Gidswoorden.
Moderator: Moderators
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Da's een hele goeie. Die hoor je zo vaak! Het is de meest geliefde aantijging voor iedereen die terugschrikt voor het atheïsme.Kitty schreef:Fundamentalistische, dogmatische atheïsten. 8)
Ik vond het interessant van Taede Smedes te horen hoe hij mij ook eens als een 'fundamentalistische atheïst' betitelde. Ik dacht toen bij mezelf dat ik dan aardig vlot voorelkaar heb gekregen na 50 jaar religieus geweest zijn. Wat Smedes bedoelde was eenvoudig dit:
Dat is een bijzonder domme redenering. Ieders denken stopt op punten waar hij/zij een bevredigend antwoord op heeft gekregen. Voor mij is dat het geval in de kwestie God. Die vraag is voor mij opgehelderd en afgehandeld: er is geen God.Taede Smedes schreef:Het atheïsme van Rereformed lijkt solide in de zin van vaststaand, onwrikbaar, onwankelbaar – en daarmee verschilt het niet zoveel met een situatie van dood zijn. Het denken stopt gewoon.
Maar wat een lariekoek om dan te concluderen dat iemands denken stopt en het is als doodzijn! Is meneer Smedes' ook geestelijk dood omdat hij niet in kabouters gelooft en ze weet terug te brengen tot enkel bestaand binnen de fantasie van de mens?
Hoe kan iemand zo'n uitspraak doen aan een persoon die tot zijn 50ste een gelover in God was en als baby rondloopt in atheïstenland? Enkel vanuit vooroordelen en gebrek aan onderzoek te praten levert zo'n miskleun op. Zeer begrijpelijk overigens, ik verwacht van niemand dat hij alle implicaties van zijn uitspraken altijd overziet, maar ik zet het wel graag recht.Taede Smeds schreef:Rereformedvindt religie wellicht interessant, maar hooguit als een element van de cultuur of een archaïsch restant van de menselijke natuur dat door de rede is achterhaald. Als je zo in het leven staat: prima. Wie ben ik om daar iets van te zeggen? Maar ik vind het wel heel gemakkelijk. Het is mij te gemakkelijk.
Het laatste van Taede Smedes is een contradictie in terminis zoals ik al ergens eerder opmerkte. Geloof in God is nooit een vraag, het is enkel een bepaald vertrouwen erop. Maar Erik liet in zijn uitspraak zien dat hij weet had van mijn achtergrond. Dáárop was zijn uitspraak gebaseerd. Taede Smedes zit alweer geheel opgesloten in zijn eigen visie, en maakt Eriks woorden tot een algemene uitspraak waarover hij verder kan filosoferen.Taede Smedes schreef:Erik schrijft elders in een reactie op Rereformed: “En het is imo niet zozeer atheïsme waar je [=Rereformed, T.S.] op uit kwam maar een vrij denkende geest door het wegvallen van onnodige ballast die een helder zicht vertroebelden. Dat dat automatisch een atheïst maakt van je is een logisch gevolg. Dit atheïsme (vrijdenken) is in mijn ogen meer waard dan de wereld die Taede in stand wil houden met allerlei kunstmatige termen als post-theïsme.”
Vrijdenken is dus denken zonder “onnodige ballast die een helder zicht vertroebelt”. Godsgeloof wordt als een dergelijke ballast gezien. Een vrijdenker is daarmee “automatisch” een atheïst. Sorry Erik, maar dit is de taal van de wensdroom. Jij ziet godsgeloof als een verklaring, als een antwoord. Ik zie God als een vraag: is dit alles?
Wat dit gidswoord betreft, en soortgelijke kritiek zoals dat er op ons forum nooit sprake is van vrijdenken (Rutger Schimmel, iemand die zegt hier af te toe te komen lezen, op zijn blog: "Met haar gebrek aan diversiteit als het vastklampen aan atheïstische orthodoxie is Freethinker eerder een parodie op dan een praxis van vrijdenkerij. Alleen al de titel van het forum is pure ironie." ), kan men altijd de conclusie trekken dat het dan om mensen gaat die zelf een hekel hebben aan religieuze orthodoxie, maar ook aan atheïsme en vooral atheïsme dat de religie aktief onder vuur zet.
Tsjok45 heeft het ooit hier uitstekend geanalyseerd.
Indien de analyse van Tsjok niet altijd opgaat durf ik te wedden dat een hoop van wat deze mensen uitspreken bij nadere beschouwing geheel onjuist is. Bijna alles wat Smedes en Schimmel naar voren brengen zijn zaken waar ik me ook heel goed in kan vinden.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Overigens: gidswoorden zijn van groot belang wanneer je anonieme schrijvers op het internet wil identificeren, zoals onlangs bleek in het geval Bartholomeus. Hier nog een voorbeeld voor de geïnteresseerden: de persoon die tegenwoordig onder de naam Verbaasde Atheïst opereert op het weblog van Taede Smedes heb ik via gidswoorden met zekerheid kunnen identificeren met de ons bekende Bad Religion, BR, Atli, die ik in de begintijd dat ik hier op het forum was en toen nog religieus was, goed heb leren kennen als de felste atheïst waar ik ooit maar mee in aanraking kwam.
Hij heeft in recentelijker tijden ooit laten weten dat er goede christenen in zijn leven verschenen. Blijkbaar heeft hij daarom nu zijn opstelling herzien. Tegenwoordig voert hij al even felle campagne tegen het antitheïsme en ons Freethinkerforum als voorheen tegen alle religie:
Hij heeft in recentelijker tijden ooit laten weten dat er goede christenen in zijn leven verschenen. Blijkbaar heeft hij daarom nu zijn opstelling herzien. Tegenwoordig voert hij al even felle campagne tegen het antitheïsme en ons Freethinkerforum als voorheen tegen alle religie:
Verbaasde Atheïst schreef:Kennelijk kan men in vrijdenkerskringen ook niet ontsnappen aan een ziekelijk fanatisme, sorry maar het gaat me nogal ver wat daar [=op ons Freethinkerforum] wordt beweerd door velen op dat forum. Met name de pratserige en militante toontjes van sommige goeroe's daar heeft mij doen terugschrikken van het vrijdenkers idee. Anti-theïsme is gewoon een vervanging van religie en werkt net zo goed met uitsluitingsprincipe, groepjesvorming en messiassen. Geen goede zaak voor het atheïsme....
Verbaasde Atheïst schreef:Ik, als atheïst, verbaast mij telkens weer met wat een fanatieke ijver sommige mensen hun "atheïsme" beoefenen maar bang zijn voor een confrontatie met menselijke onwetendheid.
Ik heb me altijd van Bad Religion gedistancieerd, dus dat komt mooi uit.Verbaasde atheïst schreef:Over het zinloze geweld van woorden uitgebraakt door mensen als rereformed, erik, p. vroon en noem maar op, ik distancieer mij daar volkomen van.
Born OK the first time
Treffers om te achterhalen of iemand zich wel of niet heeft verdiept in de evolutietheorie zijn altijd:
- de mens stamt af van de aap
- de evolutie geeft een verklaring over het ontstaan van leven
- er is geen enkel bewijs voor evolutie
Als ik dit soort dingen lees, dan weet ik dat ik met iemand discussieer die zich totaal niet in de evolutietheorie heeft verdiept en derhalve dus geen idee heeft waarover hij het heeft. Hij heeft hooguit wat propagandistische creationistische sites bezocht of soortgelijke lectuur gelezen. En denkt met die bullshit mensen te kunnen overtuigen die zich wel in de evolutietheorie hebben verdiept. Een missie die niet tot succes zal leiden derhalve. Je kunt kennis nu eenmaal nooit onderuit halen met onkunde.
Als ik dit soort dingen lees, dan weet ik dat ik met iemand discussieer die zich totaal niet in de evolutietheorie heeft verdiept en derhalve dus geen idee heeft waarover hij het heeft. Hij heeft hooguit wat propagandistische creationistische sites bezocht of soortgelijke lectuur gelezen. En denkt met die bullshit mensen te kunnen overtuigen die zich wel in de evolutietheorie hebben verdiept. Een missie die niet tot succes zal leiden derhalve. Je kunt kennis nu eenmaal nooit onderuit halen met onkunde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Dat zijn gidszinnen.Kitty schreef:Treffers om te achterhalen of iemand zich wel of niet heeft verdiept in de evolutietheorie zijn altijd:
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk.
De grap van gidswoorden is dat deze onbedoeld een stiekeme nieuweling volledig kunnen ontmaskeren.
Met gidszinnetjes zie je dat niet zo vaak.
Zo'n grappige ontmaskering.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Het gidswoord "atheisme" scoort bij mij heel hoog bij fundamenteel gelovigen. Ze steigeren recht overeind en vallen net niet achterover! Voor fundamentalisten, in elke religie, is dit woord zo beladen, dat ze het absoluut niet kunnen plaatsen. Ze zijn er mee opgevoed, nee, ze zijn er, met hun negativiteit, gewoon mee doordrenkt! Als negativiteit dan! En, geloof me, die verander je niet zomaar!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gidsreeksen!AGTSP schreef:Socrates, Pythogoras, Leonardo Da Vinci en vele andere grote filosofen en wetenschappers onderwezen dat het levend wezen niet kan verdwijnen. Heer Jezus, Heer Boeddha, Heer Krishna, Srila Prabhupada, en vele andere wijze personen spraken over God, of het voortbestaan van leven. Albert Einstein en Ghandi geloofden in God en in de Vedische geschriften, Carl Jung geloofde in spiritualiteit, maar tegenwoordig denkt men dat de grotendeels atheïstische wetenschap meer kennis heeft? Welke sterke persoonlijkheden komen voort uit het atheïsme? Wie was een goed atheïstisch persoon, of wie was een zeer wijs atheïstisch persoon?Cluny schreef:Wie zijn de wijze mensen?AGTSP schreef:
Zoveel wijze mensen hebben het verschil tussen materie en leven al uitgelegd en onderwezen, maar men blijft proberen om de eer binnen te slepen. Ondertussen wordt kostbaar geld weggegooid.
