Jos Strengholt schreef:Voor christelijke fundamentalisten die elk woord in de bijbel letterlijk nemen is dat een probleem misschien. Niet voor mij. Dit fundamentalisme is pas een eeuw oud; de kerk heeft dit soort teksten 19 eeuwen lang wel serieus genomen in de boodschap die erin zit, maar niet in de literaire verpakking.
De lezers van Mattheus begrepen ook in de eerste eeuw al dat dit niet letterlijk was bedoeld. Waar het om ging was dat Jezus werd verleidt om een wereldse leider te worden.
Gerard_M schreef:Waarom is een letterlijke interpretatie van de tekst de Enige Juiste?
Fjedka schreef:Die vrijzinnige 'christenen', in naam alleen nog christen, die nog wel eens vergeten dat de schrijvers van de bijbel een en ander letterlijk bedoelden. Letterlijk ingrijpen van een échte god en échte wonderen. Dat geloofden ze met heel hun ziel en zaligheid en in al hun onwetendheid.
Er staan in de bijbel een aantal gelijkenissen en die zijn uiteraard overdrachtelijk. De parabel van de barmhartige Samaritaan dien je niet te lezen als zijnde werkelijk gebeurd, maar wat
Jos Strengholt beweert is een naïeve verdraaiing van de historische realiteit. Al die wonderen die in de bijbel beschreven staan werden net zo letterlijk geloofd als het wonder van de opstanding heden ten dage nog steeds door b.v.
Jos Strengholt. Noem het hele rijtje maar op: Genesis, Exodus, zondvloed, splijtende zeeën, pratende slangen etc. Allemaal letterlijk. De ziel, God, Satan, aartsengelen, leugengeesten en bezetenen, een platte stilstaande aarde met een hemelkoepel waaraan de sterren staan, ook dat werd allemaal letterlijk geloofd. Frans Bauer zingt: "Als sterren AAN de hemel staan". Dit gezegde gaat etymologisch terug op de denkbeelden zoals die ook in de bijbel staan. Een koepel waarAAN de sterren zijn bevestigd. De Kelten waren bang voor het letterlijk op hun hoofd vallen van de hemel. Wanneer er gesproken wordt over het openen van de hemelsluizen, dan is dit létterlijk bedoelt en de schrijvers van de bijbel geloofden wérkelijk dat, wanneer je op een hoge berg ging staan, je letterlijk de hele wereld kon overzien, omdat ze létterlijk geloofden in een platte aarde. Beweren dat zulke zaken metaforisch bedoelt zijn getuigt van geschiedkundige ignorantie. Het valt niet te ontkennen dat de bijbel alles behalve ontstijgt aan het inmiddels door de wetenschap achterhaalde wereldbeeld van toen en daarmee staat de vermeende goddelijke inspiratie van dit schrijven op losse schroeven. Daarbij is het vermeldenswaardig dat het feit dat de aarde bolvormig is al eeuwen voor het schrijven van het nieuwe testament bekend was onder Griekse geleerden en dat het te 'danken' is aan het christendom dat het tot ver in de middeleeuwen heeft geduurd voordat dit in het westen uiteindelijk werd herontdekt en gepubliceerd, ondanks alle tegenwerking van de kerk, die namelijk meende de waarheid in pacht te hebben. Wat in de bijbel beweerd wordt, zo meenden zij, is immers létterlijk waar. Het christendom is er verantwoordelijk voor dat de wetenschappelijke ontwikkeling in Europa anderhalf millennium lang zo goed als stagneerde ten faveure van lichtgelovigheid.
Jos Strengholt schreef:44. Een sprekende ezel, een drijvende bijl en een stilstaande zon zijn dit voorbeelden die ons moeten overtuigen van het waarheidsgehalte van de Bijbel?
Nee, daar zijn die verhalen niet voor bedoeld. Maar als je wilt zeggen, dat is ongeloofwaardig, dan kan ik je volmondig gelijk geven.
Maar de opstanding van dode mensen is nog veel ongeloofwaardiger. En aangezien ik de opstanding van Jezus toch geloof, om redenen die later nog wel aan bod komen, is het aanvaarden van een verhaal over een drijvende bijl niet zo problematisch voor me.
Een beeldend voorbeeld van lichtgelovigheid. Wanneer je a priori gelooft in de letterlijke opstanding van Jezus, dan is er inderdaad geen enkele reden om niet ook a priori te geloven in een letterlijke drijvende bijl en sokkenjattende kaboutertjes. Je ontneemt jezelf de mogelijkheid om de werkelijkheid op basis van waarschijnlijkheid te duiden, wanneer je er voor open staat zaken op basis van ongefundeerd geloof aan te nemen en sterker nog, daar een deugd van probeert te maken, zoals ook het christendom doet. Grappig dat
Strengholt desondanks meent te kunnen onderscheiden tussen de geloofwaardigheid van uit de dood opgestane mensen en een stilstaande zon, terwijl hij hier het gereedschap ten ene male voor ontbeert. Hier zie je perfect geïllustreerd waar geloof aan de ene kant en rede, rationaliteit en wetenschap anderzijds elkaars tegenpolen zijn en waarom gelovigen zo vaak de wetenschap in de weg staan of ronduit vijandgezind zijn, zeker bekeken vanuit historisch perspectief. Ze willen niet gestoord worden door zoiets 'banaals' als de werkelijkheid bij het leven in wat niet is te onderscheiden van fantasie en het liefst dringen ze die nog op aan anderen ook, zoals kinderen, desnoods met grof geweld, getuige de geschiedenis.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.