Iedereen gebruikt volgens mij "gidswoorden"
...Misschien gebruiken een paar creatievelingen en zonderlingen wat minder "reeds algemeen gebruikkte "gidswoorden ; want die breien zelf wel een soort tussentaaltje van zelf-gevonden cliché en zijn daardoor wat moeilijker te volgen ....( doe ik ook regelmatig bij het gebruiken van het tjokkiaans ; ipv van termen op te zoeken vind ik er een paar uit ; ja ik ben nogal lui ...
Grote verdienste ( of grootste euvel ) is dat ze de gebruikte clichés zelf hebben uitgevonden , het zegt dus al vlug iets over hun psyché
De meer courante ( symptomatische ) gidswoorden duiden vooral aan waar de gebruiker van het gidswoord zijn" argumenten " heeft bijeengesprokkeld ...en uit welk "cultureel" millieu hij afkomstig is ...
Vlamingen zullen andere "gidswoorjes " clichés en stoplaps gebruiken dan Nederlanders bijvoorbeeld ... zo vinden alle Belgische politici tegenwoordig alles te pas en te onpas "nogal evident "
Tenzij bij de "self-made man"( volgens mij bestaat die niet ) dus , maar die sputtert meestal maar wat ...
"Gidswoorden " zijn de duimafdrukken ( soms zelfs inclusief de zetduiveltjes en de spellingsfouten ) van de na-apers , het voetvolk ...de volgelingen en de afschrijvers , de nalopers , de epigonen , de doorslagjes , de memen verspreiders , de aanbidders van de autoriteit de non-creatieve kwabbernoten en bange conformisten
Een goed (voorbeeld)artikeltje over weggevertjes en verklikkerwoordjes
http://www.bloggen.be/evodisku/archief.php?ID=240570
Iedereen laat dit soort artefacten en duimafdrukken na ...
Niets verkeerd mee ...
Maar niet iedereen moet daar bevreesd voor zijn ... zo zijn bijvoorbeeld voor criminologen alleen de duimafdrukken van (verdachte) misdadigers interessant ...
Alleen iemand met een evangeliserende /of anderzinds "verborgen agenda " is als de dood voor dit soort weggevertjes ( waar hij zich niet bewust van was ) ....
PS
1.- dit soort weggevertjes zijn ook courant buiten het religieuze spanningsveld , inderdaad
2.- Een ander soort "verklikkers " zijn " misquotings "(zelfs uit tweede , derde hand ) van "opgevoerde " autoriteiten , uiteraard zonder de context , de bron en de vervaldatum te vermelden en zelfs "quoten " zonder dat men een iota snapt van wat men aanhaalt
3.- Net zoals bij Cluny het geval is , is ook voor mij het ontdekken van gidswoorjes
een praktische tijdbesparende short-cut , die een eerste inschatting mogelijk maakt ...
Gidswoordjes zijn vooral interessant omdat ze een (mogelijke) hint geven naar de werkelijke motivaties van een of andere ( nog niet goed bekende ) discutant ....
4.- het zijn de "etiktjes" die de gebruiker van het gidswoord al vooraf zelf op zijn hokje heeft geplakt ...Je hoeft niet eens zelf te rommelen of te blijven gissen ...
Hebr 6: