Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Verlichting

Bericht door bonifacius »

Bastiaan73 schreef: 14 apr 2023 17:29 Blijkbaar is het allemaal erg ingewikkeld voor zowel jou als HierEnNu, als er zo veel woorden aan moeten worden gespendeerd en er allerlei links naar YouTube en boeken moeten worden gedeeld, om iets uit te leggen dat m.i. erg eenvoudig zou moeten zijn.
Als je het filmpje van Byron Katie wat nog geen 8 minuten duurt had gezien wist je wat een verlichte geest inhield.
Het is voor mensen die het niet snappen dat er honderden boeken worden geschreven over advaita en zijn Tibetaans evenknie dzochzen terwijl de betekenis van verlichting hier zelfs al in 90 seconden is gebracht. Zie eerder...
bonifacius schreef: 10 apr 2023 12:47
Maar nu heef die Ramesh Balsekar voor wie wat meer uitleg wil ook wel zo'n 50 boeken geschreven... :lol:
Zie > https://rameshbalsekar.com/books-videos/
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 apr 2023 16:25
bonifacius schreef: 14 apr 2023 15:21
1. Als je van kinds af aan hebt geleerd hoe je naar de wereld en mensen om je heen moet kijken, dan ontwikkel je een wereldbeeld dat statisch is.
1.)
Hoeft helemaal niet, want de opvoeders kunnen hun pupillen net zo goed iets dynamisch bij brengen.
Natuurlijk kan je daar tegen inbrengen, dat dat op zich ook weer statisch is, maar dat leidt tot een oeverloze discussie.
Zucht....
bonifacius schreef: 14 apr 2023 15:21 2. Persoonlijke verlichting gaat gepaard met het loslaten van dat wereldbeeld. Maar op heel ander niveau. Zo heel er ligt het misschien niet van elkaar.
2.)
Dat heeft iets van gelovigen:
Die noemen dat Openbaringen.
Nog meer gezucht...

:violent2:
HierEnNu schreef: 14 apr 2023 15:31 @TIBERIUS CLAUDIUS:...

Wat ik boeiend vind, dat is wat een dergelijk Ego er toe beweegt om deel te nemen aan discussies die het zelf per definite verklaart als eindeloos uitzichtloos.
Ja, het heeft zoiets als een klein kind dat aan de mouw van de grote mensen trekt die in een voor hem zinloos gesprek zijn om mee in de zandbak te komen spelen.
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 14 apr 2023 19:09
bonifacius schreef: 14 apr 2023 15:21
1. Als je van kinds af aan hebt geleerd hoe je naar de wereld en mensen om je heen moet kijken, dan ontwikkel je een wereldbeeld dat statisch is.
1.)
Hoeft helemaal niet, want de opvoeders kunnen hun pupillen net zo goed iets dynamisch bij brengen.
Natuurlijk kan je daar tegen inbrengen, dat dat op zich ook weer statisch is, maar dat leidt tot een oeverloze discussie.
Zucht....
Wat toelichting bij mijn zucht...
5 - Het ontstaan van onze identiteit

Alle mensen hebben een identiteit. En niemand wordt ermee geboren. Onder identiteit versta ik hier het psychische bouwsel dat bepaalt wie en wat we denken en voelen dat we zijn, inclusief onze remmingen en bekwaamheden, onze angsten en gehechtheden, ons zelfbeeld en ons imago, enzovoort. Kortom, alles wat je denkt dat je bent, hoopt dat je bent en vreest dat je bent. Onze objectieve identiteit, dus wat in je paspoort staat, is slechts een klein onderdeel van deze subjectieve identiteit. De subjectieve identiteit is het resultaat van een leerproces dat op gang komt op de leeftijd van een à anderhalf jaar. Rond het tiende jaar is de fundamentele structuur van onze identiteit grotendeels af, hoewel we de rest van ons leven eraan blijven verbouwen en onderhoud plegen.

Wanneer kinderen geboren worden, hebben ze beslist wel al meteen een eigen karakter, maar dus nog geen identiteit, geen beeld van zichzelf. Dat kun je goed merken. Ze gedragen zich tijdens het eerste levensjaar volkomen ongeremd, direct, eerlijk en energiek. De levenskracht stroomt onbelemmerd want er is geen remming, geen wat-zullen-ze-wel-van-me-denken-angst of kan-ik-dit-wel-onzekerheid. Als het kind blij is, lacht het. Als het verdriet heeft, huilt het. Als het boos is, schreeuwt het. Het kind leeft volledig in een natuurlijke staat van zijn. Er ontbreekt eigen­lijk maar één ‘kleinigheidje’ aan deze toestand: het kind heeft er geen besef van, het ziet zichzelf niet.
Dan, als het kind een à twee jaar oud is, beginnen de ouders heel geleidelijk grenzen te stellen aan die spontane uitingen. Hetzelfde gedrag dat bij een zuigeling nog vertedering of bewondering oproept, wordt niet langer geaccepteerd van een drie­jarige. Als het lieve kleutertje haar levensgeluk om drie uur ’s nachts uit volle borst uitzingt, zullen de ouders haar – hetzij vriendelijk hetzij geïrriteerd – vragen daarmee op te houden. Als de parmantige peuter in een woede-uitbarsting zijn drinkbeker in de gordijnen gooit, ruimt onze aanvankelijke vertedering het veld voor afkeuring en correctie.

Let wel: ik zeg niet dat dit verkeerd is. Het is de onvermijdelijke gang van zaken en het vormt het begin van het ontstaan van onze identiteit. Immers, de aanvankelijke toestand van onbewuste vanzelfsprekendheid van het bestaan verandert voor het kind vrij snel in een situatie waarin zijn gedrag beoordeeld wordt en waarin het dus ook zichzelf gaat beoordelen. Was het kind eerst op een vanzelfsprekende en onbewuste manier goed zoals het is, al snel leert het dat zijn natuurlijke spontane gedrag niet goed genoeg is, en dat het moet leren aan voorwaarden te voldoen. Het eerste wat wij als mensenkinderen dus over onszelf leren is dat we niet goed zijn zoals we zijn, maar dat we moeten leren goed te worden door aan voorwaarden te voldoen. Het bestaan verliest zijn onvoorwaardelijke vanzelfsprekendheid en wordt geconditioneerd.
We kunnen ons deze eerste fase van de vorming van onze identiteit niet of nauwelijks herinneren. Ze vormen de eerste barsten in de hechte symbiose tussen moeder en kind, en die worden door het kind als zeer bedreigend en afwijzend ervaren. Je kunt je misschien moeilijk voorstellen dat deze noodzakelijke begrenzing van de natuurlijke spontaniteit van heel kleine kinderen door hen als bijzonder pijnlijk en afwijzend wordt ervaren. Maar probeer het eens: stel je een situatie voor waarin je jezelf met heel je hart opent voor iemand om wie je heel erg veel geeft en die persoon keurt dat af. Als je wel eens verlaten bent door een geliefde, kom je in de buurt van het gevoel van afwijzing dat kleine kinderen ervaren als de eerste grenzen aan hun spontane gedrag worden gesteld. En dan hebben zij bovendien niet eens woorden waarmee ze hun gevoel kunnen beschrijven. Ze hebben nog geen enkele mogelijkheid tot relativering. Het gevoel van afwijzing is – op het moment dat, en zolang het zich voordoet – volledig: het spontane vanzelfsprekende zijn verliest tijdelijk al zijn waarde.

Nogmaals, we hebben het nu helemaal nog niet over opvoeding. Dit hoort allemaal bij de normale zorgverantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen. Ouders kunnen niet anders dan vanaf een bepaalde leeftijd grenzen aangeven, anders zou het kind helemaal geen menselijke identiteit ontwikkelen. Kinderen die in een volledig isolement opgegroeid zijn, of door dieren ‘opgevoed’ zijn, vertonen inderdaad zo’n gebrek aan identiteit. Ze leven als een dier. Het eerste dat we als kind over onszelf leren vormt de eerste afdeklaag van onze natuurlijke staat van zijn en is de eerste schil van onze identiteit (zie figuur 2). We ervaren het als een zeer pijnlijk gevoel van afwijzing, een besef van nature niet goed ­genoeg te zijn, van inherente tekortkoming. We noemen deze eerste schil het ‘negatieve geloof’. Het is een geloof omdat we werkelijk menen dat dit besef klopt, dat dit pijnlijke gevoel van tekortkoming betrekking heeft op wie we werkelijk zijn. Het is een geloof omdat het irrationeel is, zonder logische argumenten, zonder referentiekader. Het is een geloof omdat het ons de werkelijkheid doet ontkennen en een schijnwerkelijkheid doet creëren. Ik noem het om al die redenen een geloof maar we ervaren het als een diep pijnlijk gevoel van afwijzing, tekortkoming en mislukking.

Om te voorkomen dat dit een abstract verhaal wordt, een the­orie die je na lezing geamuseerd of verveeld terzijde legt, is het goed dat je probeert dit negatieve geloof ook daadwerkelijk bij jezelf waar te nemen. Dat is niet altijd eenvoudig, want zoals je verderop zult lezen is onze hele identiteit erop gericht dit geloof te bedekken. Toch faalt deze bedekking af en toe, zoals bijvoorbeeld op het moment dat je relatie stukloopt, je ontslagen wordt, iets waarop je je heel erg had verheugd ineens niet doorgaat, iemand in je nabijheid doodgaat, wanneer je een enorme fout maakt of iemand je bedriegt. Op zo’n moment vallen een of meerdere voorwaarden op grond waarvan je jezelf waardeert in duigen, waardoor je diepste negatieve gevoelens over jezelf vrijkomen. Het gevoel in zo’n crisissituatie is er een van tekortschieten, van mislukt zijn, van slecht, stom of slap zijn, of van machteloosheid en frustratie. Kortom: het is een gevoel van waardeloosheid of, zoals we in de volksmond zeggen, een waardeloos gevoel. Dit negatieve gevoel is volkomen in strijd met en daardoor tevens een volledige bedekking van onze natuurlijke staat van zijn.

Omdat dit een bijzonder pijnlijke en beknellende afdekking is, zijn we van jongs af aan heel erg gemotiveerd om te voldoen aan de voorwaarden waaronder die afwijzing opgeheven of voorkomen wordt. De strategieën om te voldoen aan die voorwaarden vormen een bedekkingslaag van het negatieve geloof. Dit is dus de tweede laag van onze identiteit. Het bevat alle voorwaarden die kinderen in de loop der jaren van hun ouders leren: als ik braaf ben, goed luister, mijn best doe, geen lawaai maak, lief ben voor mijn broertje, goede cijfers haal op school, mijn voeten veeg, mijn kamer opruim, niet rook, niet brutaal ben, meehelp thuis, me beheers, kortom, als ik aan die voorwaarden voldoe, word ik aanvaard (lees: niet afgewezen) en mag ik me goed voelen, heb ik recht van bestaan, mag ik er zijn.

etc...

Fragment uit: Het einde van de opvoeding
Jan Geurtz

Afbeelding
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

bonifacius schreef: 14 apr 2023 17:04 Sinds ik geestelijk volwassen ben geworden, wat een een andere uitdrukking is voor verlichting, en symbolisch 'de tepel' losgelaten heb, kom in niet meer in zulke situaties terecht. Ik zoek geen moeder meer in een vrouw vanuit mijn vroegere onbewuste kinderlijke emoties.
Ik heb een volledige persoonlijkheid ontwikkeld en ben dus geen weeskind meer in een volwassen lichaam, dan trekt men / zoekt men ook geen 'stoute' bijzonder instinctief of dominante vrouwen, noch vrouwen met dissosiatieve stoornissen meer aan / op.

Het is allemaal simpel hoor: Eens je een spiritueel bewustzijn ontwikkeld heb, als je de onlosmakelijke samenhang van alles ziet, verandert alles in je leven, vooral je kijk erop.
Een verlicht persoon handelt dus volwassen.
Termen om geestelijke groei zijn vaak verschillend, al naar gelang de levensweg en leermomenten. Over de hele wereld en in alle tijden zijn die vastgelegd en bedoeld ter leringe. Vaak ingebed in religie en levensbeschouwing ieder naar hun eigenheid.
Om het simpel de houden:
Wat jij hier benoemt als verlichting, noem ik weer inzicht.
Dat is nooit te vangen in één term van tot volwassenheid gekomen zijnde, want er er zijn meerdere levensaspecten, die ieder hun eigen inzicht vereisen.

