95 stellingen / 200 vragen aan Jos Strengholt en ikw

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door PietV. »

Verse waar. http://strengholt.blogspot.nl/2012_09_01_archive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zwartgedrukt is de reactie van Jos Strengholt.

116. Er wordt weleens geroepen dat er sprake is van een intelligent ontwerp. Laat ik bij het begin starten. We hebben een staart, kieuwen en een complete vacht als embryo. Deze verdwijnen al spoedig. Uit evolutionair oogpunt goed te verklaren. Kijkt u maar om uw heen. De verwantschap is zichtbaar. Maar dan komt het punt intelligent ontwerp. Een paar zaken die terug moeten naar de tekentafel. Er is trouwens een ruwe schatting dat 90% van de oorspronkelijke soorten is uitgestorven. Een enorme verspilling die niet direct verwijst naar een intelligente ontwerper. Maar eerder naar een proces van trial and error.

Het idee van Intelligent Design staat niet haaks op het idee dat mens en dier zich aanpassen aan hun omgeving. Dat is zelfs vrij intelligent van mens en dier. Maar leg nog eens uit hoe een blind wezen geleidelijk gaat zien. Als het zich langzaam ontwikkelende hart of de lever of de darmen van onze zich langzaam ontwikkelende primaat even een paar dagen niet optimaal werken, ontstaat er nooit die aardige menselijk atheist want de primaat is direct de pijp uit.

Jawel, dat eeuwige stuitje. En ik kan best zonder mijn kleine teen. En mijn appendix is er al uit. Maar kan zonder intelligente sturing een zeer complexe balans in een lichaam zich vanzelf aanpassen en wezenlijk veranderen? We gaan dood van hartritmestoornissen en als de lever zijn werk niet goed doet, ben je de klos. Het is leuk in een theorie te verklaren dat de mensheid zich vanzelf en langzaam heeft ontwikkeld - maar hoe is dat in vredesnaam mogelijk! Je moet voor de gedachte dat dit 'vanzeld' of 'door toeval' of door 'milieu' is gebeurd, net zo'n groot geloof hebben als wie gelooft dat achter ons bestaan een god zit.

117. Johannes 20:27 ... 'en daarna richtte hij zich tot Thomas: 'Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen en leg je hand in mijn zij'. In dit verhaal probeert Jezus de ongelovigeThomas te overtuigen. Jezus kan na zijn "dood" dus aangeraakt worden. Een zombie?
Ja. Hij had een lichaam dat kon worden aangeraakt; dat blijkt uit de verhalen van ooggetuigen. En tegelijk, dat was zodanig anders dan het onze dat we dit niet goed begrijpen. Maar iets niet begrijpen maakt het niet onwaar.
Nu zitten we met nog een merkwaardig probleem. Dit kan te maken hebben met een verkeerde vertaling? Het lichaamsgewicht is te groot voor de handwortelbeentjes en de nagel werd tussen radius en ulna geplaatst.
Wat is de issue? Weet je hoe het kruis eruit zag? Weet je waar de spijkers erin gingen?
Crossan voegt in Jesus: A Revolutionary Biography nog een paar aspecten toe. De vele duizenden gekruisigden werden meestal in massagraven gegooid. Een andere bijkomendheid waren de talloze honden die zich tegoed deden aan de lijken.
En dus vroegen de volgelingen van Jezus om diens lijk, en werd hij in een graf gelegd. Ken uw bijbel. Deze verhalen werden opgeschreven toen er in Jeruzalem en elders nog veel getuigen in leven waren. Men kon de verhalen meteen verifieren. Het graf van Jozef van Arimathea. Hoe makkelijk was dat te controleren!
Dat een persoon in shock nog 7 kruiswoorden kan uitspreken; die een gelikte kopie zijn van psalm 22. Dat mag zeer bijzonder heten.
En iemand die ligt dood te gaan op een slagveld kan wel het Onze Vader bidden? Jezus zou niet een Psalm die hij als Jood goed kende kunnen citeren terwijl hij langzaam doodgaat?
Een vreemde optelsom. Of is Jezus de uitzondering op de enorme aantallen, die op deze wijze werden geëxecuteerd?
Als Jezus geen uitzondering was zouden we er nu, 2000 jaar later, niet over spreken.
118. De hele wereld kwam naar Jozef om voedsel te kopen? (gen 41:57) > waar/niet waar.
Heel Amsterdam liep uit om de kampioen te huldigen.
Staat de aarde vast? (Psalm 93:1 en 96:10) > waar/niet waar
De zon komt ‘s morgens op.
Uit de voorraadschuren komt regen en sneeuw? (Job 38:22 en Jeremia 51:16) > waar/niet waar.
Het regent pijpenstelen.
Het land naderde het schip? (Handelingen27:27) > waar/niet waar.
Toen we naar Engeland voeren kwam de rotsen van Dover snel dichterbij.
Sterft graan als het op land valt? (Joh. 12:24; 1 Kor. 15:36). > waar/niet waar
In de herfst gaan de bloemen in de tuin dood.
119. Siger stelde de volgende vragen aan een katholiek. Het antwoord bleef afwezig.
Mocht er nog een rechtgeaarde katholiek meelezen en een goede onderbouwing weten.
Dan stelt de maker dit zeker op prijs.

