MVG, LD.
Gidswoorden.
Moderator: Moderators
- LordDragon
- Bevlogen
Re: Gidswoorden.
verbaal betast?
MVG, LD.
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
As het puur over taal gaat heb ik daar een informatief topic over gestart:LordDragon schreef:maar ik mis misschien wel wat, misschien omdat ik een belg ben.![]()
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ng#p135502
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Zelfs een onuitgeslapen persoon die het Latijn beheerst, heeft het niet over Latijns. 'Google Latijn' daargelaten natuurlijk. En ik ben blij dat mijn niveau niet het jouwe is.Praetorian schreef:Kitty,Kitty schreef:Indien je Latijn hebt gehad, zul je het nooit over Latijns hebben Praetorian. Moest je dit nu echt uitgelegd krijgen?
Het blijkt maar weer, gelet op jouw reactie, dat jouw niveau niet de mijne is!!
By the way, als je de posts had gelezen dan had je kunnen zien dat ik er op gereageerd heb richting collegavanerik en cluny.
Als je bijdehand wilt doen, moet je wel weten waarover je het hebt.
Praetorian
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Goed zo!Ali schreef: Gidswoord
En nu nog beargumenteren wat het jou zegt (of beter wat het onhult) als je het gidswoord 'gidswoord' midden in een lang en wellicht moeilijk te doorgronden schrijven tegenkomt.
Liefst met een praktijkvoorbeeld.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Het onthult mij dat er een 'gids aan het woord is'. Reden voor mij om extra alert te zijn en de pas even in te houden. Want ik word ongaarne om de tuin geleid. Een mooi praktijkvoorbeeld is de topic 'godverdommearchitectuur' waar de topicstarter een hok opzette om daar samen met gelijkgestemde zielen lekker tegen elkaar aan te schurken. In de hoop zich van hun verdomde jeuk te kunnen verlossen. Of misschien ook juist niet. (Cluny schreef:Goed zo!Ali schreef: Gidswoord
En nu nog beargumenteren wat het jou zegt (of beter wat het onhult) als je het gidswoord 'gidswoord' midden in een lang en wellicht moeilijk te doorgronden schrijven tegenkomt.
Liefst met een praktijkvoorbeeld.
En daarmee introduceer ik meteen een kersvers en nieuw gidswoord:
godverdommearchitectuur
Lieden die dit gidswoord bezigen zo heb ik mogen ondervinden, dulden op het despote af uitdrukkelijk geen andere kijk op architectuur. 't Is stikken of slikken. Een vreemde enclave in vrijdenkersland dus.
Aardig in dit verband is even aan te stippen dat de topicstarter van 'godverdommearchitectuur' en die van het topic 'gidswoorden één en dezelfde figuur is.
Daarmee valt ons en passant een belangrijke gidsnaam in de schoot:
Cluny
heiden / ongelovige (dit wordt meestal gebezigd door mensen die een bovennatuurlijke godheid geloven)
Is er geen mooi gidswoord om 'gelovigen' mee aan te duiden vanuit een atheïstische visie? Iets van antirealist, onverlichtte, donkere, antinaturalist, sprookjesboekliefhebber?
Moord; hieruit spreekt vaak een zekere afkeuring: moord is slecht. Voor het zelfde geval worden ook andere woorden gebruikt: abortus, euthanasie, doden, doen inslapen etc. Feitelijk dus ook allemaal gidswoorden.
Is er geen mooi gidswoord om 'gelovigen' mee aan te duiden vanuit een atheïstische visie? Iets van antirealist, onverlichtte, donkere, antinaturalist, sprookjesboekliefhebber?
Moord; hieruit spreekt vaak een zekere afkeuring: moord is slecht. Voor het zelfde geval worden ook andere woorden gebruikt: abortus, euthanasie, doden, doen inslapen etc. Feitelijk dus ook allemaal gidswoorden.
Je kunt geloven dat de kat dood is.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
Je kunt geloven dat de kat levend is.
Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.