Maar ook wat hetgeen is, wat je in je leven geleerd hebt om te gaan met je eigen omgeving en je eigen levensweg te bewandelen ipv. volgens een platgetreden paadje, is voor ieder uniek.
Anderen kunnen proberen het te begrijpen, maar hetzelfde beleven en voelen is onmogelijk.
Zeker kunnen we leren van anderen, die in een al dan niet ver verleden hebben geprobeerd hierin een weg te wijzen, het zal altijd alleen maar lijken op.
Veel lezen en luisteren kan ons verder brengen, maar zonder aansluiting en zonder begrip blijft het dwalen en vaak ook een dwaling.
Wat we geleerd hebben was in aansluiting van wat we hebben meegemaakt.
Het nieuw geleerde zal ons weer verder brengen, maar nieuwe levensfasen sluiten er vaak niet bij aan.
Ik kan zelfs een antipathie hebben tegen denk- en handelswijzen, daar waar het eerder zo aantrok, nieuwsgierig maakte en inzichten kon brengen.
Dan zijn we vaak weer de kleuter, die een volledig nieuw pad heeft te begaan, dan wat hij heeft geleerd.

Zo heb ik ook het één en ander geleerd in verschillende perioden van mijn leven.
Maar sta er toch weer vaak nieuw en onbeholpen voor, als ik nieuwe dingen meemaak en steeds weer moet leren er in harmonie en vrede mee te leven.
Dit duidelijk maken aan de ander is bijna onmogelijk als die anderen zich van heel andere dingen bewust zijn, omdat hun leven zo anders verloopt.

Een topic voor wat ik bedoel heeft hier gelopen met meest heel persoonlijke bijdragen zonder gegevens van buitenaf.
Niet de hindoe of boeddhistische verlichting, maar het leren komen tot innerlijke vrede op ieders eigen manier.
The path to inner peace.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

Laatst moest ik een hele zware lamp verplaatsen. Toen ik die eindelijk weer neer kon zetten en aandeed, bracht dat wat verlichting.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bastiaan73 schreef: 14 apr 2023 20:36 Laatst moest ik een hele zware lamp verplaatsen. Toen ik die eindelijk weer neer kon zetten en aandeed, bracht dat wat verlichting.
Ik ging vanochtend om 7.00 uur bankdrukken en squatten. Toen ik daarmee klaar was voelde ik echt verlichting.
NB die prietpraat over graden of stadia van verlichting zijn niet meer dan holklap om de ondraaglijke lichtheid van
het bestaan te verdragen. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Bastiaan73
Forum fan

Afbeelding
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

HierEnNu schreef: 14 apr 2023 15:42
Leon schreef: 14 apr 2023 14:39Persoonlijk gun ik liever de jeugd een onbelaste jeugd, maar ik heb het duidelijk niet voor het zeggen.
Maar goed ook dat jij het niet voor het zeggen hebt, hoe goed je het ook bedoeld!

Ik stel me ff voor wat een onbelaste jeugd zoal zou kunnen veroorzaken:
  • Gebrek aan veerkracht:
    • Het ontbreken van uitdagingen en moeilijkheden in de jeugd kan leiden tot een gebrek aan veerkracht. Wanneer volwassenen dan wel met tegenslagen worden geconfronteerd, kunnen ze hier minder goed mee omgaan.
  • Moeilijkheden bij het omgaan met conflict:
    • Het ontbreken van conflicten in de jeugd kan resulteren in een gebrek aan ervaring in het oplossen van problemen en conflicten. Dit kan problemen veroorzaken in de relaties met anderen en op de werkvloer.
  • Overgevoeligheid:
    • Wanneer mensen opgroeien in een beschermde omgeving, kunnen ze gevoelig zijn voor negatieve emoties en ervaringen in de volwassenheid. Ze hebben wellicht niet geleerd om met dergelijke emoties en ervaringen om te gaan.
  • Risico vermijding:
    • Mensen die een onbelaste jeugd hebben gehad, kunnen het vermijden om risico's te nemen omdat ze niet gewend zijn aan falen of tegenslagen.
Kortom, hoewel een niet overbelaste jeugd ongetwijfeld bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling, veroorzaakt een onbelaste jeugd nogal wat beperkingen in de volwassenheid.
Ik probeer nog even een normale reactie.

Ik vond deze reactie niet gepast. Het ging over seksueel misbruik van minderjarigen, en ik gaf in bedekte termen aan dat ik dat soort belasting niemand gun. En dan gaat het er ineens om dat belasting ook wel eens goed “kan” zijn.

