Ik ben benieuwd op basis waarvan je dit aannemelijk vindt. Mijn kennis van quantumfysica is te beperkt om er veel zinnigs over te zeggen (E=MC2 suggereert m.i. niet direct ex nihilo maar er is vast meer over te zeggen).Het is heel aannemelijk dat er een seculiere oorsprong is van het begrip "ex nihilo". Die voortvloeit uit de quantumfysica. Echter dat zal moeten blijken uit verder onderzoek.
Ik vraag me af hoe je dit rationeel als een conclusie kunt opschrijven. Het is niet meer dan een aanname van je, waarvoor geen bewijs bestaat. Als je stelt: 'er zijn goden gecreeerd door mensen', ga ik met je mee.In eerste instantie kunnen we wel concluderen dat goden gecreëerd zijn door mensen. Als iemand me daar in wil tegenspreken dan ben ik benieuwd.
Zo heeft de mens ook E.T. gecreeerd, maar dit zegt ons weinig over het bestaan van aliens.
Het ontbreekt aan falsificatie omtrent bovennatuurlijke verschijnselen. Een spoor van een god of goden tijdens natuurlijke processen zijn we nog niet tegengekomen.
Ook op dit terrein valt nog veel te onderzoeken. Veel mensen ervaren een spoor van God. UFO's en aliens zijn nooit bewezen, maar weinig mensen "concluderen" daarom dat ze niet bestaan.
Wetenschap wil geen vragen onbeantwoord laten, maar kennis is altijd begrensd. Wetenschap zoekt die kennis op zonder conclusies vooraf. Het ontbreken van kennis betekent niet dat een fenomeen niet bestaat.Het is dus legitiem om de vraag wat er vooraf ging onbeantwoord te laten. Of op zijn minst na te denken en te kijken naar een rationele variant.