Religieustraumasyndroom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Religieustraumasyndroom

Bericht door bonifacius »

Ik kwam toevallig dit tegen op internet...
Het religieustraumasyndroom (RTS; in het Engels religious trauma syndrome) is volgens ontwikkelingspsycholoog en publicist Marlene Winell een psychologische conditie van mensen die lijden onder de schade van religieuze indoctrinatie, en die worstelen met het verlaten van een autoritaire, dogmatische religie.

Mensen die lijden aan RTS ondergaan het verlies aan steun van een voorheen betekenisvolle religie en een sociale gemeenschap en levensstijl. Symptomen hiervan zijn te vergelijken met die van een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Net als bij PTSS is er onder andere sprake van langdurige klachten van opdringerige gedachten, negatieve emoties en verminderd sociaal functioneren.

De geestelijke letsels bij RTS zijn tweevoudig:

Ten eerste is de patiënt door jarenlange beklemmende religieuze indoctrinatie beschadigd geraakt. Men heeft vaak aangeleerd om niet kritisch te denken, dogma's te accepteren en alles en iedereen van andere religies te wantrouwen. Een extra complicerende factor daarbij is dat men aangeleerd heeft om bij psychische problemen juist sterker op het eigen geloof te steunen of binnen de eigen geloofsgemeenschap hulp te zoeken, en seculiere hulpverlening te wantrouwen. In sommige gevallen is er binnen de religieuze opvoeding bovendien sprake geweest van lichamelijk, seksueel en/of geestelijk misbruik.
Ten tweede veroorzaakt het verlaten van een religie een enorme stress, omdat iemands sociale netwerk uiteenvalt en hij of zij zich genoodzaakt voelt om een heel nieuw sociaal leven op te gaan bouwen.
Verschillende symptomen kunnen hierbij ervaren worden:

cognitief: verwarring, matig vermogen tot kritisch denken, negatieve gedachten met betrekking tot het eigen kunnen, gebrek aan eigenwaarde, zwart-witdenken, perfectionisme, moeite met het maken van keuzes;
emotioneel: depressie, angst, woede, rouw/verdriet, eenzaamheid, moeite plezier te ervaren, verlies van betekenis;
sociaal: verlies van het sociale netwerk, scheiding van familie, sociale moeite, seksuele beperking, achterstand in sociale ontwikkeling (vermogen vrienden te maken, acceptatie van eigen lichaam, zelfredzaamheid, voorbereiding op arbeidsmarkt);
cultureel: onbekend zijn met de seculiere samenleving, 'vreemde eend in de bijt'-gevoel, moeite erbij te horen.

Behandeling

Mensen met een religieustraumasyndroom zoeken niet vaak hulp hiervoor; veel vaker komt een religieus trauma aan het licht in de loop van een psychotherapeutische behandeling. Een reden daarvan kan gezocht worden in het feit dat religieuze en spirituele waarden die de patiënt in de opvoeding meegekregen heeft, negatief staan ten opzichte van psychotherapie. Daardoor heeft een patiënt vaak weerstand tegen het idee dat de psychische klachten afkomstig zouden kunnen zijn van doorgemaakte religieuze indoctrinatie. Een effectieve behandeling kan bestaan uit individuele psychotherapie, gevolgd door groepstherapie, waarbij het gunstig blijkt te zijn als de therapiegroep tamelijk heterogeen is.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Religieustraumasyndroom
Zo bekeken is dit forum ook eigenlijk een eerste hulppost voor geloofsafvalligen.
Goede zaak! =D>
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
B.S.
Bevlogen

Re: Religieustraumasyndroom

Bericht door B.S. »

Blijven worstelen, of beter, constant bezig blijven met ooit bijgebrachte religieuze opvattingen, kent vele gradaties. Het hoeft zich lang niet altijd in 'echte' PTSS te uitten.
bonifacius
Diehard

@B.S.: Vanzelfsprekend kent het vele gradaties en hoeft het zich lang niet altijd in 'echte' PTSS te uitten.
Ik ken zo al 20 jaar een nu persoon van 52 jaar die rond zijn 17de onder het juk van zijn ouders met Jehova geloof trachtte onderuit te komen.
Ik kan niet zeggen dat die persoon aan PTSS lijdt maar zie wel serieus wat drama's in zijn leven, zowel op relationeel als gezondheidsvlak. Cognitief / psychisch ervaar ik hem als regelmatig verward en onstabiel. Zo had hij onlangs weer een alcohol probleem waarvoor hij zich liet opnemen, dan zoekt hij weer zijn heil in het Boeddhisme en zit hij met zo'n Tibetaans trommeltje te zwaaien.
Dus ik zou toch wel durven stellen dat hij door jarenlange beklemmende religieuze indoctrinatie enigzins beschadigd is geraakt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

bonifacius schreef: 30 mar 2023 23:34 Zo bekeken is dit forum ook eigenlijk een eerste hulppost voor geloofsafvalligen.
Goede zaak! =D>
En is dan ook al meerdere keren aan de orde geweest op FT.
Zoekmachine: search.php?keywords=religieus+trauma

Met speciale aandacht voor het blog van Inge Bosscha Dogmavrij
Met ook af en toe een gastblogger op freethinker te lezen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik ontken toch niet dat het heel zwaar kan uitpakken? Ik wijs op de vele lagen die daar onder zitten.
De grip van religieuze ideeën manifesteert zich op vele niveaus en kent veel subtiele vormen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Religie en de daarbij gekozen gebezigde opvoeding van ouders en omgeving kent natuurlijk vele gradaties.
Problemen kunnen ontstaan als gemeenschappen zeer 'hecht' zijn en zich ver verheven voelen boven alle andere stromingen. Jehova's getuigen werd al genoemd, ik heb bekendheid (al lijkt ook dit fenomeen af te nemen) met een zwaar christelijke traditie.
De asociale controle is hier nog steeds groot. "Wat zou de gemeente van mij denken als ik op zondag...."
Deze kinderen worden zeer beschermend opgevoed en zo lang mogelijk weg gehouden van de boze zondige buitenwereld. Jehova's getuigen gaan hier iets anders mee om. Die werken meer met dwang en straf (van uitzetting uit gemeente/"familie").
En zolang kindlief verder treedt in de voetsporen van de opvoeders, lijkt alles goed te gaan. Lastig wordt het al er zelf kritisch over het geloof wordt nagedacht als blijkt dat de indoctrinatie toch niet helemaal goed heeft gewerkt. Als je dan echter sterk genoeg in je schoenen staat, kom je er wel. Je laat dan diegenen die jou afvallen voor wat het is. En juist dat is bij de Jehova's het grote probleem, want de gemeente is je gehele familie en iedereen zal je laten vallen, ook je ouders en directe familieleden. Geestelijke mishandeling uiteraard. Echter wel in naam van de enige echte goede God.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

bonifacius schreef: 30 mar 2023 23:34 Ik kwam toevallig dit tegen op internet...
Het religieustraumasyndroom (RTS; in het Engels religious trauma syndrome) is volgens ontwikkelingspsycholoog en publicist Marlene Winell een psychologische conditie van mensen die lijden onder de schade van religieuze indoctrinatie, en die worstelen met het verlaten van een autoritaire, dogmatische religie.
Zo bekeken is dit forum ook eigenlijk een eerste hulppost voor geloofsafvalligen.
Goede zaak! =D>
Hi Bonifacius.
Ik voldeed ooit zo sterk aan de kenmerken die Marlene Winell hier naar voren brengt dat ik haar boek kocht. Het staat nog steeds op mijn boekenplank als één van de bijdragen die mij hebben geholpen om het langgerekte proces van ontworsteling aan diepgeworteld geloof te doorlopen.

Mijn manier van de worsteling met het geloof aan te gaan was mijn jarenlange rondfladderende benauwdheid op te schrijven, zodat ik er vat op kreeg. Schrijven, schrijven en nog meer schrijven was mijn therapie. Al gauw was het lezen van allerlei lectuur dat ik eerder in mijn leven volledig had genegeerd ook een therapie geworden.
Tegenover de verlammende en alle eigenwaarde wegnemende gedachte "je hebt je leven op zovele manieren verknoeid door je over te geven aan vroom geloof" zette ik de gedachte: "Maar mensen kunnen zich misschien herkennen in wat ik schrijf, en mijn schrijven kan die mensen dan misschien tot hulp zijn om er zich ook aan te ontworstelen, dan heeft het geloof dat mij kapot maakte toch nog enig nut gehad".

Dit forum waaraan ik 19 jaar heb meegedaan is ook een belangrijk onderdeel van deze therapie geweest. Het heeft gediend als een uitlaatklep voor opgekropte gevoelens, als de plaats waar ik leerde niet-religieuze opvattingen/mensen te begrijpen, de plaats waar ik dezelfde problematische zaken opnieuw en opnieuw te overdenken kreeg, net zolang tot ze niet problematisch meer waren, de plaats waar ik mijn godgeloof heb opgegeven en mensen ontmoette die in een soortgelijk proces zaten.

Tegenwoordig heeft het forum niet meer het christelijk geloof als centrale thema en doe ik enkel nog mee omdat ik tot het meubilair behoor.
Maar ik vind het bijzonder fijn dat je deze funktie van het forum ontdekte en toejuicht!
Born OK the first time
bonifacius
Diehard

Maria schreef: 31 mar 2023 00:32 En is dan ook al meerdere keren aan de orde geweest op FT.
Zoekmachine: search.php?keywords=religieus+trauma
Ik had eerst en alleen gezocht op "Religieustraumasyndroom" maar zo verscheen er niets.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 31 mar 2023 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
bonifacius
Diehard

B.S. schreef: 31 mar 2023 01:10 Ik ontken toch niet dat het heel zwaar kan uitpakken? Ik wijs op de vele lagen die daar onder zitten.
Natuurlijk zitten daar vele lagen onder.
B.S. schreef: 31 mar 2023 01:10 De grip van religieuze ideeën manifesteert zich op vele niveaus en kent veel subtiele vormen.
Alles heeft met alles te maken in de psychiatrie - alle mentale reacties die we kennen worden gevoed door emotie, bewustzijn, cognitie en gedrag - en dat allemaal door elkaar heen.
En als we het woord"religieus" achterwege laten gaat het over 'gewone' ideeën die ook al schadelijk kunnen zijn. Je kunt bijvoorbeeld overal bedreiging om je heen zien, omdat je kijkt door de bril van je eigen getraumatiseerde verleden, los van enige religieuze indoctrinatie.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik denk dat 'angst' het meeste al voldoende samenvat. Leven is doodeng, we maken allerlei gedachtenconstructies om daar mee om te gaan - wanhoop proberen te omzeilen.
bonifacius
Diehard

Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 Hi Bonifacius.
Yo
Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 Ik voldeed ooit zo sterk aan de kenmerken die Marlene Winell hier naar voren brengt dat ik haar boek kocht. Het staat nog steeds op mijn boekenplank als één van de bijdragen die mij hebben geholpen om het langgerekte proces van ontworsteling aan diepgeworteld geloof te doorlopen.
Oh, jij hebt zelfs haar boek gekocht!
Ik zie net dat ze een website heeft > https://marlenewinell.net
En haar boek heet "Leaving the Fold: A Guide for Former Fundamentalists and Others Leaving Their Religion"?
Voor zover ik kan zien via google is het nooit vertaald in het Nederlands.
Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 ...Al gauw was het lezen van allerlei lectuur dat ik eerder in mijn leven volledig had genegeerd ook een therapie geworden.
Welke lectuur negeerde je zoal?
Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 Tegenover de verlammende en alle eigenwaarde wegnemende gedachte "je hebt je leven op zovele manieren verknoeid door je over te geven aan vroom geloof" zette ik de gedachte: "Maar mensen kunnen zich misschien herkennen in wat ik schrijf, en mijn schrijven kan die mensen dan misschien tot hulp zijn om er zich ook aan te ontworstelen, dan heeft het geloof dat mij kapot maakte toch nog enig nut gehad".
Dat is een goede herkadering.
Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 Dit forum waaraan ik 19 jaar heb meegedaan is ook een belangrijk onderdeel van deze therapie geweest. Het heeft gediend als een uitlaatklep voor opgekropte gevoelens, als de plaats waar ik leerde niet-religieuze opvattingen/mensen te begrijpen, de plaats waar ik dezelfde problematische zaken opnieuw en opnieuw te overdenken kreeg, net zolang tot ze niet problematisch meer waren, de plaats waar ik mijn godgeloof heb opgegeven en mensen ontmoette die in een soortgelijk proces zaten.
Wat een forum kan betekenen!
9 jaar geleden kwam ik hier toevallig terecht al googlend op de rol van Maria ik de kerk. :roll: Mijn gelovige buurvrouw had me even nieuwsgierig gemaakt. Maar daar ik geen gelovige ben en dus geen religieus trauma syndroom had boeiden me de discussies tussen gelovigen en niet-geloven niet.
Af en toe was ik wel onder de indruk van de discussie-vaardigheden en argumenten van theologen hier toen, maar dat is niet eigen aan theologen merkte ik de voorbije weken voor het eerste lezend op een Boeddha forum. Vandaag ontdekte ik op internet in dit artikel > Boeddhistisch dagblad > Karma en de dood van God een voor mij nieuwe term: Buddholoog!

Jezus, euh ik bedoel Boeddha, :roll:, wat zijn mensen toch fascinerende denkende wezens. Gelovigen verzinnen goden en boeddhisten verzinnen verhalen over verlichting, en gautama de boeddha was natuurlijk verlicht.
Leuke hobby verlicht willen worden zoals de boeddha! :lol:
Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 Tegenwoordig heeft het forum niet meer het christelijk geloof als centrale thema en doe ik enkel nog mee omdat ik tot het meubilair behoor.
Het viel op sinds dat ik hier enkele weken geleden terug kwam aanwaaien dat de discussies tussen gelovigen en ongelovigen (afvalligen) stilgevallen zijn in vergelijk met 9 jaar geleden.
Rereformed schreef: 31 mar 2023 07:21 Maar ik vind het bijzonder fijn dat je deze funktie van het forum ontdekte en toejuicht!
Ja, zeer nuttig forum voor mensen die worstelen met het christelijk geloof. =D>
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Aantal berichten afgesplitst naar Verlichting
Hier graag on topic verder.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

bonifacius schreef: 31 mar 2023 21:33 Welke lectuur negeerde je zoal?
Een leuke vraag!
Wel, mijn geloofscrisis groeide uit de schok van de aanval op het world trade center in New York op 11 september 2001. De terroristenaanval werd gedaan door mensen die volgens eigen zeggen bezig waren met een "heilige oorlog". Hoewel dit moslims waren wist ik als theoloog heel goed dat dat denkbeeld via de bijbel vereeuwigd is. En die boeken van Mozes staan ook nog steeds als "Gods woord" in het bijbeltje van iedere christen. Mijn allereerste reaktie hierop was een commentaar op een brief die ik kreeg van mijn zeer gelovige vader.
Hoewel ik daar mijn vader de les leer schrok ik na het lezen van mijn commentaar van mijn eigen woorden, want waren die woorden niet een heel duidelijke weerlegging van mijn eigen geloof? En als ik nog wat van mijn geloof overeind wilde houden wat precies is dat dan en op welke manier is dat dan redelijk?

In 2002 las ik in de krant een interview met iemand die de opmerking maakte dat moeilijke zaken chaotisch in iemand geest kunnen blijven rondwaaien zonder ooit opgelost te worden. Om het op te lossen, zo zei hij, en te weten te komen wat je nu werkelijk van mening bent over zo'n moeilijke zaak, moet je alles opschrijven met de eerlijkste gedachten die je maar in jezelf vinden kunt. Dat werd uitgesproken alsof het precies tegen mij gezegd werd! De volgende dag begon ik de bijbel opnieuw te lezen vanaf bladzijde 1 en schreef ik er een commentaar op "volgens mijn eerlijkste eigen gedachten". Op deze manier probeerde ik erachter te komen wat ik nu eigenlijk geloof wanneer ik zo eerlijk mogelijk probeer te zijn. Daar groeide in tijd van twee jaar een heel boekwerk uit dat ik Volwassen Geloof noemde. Vanaf 2004 begon ik echter steeds meer boeken te lezen die me steeds meer te overdenken gaven. Zo vulde ik dat boek in 2004 aan met nog meer hoofdstukken.

Via mijn eigen gedachten te volgen zwoer ik in 2003 het christelijk geloof af met deze woorden:

"Ik ben geboren op dit punt van de geschiedenis. Ik wil trouw zijn aan mijzelf, zelfs als ik voor God sta wil ik slechts mijn eerlijke eigen gedachten eerbiedigen. Ik weet het nu geheel zeker. Ik kan en wil niet leven met deze primitieve God van oorlog, straf, ‘losgebarsten toorn’ en hel en nog primitievere gedachten van een satan en demonen om me heen. Ik leg de tiran van m’n leven, die dikke bijbel, nu volledig naast me neer, doe hem dicht. Ik weet na een half leven eindelijk waarom hij bijna altijd een zwarte kaft heeft.
In ieder geval heb ik deze definitieve keuze gemaakt in mijn leven. Zoals Christus zei heer over de sabbat te zijn zeg ik dat ik baas wil zijn in eigen hoofd, ja, baas over de bijbel.
Zo dit godslastering is, zo ik een ketter van de grootste orde ben, zo ik dwaal, mijn eigen glorie zoek, mensen op een dwaalweg zend, mijn gedachten verderfelijk zijn, zo moge de God van de bijbel mij met oud- of nieuwtestamentisch bliksemvuur of Fins noorderlicht uit de hemel verteren, zo moge Hij de wereld ervoor behoeden ooit deze woorden te lezen.
Maar zo de bijbelse god het maaksel van mensen is, zo moge Hij deze gedachten onder duizenden fundamentalistische gelovigen vermenigvuldigen, zo moge Hij dit boek de wereld doen rondgaan. Laat mensen later mijn kinderen vragen hoe het met mij en mijn boek afliep en laat dat een teken zijn."

Godsgeloof zat echter zo diep dat ik me pas in 2007 een atheïst durfde te noemen. Zelfs de datum is grappig genoeg vastgelegd op dit forum: 2 april 2007. Ik werd er via een opmerking van Cymric toe gedwongen om uit te spreken wat voor een eens vroom gelovige bijkans een onmogelijkheid is en ik al zo ongeveer een half jaar eerder, toen ik The God Delusion van Richard Dawkins las, over mezelf wist: ik ben atheïst geworden.

De enorme vracht aan lectuur waar ik me in die tussentijd mee voedde is daar de stuwende oorzaak voor geweest. Met grote nieuwsgierigheid maak ik nu de boekenlijst die ik in 2004 en 2005 doorwerkte. Voor mij is het namelijk ook heel interessant om daarvan een lijstje te zien:

Hier zijn de boeken of artikelen die me zozeer aanspraken dat ik er een Nederlandse vertaling van maakte! En Nietzsche sprak me jarenlang zo aan dat ik een commentaar schreef op ieder hoofdstuk van Zarathoestra.

Vervolgens:

Gustav Wyneken, Afscheid van het christendom
Herman Philipse, Atheïstisch manifest, de onredelijkheid van religie
Rudolf Augstein, Jezus Mensenzoon
Harry Kuitert, Schiften (waarop ik een commentaar schreef)
Michel Onfray, Atheologie

Marlene Winell, Leaving the Fold (gelezen in 2004)
Dan Barker, Godless
Carl Sagan, The Demon-haunted World
Don Cupitt, After God
Michael Martin, The Case Against Christianity
Randell Helms, Gospel Fictions
Mark Noll, The Scandal of the Evangelical Mind
Charles Templeton, Farewell to God
Bart Ehrman, Misquoting Jesus
James Haught, Holy Horrors, An illustrated history of religious murder and madness
Hector Avalos, Fighting Words, The origins of religious violence

N.B. Wyneken (1963) en Augstein (1972) zijn al oude boeken. Ik kwam ze toevallig tegen op een rommelmarkt toen ik met kerst 2004 in Nederland op bezoek was. Ze kostten resp. 1 euro en 70 cent! Geweldig goed geschreven boeken! Uitgevoerd met harde kaft die zelfs nog de omslag hebben! Tsja, deze boeken kunnen je vanzelfsprekend naar de rommelmarkt brengen wanneer je eenmaal afscheid genomen hebt. :lol: Maar voor mij zijn het schatten in mijn leven.
Born OK the first time
bonifacius
Diehard

Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34
bonifacius schreef: 31 mar 2023 21:33 Welke lectuur negeerde je zoal?
Een leuke vraag!
Oeps, mijn oprechte excuses, dit uitgebreid antwoord van je zie ik nu pas door bovenaan op dat belletje met wit cijfertjes in rood cirkeltje naast te klikken. Ik heb geen email bericht gekregen van je antwoord.
Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34 Wel, mijn geloofscrisis groeide uit de schok van de aanval op het world trade center in New York op 11 september 2001.
Amaai, da’s ook origineel.
Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34 In 2002 las ik in de krant een interview met iemand die de opmerking maakte dat moeilijke zaken chaotisch in iemand geest kunnen blijven rondwaaien zonder ooit opgelost te worden. Om het op te lossen, zo zei hij, en te weten te komen wat je nu werkelijk van mening bent over zo'n moeilijke zaak, moet je alles opschrijven met de eerlijkste gedachten die je maar in jezelf vinden kunt. Dat werd uitgesproken alsof het precies tegen mij gezegd werd!
Ha, die methode doet me denken aan het werk van Byron Katie waarmee ik me van begin 2015 tot 2018 intens bezig gehouden heb. “All war belongs on paper” is één van haar beroemde uitspraken.
Ik ontdek hier net dat het ook de titel van één van haar boek was en zelfs vertaald in Nederlands: https://www.bol.com/be/nl/p/alle-oorlog ... 005329624/

Al je oordelen opschrijven en het dan omkeren is deel van haar poepsimpel lijkende methode maar veel dieper gaande dan het kinderlijke “al wat je zegt ben jezelf!”.
Byron Katie’s werk is echt cognitieve therapie.
Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34 De volgende dag begon ik de bijbel opnieuw te lezen vanaf bladzijde 1...
potverdorie, wat een verstand moet jij hebben zeg! Is eventjes de bijbel opnieuw lezen vanaf blz. 1. :roll:
Ik ben nooit verder dan één bladzijde geraakt in dat boek! Niet leesbaar voor mij, daar is mijn verstand te klein voor! :lol:
Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34 Via mijn eigen gedachten te volgen zwoer ik in 2003 het christelijk geloof af met deze woorden:

"Ik ben geboren op dit punt van de geschiedenis. Ik wil trouw zijn aan mijzelf, zelfs als ik voor God sta wil ik slechts mijn eerlijke eigen gedachten eerbiedigen. Ik weet het nu geheel zeker. Ik kan en wil niet leven met deze primitieve God van oorlog, straf, ‘losgebarsten toorn’ en hel en nog primitievere gedachten van een satan en demonen om me heen. Ik leg de tiran van m’n leven, die dikke bijbel, nu volledig naast me neer, doe hem dicht. Ik weet na een half leven eindelijk waarom hij bijna altijd een zwarte kaft heeft.
In ieder geval heb ik deze definitieve keuze gemaakt in mijn leven. Zoals Christus zei heer over de sabbat te zijn zeg ik dat ik baas wil zijn in eigen hoofd, ja, baas over de bijbel.
Zo dit godslastering is, zo ik een ketter van de grootste orde ben, zo ik dwaal, mijn eigen glorie zoek, mensen op een dwaalweg zend, mijn gedachten verderfelijk zijn, zo moge de God van de bijbel mij met oud- of nieuwtestamentisch bliksemvuur of Fins noorderlicht uit de hemel verteren, zo moge Hij de wereld ervoor behoeden ooit deze woorden te lezen.
Maar zo de bijbelse god het maaksel van mensen is, zo moge Hij deze gedachten onder duizenden fundamentalistische gelovigen vermenigvuldigen, zo moge Hij dit boek de wereld doen rondgaan. Laat mensen later mijn kinderen vragen hoe het met mij en mijn boek afliep en laat dat een teken zijn."
Heftig, heel heftig.
Ik probeer iets in mijn leven te vinden wat er wat op lijkt. Dichtste bij kom ik bij het geloof in mijn moeder als godin, mijn beschermster en opvoedster waarop ik dan, vaderloos zijnde, woedend werd rond mijn 27ste, welke periode ik dan beschrijf als een persoonlijkheidscrisis van jewelste met verschrikkelijke bewustwording dat ik tot dan toe onbewust een moederskindje was geweest dat in “symbiose” met zijn moeder leefde. Ik heb haar vanaf toen nooit meer willen zien. Heb ik een dikke vijf jaar volgehouden. Wie was ik werkelijk??? Wat was nog waar van wat ik altijd geloofd had? Amaai, die crisis ging gepaard met plotse extreme lage bloeddruk en neiging tot hyperventileren. Serieuze geloofs-crisis ook, al had het niets met de bijbel te maken.
Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34 ...om uit te spreken wat voor een eens vroom gelovige bijkans een onmogelijkheid is en ik al zo ongeveer een half jaar eerder, toen ik The God Delusion van Richard Dawkins las, over mezelf wist.
Dat is van de éne bijbel naar de andere. :roll:
Excuus, flauw grapje van mij.
Ik ging ook extreem van mijn onvoorwaardelijke moederliefde naar moeder en vrouwenhaat in het algemeen.
Zo’n extreme slingerbewegingen zijn soms nodig om dat wat in onze psyche al lang uit evenwicht was terug in ballans te krijgen.
Rereformed schreef: 01 apr 2023 10:34 Vervolgens:

Gustav Wyneken, Afscheid van het christendom
Herman Philipse, Atheïstisch manifest, de onredelijkheid van religie
Rudolf Augstein, Jezus Mensenzoon
Harry Kuitert, Schiften (waarop ik een commentaar schreef)
Michel Onfray, Atheologie

Marlene Winell, Leaving the Fold (gelezen in 2004)
Dan Barker, Godless
Carl Sagan, The Demon-haunted World
Don Cupitt, After God
Michael Martin, The Case Against Christianity
Randell Helms, Gospel Fictions
Mark Noll, The Scandal of the Evangelical Mind
Charles Templeton, Farewell to God
Bart Ehrman, Misquoting Jesus
James Haught, Holy Horrors, An illustrated history of religious murder and madness
Hector Avalos, Fighting Words, The origins of religious violence
Amaai, allemaal boeken in het zelfde genre in een poging om jezelf van je religieuze indoctrinatie, die je notabene zelf mee in de hand gewerkt hebt, te bevrijden.
Ik feite hebben jij en ik meer gemeen dan op het eerste zicht lijkt, want zo ben ik sinds mijn 1ste en late persoonlijkheidscrisis rond mijn 27ste met mijn daaruit volgend besluit mijn moeder nooit meer te willen zien boeken beginnen kopen met titels als:

- De gekwetste vrouw / Linda Leonard. (In dit boek herkende ik mijn moeder)
- Godinnen in elke vrouw / Jean Shinoda Bolen (via dit boek begon ik terug wat respect te krijgen voor een vrouw).
- De ongetemde Feeks / Linda Leonard ( hiermee begon ik de psyche van vrouwen beter te begrijpen).
- Lilith, de fatale vrouw / Rosa Wouters (o.a. door dit boek begreep ik de innerlijke pijn van vrouwen waar ik steeds verliefd op werd).

Je ziet het genre hé. Die boeken heb ik ook verschillende keren herlezen, want in de voorbije 30 jaar werdt ik dan ook een dozijn keer verliefd op…. fatale vrouwen.

Tussendoor begon in aan een opleiding van psychiater Stanislav Grof's holotropisch ademwerk en vielen mij meerdere catharsis-uitbarstingen toe, zeg maar duivels-uitdrijvingen... :roll:

En dan kwamen de boeken van Jan Geurtz 8 jaar geleden op mijn weg met titels als “Verslaafd aan liefde”. Amaai dat deed pijn allemaal, het openen van de ogen doet pijn… (weder)-geboortepijnen zeg maar.

Nu mogen die boeken eigenlijk ook naar de rommelmarkt. Maar als ik ze zie staan in mijn bibliotheek denk ik terug aan de periodes waarin ik worstelde met het vrouwelijke en mezelf waarin die boeken lichtpunten van inzichten waren. Openbaringen als het ware, zoals ook jouw categorie boeken voor jou waren.

groetjes
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 19 apr 2023 01:02Byron Katie’s werk is echt cognitieve therapie.
'The Work', een door Byron Katie ontwikkelde methode, heeft wel wat overeenkomsten met cognitieve therapie, maar cognitieve therapie is gebaseerd op een meer gestructureerde aanpak en maakt gebruik van specifieke technieken en strategieën om negatieve gedachten en emoties te verminderen en is beslist geen echte cognitieve therapie en kan cognitieve therapie niet vervangen als, bijvoorbeeld vanwege 'Religieustraumasyndroom' :mrgreen: , professionele therapie geïndiceerd is!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Plaats reactie