Of je weet dat je het niet kunt weten.
godverdommearchitectuurAli schreef:Het onthult mij dat er een 'gids aan het woord is'. Reden voor mij om extra alert te zijn en de pas even in te houden. Want ik word ongaarne om de tuin geleid. Een mooi praktijkvoorbeeld is de topic 'godverdommearchitectuur' waar de topicstarter een hok opzette om daar samen met gelijkgestemde zielen lekker tegen elkaar aan te schurken. In de hoop zich van hun verdomde jeuk te kunnen verlossen. Of misschien ook juist niet. (Cluny schreef:Goed zo!Ali schreef: Gidswoord
Liefst met een praktijkvoorbeeld.)
En daarmee introduceer ik meteen een kersvers en nieuw gidswoord:
godverdommearchitectuur
Lieden die dit gidswoord bezigen zo heb ik mogen ondervinden, dulden op het despote af uitdrukkelijk geen andere kijk op architectuur. 't Is stikken of slikken. Een vreemde enclave in vrijdenkersland dus.
Jammer dat dit door mij geïntroduceerde woord nou net geen gidswoord is vanwege het feit dat het geen algemeen gebruikt woord is. Volgens mij ben ik zelf de enige gebruiker.
Trouwens nu herinner ik mij ineens dat een overijverige en weinig vakkundig moderator dit topic in de babbelbox heeft geplaatst.
Kan deze mod. zijn fout even herstellen of kan een collega mod. dat even voor mij doen?
Kitty?
Lulkoek!Aardig in dit verband is even aan te stippen dat de topicstarter van 'godverdommearchitectuur' en die van het topic 'gidswoorden één en dezelfde figuur is.
Daarmee valt ons en passant een belangrijke gidsnaam in de schoot:
Cluny
Laatst gewijzigd door Cluny op 22 sep 2009 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Het topic over architectuur heb ik verplaatst naar het subforum Cultuur. Discussie over architectuur vind ik inderdaad geen babbelbox item. Hoewel het in het begin niet echt duidelijk was, welke kant het op zou gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Bedankt!Kitty schreef:Het topic over architectuur heb ik verplaatst naar het subforum Cultuur. Discussie over architectuur vind ik inderdaad geen babbelbox item. Hoewel het in het begin niet echt duidelijk was, welke kant het op zou gaan.
Ik krijg gelijk weer zin om verder te gaan met dat topic.
En ik zal stinkend mijn best doen om het serieus te houden.
Laat ons eerlijk zeggen: Laat ons eerlijk zeggen, zijn gidswoorden.siger schreef: Laat ons eerljk zeggen dat dit topic toch wel wat naar atheistische zelfverheerlijking begint te rieken. Men profiteert vooral van de gelegenheid om zichzelf gratis allerlei mooie eigenschappen toe te dichten.
het woord stukje met vervolgens een onderwerp zoals zelfontplooiing, eigenheid.
Als ik iemand een stukje hoor zeggen gaan de stekels reflexmatig omhoog.
Niet echt een gidswoord maar ook gruwelijk is gewoon je eigen ding doen.
Als ik iemand een stukje hoor zeggen gaan de stekels reflexmatig omhoog.
Niet echt een gidswoord maar ook gruwelijk is gewoon je eigen ding doen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Herkenbaar.doctorwho schreef: Als ik iemand een stukje hoor zeggen gaan de stekels reflexmatig omhoog.
Het zal te maken hebben met dat je niet in je eigen energie zit, Doctor.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
goed lezen Vooral in de combinatie je moet de bijbel goed lezen. Het wil vaak zeggen dat de persoon zijn eigen lezing van de bijbel als onfeilbaar beschouwt want iedereen die na het lezen van de bijbel tot een ander besluit komt heeft de bijbel niet goed gelezen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Zal een kwestie van niet goed aarden zijnFenomeen schreef:[
Herkenbaar.![]()
Het zal te maken hebben met dat je niet in je eigen energie zit, Doctor.
http://www.enfys.nl/aarden.htm
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden