Griep

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Griep

Bericht door Dat beloof ik »

vegan-revolution schreef: 10 dec 2017 09:56 In de ongeveer 30 jaar dat ik nu veganist ben heb ik nooit meer griep gehad. Niet al te veel dierlijke rotzooi in je lijf pompen wil dus misschien wel iets helpen (bijvoorbeeld voor je weerstand). En voor vitamine D hoef je geen vis te verorberen.
Ik ben al 50 jaar niet in Afrika geweest en heb geen aids. Niet in Afrika komen wil dus misschien wel iets helpen tegen aids (bijvoorbeeld voor je weerstand).
Dit is echt een redenatie van lik-mijn-vestje.

O ja, wat ik nog vergeten was. Ik heb gisteren in een biologisch restaurant een tofu burger gegeten. Ik voelde me deze morgen echt beroerd, overal spierpijn, koppijn en schijten als een bezetene. Dit toont dus aan dat geen dierlijke zooi eten echt slecht is voor je weerstand en gezondheid. Ik hoop maar dat dit geen voorbode is van de griep, want dat ligt dan aan dit etentje.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Dat beloof ik schreef: 15 dec 2017 07:00Dit is echt een redenatie van lik-mijn-vestje.
Het was niet mijn bedoeling om iets te "bewijzen". Vandaar dat er "misschien" stond. Veganisme wordt vaak wel met zoveel onterechte angsthazerij en fabels bejegend dat je dáár wel eens doodziek van zou kunnen worden als veganist.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

doctorwho schreef: 14 dec 2017 11:18
pallieter schreef: 14 dec 2017 11:11 Tijdens de zwangerschap en borstvoeding is dit nog veel extremer. Ik zeg zeker niet dat het niet kan maar je moet verdorie heel goed oppassen. Als je tijdens de zwangerschap of de borstvoeding je normaal (westers) veganistisch dieet niet aanpast, is het ronduit gevaarlijk.
Is borstvoeding strikt veganistisch gezien niet haram?
Aangezien mensen ook dieren zijn zou je het veganisme zo op kunnen vatten. Menselijke borstvoeding valt echter buiten het veganistische inperkende kader voor menselijke zuigelingen. Of menselijke borstvoeding ook voor volwassen mensen (in grote hoeveelheden) aan te bevelen is, is uiterst twijfelachtig.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

vegan-revolution schreef: 15 dec 2017 13:12 Of menselijke borstvoeding ook voor volwassen mensen (in grote hoeveelheden) aan te bevelen is, is uiterst twijfelachtig.
bitty :)
https://www.youtube.com/watch?v=FryYDIANsU0
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Jaaaa, ik moest er al aan denken. :D

Laat ik het geheel eens genuanceerd, wat voor mij een uitzondering is, proberen te benaderen.
Een evenwichtige voeding kan volgens mij prima met vlees/vegetarisch/veganistisch zijn.
Wat de directe invloed hiervan is op het krijgen van griep of verkoudheid is denk ik niet bekend, ik kan er in ieder geval niks concreets en wetenschappelijk onderbouwd over vinden.

Uit wat oudere onderzoeken bleek meen ik dat vegetariërs iets gezonder waren maar dit is lastig toe te schrijven aan het niet eten van vlees omdat vegetariërs over het algemeen een gezondere levensstijl hebben.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

vegan-revolution schreef: 15 dec 2017 13:05
Dat beloof ik schreef: 15 dec 2017 07:00Dit is echt een redenatie van lik-mijn-vestje.
Het was niet mijn bedoeling om iets te "bewijzen". Vandaar dat er "misschien" stond. Veganisme wordt vaak wel met zoveel onterechte angsthazerij en fabels bejegend dat je dáár wel eens doodziek van zou kunnen worden als veganist.

Ik weet ook wel dat je niets wil bewijzen. Het was alleen maar mijn bedoeling om te laten zien dat de suggestie dat veganisme misschien bijdraagt aan minder vaak griep krijgen, er een is van lik-mijn-vestje. Vandaar mijn vergelijking met geen aids krijgen.
Wat betreft het cursieve: wellicht kun je daar zelf wat in positieve zin aan bijdragen door niet met zulke rare suggesties te komen als : "al 30 jaar geen griep, misschien wel omdat ik al die tijd geen vlees at".
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

vegan-revolution schreef: 15 dec 2017 04:38 ik meen toch dat mensen nu gemiddeld ouder worden dan in die miljoenen voorgaande jaren. Blijkbaar kan het dus veel beter dan dat in die miljoenen jaren (volgens een "natuurlijk" menu) gebruikelijk was.
Akkoord, we worden ouder maar dat ligt toch voornamelijk aan veel betere hygiëne en de tandarts.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

zet baby's op een veganistisch dieet en hopelijk sta je als ouder voor de rechter vooraleer je baby dood is.
het zijn veganisten die in dit soort discussies provoceren en uitdagen. wat kan het mij schelen wat jij eet

jammer genoeg zijn het altijd vegetariërs en veganisten die indirect beweren en mij er impliciet van beschuldigen datik een moordenaar zou zijn. mag ik dan niet reageren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Gaat het nog over griep :? :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
vegan-revolution
Superposter

appelfflap schreef: 15 dec 2017 18:43
zet baby's op een veganistisch dieet en hopelijk sta je als ouder voor de rechter vooraleer je baby dood is.
Baby's kunnen heel goed op een veganistisch dieet gedijen als je het goed aanpakt. Voor niet-veganisten die hun baby's met een verkeerd aangepakt niet-veganistisch dieet hun baby verwaarlozen horen geen andere normen te gelden lijkt mij dan voor veganistische ouders die met een verkeerd aangepakt veganistisch dieet hun baby verwaarlozen. Dat zou immers ongelijke behandeling van burgers zijn.
appelfflap schreef: 15 dec 2017 18:43 jammer genoeg zijn het altijd vegetariërs en veganisten die indirect beweren en mij er impliciet van beschuldigen datik een moordenaar zou zijn. mag ik dan niet reageren?
Uiteraard mag je reageren. Daarover geen misverstand. Het is daarbij dan wel prettig als tenminste gepoogd wordt om zaken in een helder perspectief te plaatsen.
vegan-revolution
Superposter

Fish schreef: 15 dec 2017 16:44
vegan-revolution schreef: 15 dec 2017 04:38 ik meen toch dat mensen nu gemiddeld ouder worden dan in die miljoenen voorgaande jaren. Blijkbaar kan het dus veel beter dan dat in die miljoenen jaren (volgens een "natuurlijk" menu) gebruikelijk was.
Akkoord, we worden ouder maar dat ligt toch voornamelijk aan veel betere hygiëne en de tandarts.
Wou jij beweren dat een andere manier van voeden met aanvulling van mineralen en vitaminen en dergelijke geen enkele rol daarin speelt?!

Zie bijvoorbeeld B12 deficiency: a silent epidemic with serious consequences

Daaruit :
B12 deficiency has been estimated to affect about 40% of people over 60 years of age
En er zijn geen 40% veganisten, zelfs niet eens 40% vegetariërs.

Het heeft in die zin met griep te maken dat ook voldoende vitamine B12 een factor is in de weerstand die je hebt tegen ziek worden.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

vegan-revolution schreef: 16 dec 2017 04:24
Fish schreef: 15 dec 2017 16:44
Wou jij beweren dat een andere manier van voeden met aanvulling van mineralen en vitaminen en dergelijke geen enkele rol daarin speelt?!
Ik schreef al 'voornamelijk'.
Dan toch, de meeste mensen hebben geen aanvulling nodig, dat zit in vis en vlees.
(ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten, ligt dan aan mij?)
vegan-revolution
Superposter

Ja, er zitten inderdaad waardevolle voedingsstoffen in vis en vlees. Het jammere is alleen dat er ook nogal wat keerzijden aan de consumptie van vis en vlees zitten. Zelfs weerstandsondermijnende keerzijden. Zie bijvoorbeeld Red meat: Good or bad for health? en 10 redenen om te stoppen met vis en visolie

Dit nog afgezien van dat de consumptie van vis en vlees geen garantie biedt dat je alle nodige voedingsstoffen in voldoende mate opgenomen krijgt.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution schreef: 17 dec 2017 06:02 Dit nog afgezien van dat de consumptie van vis en vlees geen garantie biedt dat je alle nodige voedingsstoffen in voldoende mate opgenomen krijgt.
daarom dat doorsnee vleeseter, in tegenstelling tot wat veel vegetariërs blijkbaar denken, niet enkel vlees maar ook groenten, fruit, koolhydraten, zuivelproducten, noten,... enz eet.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

appelfflap schreef: 17 dec 2017 16:00
daarom dat doorsnee vleeseter, in tegenstelling tot wat veel vegetariërs blijkbaar denken, niet enkel vlees maar ook groenten, fruit, koolhydraten, zuivelproducten, noten,... enz eet.
Precies, de doorsnee vleeseter is vegetariër plus.
Plaats reactie