Bewijs de heilige drievuldigheid.
Graag. Maar dat kan ik alleen op basis van wat Jezus en diens volgelingen zeiden. Als je dat doet spreken we verder.
Bewijs de onbevlekte ontvangenis.
Van Maria? Ik ben geen Katholiek en geloof hier niet in omdat het niet door Jezus en de ooggetuigen is bevestigd.
Bewijs de maagdelijke geboorte van Jezus Christus.
Graag. Maar dat kan ik alleen op basis van wat Jezus en diens volgelingen zeiden. Als je dat doet spreken we verder.
Bewijs het lichamelijk naar de hemel vliegen van de moeder van Jezus.
Ik ben geen Katholiek en geloof hier niet in.Geen ooggetuigen.
Bewijs het lichamelijk naar de hemel vliegen van Jezus.
Het wordt wat saai: dat kan ik alleen op basis van wat Jezus en de ooggetuigen daarover zeiden. En dat is opgetekend in de bijbel.
120. Kannibalisme lijkt in de 21ste eeuw verdwenen. Op een paar excessen na is het uitgebannen. Echter het ritueel blijkt echter levendig aanwezig in de katholieke kerk. Wel onder de noemer transubstantiatie, waarbij brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van hun heiland. De verlichte versies zoals transsignificatie en transfinalisatie zijn ketterijen volgens de officiële leer. Dicht bij de bron blijven zegt de katholieke kerk. Hoe staat een katholiek tegenover de gedachte dat hij iets moet doen wat geassocieerd kan worden met kannibalisme?
Ik ben geen aanhanger van de ingewikkelde transsubstantiatieleer van de RK Kerk - mij te Thomistisch. Maar de RK kerk leert in elk geval niet dat mensen fysiek Jezus opeten en zijn fysieke bloed drinken. Het is onzin om dit met kannibalisme te vergelijken.

Jezus vergeleek zijn dood met die van de dierenoffers die in de Joods tempel werden gebracht; wie zo'n offer bracht, at mee van dat dier nadat het was gedood en gebraden. Jezus zegt enkel dat wie de verlossing wenst die wordt beloofd door het Jodendom, niet bij die offerdieren moet zijn, maar bij Hemzelf. Niet de dood van die dieren is effectief, maar de dood van Jezus. En wie aan de weldadige effecten van die verlossing deel wil hebben, moet net als de Joodse offeraars participeren in het offermaal. Participeren - door geloof - in de dood van Jezus, door het offermaal te eten. Dat doen we met brood en wijn in de eucharistie.

Dit met kannibalisme vergelijken is even ridukuul als de Romeinse vervolgens van de vroege kerk - die de kerk kannibalisme verweten. Toen gebeurde dat omdat alleen gelovigen bij de eucharistie mochten zijn. Dus kon makkelijk het gerucht rondgaan dat christenen een lichaam opaten. Om de eucharistie vandaag met kannibalisme te vergelijken is dommer dan die Romeinen. Nu kan je beter weten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Wat een vreemde antwoorden, echt typische antwoorden van iemand die het niet meer weet...
Ja. Hij had een lichaam dat kon worden aangeraakt; dat blijkt uit de verhalen van ooggetuigen. En tegelijk, dat was zodanig anders dan het onze dat we dit niet goed begrijpen. Maar iets niet begrijpen maakt het niet onwaar.
Dit hele verhaal is een aanklacht tegen Thomas gelovigen (gnostici) die niet geloven in een fysieke opstanding op de doden, maar dit symbolisch zien. Vandaar dat net Thomas het niet geloofde en dat pas deed na het te hebben gezien. De letter is geduldig, je kan van alles opschrijven en zo anderen in diskrediet brengen.
En dus vroegen de volgelingen van Jezus om diens lijk, en werd hij in een graf gelegd. Ken uw bijbel. Deze verhalen werden opgeschreven toen er in Jeruzalem en elders nog veel getuigen in leven waren. Men kon de verhalen meteen verifieren. Het graf van Jozef van Arimathea. Hoe makkelijk was dat te controleren!
En die volgelingen zouden het gewoon meegekregen hebben? Ik denk dat de heer Strengholt niet echt in de gaten heeft dat de Romeinen lak hadden aan de Joden, en vooral aan de Joodse rebellen.
Die lieten ze niet voor niks kruisigen in de hoop dat de dood lang op zich deed wachten.
Als Jezus geen uitzondering was zouden we er nu, 2000 jaar later, niet over spreken.
Dat is een boute uitspraak. De enige reden waarom wij er nu nog over spreken is omdat er een religie om heen gebouwd is, die door dood en verderf haar opmars in de Westerse wereld heeft gedaan. Zou het bij een Joodse sekte gebleven zijn zou niemand iets van Jezus gehoord hebben.
Ik ben geen aanhanger van de ingewikkelde transsubstantiatieleer van de RK Kerk - mij te Thomistisch. Maar de RK kerk leert in elk geval niet dat mensen fysiek Jezus opeten en zijn fysieke bloed drinken. Het is onzin om dit met kannibalisme te vergelijken.

Jezus vergeleek zijn dood met die van de dierenoffers die in de Joods tempel werden gebracht; wie zo'n offer bracht, at mee van dat dier nadat het was gedood en gebraden. Jezus zegt enkel dat wie de verlossing wenst die wordt beloofd door het Jodendom, niet bij die offerdieren moet zijn, maar bij Hemzelf. Niet de dood van die dieren is effectief, maar de dood van Jezus. En wie aan de weldadige effecten van die verlossing deel wil hebben, moet net als de Joodse offeraars participeren in het offermaal. Participeren - door geloof - in de dood van Jezus, door het offermaal te eten. Dat doen we met brood en wijn in de eucharistie.

Dit met kannibalisme vergelijken is even ridukuul als de Romeinse vervolgens van de vroege kerk - die de kerk kannibalisme verweten. Toen gebeurde dat omdat alleen gelovigen bij de eucharistie mochten zijn. Dus kon makkelijk het gerucht rondgaan dat christenen een lichaam opaten. Om de eucharistie vandaag met kannibalisme te vergelijken is dommer dan die Romeinen. Nu kan je beter weten.
Het hele avondmaal hebben de Christenen afgekeken van de mysteriecultussen. Inclusief het "kannibalisme". En inclusief het priverecht van hen die gelovig waren (ingewijd waren is een betere term).
aton

Bericht door aton »

Berjan schreef:Wat een vreemde antwoorden, echt typische antwoorden van iemand die het niet meer weet...
Typisch iemand met een zeer beperkte religieuze ( alle religies ) kennis. Dit verbaast me nog het meest hoe naïef sommige antwoorden zijn. :shock:
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Job schreef:
JohanT schreef:
Strengholt schreef: Ja, de koers was omhoog, maar daarna onttrok een wolk hem aan hun ogen. Is de hemel dus boven de aarde en de hel eronder? Dames, heren, zo stel ik me dat niet voor nee. Ik neem ook aan dat u nooit spreekt over het opgaan van de zon, maar over het wegdraaien van de aarde?
Ik neem aan dat dhr. Strengholt de peren en appels kent? Het opgaan van de zon wordt uitgesproken, met de kennis dat de aarde draait. Maar het opstijgen van Jezus staat er gewoon letterlijk. Of zit er meer achter?
Er staat dat Jezus omhoog steeg, geschiedkundig. Dat houdt in, van beneden naar boven, verticaal.
Ach jee....het stikt hier van de letterlijken. Is toch niet besmettelijk hoop ik.
Want we hebben er al genoeg hier op dit forum die beeldtaal omzetten in letterlijke geschiedenis en theologische reflecties omzetten in waar gebeurd...mythologie omzetten in letterlijk: "waar gebeurd".
Alsof het onder de Christenen niet stikt van de letterlijken, wat is dat nu weer voor aanval? Ik heb juist discussies gehad met toen mede-christenen, omdat zij verhalen letterlijk namen en ik niet. Dus nu, als iemand een verhaal letterlijk neemt, moet het kloppen.
Ik neem de verhalen letterlijk, omdat de Christenen de verhalen vaak letterlijk nemen.
Job schreef:
JohanT. schreef:
Strengholt schreef: Je zou ook raar hebben opgekeken als Jezus in de grond verdween. Of gewoon wegwandelde.
Neen, de hemel is niet ‘boven’. En Jezus verdween ook niet achter de sterren. Hij was niet langer zichtbaar; verdween in een wolk.
Waarom zou het vreemder zijn geweest als Jezus gewoon wegwandelde en verdween met de horizon?
Jezus moet de status laten zien. Hij staat boven ons met zijn kracht. Dus niets logischer dan het letterlijk te nemen dat Jezus is opgestegen naar de Hemel.
Niks logischer!!! Je begrijpt dan deze beeldtaal niet. Het is de joodse kijk van de joods/christelijke volgelingen die beschrijven hoe ze jezus zagen vanuit hun ervaringen.
Het mag dan wel de Joodse kijk zijn, dat is geen probleem. Maar op het moment dat er verschillende interpretaties zijn door Christenen over een tekst (letterlijk, figuurlijk met allemaal ingangen die elkaar tegenspreken), dan wordt het wel wat vreemd.
maar als ik het niet begrijp, leg het dan alsjeblieft uit. niet alleen zeggen dat ze Jezus zagen vanuit hun ervaringen. Dat is zo'n vage uitleg, waar je weinig mee kan.
Ik sta open voor uitleg, maar dan moet de persoon die uitlegt ook openstaan voor vragen en kritiek en niet zeggen dat ik de beeldtaal niet begrijp als deze nergens wordt omschreven in mijn optiek.
Dan zeg ik: jij begrijp niet dat er geen beeldtaal wordt gebruikt.

