegemaakt dat betwijfel ik.
Konden die lui in Anatolie en Lystra niet mikken, of zo?

Had een boel ellende gescheeld.

Dit type is mij niet geheel onbekend, trouwens.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef: Aldus een korte impressie uit een boek van Onfray.
Voor de liefhebbers: het boek heet Atheologie.

Onfray haalt deze typering op zijn beurt weer voornamelijk uit de Antichrist van Nietzsche (§42, 47 en 58).
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vuurtje schreef:Het doel van Paulus is duidelijk altijd om het evangelie van Jezus te verspreiden.
Volgens het evangelie van Matteüs predikte Jezus dat je je aan de hele wet moet houden. Paulus predikte dus duidelijk niet 'het evangelie van de Jezus van Matteüs'.
Born OK the first time
Plaats reactie