Het is niet moeilijk om te zien dat de gemiddelde wetenschapper atheïstisch is. Dit is ook niet vreemd, omdat ieder mens graag succesvol wilt zijn. Een wetenschapper is succesvol als hij iets nieuws ontdekt. Het is aantrekkelijker om zelf leven te ontwikkelen, dan om aan te geven dat de Schepper het leven heeft ontwikkeld.Cluny schreef: Wie probeert de eer binnen te slepen?
En welk geld, waar weggegooid, door wie en waarom?
Daarom wil de gemiddelde wetenschapper zo graag aantonen dat leven uit materie kan ontstaan, of dat men leven na kan maken. Dat is spraakmakend en zorgt voor bekendheid en financiële ondersteuning.
Welke wetenschapper wilt momenteel nog aantonen dat leven alleen uit materie voortkomt? Dit zijn er relatief zeer weinig. Dit is dan ook al bekend en zorgt niet voor een Nobelprijs. Omdat de gemiddelde wetenschapper nieuwe dingen wilt ontdekken, is men minder snel geneigd om een ‘oud geloof’ aan te hangen. Men gelooft logischerwijs in nieuwe ontdekkingen, zodat men zelf succesvol kan zijn.
Het gevolg is dat de wetenschap zich vooral richt op het bewijzen van de atheïstische visie, waardoor de mens niet goed geïnformeerd wordt. Men kan ook hier op het forum zien, dat de wetenschappelijke discussies bijna nooit over God of spiritualiteit gaan. Er wordt juist naar nieuwe materiële ontwikkelingen gezocht.
Dus wie is betrouwbaarder? Iemand zoals Heer Jezus die zich laan het kruis liet hangen omdat hij de waarheid over God sprak, of een wetenschapper die graag carrière wilt maken?
Zoveel onderzoeken om aan te tonen dat leven uit materie kan voortkomen en nog geen bewijs. Dus blijft men doorgaan met die onderzoeken. Zovaak wordt er getracht om leven te ontwikkelen zonder resultaat. Men blijft maar doorgaan. en het grote publiek trapt erin en betaalt rustig mee aan die onderzoeken.
Opsommingen kunnen ook onthullen, net als gidswoorden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
En alweer is een draadje volledig off-topic gegaan.
Toch voor de grap wat gidswoorden uit een andere discussie:
genetische modificatie - voor gentechnologie
genetische manipulatie - tegen gentechnologie
(kleine oorlogen op wikipedia welke titel het moest zijn - het is nu "genetische technologie")
vermeende risico's - voorstander
voor God spelen - tegenstander
Verder o.a.: geknutsel - preciezer - tweede groene revolutie - Frankensteinfood -
Waarbij de term Frankensteinfood overigens imho de laatste tien jaar alleen wordt aangehaald om te laten zien hoe manipulatief tegenstanders zijn.
Hier is een redelijk interessant boekje over geschreven door Guy Cook: Genetically Modified Language (online te lezen).
Toch voor de grap wat gidswoorden uit een andere discussie:
genetische modificatie - voor gentechnologie
genetische manipulatie - tegen gentechnologie
(kleine oorlogen op wikipedia welke titel het moest zijn - het is nu "genetische technologie")
vermeende risico's - voorstander
voor God spelen - tegenstander
Verder o.a.: geknutsel - preciezer - tweede groene revolutie - Frankensteinfood -
Waarbij de term Frankensteinfood overigens imho de laatste tien jaar alleen wordt aangehaald om te laten zien hoe manipulatief tegenstanders zijn.
Hier is een redelijk interessant boekje over geschreven door Guy Cook: Genetically Modified Language (online te lezen).
- collegavanerik
- Superposter
hierin herkent men de agnostische apologeetAtheisme is uiteindelijk ook maar een wereldbeeld
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Is het gidswoord wereldbeeld?collegavanerik schreef:hierin herkent men de agnostische apologeetAtheisme is uiteindelijk ook maar een wereldbeeld
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
- collegavanerik
- Superposter
nee het is: "ook maar een"Cluny schreef:Is het gidswoord wereldbeeld?collegavanerik schreef:hierin herkent men de agnostische apologeetAtheisme is uiteindelijk ook maar een wereldbeeld
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Volgens mij uiteindelijk er ook één.collegavanerik schreef:nee het is: "ook maar een"Cluny schreef:Is het gidswoord wereldbeeld?collegavanerik schreef: hierin herkent men de agnostische apologeet
En atheïsme stond al in de gidwoordenlijst.
Ik durf de stelling wel aan: Dit is typische agnostenpraat!
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het klopte toch niet Cluny. Het was terugschrikken voor atheïsme. Hij legde nu uit te zitten tussen pantheïsme en atheïsme. Oftewel het was iemand met een vleugje religiositeit die het atheïsme (nog) niet aankan.Cluny schreef:Volgens mij uiteindelijk er ook één.collegavanerik schreef:nee het is: "ook maar een"Cluny schreef: Is het gidswoord wereldbeeld?
En atheïsme stond al in de gidwoordenlijst.
Ik durf de stelling wel aan: Dit is typische agnostenpraat!
Born OK the first time