Natuurlijk zijn “uitdagingen” ook wel goed, maar de specifieke uitdagingen waar het om gaat zie ik toch niet vaak als goed. Ik weet dat sommigen getransformeerd worden tot fijne mensen, maar dat lijkt me niet iets waarmee je de praktijk goed moet praten. Het gaat veel vaker fout, dan ben je voor de rest van je leven beschadigd.

Ik kende een 8-jarig meisje dat van buurman tot buurman ging, en een lief kind, maar ik verwacht toch niet echt dat ze een geestelijk gezonde volwassene wordt. Sommige mensen houden dat in stand. Ik liever niet. Ik snap dat sommigen zeggen dat de mannen die zo/n kind seksueel gebruiken gewoon hun bedrading op een bepaalde manier hebben, en zich ook niet kunnen helpen, maar voor mij is dat toch anders.
Misschien…
Bastiaan73
Forum fan

Leon schreef: 14 apr 2023 20:46 Ik kende een 8-jarig meisje dat van buurman tot buurman ging, en een lief kind, maar ik verwacht toch niet echt dat ze een geestelijk gezonde volwassene wordt. Sommige mensen houden dat in stand. Ik liever niet. Ik snap dat sommigen zeggen dat de mannen die zo/n kind seksueel gebruiken gewoon hun bedrading op een bepaalde manier hebben, en zich ook niet kunnen helpen, maar voor mij is dat toch anders.
Je hebt toen toch hopelijk wel de politie gebeld?
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 14 apr 2023 20:56
Leon schreef: 14 apr 2023 20:46 Ik kende een 8-jarig meisje dat van buurman tot buurman ging, en een lief kind, maar ik verwacht toch niet echt dat ze een geestelijk gezonde volwassene wordt. Sommige mensen houden dat in stand. Ik liever niet. Ik snap dat sommigen zeggen dat de mannen die zo/n kind seksueel gebruiken gewoon hun bedrading op een bepaalde manier hebben, en zich ook niet kunnen helpen, maar voor mij is dat toch anders.
Naieveling.
.
Dit is niet een antwoord zoals gewenst. De sfeer wordt steeds meer polariserend. Maria
Misschien…
Bastiaan73
Forum fan

Leon schreef: 14 apr 2023 20:59
Naieveling.
Als jij op de hoogte bent van kindermisbruik en daar niet de juiste instanties van op de hoogte brengt weet ik niet of ik jou wel zo aardig vindt.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Bastiaan73 schreef: 14 apr 2023 21:04

Naieveling.
Als jij op de hoogte bent van kindermisbruik en daar niet de juiste instanties van op de hoogte brengt weet ik niet of ik jou wel zo aardig vindt.
De politie lost zo’n wespennest niet op. de wereld zit anders in elkaar dan jij denkt Bastiaan. En goed je moet mij dan maar niet aardig vinden, maar toen het kind zich aan mij aanbood heb ik geweigerd, en was ik geestelijk erg in de war. Koortsachtig zoekende naar een manier om uit het wespennest te komen.
Misschien…
Bastiaan73
Forum fan

Leon schreef: 14 apr 2023 21:10

Naieveling.
De politie lost zo’n wespennest niet op. de wereld zit anders in elkaar dan jij denkt Bastiaan. En goed je moet mij dan maar niet aardig vinden, maar toen het kind zich aan mij aanbood heb ik geweigerd, en was ik geestelijk erg in de war. Koortsachtig zoekende naar een manier om uit het wespennest te komen.
"De politie lost zo’n wespennest niet op" schrijf je.

Hoe weet je dat dan? Heb je het gemeld bij de politie en toen te horen gekregen "nee meneer wij doen niks met misbruik van een 8 jarig meisje" o.i.d.? Is het lang geleden? Speelt het nu nog steeds? Ik heb even gegoogeld en vond meteen dit:

https://www.politie.nl/informatie/ik-de ... wordt.html
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

ik heb de situatie overwogen, en vond dat ik niets kon doen. Bedankt voor het meedenken.
Misschien…
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Leon schreef: 14 apr 2023 21:10

Naieveling.
Begrijp ik goed dat een kind van 8 jaar seksueel wordt misbruikt en dat je niet naar de politie bent gegaan? Kun je het desnoods niet via de media of sociale media openbaar maken zodat men wel moet ingrijpen?
Zionist
Plaats reactie