BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door heeck »

“Bonifacius” schreef: Wat een toeval!
Zouden jij en in dan misschien toch meer gemeen hebben met elkaar dan we vermoeden?
Misschien hebben we elkaar wel in een vorig leven gekend!
Vast geen vorig leven want toen was paranormaal nog heel gewoon.
We hebben vast een overlap in ervaringen. En ook wat leeswerk. Alleen met een ander lijf en een andere instelling.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 27 dec 2023 11:05 NLP

Persoonlijke getuigenissen, zeker anonieme, stellen niets voor.
Roeland
Eerst zien en dan geloven hé Roeland! :lol:
heeck schreef: 27 dec 2023 11:05 Sommige op naam ook niet; de top-NLP-er Emile Ratelband bijvoorbeeld.
Ratelband is zowat het slechtste reclame die NLP ooit kon krijgen.
heeck schreef: 27 dec 2023 11:05 Altijd vooral vooraf beter rondkijken en voorbij de neus:
https://www.kwakzalverij.nl/tag/neuroli ... grammeren/
Jaja, stichting skepp, waar jij "de voorzitter" van bent, weet het weer allemaal beter! :lol:
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 27 dec 2023 11:14 Vast geen vorig leven want toen was paranormaal nog heel gewoon.
Ze moesten jou toch echt voorzitter van stichting skepp maken.
Bestaat dat postje niet of is het al ingenomen door een andere fervente aanhanger van Dawkins dan jij?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat is er mis met meester goeroe en leider Dawkins? Hij die altijd overal blind gevolgd en vertrouwd wordt omdat Hij Dawkins is?
Je MOET Hem wel innerlijk ervaren en leren kennen uiteraard.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 23 dec 2023 19:47
MaartenV schreef: 12 dec 2023 18:14 Zolang er vragen of tegenwerping en komen, antwoord ik naar best vermogen uit beleefdheid en omdat de forum regels dat vereisen. Dat men hier blijft vragen stellen doet me dus blijvend responderen.
Ik heb een vraag. :wink:
Vanwaar eigenlijk jouw diepe interesse in bijna-dood ervaringen?
Yo Maarten, een 70 jarige kennis van mij, (die nu op sterven ligt) schreef me drie jaar geleden dit:
Er zijn twee tegenstrijdige dingen bij mij:
1. De angst voor de ego-dood als totale en onomkeerbare vernietiging van het bekende.
2. De angst voor wat er "mij" te wachten staat na de dood.
Dat is het gevolg van mijn extreem katholieke opvoeding.
Ik heb namelijk de sterke overtuiging dat ik mijn leven niet goed geleid heb en daar de prijs ga moeten voor betalen.
De angst voor de eeuwige verdoemenis, die er bij mij van kleins af ingehamerd is, is als buikgevoel blijkbaar onuitroeibaar.
Een groot deel van zijn leven heeft mijn kennis zich bezig gehouden met onderzoek naar bijna-dood ervaringen terwijl hij er zelf nooit één had. Hij heeft zowat alles gelezen wat er over te lezen valt.
Als ik dan zo bekijk wat hij me drie jaar geleden schreef meen ik daar een lijden aan thanatofobie in te ontwaren. Effe googlen op "thanatofobie" levert me dit op...
In Dit Artikel

Iedereen is bang voor de dood, maar wanneer de doodsangst je dagelijkse bezigheden gaat beïnvloeden, heb je last van doodsangst. Thanatofobie – ofterwijl angst voor de dood – is een soort fobie die ervoor zorgt dat je gestrest raakt en over de dood nadenkt.

Bang zijn voor de dood of Thanatofobie zijn dezelfde aandoeningen omdat ze vergelijkbare symptomen, oorzaken en behandeling hebben. Thanatofobie is ernstige doodsangst die individuen op verschillende manieren treft.

Chapman University publiceerde een onderzoek met de titel “America’s Top Fears 2020/2021” waaruit bleek dat 58,5% van de deelnemers bang is voor de dood.
Sommige getroffen personen maken zich zorgen over wat de volgende fase zal zijn, terwijl anderen bang zijn om te sterven.

https://hoofdbaas.com/angst/bang-voor-de-dood/
Vandaar vraag ik me af of thanatofobie bij jou ook wat kan spelen gezien je enorme interessen in bijna-dood ervaringen.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 27 dec 2023 11:14 @Bonifacius

We hebben vast een overlap in ervaringen. En ook wat leeswerk. Alleen met een ander lijf en een andere instelling.

Roeland
heeck schreef: 26 dec 2023 10:00
“Bonifacius” schreef: Wat Barry Beyerstein betreft, die is al 16 jaar dood en de inmiddels 92 jarige Stanislav Grof's staat met zijn werk en onderzoek in de huidige renaissance van de psychedelia weer helemaal in de schijnwerpers.
We hebben slecht vernigbare interesses. Jij kijkt naar de hergeboorte van psychedelica terwijl ik nieuwsgieriger ben naar de hersenpatronen die bij het gebruik daarvan worden geactiveerd en kennelijk als benijdenswaardig worden aanbevolen door de slijters en sommige gebruikers ervan.

Ik had nog wat overzichten in de aanmaak voor je, maar die zullen bij jou waarschijnlijk alleen maar giechelbuien en navenant toetsenbordgebruik oproepen.
Bij sommigen ook nog uitzicht op een lijfloos bestaan. Wel ja, waarom niet, kritiekloos geloven kent geen eind.

Roeland
Je moet toch is wat anders lezen dan die Barry Beyerstein en Richard Dawkins hoor.
"Uitzicht op een lijfloos bestaan" verzin jij maar, daar gaat het helemaal niet over.
Maar ja, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
'De beroemde psychiater Stanislav Grof zegt – op basis van dertig jaar onderzoek naar veranderde bewustzijnstoestanden (door hem holotrope bewustzijnstoestanden genoemd, omdat het individu hierin de enge grenzen van het lichaam overstijgt) – dat de ervaringen die de schering en inslag van spiritualiteit vormen, niet metafysisch of bovennatuurlijk zijn (ook al zijn ze op zichzelf werkelijk uitzonderlijk). Ze maken gewoon deel uit van het spectrum van menselijke ervaringen. Dat betekent dat zulke ervaringen het object van wetenschappelijk onderzoek kunnen zijn. Er bestaat geen tegenstelling tussen wetenschap en spiritualiteit op het gebied van de ervaringen die de basis vormen van spiritualiteit, er ontstaat alleen een tegenstelling wanneer spiritualiteit tot religieuze dogma’s wordt en in dienst komt te staan van macht en invloed in de samenleving.'

Fragment uit: De verbinding tussen wetenschap en spiritualiteit
© 2012 Ervin Laszlo en Kingsley L. Dennis
bonifacius
Diehard

Heb je zelf enige ervaring met wat dan ook Roeland?
Je lijkt met me zo'n type dat van de zijlijn alles "objectief" onderzoekt maar nergens durft / wilt aan deelnemen.
Mijn op stervende liggende kennis is zo'n type. Heel zijn leven is hij niet onder de kerktoren uit durven komen maar hij meent wel alles te weten.
Deze internettijden zijn natuurlijk ideaal om "de kennis" van zulke type te vergroten.
Iedereen met een smartphone op zak weet nu alles meteen.
De vraag is dan wel: Wat ben je ermee zonder ervaring / beleving?
heeck schreef: 27 dec 2023 11:05
Altijd vooral vooraf beter rondkijken en voorbij de neus:
https://www.kwakzalverij.nl/tag/neuroli ... grammeren/

Roeland
Je had me deze die ik al lang ken nog niet gegeven > https://skepp.be/nl/nlp-–-neurolinguïst ... ogrammeren :wink:
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 27 dec 2023 19:44
Je lijkt met me zo'n type dat van de zijlijn alles "objectief" onderzoekt maar nergens durft / wilt aan deelnemen.
Mijn op stervende liggende kennis is zo'n type. Heel zijn leven is hij niet onder de kerktoren uit durven komen maar hij meent wel alles te weten.
Deze internettijden zijn natuurlijk ideaal om "de kennis" van zulke type te vergroten.
Bonifacius, jij bent hier naar dit vrijdenkers forum gekomen. Het is dus aan jou om je te gedragen volgens de voorschriften van dit forum. Dit soort opmerkingen gericht op het neerhalen van iemand omdat die wat minder goedgelovig is als jou worden hier niet gewaardeerd. Jou bijdragen hier lijken voornamelijk een grote egotrip waarbij je vooral probeert jezelf als het grote voorbeeld af te schilderen en iedereen die niet voldoende met je mee gaat in je foes-lijstje zet.

Probeer nu eindelijk eens bijdragen te leveren waar een vrijdenkers iets aan heeft, namelijk een degelijke poging om je visie wat te onderbouwen i.p.v. gewoon je helden te citeren waarmee je niemand overtuigd die al niet overtuigd is. Heb jij op dit forum iets te bieden aan vrijdenkers? Zo ja waarom doe je dat niet? Zo neen, wat doe jij hier dan?

Als je op deze manier blijft doorgaan, zullen er maatregelen volgen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius
Diehard

axxyanus schreef: 27 dec 2023 20:49
Bonifacius, jij bent hier naar dit vrijdenkers forum gekomen. Het is dus aan jou om je te gedragen volgens de voorschriften van dit forum. Dit soort opmerkingen gericht op het neerhalen van iemand omdat die wat minder goedgelovig is als jou worden hier niet gewaardeerd. Jou bijdragen hier lijken voornamelijk een grote egotrip waarbij je vooral probeert jezelf als het grote voorbeeld af te schilderen en iedereen die niet voldoende met je mee gaat in je foes-lijstje zet.

Probeer nu eindelijk eens bijdragen te leveren waar een vrijdenkers iets aan heeft, namelijk een degelijke poging om je visie wat te onderbouwen i.p.v. gewoon je helden te citeren waarmee je niemand overtuigd die al niet overtuigd is. Heb jij op dit forum iets te bieden aan vrijdenkers? Zo ja waarom doe je dat niet? Zo neen, wat doe jij hier dan?

Als je op deze manier blijft doorgaan, zullen er maatregelen volgen.
...........knip......
..
Bijdrage met opmerkingen over moderatie verwijderd.
Je bent lang genoeg lid hier om deze regel te kennen,
Forumregels
T12 :: Moderatoropmerkingen dienen niet becommentarieerd te worden in het lopende topic. Elk moderatoroptreden streeft naar een zo soepel mogelijk verder verloop van de discussie. Eventuele reacties van onbegrip of gevoel van onrechtvaardige behandeling naar aanleiding van moderatie dienen gegeven te worden in het klachtenforum, waar er verder over gesproken kan worden
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat voor bijdragen moet men hier nog leveren voordat een stichting SKepp / vrijdenker als heeck iets aanneemt?
Ik vertelde eerder in alle oprechtheid een uit mijn leven gegrepen - 33 jaar geleden - intense zeer positieve ervaring met NLP die me tot vandaag bijblijft alsof het gisteren was. Zie eerder...
Nou en?
Fijn voor jou
Voor jou alleen!

Maar als ik een neuro linguïstische 6 dimensionale paddo brainwave krijg en ik word daar een gelukkig mens van. Wie behalve ik kan daar profijt uittrekken? Wat kan iemand anders met die info, behalve het misschien fijn voor mij te vinden?

Maar goed, ik ben gefoed, dus paarlen voor de 🐷🐷🐷
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

:shock:
Nou meende ik toch echt dat jij een behoorlijke mate van mensenkennis had, ondanks dat je hier als een clown schuddebuiklachend over het forum danst waardoor je al datgene waar jij zelf kennelijk veel waarde aan hecht met je eigen voeten de vloer aan veegt en besmeurt door jouw doldrieste houding en rol van antiHeld.
Dat was kennelijk een grote vergissing van me!

Wie al zolang als jij hier op dit forum meeleest en vervolgens zulks aan Heeck toeschrijft heeft OF totaal geen mensenkennis OF schrijft bewust klinkklare leugens OF ...
  • [vul zelf maar iets in!]

Hoe kan het dat een zelfverklaard 'Verlicht' mens niet in de gaten heeft
dat hij zelf totaal verdwaald is in zijn eigen SpritueleEGO?
bonifacius schreef:Mijn op stervende liggende kennis is zo'n type. Heel zijn leven is hij niet onder de kerktoren uit durven komen maar hij meent wel alles te weten.
Je meent het dus echt? Ik vind het op dit moment voor het eerst jammer dat jij mij vereerd hebt met een plekje in jouw ereLijst vol kennelijke nietWarhoofden, want ik zou je graag het vuur aan de schenen leggen omtrent deze mijns inziens krankzinnige woorden aan Heecks adres, maar helaas, jij leest mij niet.

En dan ook nog zo dom om hier te reageren op rode moderator lettertjes terwijl daar een speciaal ander toipic voor in het leven is geroepen omdat zulks hier verboden is.
Of ben je niet alleen een domme SpiritueleEgoTripper, maar ook nog
op zoek naar een virtuele 'suïcide by cop' opdat jij [je EGO!] je een held kunt voelen?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
bonifacius
Diehard

@moderator (s) en alle vrijdenkers hier: Nee, ik kende regel T12 niet (doet me denken aan R2-D2 uit StarWars), maar jij / jullie of andere vrijdenkers zullen weer - voor onbepaald tijd, of nooit meer - geen last hebben van mij.

Het was weer even geestig hier, maar dit is geen forum voor mij. Ik kom hier zo onvoorspelbaar maar is langs gewaaid, wat dollen met vrijdenkers als er op het boeddha of Advaita forum niks te doen is. 8*)
Het leven is immers één grote speeltuin geworden voor mij sinds mijn bijna-dood ervaring, wat me "terug zoals de kinderen" heeft gemaakt.
Ik laat jullie nou weer rustig neuzelen onder elkaar.
Ik heb trouwens ook niet de indruk dat hier nog wat gebeurt op het forum. MaartenV is stil en de gelovigen in Nederland worden toch ook met elk jaar minder en minder zeker?
Bij mij in Vlaanderen zijn ze toch nog moeilijk te vinden. Maar de gereformeerden in Nederland zijn hardnekkiger heb ik de indruk.
In Vlaanderen kennen wij dat geformeerden fenomeen niet.

Hoe dan ook, diegenen die nog wensen te discussiëren met vrijdenkers over hun geloof in god zijn sowieso toch een zeldzaamheid aan't worden in West Europa.
Lang geleden zag ik hier nog wel is een dominee komen preken.

En bijgelovigen in kwakzalverij en para-normale Jomanda toestanden of lichaamloos bewustzijn zie ik hier ook niet komen discussiëren, buiten MaartenV en mijzelf dan effe als een kortstondige ondersteuning voor hem. :lol:
Alleen nog een gelukkig nieuwjaar en mogen jullie Dawkins-vrijdenkers/skepp-gilde nog vele nieuwe leden krijgen.. :santa: :reindeer:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het gaat je goed Bonifacius. Pas op met een teveel aan paddo's in 24 en waak voor het verderfelijke scepticisme. Trap niet in de valkuil van empirie, feiten en wetenschappelijk onderzoek.
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Bonifacius” schreef: Uitzicht op een lijfloos bestaan" verzin jij maar, daar gaat het helemaal niet over.
Lees terug en sla alles over dat jij off-topic hebt ingebracht.

Verder kijk ik ongeveer eens per etmaal naar wat je hier hebt opgebracht en pik er misschien eentje uit om op te reageren. De rest daar kijk ik geen tweede keer naar.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 28 dec 2023 02:42 Ik laat jullie nou weer rustig neuzelen onder elkaar.
Ik kon de verleiding niet weerstaan om te reageren op onderstaande in het topic "Iedereen wordt geboren als Atheïst". :lol:
Berjan schreef: 03 jan 2024 22:05
heeck schreef: 03 jan 2024 15:04 HierEnNu,

Het snelst practisch inzetbaar:
https://www.bol.com/nl/nl/f/tussen-waarheid-waanzin/30087441/ schreef: Tussen Waarheid En Waanzin 3Dr
een encyclopedie der pseudo-wetenschappen
Samenvatting

Tussen waarheid & waanzin kreeg direct na verschijning veel aandacht in de media. Het boek oogstte bewondering. Op basis van opmerkingen van kenners en collega-sceptici besloten de auteurs het boek op een aantal punten te herzien en informatie toe te voegen, zoals bijvoorbeeld het lemme Montignac.

en helemaal voor een koopje de PDF:

https://skepsis.nl/mainsite/inhoud/uplo ... in2021.pdf

Roeland
De stichting Skepp heeft net zo goed oogkleppen op als anderen. Laat ze eens kritisch zijn op wat ze zelf "geloven" of "weten"..
Plaats reactie