BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Het kenbare en het Verborgene

Bericht door bonifacius »

Peter van Velzen schreef: 19 nov 2015 04:16 Ik ruim vooralsnog geen plaats in voor een God.
Maar jij bént God Peter!
Zie vanaf 19:23 uit het transcript van deze video > https://www.youtube.com/watch?v=eYCphOBe7Y8&t=39s
...
So to sense your connectedness with the source is the realization that God loves you, but you don't need the words anymore.
There's just a trust and there's no duality anymore, because you are an extension of the one, an emanation of the one.

So faith really is trust, but the trust is not something you can think yourself into.
Ultimately, you need to let go of all these concepts, although when you later talk about it, you may take them up again.
But for the experience of it, you let go of concepts and you can sense in the space between two thoughts, in the space of awareness, you can sense the stillness, the presence, and you can sense it as a silent power.
Silent.
That's the Dao.
It's Chinese.
A silent power.
And that silent power is inseparable from who you are.
It's you and much infinitely vaster than you, both at the same time.
It's almost as if a ray of sunlight that arrives here suddenly realizes its source, its a ray of sunlight suddenly realizes its own source, where it comes from.
And it also realizes that it can never be totally separate from the source, because there's the ray of sunlight.
Some are is still connected to the sun, which in this analogy, that's the source.
So the ray of sunlight then could say, "My fear has disappeared, because I realize that I'm connected to something much vaster and this vastness is sustaining me."
It could say that.
It could also say, and some have, some rays have done that, "I am the sun."
Ecstatic, translated in this analogy, there have been mystics in various traditions who said, "I am God."
It's not advisable to say that. People don't like it.

(audience laughing)
...
Maar je bent (nog) geen mysticus. :wink:
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Re: Het kenbare en het Verborgene

Peter van Velzen schreef: 19 nov 2015 10:46 Er is licht (aan het einde van de tunnel) als de oogzenuw weer begint te werken.
De visie van een expert :lol:
bonifacius
Diehard

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

heeck schreef: 28 dec 2023 10:21
“Bonifacius” schreef: Uitzicht op een lijfloos bestaan" verzin jij maar, daar gaat het helemaal niet over.
Lees terug en sla alles over dat jij off-topic hebt ingebracht.

Roeland
Ik ben terug on-topic hé Roeland. :wink:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: 26 dec 2023 14:25 Ik kijk niet alleen naar de hergeboorte van de psychedelica, ik onderga ze ook! Wat al begonnen is 33 jaar geleden met holotropisch ademwerk
Een mooie omschrijving van niets anders dan hyperventileren :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

doctorwho schreef: 05 jan 2024 19:18
bonifacius schreef: 26 dec 2023 14:25 Ik kijk niet alleen naar de hergeboorte van de psychedelica, ik onderga ze ook! Wat al begonnen is 33 jaar geleden met holotropisch ademwerk
Het vervangen van de term 'hyperventilatie' door 'holotropisch ademwerk' door Stanislav Grof heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat holotropisch ademwerk een doelgerichte spirituele praktijk is, terwijl hyperventilatie binnen de medische context moet worden beschouwd als aandoening waar de effecten als ongewenst worden beschouwd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef:
Het vervangen van de term 'hyperventilatie' door 'holotropisch ademwerk' door Stanislav Grof heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat holotropisch ademwerk een doelgerichte spirituele praktijk is, terwijl hyperventilatie binnen de medische context moet worden beschouwd als aandoening waar de effecten als ongewenst worden beschouwd.
Eens kijken waar die twee kijkrichtingen elkaar tegenkomen, want dat is pas echt interessant:
https://sciencebasedmedicine.org/holotropic-breathwork/
. . .
The spiritual interpretation of psychedelic drugs, however, continues to this day.

However, in the mid-20th century psychologists experimented with what they called hallucinogens to determine if they had a therapeutic potential. This experience was generally a negative one, leading to international banning of the recreational use of hallucinogens or psychedelics.

However, the spiritual use continues, and in fact, in an attempt to distance this use from the psychological or recreational use, a new term has been proposes – “entheogen“.

Entheogen is a neologism used to designate psychoactive substances employed in culturally sanctioned visionary experiences in ritual or religious contexts.
. .
Buitenlijfelijk bewustzijn is er niet echt dichterbij van gekomen, dat is zeker.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 07 jan 2024 11:30
However, in the mid-20th century psychologists experimented with what they called hallucinogens to determine if they had a therapeutic potential. This experience was generally a negative one, leading to international banning of the recreational use of hallucinogens or psychedelics.

Roeland
Je bron geeft de feiten onjuist weer, Heeck.
Er zijn wel degelijk therapeutische effecten voor psychedelische drugs of zogenaamde hallucinogenen:

Het Center for Psychedelic Research aan het Imperial College London is bijvoorbeeld een hedendaagse onderzoeksgroep die zich richt op de werking en klinisch gebruik van psychedelica, het verkennen van bewustzijn en behandelingen voor geestelijke gezondheidsstoornissen. De groep staat onder leiding van Prof David Nutt en Dr David Erritzoe. De groep is 's werelds eerste academische instelling die zich toelegt op het verkennen van de therapeutische voordelen van psychedelische drugs.

Het Center richt zich op twee belangrijke onderzoeksgebieden: de werking van psychedelische drugs in de hersenen en hun klinische bruikbaarheid, bijvoorbeeld als hulpmiddelen bij psychotherapie, met een bijzondere focus op depressie. Het Center heeft studies uitgevoerd naar het gebruik van psychedelica bij de behandeling van depressie, anorexia, chronische pijn, obsessief-compulsieve stoornis en gokverslaving. Het Center heeft ook studies uitgevoerd naar het gebruik van ketamine voor de behandeling van depressie. En het Center heeft verschillende onderzoeksartikelen gepubliceerd over de therapeutische effecten van psychedelica.

Bijvoorbeeld is er het therapeutisch effect van psilocybine:
https://www.imperial.ac.uk/news/219413/ ... epressant/

Dus, je claim dat 'hallucinogenen' of beter bekend als psychedelica geen therapeutische effecten zouden hebben is onwaar.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef: 07 jan 2024 10:49
doctorwho schreef: 05 jan 2024 19:18
De context maakt mij niet uit het blijft hyperventileren en er is geen enkele reden aan te nemen dat dit gezond zou zijn. Enkel de uitbaters van deze praktijken ondervinden verbetering in hun pecuniaire gezondheid. Ik lees op een site hierover een online groepsintro voor slechts 150,- dus maal 10 -12 personen :D Aan een verhoogd alcoholpercentage in het bloed kan je met een beetje goede wil best geestverruimende effecten toekennen. Daarmee wordt stevig drinken ineens een doelgericht spirituele praktijk.
https://www.skepsis.nl/blog/2008/05/min ... breathing/

En voor de liefhebbers van bullshitbingo
https://www.holotropischademwerk.nl/#:~ ... %20€%20320
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef: Het Center richt zich op twee belangrijke onderzoeksgebieden: de werking van psychedelische drugs in de hersenen en hun klinische bruikbaarheid, bijvoorbeeld als hulpmiddelen bij psychotherapie, met een bijzondere focus op depressie.
Tuurlijk!
In het fatsoenlijke geval gaat het om het maken van onderscheid tussen kuur en kul.
En hoe de kuurtak veilig kan worden bevorderd en de kultak even veilig apart kan worden gehouden.

En dat gaat niet volgens jouw methode waarbij getuigenissen van lijfloos reizen met een los bewustzijn per dekreet net zo serieus genomen dienen te worden als de normalere.

Roeland
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

doctorwho schreef: 07 jan 2024 13:56Aan een verhoogd alcoholpercentage in het bloed kan je met een beetje goede wil best geestverruimende effecten toekennen. Daarmee wordt stevig drinken ineens een doelgericht spirituele praktijk.
*!!* Disclaimer *!!*
  • Ik vraag dit voor een verre kennis,
    niet voor iemand uit directe kring! :^o
*!!* Disclaimer *!!*

Vier prangende vragen:
  • Wordt deze doelgericht spirituele praktijk erkend als therapie?
  • Wordt deze therapie vergoed door de basisverzekering?
  • Is aanvullende verzekering zinvol ingeval van dagelijkse therapie??
  • Zijn er opname [=inclusief inname!] mogelijkheden,
    met name tijdens zon-, feest- en vakantiedagen?
NB:
  • de betreffende kennis heeft naar aanleiding van
    één of andere 'religie van de Liefde' de betreffende therapie dringend nodig,
    met name vanwege stekende pijnen rond de hartstreek!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

HierEnNu schreef: 07 jan 2024 17:03
Vier prangende vragen:
Inname kan thuis of bij uitbaters met een daartoe strekkende vergunning
Opname kan zowel IC als Jellinek zijn.

[
b]NB:[/b]
Slechte gewoontes

kom bij de dokter
dok het doet pijn
pijn die je niet voelt
dus zal het wel iets ernstigs zijn
dok zegt:geen punt
dat je een borreltje gebruikt
ik krijg er zelf ook trek in
als ik je adem ruik

slechte gewoontes zijn het hardnekkigst
slechte gewoontes zijn gewoon de pest
maar slechte gewoontes blijven het lekkerst
want slechte gewoontes smaken het best

https://www.dedijk.nl/?tekstid=150&menu=teksten
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 07 jan 2024 17:03
doctorwho schreef: 07 jan 2024 13:56Aan een verhoogd alcoholpercentage in het bloed kan je met een beetje goede wil best geestverruimende effecten toekennen. Daarmee wordt stevig drinken ineens een doelgericht spirituele praktijk.
*!!* Disclaimer *!!*
  • Ik vraag dit voor een verre kennis,
    niet voor iemand uit directe kring! :^o
*!!* Disclaimer *!!*

Vier prangende vragen:
NB:
Ik zou die kennis adviseren een goede all inclusive te boeken met mooi weer en een groot dagelijks alcohol window. Ik heb jaren geleden met Russen om 10:00 aan de wodka gezeten en met Engelsen aan het bier. Je hoeft resort niet af en het gaat de hele dag door.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Laten we eens nagaan wat de wetenschap zegt over Holotropic Breathwork (HB):

"In support of H2, the HB group reported statistically significantly higher ASA
scores relative to the comparison group, while controlling for baseline ASA
scores. The ASA dimension quantifies one’s experience of ‘‘an extraordinarily
unusual and nonordinary state of awareness versus one’s state of consciousness
being no different than usual’’ (Pekala, 1991, p. 132). As previously stated, in
Singer’s (1977) view, it is the quantitative shift in the intensity, rather than the
pattern, of phenomenology that constitutes an ASC. Thus, from Singer’s
perspective, this result supports the long-standing assumption that HB induces
non-ordinary or altered SoCs
(e.g., Rhinewine & Williams, 2007)."

Bron: https://www.atpweb.org/jtparchive/trps-47-15-01-3.pdf
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MaartenV schreef: 07 jan 2024 17:54 Laten we eens nagaan wat de wetenschap zegt over Holotropic Breathwork (HB):
Cochrane reviews beste Maarten :evil3:
heeck
Ontoombaar

Re: De "spirituele ik", die als aparte entiteit buiten ons lichaam zou kunnen bestaan.

Bericht door heeck »

MaartenV,

Niet vergeten wat je echt vindt, want dat dreigt door het samenvoegen van titels verloren te gaan.
En daarmee dreigt het hele verband tussen je losse aanhalingen weg te vallen.
Aan het werk dus en een ware hypothese inclusief ondermeer ontkrachtende regenboograpporteringen opstellen.

Roeland
Dd januari 2022:

DE “SPIRITUELE IK”, DIE ALS APARTE IDENTITEIT BUITEN ONS LICHAAM ZOU KUNNEN BESTAAN.
Maria schreef: 24 jan 2022 14:08
MaartenV schreef: 24 jan 2022 10:03 Bij de dood scheiden de twee domeinen zich volgens mij. Het materieel domein van de chemie scheidt zich dan van het domein van de innerlijke ervaringswereld. Daar waar ze nog correleerden bij leven. Deze scheiding zorgt ervoor dat we ten volle het innerlijk domein zullen ingaan, terwijl we nu nog te sterk gebonden zijn aan de chemie van de hersenen en dit innerlijke domein maar ten dele beleven.

Domein 2 (de innerlijke ervaringswereld) en domein 1 (de materie van de hersenchemie) binden zich bij het vormen van de hersenen in de baarmoeder.

Domein 1 ervaren we met onze zintuigen. Domein 2 ervaren we met ons innerlijk oog, eveneens behorend tot domein 2.
Je kunt steeds weer met variaties komen en jouw "innerlijke ik" ook steeds anders benoemen.
Het thema blijft hetzelfde.

Samengevoegd met eerder topic met dezelfde soort inhoud in diverse varianten.
Titel aangepast aan de permanente functie, die dit topic zal hebben als opvolging na het gesloten BDE topic
Plaats reactie