95 stellingen / 200 vragen aan Jos Strengholt en ikw

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
KluukKluuk

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door KluukKluuk »

HenkM schreef: Wat een verschrikkelijk naïef figuur ben je.
Argumentum ad hominem.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

KluukKluuk schreef:
HenkM schreef: Wat een verschrikkelijk naïef figuur ben je.
Argumentum ad hominem.
Correct. Shame on me. Maar met rede kan ik je niet bereiken. Ook nu niet.

Je geeft geen enkele onderbouwing. Geen enkel argument.
Heb je dit hele lange onderwerp gelezen? Ik denk het niet.

Laat ook maar.

Voor mij is het niet vreemd dat bij jou SP en pvv naast elkaar staan.

Alweer op de man gespeeld. (sorry, mods)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
KluukKluuk

HenkM schreef: Je geeft geen enkele onderbouwing. Geen enkel argument.
Vind ik niet.

Pistolen zijn ook niet de schuldigen van moorden, het zijn mensen die de trekker overhalen. Daar komt nog bij dat ik vind dat mensen erg snel geneigd zijn om in groepsdenken over te gaan, met vaak hele slechte consequenties.
aton

Bericht door aton »

KluukKluuk schreef:
HenkM schreef: Je geeft geen enkele onderbouwing. Geen enkel argument.
Vind ik niet.
Vind ik wel.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

KluukKluuk schreef:
HenkM schreef:Ware het niet dat religie deze planeet dermate verscheurd en verpest heeft dat meelij niet op z'n plaats is.
Het zijn mensen die dingen doen of dat nu verschuild gaat achter religie, vrijdenken of wat dan ook is voor mij een tweede.
Kun je een voorbeeld geven van een manier waarop vrijdenken de wereld verscheurd heeft?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
KluukKluuk

aton schreef:
KluukKluuk schreef: Q, wat een verondersteld oer document is, wat Mattheüs en Lukas beide hebben gebruikt, we kunnen dat vaststellen door naar het gebruikte Grieks te kijken, is zeer waarschijnlijk ouder dan 90-135 n.C dus de stelling dat zij Marcus hebben verfraaid vind ik allereerst incompleet.
Je gaat dus af op een VERONDERSTELD OER DOCUMENT en gaat er van uit dat de auteurs van het N.T. dit gebruikt hebben ? Dit is wat ik ' speculatief ' zou betitelen.
Plus het is helemaal niet zeker dat zij Marcus überhaupt kenden, tekstueel is daar helemaal geen bewijs voor.
Dat ze in sommige passages dezelfde frasering gebruiken en die nog even aandikken, is dat dan toeval ?
Ik denk dat tekstueel gezien er veel meer aanwijzingen zijn van het bestaan van Q dan van de veronderstelling dat Marcus bekend was bij Mattheüs en Lukas. Bent u het daar mee eens of niet?

Kunt u mij die referentie naar de onderzoeksliteratuur waarin u claimt dat Mattheüs en Lukas Paulus verfraaien geven?
Laatst gewijzigd door KluukKluuk op 20 aug 2012 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
KluukKluuk

Doppelganger schreef:
KluukKluuk schreef:
HenkM schreef:Ware het niet dat religie deze planeet dermate verscheurd en verpest heeft dat meelij niet op z'n plaats is.
Het zijn mensen die dingen doen of dat nu verschuild gaat achter religie, vrijdenken of wat dan ook is voor mij een tweede.
Kun je een voorbeeld geven van een manier waarop vrijdenken de wereld verscheurd heeft?
Als een goed gelezen hebt wat ik schreef kunt u zien dat ik geen enkele religie of wereldbeschouwing daarvan beschuldig dus ook niet het vrijdenken.

Naar mijn mening is de wereld niet verscheurd door religie, vrijdenken of wat dan ook. Als we al van verscheuren kunnen spreken is dat uitsluitend te wijten aan de mens zelf. Mensen maken religies en ideologieën. Het helaas is wel zo dat mensen dingen doen en zich dan verschuilen achter religies of ideologieën.

Nietzsche heeft eens de vraag gesteld of de creatie van de mens een blunder was van god of dat de creatie van god een blunder was van de mens.
Doppelgänger
Bevlogen

KluukKluuk schreef:Als een goed gelezen hebt wat ik schreef kunt u zien dat ik geen enkele religie of wereldbeschouwing daarvan beschuldig dus ook niet het vrijdenken.

Naar mijn mening is de wereld niet verscheurd door religie, vrijdenken of wat dan ook. Als we al van verscheuren kunnen spreken is dat uitsluitend te wijten aan de mens zelf. Mensen maken religies en ideologieën. Het helaas is wel zo dat mensen dingen doen en zich dan verschuilen achter religies of ideologieën.
Maar je noemde daarbij specifiek het vrijdenken. Dan neem ik aan dat je een voorbeeld kunt geven van de enorme negatieve uitwerking van vrijdenken in de wereld. Dat mensen vreselijke daden begaan op grond van ideologieën is een feit, als we het over religie hebben kan ik je daar zo een waslijst van geven. Geef nu eens zo'n voorbeeld waarbij iemand zich verschuilde achter vrijdenkerij?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
KluukKluuk

Doppelganger schreef: Maar je noemde daarbij specifiek het vrijdenken.
Het was niet mijn intentie om specifiek het vrijdenken daar uit te halen.

Als u dat zo gelezen hebt dan neem ik dat terug.
Doppelgänger
Bevlogen

Je zei:
KluukKluuk schreef:Het zijn mensen die dingen doen of dat nu verschuild gaat achter religie, vrijdenken of wat dan ook is voor mij een tweede.
Daarmee impliceer je dat de achterliggende reden voor negatieve daden niet uitmaakt. Uiteraard zijn het mensen die die daden begaan. Als je er echter iets tegen wilt doen, zul je natuurlijk wel de beweegredenen moeten achterhalen. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat je dat zo bagatelliseert.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

KluukKluuk schreef:
Nietzsche heeft eens de vraag gesteld of de creatie van de mens een blunder was van god of dat de creatie van god een blunder was van de mens.
Mooie uitspraak van Nietzsche. Een god die blundert dat zal veel gelovigen slecht in de oren klinken. En de creatie van goden door mensen ook. Ik ga zelf voor de laatste variant. Als je hier geen problemen mee hebt. Het zijn er zo ontzettend veel. In alle soorten en maten. Het merendeel is roemloos ten onder gegaan. Een bekende apologeet heeft ooit een boek geschreven met op de omslag"De onbekende god". Nadat ik de titel las ben ik gaan lezen. Een zoektocht naar het onbekende. Nu; na een paar bladzijden was ik genezen. Het was een goedkoop evangelisatie boekje die om de stamgod Jahwe draait. Voor het merendeel bekend als de god die in de Hebreeuwse overleveringen gekke dingen met mensen doet. En zijn zoon natuurlijk. Dus hij had beter een echt onbekende god kunnen nemen. Waar niemand ooit van gehoord had. Moet lukken met duizenden exemplaren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
aton

Bericht door aton »

KluukKluuk schreef: Ik denk dat tekstueel gezien er veel meer aanwijzingen zijn van het bestaan van Q dan van de veronderstelling dat Marcus bekend was bij Mattheüs en Lukas. Bent u het daar mee eens of niet?
Neen.
Kunt u mij die referentie naar de onderzoeksliteratuur waarin u claimt dat Mattheüs en Lukas Paulus verfraaien geven?
Probeer eens met de vier versies van deze auteurs in volgorde naast elkaar te leggen i.v.m. wat er kort gebeurde na de stervens-scène van Jezus.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

KluukKluuk schreef: Ik denk dat tekstueel gezien er veel meer aanwijzingen zijn van het bestaan van Q dan van de veronderstelling dat Marcus bekend was bij Mattheüs en Lukas. Bent u het daar mee eens of niet?

Ben jij bekend met het boek "volwassen geloof" van Albert Vollbehr.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11167" onclick="window.open(this.href);return false;

In hoofdstuk 13 gaat hij zeer uitvoerig hierop in. Geen uitleg in een paar zinnen. Maar een ontrafeling van het bovenstaande. Met natuurlijk tal van referenties. Het scheelt je de aanschaf van talloze boeken die dit probleem uiteen zetten. Het werpt tevens een dam tegen personen (bv. Wright) die hun redenaties als bonte was door elkaar laten draaien.
KluukKluuk

PietV. schreef: Ben jij bekend met het boek "volwassen geloof" van Albert Vollbehr.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11167" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijk bedankt voor deze referentie.
PietV.
Erelid

95 stellingen / 200 vragen aan jos strengholt

Bericht door PietV. »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11303" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staan de eerste honderd antwoorden met bijbehorende reacties van Jos Strengholt. Hij neemt een sabbatical, die kort of lang kan duren. Het geeft anderen ook een kans om ons (of mij) te vertellen dat het verkeerd is om deze vragen te stellen aan gelovigen. Of dat het beter is om ze niet te overbelasten met informatie.
Plaats reactie