Bonjour schreef:
Jij weet niet wat de Bijbel jou vertelt. Jij interpreteert de Bijbel. Je hebt geen enkel houvast ten opzichte van de christen die beweren dat de Bijbel wel vertelt dat de aarde 6000 jaar is.
Dat is het enge van redeneren volgens dogma's. Je accepteert de uitleg van iemand die, als je er even goed over nadenkt, het eigenlijk ook helemaal niet kan weten.
Ik denk niet dat ik volgens dogma's redeneer. Ik kan iemand gewoon laten zien dat de Bijbel nergens de ouderdom van de aarde vermeldt.
Maar wel de ouderdom van de mensheid. En die is minder dan 10.000 jaar.
Foutje in de Bijbel.
Dat heb je zo met die boeken die door mensen werden geschreven die een hoop nog niet wisten over de wereld waarin ze leefden.
Willempie schreef:
De bovenstaande vraag is in ieder geval al gebaseerd op een misverstand. De Bijbel vertelt ons niet hoe oud de aarde is, nog afgezien van het feit dat tijd (en dus ouderdom) een volslagen relatief begrip is.
Hoe kan het dan dat de joden nu leven in het jaar 5775 ? Oftewel: vanaf het begin (Adam en Eva) ?
dikkemick schreef:@Willempie
Bekijk dit filmpje eens vanaf 3.20 minuten tot ongeveer 12 min. https://www.youtube.com/watch?v=-XKOlOnRsD4" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is hetzelfde verhaaltje, alleen met andere namen.
Na 12 minuten worden enkele contradicties besproken. Maar ja...je moet het juist interpreteren natuurlijk!
p.s. Dan Barker is een ex-evangelist/preacher en weet dus waar hij over spreekt.
Interessant dat je dit soort discussies volgt. En ja, het blijft een kwestie van interpreteren, van beide kanten.
iznogoodh schreef:Dit is gewoon niet waar. Het is niet meer dan jouw persoonlijke interpretatie. Hele groepen christenen gaan bijvoorbeeld uit van een aarde die niet ouder is dan 6000 jaar (8000 volgens een alternatieve telling).
Dat er hele groepen christenen bestaan die hiervan uitgaan is waar, maar niet gebaseerd op zorgvuldig lezen van de tekst.
"In begin(sel) (TIJD) schept Elohim de hemel (RUIMTE) en de aarde (MATERIE)". Dit is een beperkte vertaling van de Hebreeuwse tekst, die altijd beperkt zal zijn vanwege de andere aard van de talen. En de woorden tussen haakjes (tijd, ruimte en materie) zijn interpretaties, niet van mij maar al heel erg oud.
iznogoodh schreef:Dit is gewoon niet waar. Het is niet meer dan jouw persoonlijke interpretatie. Hele groepen christenen gaan bijvoorbeeld uit van een aarde die niet ouder is dan 6000 jaar (8000 volgens een alternatieve telling).
Dat er hele groepen christenen bestaan die hiervan uitgaan is waar, maar niet gebaseerd op zorgvuldig lezen van de tekst.
Je negeert het feit dat de Bijbel over de ouderdom van de mensheid heel duidelijk is. Die is nog een 10.000 jaar oud volgens dat boek.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 22 apr 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Er staat nergens een exacte datum. Maar er staat wel dat Jezus de 76ste (als ik goed geteld heb) generatie is. Genesis is redelijk exact over hoe oud iedereen was toen ie nageslacht kreeg van de eerste 21 generaties. Daarna ga je rekenen met de lengtes van de heerschappijen van de koningen etc.
Dan zou je misschien met bepaalde aannames wat kunnen rekken of inkorten, maar je komt niet op 4,5 miljard jaar.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
iznogoodh schreef:Je hebt een hoop geschifte numerologen, weet je. Ze zoeken verbanden die er niet zijn.
In de Koran heb je zo het wonder van het getal 19.
Dit heeft niets te maken met gegoochel met getalletjes. Getallen zijn de basis van de Hebreeuwse letters. De Aleph is de één omdat het de één uitdrukt, niet omdat de Aleph "toevallig"de letter is waarmee het alephbet begint. Dat getallen in de bijbel een grote betekenis hebben is wel duidelijk.
Bonjour schreef:Er staat nergens een exacte datum. Maar er staat wel dat Jezus de 76ste (als ik goed geteld heb) generatie is. Genesis is redelijk exact over hoe oud iedereen was toen ie nageslacht kreeg van de eerste 21 generaties. Daarna ga je rekenen met de lengtes van de heerschappijen van de koningen etc.
Dan zou je misschien met bepaalde aannames wat kunnen rekken of inkorten, maar je komt niet op 4,5 miljard jaar.
Waarom Willempie zo stil blijft over de ouderdom van de mensheid? De Bijbel doet daar een duidelijk uitspraak over: minder dan 10.000 jaar. Hij weet dat de Bijbel hier een grote fout maakt.
iznogoodh schreef:Je hebt een hoop geschifte numerologen, weet je. Ze zoeken verbanden die er niet zijn.