Het is juist het moeilijke punt waar verhalen letterlijk moeten worden genomen. Leg dan uit hoe ik tot de waarheid kan komen, de waarheid tot mij door kan dringen, als er zoveel verschillende interpretaties zijn van teksten. Dan kan de vraag komen "waarom zijn niet al die interpretaties juist? Waarom moet maar 1 interpretatie juist zijn?"
Die vraag snap ik wel, maar er zijn interpretaties die elkaar tegenspreken, en dat zorgt voor onduidelijkheid. Zo zullen er ook mensen zijn die iets anders uitleggen dan jij doet waarschijnlijk. Snapt de ander het dan niet?
Job schreef:
JohanT. schreef:Misschien waren er laaghangende wolken en was Jezus daarom snel niet te zien... Misschien ging Jezus met zo'n hoge snelheid omhoog dat hij al snel tussen de wolken was... Het maakt allemaal niet uit, hij moet omhoog zijn gestegen, dat staat er.
Met alle respect. Dan gaat PietV. ook nog eens op de blog van dhr Strengholt schrijven of Dhr. Strengholt de "vlijmscherpe" commentaren heeft gelezen van JohanT. :^o :lol:
Job
Als PietV. dat wil doen, dan staat hij vrij. Echter, dat is niet mijn doel. Ik ben blij met de antwoorden van dhr. Strengholt, dat zet mij ook aan tot nadenken. Dat is wat ik zoek. Ik neem ook niet alles zomaar voor waar aan. Dat zit gewoon niet in mijn aard. Dat uit zich misschien in wat scherpe antwoorden/vragen, maar ik wil ook in die antwoorden van iemand een uitdaging hebben. En in zekere zin geeft hij die uitdaging in de antwoorden, wat ik ook waardeer.
Jinny

Re: 95 stellingen / 100 vragen aan Jos Strengholt

Bericht door Jinny »

Job schreef:Dan gaat PietV. ook nog eens op de blog van dhr Strengholt schrijven of Dhr. Strengholt de "vlijmscherpe" commentaren heeft gelezen van JohanT.
Gelukkig ga jij daar niet over Job.
Wat iemand aan iets of iemand anders schrijft.
Je zult het jammer vinden, maar de Inquisitie is al een poosje achter de rug.

Het valt me vaker op dat gelovigen nogal onvrij zijn in hun denken.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Job schreef: Met alle respect. Dan gaat PietV. ook nog eens op de blog van dhr Strengholt schrijven of Dhr. Strengholt de "vlijmscherpe" commentaren heeft gelezen van JohanT. :^o :lol:
Job
De commentaren van JohanT zijn goed. Het is ook bedoeld voor de meelezers op het blog van Strengholt. Dan weten ze dat de antwoorden elders worden besproken. Anders krijgen ze het idee dat Jos Strengholt zijn mening eendimensionaal bij ons overkomt en het publiek op freethinker zich voorover stort en smeekt om genade. Let even op waar je reageert, als het bij het laatste deel hoort van Strengholt dan graag daar.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

siger schreef:Bewijs het lichamelijk naar de hemel vliegen van de moeder van Jezus.
strengholt schreef:Ik ben geen Katholiek en geloof hier niet in.Geen ooggetuigen.
siger schreef: Bewijs het lichamelijk naar de hemel vliegen van Jezus.
strengholt schreef:Het wordt wat saai: dat kan ik alleen op basis van wat Jezus en de ooggetuigen daarover zeiden. En dat is opgetekend in de bijbel.
Wie waren deze ooggetuigen? Noem er eens een aantal. En waaruit blijkt dat ze ooggetuigen waren. Zijn er ook nog buitenbijbelse bronnen die het opstijgen vermelden. Het moet toch een behoorlijke happening zijn geweest. Eigenlijk zou u de bovenstaande formulering in zijn algemeenheid op de Bijbel moeten toepassen. Wat valt dan af. Adam en Eva geen ooggetuigen; hier geloof ik (Jos Strengholt) dus niet in. Het noodzakelijke voorwerk van de heilige geest mbt de eicel van Maria. Geen ooggetuigen; dus hier geloof ik (Jos Strengholt) niet in. En zo kunnen we rustig verder gaan. En wordt het verhaal wat dunner. Het vreemde is ook dat de evangeliën geschreven zijn door niet-ooggetuigen, die het hebben over ooggetuigen maar vergeten om hier naam en adres bij te vermelden. En zo is de cirkelredenering weer rond.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Strengholt schreef:Jawel, dat eeuwige stuitje. En ik kan best zonder mijn kleine teen. En mijn appendix is er al uit. Maar kan zonder intelligente sturing een zeer complexe balans in een lichaam zich vanzelf aanpassen en wezenlijk veranderen? We gaan dood van hartritmestoornissen en als de lever zijn werk niet goed doet, ben je de klos. Het is leuk in een theorie te verklaren dat de mensheid zich vanzelf en langzaam heeft ontwikkeld - maar hoe is dat in vredesnaam mogelijk! Je moet voor de gedachte dat dit 'vanzeld' of 'door toeval' of door 'milieu' is gebeurd, net zo'n groot geloof hebben als wie gelooft dat achter ons bestaan een god zit.
Tussen de verbeeldingskracht die uitgemond is in een wetenschappelijke tak die de mensheid stap voor stap de ontrafeling van haar afkomst laat zien. En de verbeeldingskracht die verder niets meer oplevert dan wat heen en weer gepraat over een god of goden zit een groot verschil. Voor het laatste heb je dus een geloof nodig, voor het eerste de nodige belezenheid en de drang om te onderzoeken. En de uitkomsten te plaatsen in het grote raamwerk wat evolutie heet.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Een nieuwe serie van Jos Strengholt. De zwartgedrukte tekst zijn de antwoorden die hij geeft.

http://strengholt.blogspot.nl/2012_09_01_archive.html" onclick="window.open(this.href);return false;

121. Een vraag van @Vuurdoorn: "Waarom hebben christenen het altijd over de Vaderliefde, het Vaderhart, dat ze kinderen van God zijn, als in de bijbel zo duidelijk staat dat die Vader zijn eigen zoon laat martelen en kruisigen. Wat kun je van zo'n vader verwachten"?

Christenen geloven dat God een Drie-eenheid is. Het was God die besloot mens te worden en lijden te ondergaan. In de Zoon leed de Vader evengoed.
Ben ik een slechte Vader als ik mijn dochter toesta haar nier af te staan zodat mijn andere dochter voortleeft?
Jezus overleefde de ellende, en heeft door zijn actie velen tot zijn ‘broers en zussen’ gemaakt. Kinderen van de Vader. Daar neem ik nederig mijn petje voor af.

122. Een gelovige die worstelt met een eeuwenoud dilemma. Maar liever niet bij naam wil worden genoemd. Kwam met de volgende vragen.
122a. Waar komt Satan vandaan?
Ik heb hier eigenlijk nooit een goed antwoord op gekregen. Satan wordt uitgelegd als een gevallen engel, maar op grond van een OT tekst die over de koning van Babylon spreekt (Jesaja 14), dat is volgens mij niet pluis.
Ik heb nooit zo kunnen geloven in 1) dat Satan een letterlijke persoonlijkheid is en 2) dat hij hier op aarde de dienst uitmaakt.

Niemand dwingt je om iets te geloven.

b. Waaruit bestaat Satan?
Als ik het goed begrijp wordt Satan door de meeste christenen als een gevallen engel beschouwd. In ieder geval een geschapen schepsel. Hoe kan het dan dat hij toch enkel maar een geest is en als alomtegenwoordig wordt beschouwd? Hoe kan een gevallen engel nu 'de overste van de wereld' zijn? En zoveel macht hebben dat God het licht uitdoet op aarde? Dat lijkt voor mij teveel op aan Satan goddelijkheid te geven, en hem meer macht geven dan God heeft, want die zet je op de achtergrond. Het 'tijdelijk' komt op mij over als een uitvlucht voor God. En dat 'de wereld Hem niet wil kennen' komt op mij over als opeens weer de mens de schuld geven van het kwade, terwijl je net een zin ervoor hebt gezegd dat Satan allemaal gruwelijkheden veroorzaakt.

Wie beschouwt de duivel als alomtegenwoordig?
God deed het licht uit op aarde?
God op de achtergrond?
Wat je hier zegt is niets anders dan een karikatuur. En die hoef ik niet te verdedigen natuurlijk.

c. Welk geslacht heeft Satan?
Aangezien Satan een schepsel is moet hij ofwel seksloos zijn of anders is hij mannelijk.
Beide alternatieven vind ik eigenlijk te zot om te overdenken.
Kan hier iemand wat mee?

Nee met deze onzin kan ik niks.

d.Waarom heeft de Satan de aarde tot zijn plaats gemaakt?
Ik heb nooit kunnen begrijpen wat Satan denkt dat het nut zou kunnen zijn om eeuwig tegenstander van God te zijn. Hoe kan een schepsel dat weet heeft van de almacht van God nu zoiets in zijn hoofd halen? Wetend dat hij tot in eeuwigheid verliest. En alsof er voor een engel iets te winnen zou zijn via het overhalen van mensen.

Om dezelfde reden dat christenen, die beter weten, soms tegen God zondigen.

e. Waarom heeft Satan geen mensen nodig om zijn woord te verspreiden, waarom kan hij alles zelf? Komt op mij alweer over alsof hij machtiger is dan God.
Ik heb nog geprobeerd om 'Satan' te substitueren voor 'God', zoals je adviseerde te doen om 'gemakkelijk alle vragen te kunnen beantwoorden', maar dat lukte me niet.
Ik zit erg met die Satan in de knoop.

Wie zegt dat satan alles zelf kan? Verstandige Christenen die hun bijbel en hun theologie kenenn geloven niet in dit soort dwaze dualisme.

123. In legends of the Jews (Ginzberg) wordt even naar de Talmud gerefereerd. De eerste vrouw van Adam was niet Eva maar Lilit. Lilit wou gelijkwaardig zijn aan Adam en dat pikte Adam niet. Ze vluchtte weg, verzwond in de lucht en werd een demon. Adam beklaagde zich bij God en deze stuurde drie engelen om haar te vangen. Sanoi, Samsanoi en Samnaglof. Ze vonden haar in de rode zee. De volgende keuze kreeg zij voorgelegd: "Terug naar Adam of er sterven dagelijks honderd van je demonische kinderen"!. Lilit verkoos deze straf en Adam bleef alleen in het paradijs. Waarna Eva werd geschapen om hem weer een nieuwe metgezel te geven. Lilit werd baldadig veranderde zichzelf in een slang en verleidde Eva. Ze verleidde Adam tot nieuwe geslachtsgemeenschappen en baarde een overvloed aan duivels. In Babylon werd zij de opvolger van Lamastu, de gevreesde duivelin. Ik laat dit verhaaltje maar even zien om de plek van de duivel in de Hebreeuwse context te plaatsen. Iets wat vaak ontbreekt in de verhalen. Moeten we Satan dus beschouwen als het equivalent van de geëmancipeerde vrouw? En zijn de Dolle Mina’s uit het Oude Testament de oorzaak van de inzet van Jezus?

