Leon schreef: ↑13 apr 2023 19:27
Die vroegere vriendin die openhartig was tegen jou, was die ongelukkig dat je dacht actie te moeten nemen?
Goei vraag Leon. Ondanks ze toen maar 26 jaar was, was ze niet de eerste de beste (Ik ook niet trouwens zoals je al wel door zal hebben).
Zij was ongelooflijk intelligent en rijp voor haar leeftijd en ze stelde me veel vragen. Daartussen zei ze me dat ik de eerste was die haar echt zag.
Dat weet ik van mezelf, ik kan heel aandachtig luisteren naar mensen, en niet-oordelende uitnodigende vragen stellen waardoor - geen toeval dat je dat woord gebruikt - ze heel openhartig werd naar mij toe. Beetje dubbel om zeggen: alsof ze voor het eerst een vader had gevonden. Die vergelijking is ook niet ver zoeken natuurlijk met 23 jaar leeftijdsverschil. Ik had haar vader kunnen zijn.
Op een dag vroeg ze me waarom ze precies op haar voorhoofd heeft staan: 'neuk mij'.
Die vraag verbaasde mij enigszins, en na wat voorzichtig doorvragen en actief-luisteren kwam het één en 't ander aan het licht, uiteindelijk kwam enkele dagen later het hele doofpot-verhaal naar boven, waardoor ik zwaar begon te zuchten van '
het is weer zover, op de één of andere manier zoek ik dit op, trek ik dit aan'...
Had ik het naast mij kunnen leggen en doorgaan alsof er niets aan de hand was? Op familie feestjes waar haar oom mee aan tafel zat gewoon kunnen doen alsof ik van niets wist? Ik niet. Misschien een andere man wel.
Was zij ongelukkig dat ik dacht actie te moeten nemen? Nee. Dat zei ze me ook met de woorden '
het is toch mijn probleem, het jouwe niet'.
Ze had gelijk. Het was mijn probleem geworden, ik kon er niet mee leven.
En mettertijd begon ik meer problemen waar te nemen en zelf dus meer problemen te krijgen met de situatie waarin ik verzeild was geraakt.
Mijn vriendinnetje vertoonde namelijk bizar gedrag te beschrijven als 'dissociatieve stoornissen' (DIS), beter bekend onder de verouderde naam meervoudige persoonlijkheidsstoornis (MPS).
In de maanden en jaren later, er nog vaak aan terugdenkend (met xanax kalmeer pilletje bij de hand) en veel speurwerk en studie op incest, kwam ik erachter dat dissociatieve stoornissen een psychisch gevolg (kunnen) zijn van incest.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!