Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Verlichting

Bericht door HierEnNu »

Leon schreef: 14 apr 2023 20:46
HierEnNu schreef: 14 apr 2023 15:42
Leon schreef: 14 apr 2023 14:39Persoonlijk gun ik liever de jeugd een onbelaste jeugd, maar ik heb het duidelijk niet voor het zeggen.
Maar goed ook dat jij het niet voor het zeggen hebt, hoe goed je het ook bedoeld!

Ik stel me ff voor wat een onbelaste jeugd zoal zou kunnen veroorzaken:

:scissors:
Ik probeer nog even een normale reactie.

Ik vond deze reactie niet gepast. Het ging over seksueel misbruik van minderjarigen, en ik gaf in bedekte termen aan dat ik dat soort belasting niemand gun. En dan gaat het er ineens om dat belasting ook wel eens goed “kan” zijn.
Nee, dit topic gaat niet over seksueel misbruik van minderjarigen maar over Verlichting en jij schreef niet in bedekte termen maar schreef letterlijk:
Leon schreef: 14 apr 2023 14:39Persoonlijk gun ik liever de jeugd een onbelaste jeugd
Ik reageerde op hetgeen jij daadwerkelijk schreef en niet op wat jij wellicht zoal in bedekte termen misschien bedoelt, want die taalspelletjes doe ik niet aan mee en bovendien geef ik de voorkeur aan on topic blijven. Maar wat doe jij ook nu weer? Geheel off-topic alweer over seksueel misbruik van minderjarigen beginnen:
Leon schreef:Natuurlijk zijn “uitdagingen” ook wel goed, maar de specifieke uitdagingen waar het om gaat zie ik toch niet vaak als goed. Ik weet dat sommigen getransformeerd worden tot fijne mensen, maar dat lijkt me niet iets waarmee je de praktijk goed moet praten. Het gaat veel vaker fout, dan ben je voor de rest van je leven beschadigd.

Ik kende een 8-jarig meisje dat van buurman tot buurman ging, en een lief kind, maar ik verwacht toch niet echt dat ze een geestelijk gezonde volwassene wordt. Sommige mensen houden dat in stand. Ik liever niet. Ik snap dat sommigen zeggen dat de mannen die zo/n kind seksueel gebruiken gewoon hun bedrading op een bepaalde manier hebben, en zich ook niet kunnen helpen, maar voor mij is dat toch anders.
Ik stel voor dat je een ander topic opent om je persoonlijke beslommeringen omtrent seksueel misbruik te etalaren, want deze manier van topic kaping is een vorm van taalspelletjes, terwijl mijn bedoeling is om het geheel on topic over Verlichting te hebben.

Recent las ik een schrijfsel van een wijs iemand met een wijze raad:
Leon schreef: 14 apr 2023 16:13het gaat altijd om de bedoeling.

rot maar op met die taalspelletjes.
Kijk eens in de spiegel en neem je eigen wijze raad ter harte!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Taalspelletjes... :)

Taalspelletjes... in onze gedachte-spelletjes: zou dat misschien niet de gevangenis kunnen zijn die je juist belet om die "mogelijke toestand van zijn" te zien waar men hier denkt over te kunnen schrijven?

Laten we die "toestand van zijn" een naam geven, dan kunnen we onszelf entertainen met de gedachte dat "conceptueel begrip" uiteraard wel moet kunnen: want als dat "niet kan" dan "bestaat het niet" of "dan is het niet interessant" ;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

bonifacius schreef: 14 apr 2023 19:09
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 apr 2023 16:25
bonifacius schreef: 14 apr 2023 15:21
1. Als je van kinds af aan hebt geleerd hoe je naar de wereld en mensen om je heen moet kijken, dan ontwikkel je een wereldbeeld dat statisch is.
1.)
Hoeft helemaal niet, want de opvoeders kunnen hun pupillen net zo goed iets dynamisch bij brengen.
Natuurlijk kan je daar tegen inbrengen, dat dat op zich ook weer statisch is, maar dat leidt tot een oeverloze discussie.
Zucht....
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 apr 2023 16:25
bonifacius schreef: 14 apr 2023 15:21 2. Persoonlijke verlichting gaat gepaard met het loslaten van dat wereldbeeld. Maar op heel ander niveau. Zo heel er ligt het misschien niet van elkaar.
2.)
Dat heeft iets van gelovigen:
Die noemen dat Openbaringen.
Nog meer gezucht...

:violent2:
HierEnNu schreef: 14 apr 2023 15:31 @TIBERIUS CLAUDIUS:...

