Waarom Genesis?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Waarom Genesis?

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Erik schreef: Hij openbaart zich niet, dus alles wat je meent te kunnen zeggen over "hem" is fantasie.
Hij openbaart zich wel degelijk, maar niet overweldigend. Zoals Pascal al zei: "Er is genoeg licht voor hen die willen zien en genoeg duisternis voor diegenen die de duisternis prefereren. Dat is goed en eerlijk.
Lariekoek, "hijzelf" of "zijn" vermeende openbaringen of handelingen zijn nooit waargenomen.
Wel de fantastische gekleurde verhalen van gelovigen die in wat je maar kunt verzinnen hun god zien.
Alle goden die we kennen "openbaren" zich of hebben zich ooit eens "geopenbaard", daarmee blijft jouw god net zo fantasievol als al die anderen.
Of je moet alle andere openbaringen van andersgelovigen kunnnen weerleggen.

Kun je dat?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Erik schreef: Of je moet alle andere openbaringen van andersgelovigen kunnnen weerleggen.Kun je dat?
Dat weet ik niet. Probeer er eens één. Dan kan ik dat proberen.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Willempie schreef:
Erik schreef: Of je moet alle andere openbaringen van andersgelovigen kunnnen weerleggen.Kun je dat?
Dat weet ik niet. Poneer er eens één. Dan kan ik dat proberen.
Was dit de bedoeling Willempie?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Dat weet ik niet. Probeer er eens één. Dan kan ik dat proberen.
Nee, niet 1 maar alle!
Kun je dat?

Maar je zou kunnen beginnen met de Veda's in het hindoeïsme.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Erik schreef: Kun je dat?

Maar je zou kunnen beginnen met de Veda's in het hindoeïsme.
Dit wordt interessant :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor »

doctorwho schreef:Dit wordt interessant :)
Nee hoor. Deze vraag is tenslotte al meerdere keren gesteld, in speciaal daarvoor gestarte topics. Het heeft tot nu toe nooit geleid tot bruikbare antwoorden.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Erik schreef: Maar je zou kunnen beginnen met de Veda's in het hindoeïsme.
Daar weet ik weinig van. Maar ik kan ten rade gaan bij Ravi Zacharias. Die heeft daar wel kennis over. En dan wordt het misschien toch nog interessant. :)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Willempie schreef:
Gralgrathor schreef: Overigens bestaan vrijwel alle apologetische pogingen om Genesis beter te laten aansluiten bij onze ervaringswereld en wetenschappelijke kennis eruit om Genesis te her-interpreteren in het licht van wat we weten. Wat ons weer terugbrengt bij de vraag: als deze voortdurende herinterpretatie noodzakelijk is om Genesis een aanschijn van relevantie te geven, waarom doet men die moeite dan nog?
Volgens de joodse visie moeten wij het Woord van God steeds opnieuw invulling geven in onze eigen wereld. Dit vergt van ons dus een voortdurende inspanning. Het is nooit klaar.
Is dat waarom er nog steeds zo wordt gestudeerd door de joden op het (voor de christelijken het oude testament) testament? Of zelfs het bestaan van de Joodse Orthodoxen?(krankzinnig als ze zijn)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

HenkM schreef: Is dat waarom er nog steeds zo wordt gestudeerd door de joden op het (voor de christelijken het oude testament) testament? Of zelfs het bestaan van de Joodse Orthodoxen?(krankzinnig als ze zijn)
Dat denk ik wel. Ze krijgen er blijkbaar nooit genoeg van. Ze hebben namelijk een hogere wereld ontdekt die hun ziel en verstand bevredigt. En ze zijn echt niet krankzinnig hoor.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willempie schreef:
Erik schreef: Maar je zou kunnen beginnen met de Veda's in het hindoeïsme.
Daar weet ik weinig van. Maar ik kan ten rade gaan bij Ravi Zacharias. Die heeft daar wel kennis over. En dan wordt het misschien toch nog interessant. :)
Doe je best.
Weerleg de openbaringen.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tja Willempie, als je in openbaringen gelooft en erop vertrouwt moet jij in staat zijn een keuze te maken tussen alle aanbod van openbaringen. Bovendien moet je aannemelijk kunnen maken dat de openbaringen waar jij in gelooft meer betrouwbaar zijn dan de openbaringen welke je afwijst. In welke openbaringsgodsdiensten heb jij je in verdiept en op welke grond wijs je de anderen af?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Ik ga de eventuele weerleggingen van Willempie met meer dan gemiddelde belangstelling volgen.
Ik ben benieuwd naar de criteria waarmee hij de andere openbaringen zal proberen te weerleggen en ik zal kijken wat dezelfde criteria voor de christelijke openbaringen zouden betekenen.
Ook zal ik kijken of Willempie ten opzichte van de andere openbaringen bereid is dezelfde "coulance" te betrachten die hij heeft ten aanzien van het christendom. Zo niet, zal ik benieuwd zijn waarom dat verschil van benadering.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sorry Willempie voor een wat laat antwoord.
Willempie schreef:Ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe je tot de onderstaande conclusies komt.

