95 stellingen / 200 vragen aan Jos Strengholt en ikw

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jinny

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door Jinny »

Ik zeg welkom.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jim schreef:Ik zeg welkom.
Idem
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samante

Bericht door Samante »

ikw schreef: Maar niemand leeft alsof er geen goed of kwaad is, niemand leeft alsof er geen vrije wil is.
Eén uitzondering: de mens die in een psychose zit heeft geen vrije wil. Daarover zijn we het misschien nog wel eens. Dat noemen we dus ook afwijkend en dan worden we ook – terecht – niet boos als we een klap oplopen.
Zoals ik het heb ervaren heeft de mens die in een psychose zit wél een vrije wil. Althans, die leeft op die manier. Een grenzeloze ervaring is dat waarbij zo iemand door roeien en ruiten kan gaan. Niet voor niets grijpt de omgeving dan in, vanwege het gevaar dat die persoon vormt voor zichzelf en zijn omgeving.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Fjedka schreef:Tegenwoordig weten we beter en is het absurd om nog in zo'n bliksemgooiende ijzertijdgod te geloven en daarom denken vrijzinnige gelovigen tegenwoordig opeens dat god a priori niet is aan te tonen. Komt dat even goed van pas. Ik trap er niet in in ieder geval, maar ja, ik ben dan ook niet besmet met het geloofsvirus, om maar een metafoor te gebruiken.
Nee hoor, als jij een goed wetenschappelijk experiment bedenkt om God aan te tonen, be my guest. Maar wachten op een stem uit de hemel of het maninpuleren van bid onderzoekjes door God, lijkt me geen wetenschappelijke aanpak.
Lichtgelovigheid als deugd en groot goed. Het is precies het tegengestelde van een deugd. Juist aan lichtgelovigheid zou je geen enkele waarde dienen te hechten.
Ik had het over de functie van geloof volgens religies. Jij maakt er lichtgelovigheid van.
Ik zie niet in waarom geloof altijd slecht is en altijd gelijk staat aan lichtgelovigheid. De meeste mensen geloven in de liefde van hun partner, en werkt wel zo prettig voor een relatie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ik hoef het bestaan van goden helemaal niet aan te tonen. Dat proberen de gelovigen maar te doen willen ze (wetenschappelijk) serieus genomen worden. Geloven in de liefde van een tastbaar iemand is van een heel andere orde dan geloven in de liefde van een onzichtbaar vriendje. Goden vallen onder de laatste categorie.
Gerard_M schreef:Ik had het over de functie van geloof
En ik had het over de verwerpelijkheid van religieus geloof. Nogmaals: Het is precies het tegengestelde van een deugd. In het Engels is er nog een veel beter woord voor om religieus geloof te omschrijven: credulity
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

ikw schreef:En waarom wijst besef van goed en kwaad bij dieren erop dat erop dat goed en kwaad dus niet bestaan? Of iets evolutionair goed te verklaren is, dat betekent nog niet dat ik dan per definitie het tegenovergestelde zou moeten beweren, of wel? Je weet toch helemaal niet hoe ik daarover denk?
Ik bedoel dat de uitdrukking goed en kwaad door mensen bedacht is, het is geen wet of theorie. En het is bovenal geen uitvinding van het christendom, al lang daarvoor wist de jager-verzamelaar wat goed was voor hem, goed was voor zijn nakomelingen en goed was voor de groep.
Zo ook met kwaad.
Moraal is ook duidelijk aan 'mode' onderhevig, ten tijde van het oude testament was het uitmoorden van een ander volk gewoon bonton.
Net zoals het maken van een uitzondering voor de meisjes die nog niet met een man geslapen hadden, die werden voor eigengebruik aangehouden.
Ook het uitmoorden van een hele wereld bevolking was toen geen 'kwaad'.
Ook het hebben van slaven was geen probleem, of het op een brandstapel leggen van je oudste zoon en hem een mes op de keel zetten, daar denken we nu anders over (de weldenkende mensen dan).