In de Koran heb je zo het wonder van het getal 19.
Dit heeft niets te maken met gegoochel met getalletjes. Getallen zijn de basis van de Hebreeuwse letters. De Aleph is de één omdat het de één uitdrukt, niet omdat de Aleph "toevallig"de letter is waarmee het alephbet begint. Dat getallen in de bijbel een grote betekenis hebben is wel duidelijk.
Ooooh! Een 'grooooooote betekenis'! Ik word er stil van.
Komt het uit boven het niveau van de wetenschappelijke en mathematische wonderen van de Koran?
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 22 apr 2015 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour schreef:Er staat nergens een exacte datum. Maar er staat wel dat Jezus de 76ste (als ik goed geteld heb) generatie is. Genesis is redelijk exact over hoe oud iedereen was toen ie nageslacht kreeg van de eerste 21 generaties. Daarna ga je rekenen met de lengtes van de heerschappijen van de koningen etc.
Je komt op nog geen 10.000 jaar voor je bij Adam en Eva terecht komt. Ram fout. En dat weet Willempie ook.
HJW schreef:
Hoe kan het dan dat de joden nu leven in het jaar 5775 ? Oftewel: vanaf het begin (Adam en Eva) ?
De telling is inderdaad ongeveer met de eerste mens begonnen. Wanneer precies lijkt niet helemaal duidelijk te zijn. Maar dit gaat over de ouderdom van de mens en niet van de aarde.
Ik negeer de rest van je reactie niet. Dat volgt nog.
HJW schreef:
De telling is inderdaad ongeveer met de eerste mens begonnen. Wanneer precies lijkt niet helemaal duidelijk te zijn. Maar dit gaat over de ouderdom van de mens en niet van de aarde.
Ik negeer de rest van je reactie niet. Dat volgt nog.
En die ouderdom van de mensheid volgens de Bijbel klopt dus niet. Wat je allang wist.
Plaats ook eens een wat langer bericht. Is je ook wel eerder gezegd.
Bonjour
Willempie schreef:Ik denk dat we minder "ïk weet het niet" overhouden naarmate we de Bijbel beter bestuderen en begrijpen. Adam is geschapen naar het beeld van God, d.w.z. dat hij nog onverdeeld was en, zoals God, tegenover de dualistische schepping stond. Zijn doel was om de schepping te verbinden met God. Kaïn staat daar al iets verder van af. Hij heeft de dood (de vergankelijkheid) geërfd maar niet de zonde. Ook hij had de keuze om wel of niet van de boom der kennis van goed kwaad te eten.
Ik denk dat we veel meer "ik wet het niet" vragen krijgen wanneer we genesis als waar kan bezien.
Ten eerste komen alle vragen erbij: Hoe deed God dat dan? Hie zit het met het behoud van de wet van massa en van energie? Of die van draaimoment? (Draait God met tegengestelde draairichting dan de aarde sinds de schepping?)
Dan krijgen we nog alle wetenschappelijke verklaringen erbij van waarom we nu denken dat de wereld ouder is dan 6000 jaar. En die van de evolutie: Waarom gebruikt God eerst een goed vitamine c gen, en daarna vanaf de primaten een kapot gen, dat steeds op dezelfde manier kapot is.
Zo ontzettend veel vragen dat je je af moet gaan vragen of Genesis wel een serieus verhaal is. Als je dan nog de huidige opvattingen neemt over de ontstaansgeschiedenis van Genesis, kan je niet tot een andere conclusie komen dan Genesis is fantasie.
In dit bericht ben ik begonnen over de 6000. Maar het is totaal niet relevant of dat er nu 6000 , 10.000 of 100.000 zijn. Het punt is dat er ontzettend veel aanwijzingen zijn die andere dingen vertellen dan Genesis. Jij gaat ervan uit op grond van dit verhaal dat er ooit 2 mensen waren. Wetenschappers hebben bepaald dat 75.000 jaar geleden of eerder er een population bottleneck was in onze oorsprong van enkele duizenden individuen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Toba-catastrofetheorie" onclick="window.open(this.href);return false;
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour schreef:
Jij weet niet wat de Bijbel jou vertelt. Jij interpreteert de Bijbel. Je hebt geen enkel houvast ten opzichte van de christen die beweren dat de Bijbel wel vertelt dat de aarde 6000 jaar is.
Dat is het enge van redeneren volgens dogma's. Je accepteert de uitleg van iemand die, als je er even goed over nadenkt, het eigenlijk ook helemaal niet kan weten.
Ik denk niet dat ik volgens dogma's redeneer. Ik kan iemand gewoon laten zien dat de Bijbel nergens de ouderdom van de aarde vermeldt.
Misschien niet de ouderdom van de aarde, maar aan de hand van de geschiedschrijving wel de schepping van de eerste mens. En als je de geslachtsregisters terugrekent zoals die in Nummeri en door de evangelist Mattheus beschreven zijn kom je ook tot ongeveer 6000 jaar! En hoever lag de ouderdom van de aarde en de schepping van de eerste mens uit elkaar? Kun je dat vanuit de Bijbel aantonen?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!