Op onzin ga ik niet in. Wie zegt dat christenen alle Joodse verhaaltjes moeten geloven? Willen atheisten ons nu vertellen wat we eigenlijk zouden moeten geloven?

124. Paulus (alias Saulus) is de grondlegger van het Christendom. De oprichter in kwestie heeft brieven geschreven, waarvan een aantal (Timotheus en Titus) als onecht worden beschouwd. Eichhorn constateerde dit al in 1812.

Dit is geen "constateren", maar vermoeden. En er zijn goede redenen om deze opvatting naar het land der fabelen te verwijzen.

Ik stel een paar punten op. Om deze reserve-apostel in een andere context te plaatsen. Mocht u het hier niet mee eens zijn, dan ben ik benieuwd naar uw motivatie?
1. De naam Judas ontbreekt in zijn brieven;

En dus?

2. Geen enkel evangelie heeft hij gelezen;

Niet verbazend, want Paulus schreef zijn brieven voordat Mattheus, Markus, Lukas en Johannes hun verhalen aan papier toevertrouwden. Dat wil niet zeggen dat Paulus allerlei verhalen niet kende want elke theoloog en historicus neemt aan dat de vier evangelien die nu in de bijbel zijn gebundeld, mede op basis van bestaande mondelinge en schriftelijke bronnen zijn samengesteld.

3. Een cultuurhater die zich sterk afzet tegen filosofen;

Onzin; Paulus citeert soms filosofen met instemming, om zijn argumenten kracht bij te zetten. Hij verzet zich alleen tegen de Sofisten - filosofen die meer aandacht besteden aan de vorm van hun retoriek dan aan wezenlijke inhoud.

4. Over de hemelvaart wordt niet gesproken;

Over de hemelvaart wordt klip en klaar gesproken. Ik noem alleen Efeziers 4:8-9 en Filippenzen 2:9. En verder is de suggestie overal aanwezig waar Paulus erover spreekt dat Christus bij God is.

5. Geen rechtstreekse informatie over Jezus; hij negeerde de historische Jezus;

Wat een zalige cirkelredenering. Ja, Jezus negeerde de historische Jezus zoals geconstrueerd in de 20ste eeuw. Ja dat klopt. Maar de werkelijke Jezus kende hij en verkondigde hij.

6 Paulus schrijft zelf niets over zijn wonderlijke bekering;

Waar heeft hij het dan over in Galaten 1, om maar even een voorbeeld te noemen. En bovendien, wat wil die vraag zeggen? Dat Lukas in het boek Handelingen onjuiste zaken schreef? Dat had Paulus dan makkelijk kunnen rechtzetten lijkt me?

7. Hij noemt het aantal van 500 getuigen; maar geen enkele naam;

En? Als ik zeg dat ik met 40.000 mensen in de Kuip zat, is het dan onwaar of ongeloofwaardig als ik er niet een paar bij naam noem? Overigens, Paulus had er zat kunnen noemen. Maar iedereen in de jonge kerken kende de namen - want die mannen reisden rond met hun boodschap. Lui als Petrus en de andere apostelen.
En waarom zou Paulus moeten verwijzen naar iemand als Petrus, of Johannes, of Mattheus, Markus, Maria, en noem maar op? Paulus schreef aan Joden die in Christus geloofden en die voortreffelijk konden controleren wat Paulus beweerde – ze hadden allemaal familie in Israel en velen hadden de gewoonte om jaarlijks naar Jeruzalem te gaan voor hun feesten.

8. Hij heeft zijn informatie uit visioenen (Gal. 1-11) en noemt God als zijn getuige.

Hij heeft enige informatie uit visioenen, maar ook heel veel van ooggetuigen (hij vervolgde de vroege kerk, dus kende hun verhalen) en hij sprak bovendien vaak met die ooggetuigen nadat hij tot geloof in Christus was gekomen. Zie bijvoorbeeld Galaten 1-2 en het boek Handelingen.Paulus controleerde dus met de Joods-christelijke leiders van Jeruzalem om zijn boodschap wel klopte, en die lui waren het met hem eens.

9. Een oppervlakkige diagnose vertoont het beeld van een epilepticus. Zou dit verhaal rond TLE aan de basis kunnen liggen van zijn transformatie?

Inderdaad, oppervlakkig. Te dom om op in te gaan. Onder punt 6 wordt gesuggereerd dat die wonderlijke ommekeer nooit plaatsvond, en nu is die ommekeer weer de basis om te denken dat hij epilepsie had? Vrinden, er zit geen consistentie in jullie aanval op het christelijk geloof. En daardoor komt het nogal over als ordinair moddergooien.

10. Het masochisme 1 maal gestenigd in lystra; drie schipbreuken; een adderbeet; vijf geselingen (39 slagen per keer); gevangenschap; ballingschap; ontsnappingen. Een sterke zelfhaat en een voorliefde voor vernederingen. Een lofzang aan bevel en autoriteit. Het vleien van de Romeinen en de keizer. Een sterke minachting voor vrouwen.

Een beschrijving die voor wie de brieven van Paulus en diens reisverhalen uit Handelingen kent, nogal onzorgvuldig overkomt, om het maar vriendelijk te zeggen.

Is deze persoon betrouwbaar genoeg om een religieuze beweging te beginnen? Paulinisme zou het moeten heten. Maar het gaat de geschiedenis in als Christendom.

