Strengholt schreef:
Freethinker schreef:
66. Waarom zijn veel Christenen zich niet bewust van de inbreng van Keltische en Germaanse rituelen en gebruiken in hun geloof? Keltisch zijn de feesten, Germaans de heiligen.
Er zijn wereldwijd ruim 2 miljard christenen. Die zijn gemiddeld net zo slim of dom als alle andere mensen op aarde. Er zijn dus veel onnozelde christenen. Maar beter opgeleide christenen, en zeker hun leiders die theologie hebben gestudeerd, zijn zich zeer goed bewust dat in Europa een process van acculturatie plaatsvond. Dat was prima: zo schoot het evangelie wortel in heidense grond.
Het gaat erom dat er meerdere religies worden vermengd met elkaar, maar daar wordt wederom niet goed op ingegaan.
Als het Christendom de juiste religie is, waarom moeten er dan dingen vermengd worden en is dat prima? Dat is een vreemde redenatie.
Christen: "Ons geloof is de juiste, maar we vermengen het wel even met die van jullie."
Heiden: "Dan is jullie geloof niet meer origineel en op zichzelf staand juist"
Christen "Dat is prima zo"
O...k...
Strengholt schreef:
Freethinker schreef:
67. In het oude testament staan talloze verwerpelijke zaken, die de Joden dienden uit te voeren. Waarom worden deze wetten niet meer toegepast als Jezus duidelijk maakt dat hij de wetten niet af schaft, maar respecteert. (Matth 5:17-19 en Lucas 16:19)
Jezus lapte zelf heel wat wetten aan zijn laars als dat goed was voor de mensen. Hij raakte onreine mensen aan, hij at met onreine mensen, hij at dus ook onrein eten.
Met zijn uitspraken over het belang van alle wetten, kan hij dus niet hebben bedoeld dat elke wet van het Oude Testament zijn rechtskracht houdt.
Maar welke wetten moeten we dan nog wel volgen en welke niet? Waarom wordt dat niet duidelijk naar voren gehaald? De wetten van Leviticus worden aangehaald wanneer het zo uitkomt(Ohnee, we moeten het 'contextueel' bekijken...).
Jezus heeft niet duidelijk naar voren gebracht waar de grens ligt van het wel en niet navolgen van wetten.
Strengholt schreef:
Freethinker schreef:
68. Tientallen miljoenen mensen zijn het slachtoffer geworden door personen/groeperingen, die hiervoor teksten gebruikten uit de Bijbel? Is het Christendom een pacifistische beweging.
Net zo goed als tientallen miljoenen mensen het slachtoffer werden van het atheistische communisme. Is daarmee gezegd dat het atheisme of het communisme onjuiste filosofien zijn? Nee natuurlijk.
Mensen die aanzetten tot de moord op anderen, zijn inderdaad onjuiste filosofen. Het gaat er bij het Christendom echter ook om dat de teksten op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. De teksten, ingegeven door een God, die de mensheid liefheeft!
Strengholt schreef:
Overigens hadden de mensen die zich op de bijbel beriepen voor hun misdaden daar 2000 jaar voor. Die atheisten hadden aan een halve eeuw genoeg om zoveel slachtoffer te maken.
Waar is dit op gebaseerd? Gaan we de getallen met elkaar vergelijken? Gaan we vanuit het Christendom kijken hoeveel doden God op Zijn naam heeft staan? Alleen al in de Bijbel? Pure genocide is gepleegd!
Waar wordt vandaan gehaald dat atheïsten evenveel slachtoffers hebben gemaakt dan de mensen van de Bijbel in 2000 jaar?
Misschien doelt dhr.
Strengholt op de wereldoorlogen? Daar is het laatste woord nog steeds niet over gezegd.
Strengholt schreef:
Nee, het Christendom is geen pacifistische beweging. Pacifisme is een moderne filosofie over de omgang met wapens. Er zijjn christelijke pacifisten, maar de meeste christenen erkennen het recht van de overheid om een volk tegen buitenlandse aanvallen te beschermen met gebruik van wapens.
Natuurlijk is het zo dat de veiligheid van mensen vooropstaat. En ik kan er ook bij inkomen dat de andere wang toekeren hier niet realistisch. Maar dat geeft de zwakte van die uitspraak ook direct aan, maar dat is een andere discussie.
Beschermen tegen buitenlandse aanvallen, ok. Maar er wordt ook zelf een land binnengevallen door Christelijke leiders. Hoe zit het dan?
Strengholt schreef:
Freethinker schreef:
69. Archeologen hebben getracht Bijbelse verhalen te reconstrueren. Na grondig onderzoek is gebleken dat veel gebeurtenissen nooit hebben plaatsgevonden. Bijvoorbeeld de Exodus. Verandert dit de uitgangssituatie van het christendom.
Als vast zou staan dat de exodus nooit heeft plaatsgevonden, zou ik mijn geloof wel grondig moeten herzien. Maar centraal in mijn geloof staan de opstanding van Christus, niet de exodus.
Maar de Bijbel is wel een geheel. Het lijden en opstaan van Christus staan verbonden met het Oude Testament. Het redden van de zonde zou nutteloos zijn als er geen zondeval heeft plaatsgevonden.
De Exodus staat niet centraal, maar waar ligt de waarde dan nog van de Exodus? Ik lees een tegenstelling in deze reactie.
Aan de ene kant moet het geloof worden herzien, aan de andere kant maakt het niet zoveel uit.
Strengholt schreef:
Overigens, grondig onderzoek zal over een paar jaar weer andere dingen aan het licht brengen. En wetenschappers spreken elkaar zo vaak tegen…
Maar wetenschappers beweren ook niet de waarheid in pacht te hebben.
Strengholt schreef:
En, hoe kan je bewijzen dat de exodus nooit plaatsvond? Dat zou een wetenschappelijk hoogstandje zijn. Bewijzen dat iets niet bestaat of nooit gebeurde is een heidens karwei.
Reconstructie(wordt ook gezegd, misschien handig om de bron even door te geven), een dergelijke Exodus moet iets hebben achtergelaten aan informatie, etc.
Strengholt schreef:
Freethinker schreef:
70. De niet ooggetuigen die tientallen jaren later Jezus gingen beschrijven leefden in een cultureel klimaat waarin bijgeloof prominent aanwezig was. Kan dit van invloed zijn op hun interpretatie van overleveringen?
1. Mattheus en Johannes waren oggetuigen. Marcus was de scribent van Petrus, een ooggetuige. En Lukas onderzocht nauwkeurig de verhalen die hij van ooggetuigen hoorde en las.
Als ik iets indrukwekkends heb meegemaakt, waarvan ik wil dat dit bewaard blijft voor de rest van de mensheid, dan zou ik het zo snel mogelijk opschrijven, en geen 40 jaar wachten. Daarbij komt nog dat de gemiddelde leeftijd in die tijd nog niet eens 40 was, dus dat maakt het op zich al moeilijk dat het echt ooggetuigenverslagen zijn.
Strengholt schreef:
2. Een cultureel klimaat waarin bijgeloof prominent aanwezig was? Dat is een stevige stelling over het Jodendom van de eerste eeuw die historisch discutabel is.
Terug naar vraag 66. Hierin wordt ook niet ontkend dat het Christendom vermengd wordt met de oudere religies. Maar bij het Jodendom is dat niet zo? Er is enkel het Jodendom? Waar is dat op gebaseerd? Er valt zo aan te wijzen waar de invloeden van oudere religies verwerkt zitten in het Jodendom. Maar bijgeloof niet?
Strengholt schreef:
3.Het is een mythe dat de evangelie-verhalen op een soort vage overleveringen zijn gebaseerd. Ze zijn bovendien allemaal geschreven toen de generatie die Jezus nog gekend heeft, nog springlevend was. Het was verifieerbaar.
Nee, dat was het niet. De gemiddelde leeftijd weer erbij pakkend, nog geen 40. Een enkeling werd ouder en dat was toevallig iedereen die Christus had gezien?
het is juist een mythe dat alles verifieerbaar was. Als zoiets echt zoveel indruk had gemaakt, waren er veel meer geschriften en overleveringen dan we nu hebben.