Wat ik boeiend vind, dat is wat een dergelijk Ego er toe beweegt om deel te nemen aan discussies die het zelf per definite verklaart als eindeloos uitzichtloos.
Ja, het heeft zoiets als een klein kind dat aan de mouw van de grote mensen trekt die in een voor hem zinloos gesprek zijn om mee in de zandbak te komen spelen.
Veel verder dan zuchten en een lang citaat plaatsen van een zweefkees kom je niet.
Je bent dus niet aan het discussiëren maar aan het uit de hoogte doen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 15 apr 2023 02:24
bonifacius schreef: 14 apr 2023 17:04
HierEnNu schreef: 14 apr 2023 16:02
Het Bewustzijn schotelt ons voor wat we nodig hebben en dat is meestal niet hetzelfde als wat we graag willen en/of naar verlangen.
Op een vrijdenkersforum nam ik me voor een onderwerp als astrologie te halen vanwege te verwachten nutteloze discussies erover, want niet wetenschappelijk bewezen etc. maar doe het nu toch maar even om aan te geven dat een bekwaam astroloog die jouw horoscoop maakt daarin kan zien welke problemen je te wachten staan / stonden in de omgeving waarin je geboren werd en beproevingen die je later te wachten staan kan zien. Zo heb ik meerdere horoscopen laten maken beginnende vanaf 32 jaar geleden, waaruit onderstaande belangrijk deel over MAAN SATURNUS van 22 jaar geleden...
Ik verwacht weinig discussie hier over. De bekwaamheid van de astroloog blijkt niet te meten. Ze doen het geen van alle significant beter dan een dobbelsteen.
Mij lijkt het dat je hen dan juist hebt gemeten.
Dat ze niet hoog uit komen doet daar niets aan af.

PS.
Wel zitten we weer eens op glad ijs vrees ik
Astrologen en hun volgelingen zullen wel zeggen dat dobbelstenen net als kaarten een voorspellende werking hebben. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 15 apr 2023 10:48 Veel verder dan zuchten en een lang citaat plaatsen van een zweefkees kom je niet.
Je bent dus niet aan het discussiëren maar aan het uit de hoogte doen.
Wellicht haalt hij 'verlichting' en 'verzuchting' door elkaar 😄
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

bonifacius schreef: 14 apr 2023 17:04 Op een vrijdenkersforum nam ik me voor een onderwerp als astrologie te halen vanwege te verwachten nutteloze discussies erover, want niet wetenschappelijk bewezen etc. maar doe het nu toch maar even om aan te geven dat een bekwaam astroloog die jouw horoscoop maakt daarin kan zien welke problemen je te wachten staan / stonden in de omgeving waarin je geboren werd en beproevingen die je later te wachten staan kan zien. Zo heb ik meerdere horoscopen laten maken beginnende vanaf 32 jaar geleden, waaruit onderstaande belangrijk deel over MAAN SATURNUS van 22 jaar geleden...
En nam je deze horoscopen gewoon klakkeloos aan? Het komt op mij over dat iemand die een astroloog serieus neemt sowieso erg zoekende is, onzeker en beïnvloedbaar. M.i. zijn horoscopen niets meer dan suggesties, die je later deels bewust, deels onbewust zelf in gaat vullen, als je daar gevoelig voor bent. En als er dan iets gebeurt wat de astroloog heeft 'voorspeld' dan ben je euforisch: "dit heeft mijn astroloog voorspeld!" Terwijl je het dus zelf laat uitkomen.

"Self-fulfilling prophecy".
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Tiberius Claudius” schreef: PS.
Wel zitten we weer eens op glad ijs vrees ik
Astrologen en hun volgelingen zullen wel zeggen dat dobbelstenen net als kaarten een voorspellende werking hebben. :lol:
Het ijs is ook erg dun en houdt alleen als je erg snel gelooft.
Er is nog veel meer van zulks:

I Tjing de duizendbladsrelen werpen,
Tarotkaarten leggen, de planchette laten schrijven, het Oujabord wichelen
. . . .
Aardstralen onder je bed, de morfische velden uitlezen.
En overstekend naar de kwakzalverij:
Bioresonantie, helderziend diagnosticeren en aansluitend ouderwets magnetiseren of behandelen met een raar apparaat naar keuze.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bijlage
GOOD TRIP BAD TRIP
bij
Groene Amsterdammer van 13 april 2023

Naast een overzicht vanaf Leary, Lsd- en paddotijden van weleer een stel zeer beeldende verhalen over de verlichtende effecten die een ervaren van ontremmende middelen bijna overbodig maken, zo levendig zijn ze.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

chromis schreef: 15 apr 2023 08:46 Taalspelletjes... :)

Taalspelletjes... in onze gedachte-spelletjes: zou dat misschien niet de gevangenis kunnen zijn die je juist belet om die "mogelijke toestand van zijn" te zien waar men hier denkt over te kunnen schrijven?

Laten we die "toestand van zijn" een naam geven, dan kunnen we onszelf entertainen met de gedachte dat "conceptueel begrip" uiteraard wel moet kunnen: want als dat "niet kan" dan "bestaat het niet" of "dan is het niet interessant" ;)
Ik weet niet of je het zo bedoeld, maar het is wel zo dat als ik me in een gedachteloze staat van helder bewustzijn bevind, dat dan ALLes helder is. Op het moment dat ik daar vervolgens iets over probeer te schrijven zoek ik naar de juiste woorden en is meteen die heldere gedachteloosheid verdwenen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 10:55Wellicht haalt hij 'verlichting' en 'verzuchting' door elkaar 😄
Ademhalingsmeditatie is een van de eenvoudigst te leren en ontspannendste vormen van meditatie. Bovendien zorgt zulks vrijwel direct voor de gewenste positieve resultaten. Bij mij werkt een goede ademhalingsoefening zonder dat ik het meditatie noem ook prima en zorgt inderdaad vrijwel meteen voor Verlichting, maar dat betreft dan fysieke Verlichting. :wink:
  • Leg een hand op je borst en de andere hand op je buik, neem een diepe ademhaling door de neus, en zorg ervoor dat je diafragma [niet je borst] genoeg lucht opneemt zodat je longen zich strekken. Neem zes tot tien langzame ademhalingen per minuut en doe dit elke dag 10 minuten.
Meetbaar resultaat bij mij:
  • Hartslag en bloeddruk verlagen significant.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

HierEnNu schreef: 15 apr 2023 03:39
Peter van Velzen schreef: 15 apr 2023 02:24De bekwaamheid van de astroloog blijkt niet te meten. Ze doen het geen van alle significant beter dan een dobbelsteen.
:lol:
:lol: :lol: :lol:
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 15 apr 2023 11:26 Bijlage
GOOD TRIP BAD TRIP
bij

Naast een overzicht vanaf Leary, Lsd- en paddotijden van weleer een stel zeer beeldende verhalen over de verlichtende effecten die een ervaren van ontremmende middelen bijna overbodig maken, zo levendig zijn ze.

Roeland
Ik zie die bijlage niet? Wel kon ik van de Groene Amsterdammer
het volgende vinden ten aanzien van verlichting, verlichting van lijden:
De Groene Amsterdammer 8 maart 2023 schreef:
Beperkingen bij geestverruimers

:scissors:

Hopelijk kunnen we aan het eind van dit decennium constateren dat de psychedelische renaissance niet als een bubbel uit elkaar is gespat, maar juist resulteerde in een psychedelische verlichting van lijden.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 15 apr 2023 11:26 Bijlage
GOOD TRIP BAD TRIP
bij

Roeland
Over trips gesproken en om on-topic te blijven, het gebruik van 5-Me0-DMT eind aug. 2019 heeft mij tot verlichting gebracht.
Ja, het kan echt, zie video. 8*)

bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 15 apr 2023 11:15 @bonifacius:
...
En nam je deze horoscopen gewoon klakkeloos aan?.
Ik geloof zelfs in de werking van de Godsmolecule. Wat vind je daar nou van? 8*)
Hieronder info over de Godsmolecule, alias 5-Me0-DMT...
5-methoxy-N,N-dimethyltryptamine: An ego-dissolving endogenous neurochemical catalyst of creativity

Abstract

5-Methoxy-N,N-dimethyltryptamine (acronymized as 5-MeO-DMT) is sui generis among the numerous naturally-occurring psychoactive substances due to its unparalleled ego-dissolving effects which can culminate in a state of nondual consciousness (which is phenomenologically similar to transformative peak experiences described in various ancient contemplative traditions, e.g., Advaita Vedānta, Mahāyāna Buddhism).

The enigmatic molecule is endogenous to the human brain and has profound psychological effects which are hitherto only very poorly understood due to the absence of scientifically controlled human experimental trials. Its exact neuronal receptor binding profile is a matter of ongoing scientific research, however, its remarkable psychoactivity is presumably mediated via agonism of the 5-HT2A (serotonin) receptor subtype.

bron: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/578435v2
Merk op dat er "Advaita Vedānta" tussen staat, heb het groot en vet gezet. Dat is waar ik het al heel de tijd over heb in verband met verlichting.
Advaita, Djochchen, astrologie, heel msyterieus onvatbaar allemaal hé. 8*)
bonifacius
Diehard

Henry II schreef: 12 apr 2023 10:12 Ik heb een aantal boeken van Tolle gelezen en heb daar heel veel van geleerd. Na het lezen van het eerste boek heb ik tot tweemaal toe een ervaring gehad van verlichting.
Heb jij verder niets meer te schrijven dan deze éne schitterende post van je Henry II :wink:
Plaats reactie