Veel mensen die Paulus kenden kwamen tot geloof in de Jezus die hij verkondigde. Diezelfde mensen hadden ook contact met de rondreizende collegas van Paulus, met ooggetuigen van het leven en de dood en opstanding van Jezus. Dat de eerste volgelingen van Paulus ‘Christenen’ werden genoemd laat wel zien dat die het beter door hadden dan de vraagsteller alhier.

De dramatisering van een mogelijkerwijs denkbeeldig persoon zit bij deze hysterische en conservatieve jood wel goed. Sommigen noemen Paulus een erotomaan, vrouwenhater en masochist. Tevens iemand die een hekel heeft aan de intelligentsia, met een lofzang op onderdanigheid ten aanzien van de machthebbers. Hij toont een kant die het judaïsme in diskrediet brengt. Goldhagen bracht het aantal antisemitische passages in kaart. Veertig bij Marcus, tachtig bij Matteus, honderddertig bij Johannes, honderdveertig in handelingen. Jezus zegt bijvoorbeeld tegen de Joden “uw vader is de duivel” (Johannes 8:44). Dit waren dus niet zijn naasten waar hij elders over sprak. (Bron atheologie – Onfray).

Antisemitische uitspraken in al die Joodse geschriften? Eigenaardig.

Nu ga ik zelf wel uit van een historisch personage die Saulus heet en uit Tarsus komt. Een tentenmaker van beroep. Maar er zijn ook personen die hier niet direct van uitgaan. Detering en Kenneth Humpreys zijn bijvoorbeeld extreem kritisch en gaan hier niet voetstoots vanuit. Het is een peulenschil om de 20 argumenten die hierboven staan met hun bijdragen verder uit te breiden. Echter dat mag u doen.

Het uitbreiden van de hierboven genoemde argumenten is een peulenschil voor wie uit haat tegen godsgeloof en christendom de bronnen die ons ter beschikking staan niet serieus neemt. Voor wie de informatie over Paulus kent vanuit het boek Handelingen en wie de brieven van Paulus goed kent, is het niet erg moeilijk om bovenstaande zaken te ontkrachten. Ik wacht met spanning op wat voor sublieme kritiek er nog meer te verzinnen valt.

125. De ethiek van os en ezel in het boek van Maarten ’t Hart “De schrift betwist” gaat over de 10 geboden. De schrijver laat zijn kritische geest hier over heen gaan. Sam Harris schrijft er ook een stuk over in “Brief aan een christelijke natie”. Sam Harris: “Als u meent dat het onmogelijk is om de formulering van de moraal te verbeteren, bent u het aan uzelf verplicht ook een paar andere boeken te lezen. Ook nu hoeven we niet verder te zoeken dan de jainisten: Mahariva, de grondlegger van het jainisme, overtrof de moraal van de Bijbel in één enkele zin: ‘Verwond, misbruik, onderdruk, knecht, beledig, treiter, martel of dood geen enkel schepsel of levend wezen’. Stel u voor hoe anders onze wereld eruit zou zien wanneer dit als centraal voorschrift in de Bijbel zou staan. Christenen hebben eeuwenlang mensen misbruikt, onderdrukt, geknecht, beledigd, getreiterd, gemarteld en gedood in de naam van hun god, op grond van een theologische en verdedigbare interpretatie van de Bijbel”. Hoe kunt u volhouden dat de Bijbel de duidelijkste formulering van de moraal verschaft die de wereld ooit heeft gekend?

De 10 geboden staan op gespannen voet met de Bijbel. Het gebod niet te doden wordt gevolgd door de legitimatie voor het uitroeien van een heel volk. Leon Trotzki brengt nog een ander argument naar voren in zijn boek: "Hun moraal en de onze". De 10 geboden zijn een lokale, sektarische variant. Tussen de regels door staat er: “Jij Jood pleegt geen moord op een andere Jood”. Jahwe spreekt tot zijn volk en heeft geen respect voor andere volken. Wat in het bovenstaande voorbeeld al duidelijk wordt.

Ik ben geen voorstander van het uitroeien van welk volk dan ook. Maar wees er al eerder op dat het gebod 'gij zult niet doden' een gebod tegen persoonlijke moorddadige acties is. Tegen persoonlijke wraak. De Joodse en de christelijke theologie zeggen dat de overheid wel die 'zwaarmacht' heeft en dat de overheid die ook kan gebruiken op een morele manier.
Prachtig dat ook andere religies een mooie moraal hebben. Zouden we ons allemaal aan onze moraal houden, dan was de wereld zeker een betere plaats.
Maar de christelijke boodschap zegt dat niemand zich aan zijn eigen moraal houdt. Daar ligt het probleem van de mensheid en daar ligt de kern van het christelijk geloof. Niet in onze morele wetgeving.
Jezus vatte de hele moraal van Israel samen in de opdracht om God en de naaste onvoorwaardelijk lief te hebben. Door die lens kijken volgelingen van Jezus naar de wetten van het Oude Testament en het Nieuwe Testament.
Ja, ook christenen hebben zich vaak misdragen. Het is onzin om te zeggen dat ze dit deden op grond van een verdedigbare interrpretatie van de bijbel. Net zulke onzin om te zeggen dat het atheisme van Stalin of Pol Pot door de wandaden van die heren gedikswalificeerd is.
Supermario

Bericht door Supermario »

Strengholt schreef:
Freethinker schreef: 101. Het geluid dat Genesis gezien moet worden als een metafoor klinkt steeds harder. Aan evolutie valt niet te ontkomen zeggen inmiddels veel christenen. Ook de katholieke kerk heeft dit bevestigd. Het natuurlijke proces; waarbij gemeenschappelijke afstamming een sleutelrol speelt is inmiddels bewezen. Ook al zal de bewijslast bij sommigen geen ingang vinden. Echter het geeft wel een onoverkomelijk probleem. Als het verhaal rond Adam en Eva een symbolische waarde heeft, wat blijft er dan nog over van de erfzonde?
Wat een hoop stellingen en aannames. Ik ga maar niet op alles in, want het evolutiegeloof hier is sterker dan dat van veel wetenschappers geloof ik. “Is inmiddels bewezen…” Kom op zeg. Wat is ‘bewezen’? Wat voor definitie van wetenschap heb je dan?
Om even met de deur zomaar binnen te vallen: Wie op school opgelet heeft met biologie weet donders goed dat evolutie geen ''geloof'' is maar een onweerlegbaar feit! Paar zeer simpele voorbeelden van evolutie: genetische manipulatie, huisdieren, veeteelt, planten etc. etc. evolutie bevindt zich gewoon in je eigen huis :D
Zelf op evolutionaire wijze iets nieuws maken is een ''eitje''; Men neme bijv. een roos, kruist deze met een andere roos en het resultaat is een nieuwe soort roos.. dmv genetische manipulatie kunnen we in dit soort veredeling nog veel verder gaan etc. etc.

Daarnaast is evolutie zichtbaar, tastbaar en bewezen, god niet.. :D
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

124. Paulus (alias Saulus) is de grondlegger van het Christendom. De oprichter in kwestie heeft brieven geschreven, waarvan een aantal (Timotheus en Titus) als onecht worden beschouwd. Eichhorn constateerde dit al in 1812.

Jos Strengholt schreef:Dit is geen "constateren", maar vermoeden. En er zijn goede redenen om deze opvatting naar het land der fabelen te verwijzen.
Staan uw goede redenen hier tussen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteurscha ... van_Paulus" onclick="window.open(this.href);return false;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteurscha ... van_Paulus" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

9. Een oppervlakkige diagnose vertoont het beeld van een epilepticus. Zou dit verhaal rond TLE aan de basis kunnen liggen van zijn transformatie?
Jos Strengholt schreef:Inderdaad, oppervlakkig. Te dom om op in te gaan. Onder punt 6 wordt gesuggereerd dat die wonderlijke ommekeer nooit plaatsvond, en nu is die ommekeer weer de basis om te denken dat hij epilepsie had? Vrinden, er zit geen consistentie in jullie aanval op het christelijk geloof. En daardoor komt het nogal over als ordinair moddergooien.
Dom begint een stopwoordje te worden van Jos Strengholt. Als een ander iets toevoegt aan een verhaal over een persoon kun je altijd nog kijken naar de aard van het verhaal. Want een kritische kijk op de Bijbel kent verschillende invalshoeken. Dat deze benaderingen soms tegenstrijdig lijken dat mag voor de gelovige een bron van ergernis zijn. Maar de scepticus bekijkt zaken graag van verschillende kanten. Het is niet irrationeel om met onze hedendaagse medische kennis te kijken naar het patroon wat beschreven wordt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jos Strengholt schreef:Op onzin ga ik niet in. Wie zegt dat christenen alle Joodse verhaaltjes moeten geloven? Willen atheisten ons nu vertellen wat we eigenlijk zouden moeten geloven?
Atheïsten vertellen aan gelovigen niet wat ze moeten geloven. Maar bovenal wat ze niet moeten geloven. Het voorbeeld uit de Joodse mythologie laat zien dat de interpretatie rond Adam en Eva mogelijkerwijs nog andere mogelijkheden geeft. Het kan ook een optelsom worden van buitenissigheden waardoor het zwaartepunt komt te liggen op de meest verstandige invalshoek. Die van mythe en niet meer dan een mythe.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

10. Het masochisme 1 maal gestenigd in lystra; drie schipbreuken; een adderbeet; vijf geselingen (39 slagen per keer); gevangenschap; ballingschap; ontsnappingen. Een sterke zelfhaat en een voorliefde voor vernederingen. Een lofzang aan bevel en autoriteit. Het vleien van de Romeinen en de keizer. Een sterke minachting voor vrouwen.

Strengholt schreef:Een beschrijving die voor wie de brieven van Paulus en diens reisverhalen uit Handelingen kent, nogal onzorgvuldig overkomt, om het maar vriendelijk te zeggen.
Om het nog vriendelijker te zeggen. Paulus is een vreemde man. In velerlei opzichten.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jos Strengholt schreef:Waar heeft hij het dan over in Galaten 1, om maar even een voorbeeld te noemen. En bovendien, wat wil die vraag zeggen? Dat Lukas in het boek Handelingen onjuiste zaken schreef? Dat had Paulus dan makkelijk kunnen rechtzetten lijkt me?
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Paulus al dood was, alvorens de schrijver die later door mag gaan als Lucas, aan zijn versie begon te werken.
Plaats reactie