PS: Ik weet dat je niet op alles kan antwoorden, dan kan je je bedje wel hierheen slepen. :D

Maar je bent dan wel weer de zoveelste christen die mijn link naar de historie/archeologie van het OT snel overslaat.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Fish schreef:Ik bedoel dat de uitdrukking goed en kwaad door mensen bedacht is, het is geen wet of theorie. En het is bovenal geen uitvinding van het christendom, al lang daarvoor wist de jager-verzamelaar wat goed was voor hem, goed was voor zijn nakomelingen en goed was voor de groep.
Zo ook met kwaad.
Moraal is ook duidelijk aan 'mode' onderhevig, ten tijde van het oude testament was het uitmoorden van een ander volk gewoon bonton.
Net zoals het maken van een uitzondering voor de meisjes die nog niet met een man geslapen hadden, die werden voor eigengebruik aangehouden.
Ook het uitmoorden van een hele wereld bevolking was toen geen 'kwaad'.
Ook het hebben van slaven was geen probleem, of het op een brandstapel leggen van je oudste zoon en hem een mes op de keel zetten, daar denken we nu anders over (de weldenkende mensen dan).
In het topic Bijbelse moraal wordt hier ook over gesproken (dat had je al gezien zie ik). Korte vraag aan jou Fish; zoals je het hierboven schetst kun je dus niet langer zeggen dat god immoreel handelde in het verleden. Voor toen was dat geaccepteerd. Wie zijn wij in de huidige tijd om onze moraal beter te vinden?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MoreTime schreef: Korte vraag aan jou Fish; zoals je het hierboven schetst kun je dus niet langer zeggen dat god immoreel handelde in het verleden. Voor toen was dat geaccepteerd. Wie zijn wij in de huidige tijd om onze moraal beter te vinden?
Wat ik wil zeggen is dat God/goden duidelijk een menselijke oorsprong hebben, vandaar de beschrijving van de dan heersende opvatting van moraal.
Als het een goddelijke moraal was zou hij dan niet overanderlijk zijn? Net als goden zelf onveranderlijk zijn.
Als god zich iets aan de mens gelegen laat liggen, marchandeert hij met zijn eigen beginselen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MoreTime schreef: Korte vraag aan jou Fish; zoals je het hierboven schetst kun je dus niet langer zeggen dat god immoreel handelde in het verleden. Voor toen was dat geaccepteerd. Wie zijn wij in de huidige tijd om onze moraal beter te vinden?
De mores van de tijd gaat voor algoede, alwetende en almachtige goden niet op. Zij bestaan buiten tijd en ruimte [-X
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Mee eens; zeg ik in dit topic :)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p341219" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

MoreTime schreef:Mee eens; zeg ik in dit topic :)
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 30#p341219" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan ga ik maar eens een minuutje bidden om een kopje koffie en mocht dit geen succes hebben dan sleep ik mezelf wel naar de automaat [-o<
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Nog een aardige toevoeging (uit bovengenoemde link).
Noach smeerde de muren van de boot in met pek/teer. Volgens creationisten is dat echter pas gevormd ná de zondvloed doordat het water plantenlagen enzo samenperste. Nog een wonder dus =D>
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jos Strengholt schreef:Als ik iemand heb verdroten met het woord 'goegemeente', het spijt me. Ik bedoel er niks negatiefs mee. :angel12:
Welkom Jos!! Dit lijkt me onbetekenend. Voor mij hoef je daar ook geen verontschuldiging voor aan te bieden.

Groeten,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

doctorwho schreef:
Dan ga ik maar eens een minuutje bidden om een kopje koffie en mocht dit geen succes hebben dan sleep ik mezelf wel naar de automaat [-o<
Laat me raden: 1 van je collega's merkte je dorst naar koffie en haalde dat voor je ....
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

HenkM schreef:
doctorwho schreef:
Laat me raden: 1 van je collega's merkte je dorst naar koffie en haalde dat voor je ....
Zelfs dat niet want ik zat alleen op kantoor :(
Plaats reactie