a. Dat Weinreb in verband gebracht kan worden met kabbalisme. Hij geeft toch in diverse geschriften aan zich daarvan te distantiëren.
Dat is net zoiets als wanneer iemand uit "de gereformeerde kerk (hersteld)" zich afzet tegen de PKN. :wink:
b. Dat hij een gnostische boodschap zou brengen die dit leven minderwaardig zou vinden. Weinreb geeft juist aan dat alles belangrijk is, tot in het allerkleinste detail, en dat alles een betekenis en consequenties heeft.
Het laatste spreekt het eerste helemaal niet tegen.
Bovendien is die trek niet alleen bij Weinreb te vinden, maar bij alle richtingen van het boekgeloof. Als gelovige heb je daar geen oog voor.
c. Dat god voor hem een metafoor zou zijn. Hij zegt dat we God kunnen liefhebben en vertrouwen in het besef dat Hij het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voor zal hebben.
Dat verschilt totaal niet van mijn atheïsme dat zegt dat je het leven kunt liefhebben en op het leven kunt vertrouwen.
d. Dat Weinreb een bepaalde tak van kabbala aan zou hangen. Misschien kun je me aangeven waar hij dat beweerd zou hebben. Alleen al de bibliografie in "De bijbel als Schepping" spreekt dit m.i. tegen.
Je moet het eenvoudig een beetje ruimer zien. Je moet begrijpen dat Weinreb het woordje kabbala vermijdt omdat hij zich wil afzetten tegen bepaalde andere richtingen, of beter gezegd: omdat hij als enige de juiste leer brengt. Veel begaafde mensen hebben hier last van. :wink:

Wikipedia: "Kabbalah originally developed entirely within the realm of Jewish thought, and kabbalists often use classical Jewish sources to explain and demonstrate its esoteric teachings. These teachings are held by followers in Judaism to define the inner meaning of both the Hebrew Bible and traditional Rabbinic literature and their formerly concealed transmitted dimension, as well as to explain the significance of Jewish religious observances.

Dat komt allemaal exact overeen met wat Weinreb doet.
De waarde van Weinreb voor mij persoonlijk is dat hij mij enorm helpt om de Bijbel en de wereld om mij heen beter te begrijpen.
Dat begrijp ik. En zolang je een kruk nodig hebt in het leven is Weinreb zo slecht nog niet. Je loopt gewoon een eind met hem op totdat je hem niet meer nodig hebt.
Bij het ouder worden heb ik een enorme behoefte gehad om onafhankelijk te worden in mijn denken, of beter gezegd: om eindelijk mijzelf te worden, de persoon te worden die ik eigenlijk ben in plaats van altijd een autoriteit te volgen. Je hebt helemaal geen 'begenadigden' nodig om het te begrijpen, noch boeken uit de ijzertijd. Andere mensen leggen enkel hun stempel op jouw leven.
Van Nietzsche waardeer ik dat hij tenminste consequent doorredeneert, in grote tegenstelling to vele moderne atheïstische woordvoerders, die zich er m.i. veel te gemakkelijk van afmaken.
Tip: ga eerst het boek Aldus sprak Zarathoestra lezen en laat je daarna pas uit over Nietzsche.
Born OK the first time
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

HJW schreef:Ik ga de eventuele weerleggingen van Willempie met meer dan gemiddelde belangstelling volgen.
Ik ben benieuwd naar de criteria waarmee hij de andere openbaringen zal proberen te weerleggen en ik zal kijken wat dezelfde criteria voor de christelijke openbaringen zouden betekenen.
Ook zal ik kijken of Willempie ten opzichte van de andere openbaringen bereid is dezelfde "coulance" te betrachten die hij heeft ten aanzien van het christendom. Zo niet, zal ik benieuwd zijn waarom dat verschil van benadering.
Dit is dus een stevige uitdaging voor me. Ik houd wel van uitdagingen. Ik ga mijn best doen en ik leer er zelf ook weer van. Ik zoek contact met Ravi Zacharias en kom weer terug. Zacharias is beslist geen idioot en ik verwacht van hem zinvolle en verstandige antwoorden. Tot later.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Goede actie. Succes met je zoektocht. Laat weten wat je tegenkomt en wat voor afwegingen je moet maken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie